Halloj... Ja, då har ni ju bytt namn vilket innebär att Mina Sidors länk i programmen inte funkar... Tänker då att det kanske måste uppdateras men kan på nya sidan inte hitta något om "ladda ner uppdateringar" på nya sidan...
Spännande och störande..
Men jag antar att det löser sig...
Som vanligt så är ju förändringar störande och nya gränssnitt alltid jobbiga... och medans jag skriver så hittar jag , till slut, uppdateringar... Längst ner på sidan... oavsett sida och olika långa sidor...
Ser nu fram emot att "mina sidor" börjar funka...
Godmorgon!
Precis, idag byter vi namn! Och vi håller fortfarande på och uppdaterar alla ytor och länkar just nu.
Min sida ska nu fungera som vanligt, så kolla gärna igen om allt verkar funka hos dig. Säg gärna till om det fortsatt inte funkar för dig så kikar vi på det direkt.
Tack för att du hörde av dig!
/Ebba
Skulle sätta mig och göra ett bokslut nu och hittar inte vart jag aktiverar det samarbetet med kunden då det är första bokslutet jag gör i Skatt & Biokslut Pro i detta nya....
Hej Katarina!
Jag förstår att det kan vara förvirrande. Samarbetet aktiveras på samma ställe som innan - men för att aktivera nu så klickar du på ikonen för samarbetet du vill ha. Vi förstår att detta kan vara otydligt och kikar på hur vi kan göra det mer tydligt framåt!
/Ebba
Hejsan... Fler än jag som jobbar på Mors Dag... Japp, nu funkar det...var väl igång lite för tidigt...
Är dock fortfarande förvånad över ett namnbyte på ett av dom mest välkända varumärkena... Är du företagare så känner du till Visma och även om du inte är företagare så känner många till det. Spiris har fått samma reaktion hos dom jag pratat med som när LRF bytte till Ludvig & Co... d.v.s dom tror inte att det är sant... Ludvig & Co lät som ett hunddagis och Spiris låter som en leksak.... Åtminstone i många öron...
Kan konstatera att det inte finns vare sig varumärken eller bolag som heter Spiris än och med tanke på det namnskydd som finns hos Bolagsverket och att det finns 7 personer i Sverige som heter det i efternamn så kan det bli en svår nöt... Namnskyddet för ovanliga namn är väldigt starkt hos Bolagsverket... Men det är ju ert problem... Kan väl dock tycka att det är märkligt att byta innan man sett till att man har namnet. Mitt bolagsnamn, Rekonomerna, hade jag långt innan jag bytte från Handelsbolag till Aktiebolag och då genom att både ha varumärke och ett vilande aktiebolag som hette det... Men det är ju jag det...
Som sagt var....
"Skicka in nya namnförslag Namnförslaget Spiris AB består bara av ett efternamn. Det saknar särskiljningsförmåga och vi kan därför inte godkänna det.
Skicka in nya namnförslag. Du kan pröva att lägga till fler ord till namnförslaget. Du kan mejla namnförslagen till svar@bolagsverket.se."
Hej igen @AccountantfromHell_singland!
Vi är stolta över att vara en stor och viktig del av Vismakoncernen. Men att skilja Visma Spcs från de andra svenska bolagen inom Vismakoncernen har varit en utmaning. Dessutom har stavningen och uttalet ofta orsakat huvudbry för många. Genom att anta namnet Spiris gör vi en tydlig markering för framtiden och underlättar kommunikationen för alla.
Vi har naturligtvis säkrat en varumärkesregistrering. Vi ansökte om och fick namnet Spiris godkänt och varumärkesskyddat för hela EU (inklusive Sverige) i februari 2025. Så vi har varumärket registrerat i god tid innan vi gick ut med nyheten om att Visma Spcs skulle bli Spiris.
För oss är namnet starkt förknippat med det kända fjärilssläktet Spiris, som har anor från 1700-talet – ett namn vi tycker även knyter an till vårt arv från Spcs genom att bokstäverna S.P.S. finns med.
Hoppas det förtydligar!
/Ebba
Hejsan, Ebba!
Du kanske också då kan svara på var i forumet Visma Administration hamnade? Jag hittar inte den under Spiris flagg. Är det så att eEkonomi o Co har blivit uppköpt och tvingats byta namn och "gamla hederliga" Visma Administration & Co har andra ägare nu?
Mvh Lena
Hej @LW -60!
Tck för att du hör av dig – och ursäkta att det är lite rörigt i forumet just nu! Vi håller fortfarande på och finslipar upplägget för att göra det smidigare och tydligare för alla användare.
För att svara på din fråga om Administration: Du hittar nu Visma Administration under kategorin Övrigt. Där finns en flik som heter Frågor Administration där alla frågor som rör programmet samlas. Vi har också idag två separata flikar som Användartips och Nyheter som vi snart kommer att slå ihop till en gemensam där vi delar information om programmet.
Under Övrigt hittar du också information om själva forumet och kan ställa andra frågor i fliken Övriga frågor som inte passar in under någon specifik produkt. Kategorin Om Visma Spcs Forum har vi tagit bort helt.
Jag förstår att det kan vara förvirrande nu när vi har bytt varumärke och flera produkter har fått nya namn. Jag vill förtydliga att våra lokala program såsom Visma Administration och Visma Lön 300/600 fortfarande har kvar sina namn, även om de nu ingår i Spiris.
På Spiris plattform kommer du att kunna abonnera på olika funktioner efter behov. Produkter som tidigare hette Visma eEkonomi och Visma Lön Smart har nu bytt namn till sin funktion -> Bokföring & Fakturering respektive Lön. Visma Advisor heter numera Byråstöd – tanken är att namnen tydligare ska spegla vilken funktion de erbjuder.
Ha en fin tisdag! 🌟
/Ebba
Hejsan Ebba och tack infon. Tror nog att den utmaningen att skilja bolaget från övriga har varit mer internt än ute hos oss användare... Men visst kan det var så.. Det är oavsett det ett av dom mest kända varumärkena inom redovisningssystem där många av oss började med SPCS, som sedan blev Visma SPCS. Har själv använt programmet sedan första halvan av 90-talet och tycker nog att det då var förnuftigt att behålla SPCS i namnet när Visma köpte upp det bolaget.. Man visste ju då att det skulle fortleva.
Hittade även jag varumärket till slut när jag bytte databas för sökningen... Kvarstår dock att Spiris är ett efternamn som 7 personer har och namnskyddet har åtminstone varit starkt men allt är ju möjligt..
Men spontant så får jag inga associationer till ekonomi, program och redovisning av namnet Spiris. Kopplingen till en fjäril (som nog få känner till) är för mig faktiskt lite obegripligare än Ludvig & Co´s koppling till den Ludvig Nannesson som 1918 grundade Driftsbyrån som sedemera blev LRF Konsult.. Något som få nu levande personer hade koll på... Gamla Varumärken med god renomme är ej att förakta... Nåja, namnet i all ära så är ju programmen dom viktigaste och där är ju Administration i särklass för oss konsulter...
Kikade på Allabolag.se. Det finns rätt många Visma-bolag, men jag hittar inte att "vår Visma" är under namnändring. Det blir intressant att se framöver om de andra Vismaprogrammen också kommer byta till Spiris (ex Visma.Net och Visma Business) eller om det bara gäller för den gren som har hand om eEkonomi och Admin.
Mvh Lena
Syns om man har inloggning till näringslivsregistret hos Bolagsverket och där har det, iaf tillsvidare, stoppats på grund av att det inte innehåller något särskiljande utan bara ett namn. Kan även tänka mig att dom 7 personer som heter Spiris i efternamn har åsikter... Vilket dom enligt reglerna har rätt till... Blir spännande att se hur det här går...
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.