Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Emma__30
UTFORSKARE

Bokföra valutakonto

Hej!

Vi har startat ett valutakonto på banken. Min fråga är hur bokför jag i Visma Administration?

Bokför jag i SEK, eller EUR?

2 SVAR 2
GetSamla
UTFORSKARE

Hej Emma!

Om jag förstått det rätt bokförs själva redovisningen normalt i SEK även om kontot är i EUR, eftersom bokföringen och årsredovisningen ska upprättas i svenska kronor.

Däremot kan valutakontot registreras som ett valutakonto i Visma så att saldot följs i EUR samtidigt som bokföringen sker i SEK. Eventuella kursvinster och kursförluster bokförs då löpande eller vid periodbokslut.

Någon som arbetar dagligen i Visma Administration får gärna rätta mig eller fylla på om jag missat något.

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Emma__30 

@GetSamla är inne på helt rätt spår i sitt svar. I Visma Administration 2000 sker bokföringen alltid i SEK eftersom redovisningen enligt lag ska göras i svenska kronor, även om själva bankkontot är i EUR.

Det du vanligtvis gör är att lägga upp ett separat konto i kontoplanen för valutakontot, till exempel ett bankkonto (t.ex. 1931) som du använder för EUR‑kontot. När pengar sätts in eller tas ut bokför du beloppet i SEK enligt den valutakurs som gäller på transaktionsdagen.

Eftersom valutakursen kan förändras kan det uppstå valutakursvinster eller valutakursförluster som bokförs i samband med betalningen eller vid bokslut.

Du kan läsa mer om hur valutakurser hanteras i programmet i hjälpavsnittet Valutakurser