Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

ANTHONY93
MEDLEM

Differens mellan Eget kapital och rad i balansräkningen - årsredovsining

Hej, 

Jag har i samband med årsavstämningen och upprätandet av årsredovisningen fått följande varningsmeddelande. 

Raden 'Belopp vid årets utgång' i kolumnen 'Balanserat resultat' (3 787 365) stämmer inte med raden i balansräkningen (3 787 366). Kontrollera och justera värdet för att fortsätta.

Förändringar i eget kapital under kolumnen Balanserat resultat

Belopp vid årets ingång = 2 650 523 - Avrundat från 2 650 523,36

Balanseras i ny räkning = 1 136 842 - Avrundat från det som är bokfört på konto 2099 = 1 136 842,18

Belopp vid årets utgång = 3 787 366

Balansräkning - Fritt eget kapital - Balanserat resultat 

3 787 366 - Avrundat från 2091 = -3 787 365,54

Ser ut som att det är ettt avrundningsproblem - Förändringar i eget kapital under kolumnen Balanserat resultat avrundar inte uppåt när den summerar Belopp vid årets ingång samt Balanseras i ny räkning. Men det gör den i Balansräkningen för Fritt eget kapital - Balanserat resultat. 

Hur löser jag detta?

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Vilket av våra system använder du för årsredovisningen? 

Återkom med det så skall jag ge dig en lösning på detta.

/Joachim

webtomten
UTFORSKARE

@Joachim E jag lånar denna tråden lite då jag har samma problem. Jag använder Deklaration och årsredovisning för eEkonomi

Under förändring av eget kapital har jag 115 635kr

Under balanserat resultat har jag 115 636kr och får då en varning att det inte stämmer. Visar jag konton under balanserat resultat så står det 115 635.53kr Så misstänker att dessa ören inte omvandlas under förändring eget kapital. Men det borde väl gå att fixa till enkelt.

Precis, de här öresavrundningarna ställer alltid till det varje år och det är mer kutym än undantag att det blir så. Vanligtvis kan man få programmet att justera det här själv, andra gånger inte. I ditt fall, behöver du öka på summan med 47 öre på balanssidan, så att programmet förstår. Ibland föreslår även programvaran en justering som du får säga bu eller bä till. Testa att motkontera öresutjämningen; men jag är inte 100% säker här.

Mvh Lena