Hej!
Vi har startat ett valutakonto på banken. Min fråga är hur bokför jag i Visma Administration?
Bokför jag i SEK, eller EUR?
Hej Emma!
Om jag förstått det rätt bokförs själva redovisningen normalt i SEK även om kontot är i EUR, eftersom bokföringen och årsredovisningen ska upprättas i svenska kronor.
Däremot kan valutakontot registreras som ett valutakonto i Visma så att saldot följs i EUR samtidigt som bokföringen sker i SEK. Eventuella kursvinster och kursförluster bokförs då löpande eller vid periodbokslut.
Någon som arbetar dagligen i Visma Administration får gärna rätta mig eller fylla på om jag missat något.
Hej @Emma__30
@GetSamla är inne på helt rätt spår i sitt svar. I Visma Administration 2000 sker bokföringen alltid i SEK eftersom redovisningen enligt lag ska göras i svenska kronor, även om själva bankkontot är i EUR.
Det du vanligtvis gör är att lägga upp ett separat konto i kontoplanen för valutakontot, till exempel ett bankkonto (t.ex. 1931) som du använder för EUR‑kontot. När pengar sätts in eller tas ut bokför du beloppet i SEK enligt den valutakurs som gäller på transaktionsdagen.
Eftersom valutakursen kan förändras kan det uppstå valutakursvinster eller valutakursförluster som bokförs i samband med betalningen eller vid bokslut.
Du kan läsa mer om hur valutakurser hanteras i programmet i hjälpavsnittet Valutakurser
Copyright 2026 Visma Spiris AB. All rights reserved.