Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

C J V E
UTFORSKARE

HUR TÄNKER NI NU....??? Bokföringshjälp

Någon som förstår detta helt ut ?

Visma tvingar på "bokföringshjälp" för 3,5kr - är väl då faktura scanningen som kommit..

MEN - Vem har ni tänkt ska ta kostnaden. Kund betalar redan för vårt jobb. De kommer inte få det billigare. Vi tänker inte flytta (minska) våra intäkter och låta dem landa i er plånbok istället... mycket bekymmersam signal som jag delar med mig till hela redovisningsvärlden.

 

Vi tolkar givetvis detta som ett hot mot oss - era återförsäljare av ert system - Er strategi är att bli ett full automatiskt system där redovisningsbyråer ska bort och hela intäkten ska gå till er. Redan tydligt då all er reklam endast fokuserar på slutkund och göra allt själv. Dålig människosyn och partnerskap. Kanske ska vi (redovisningskonsulter) aktivt skapa en gemensam rörelse att aktivt återförsälja det bokföringssystem som har med redovisningsbyrån i sin vidion och aktivt börja flytta/rekommendera kunder dit. Då ni bara ger signaler på att ni inte värdesätter era återförsäljare långsiktigt och hur vi bidragit till ert systems utveckling tillsammans så väljer den systemleverantör som vill bli starkare tillsammans. Den ska vinna.

 

Hur påverkar nu förändringen som inträffat:

1. vi som byrå vill VERKLIGEN inte skapa merkostnad åt kunder för att vi ska ha det lite "göttigare" - är ändå vårt jobb som kunden redan betalar för att vi ska göra... och då inte ska behöva betala mer för..
2. och VI tänker inte ta kostnaden för att spara nån minut som tar på vår lönsamhet.. Vi kan inte debitera kunden MER... så kostnaden går direkt på oss som nackdel.



Vad som gör det ännu mer problematiskt:
Är att alla våra anställda nu får detta val och vi tappar lite kontroll vad som valts.. och helt plötsligt har vi redan skapat kostnader för våra KUNDER ?! Som 100% kommer bli förbannad (minst fall mycket frågande om) varför de får en merkostnad.

Vi kommer nu behöva skicka mail till alla våra kunder om att merkostnad kan dyka upp från visma och att vi undersöker hur man stänger av det ASAP.

Endast kund ska få acceptera påslagning av automationer då detta skall vara ett fritt k
undval om de tror att det gagnar dem genom minskning av debitering från oss och ökning av debitering från er. 

Men vi förstår visma hur vi ska tolka denna signalen. Ni har varken gjort slutkunder eller byråer gladare.
Se till att öka licenskostnader istället. Fortnox ökar i alla fall byrå licensen, om ändå galet mycket, men det straffar i alla fall inte vårt arbete med en rörlig oväntad kostnad per kund (volym baserat).

Riktigt illa, vi gick in för att vara ett VISMA eEkonomi (Spiris) "first" bolag med full rekommendation till kunder och flytta dem från fortnox via nya fortnox flytttjänsten men efter 1 år med alla ändringar som skett så tappar vi helt förtroende.. Scanner appen där epost slinga skulle tas ner och endast debiterande epost till bildunderlag. Spiris namnet med massa smink när det är massa värdefulla funktioner som saknas som vi inte ser röken av, och t.ex detta. 

Vad är det man får för byrålicensen om avgifter kommer vid:
Inskickning av underlag 3,5 kr
Bokförings av Lev fakturor 3,5 kr
Skapandet av lönekörning 15 kr
med mera...

 

Varför betalar vi över 6000 kr / år per person i byrå licens för att sedan betala för allt vi trycker på inne i systemet ?

 

Licenskostnad eller PAY-AS-YOU-GO
men nuförtiden lyckas man kräva båda... ?
Tack visma..


Vi ska nu som byrå behöva paketera in hur vi ska förmedla kostnader till kunden t.ex:

 

Vi kommer behöva fråga varje kund - då vi är era återförsäljare av ALLA era funktioner till slutkund och inte bara själva samarbetetprodukten: 

 

Vill du som slutkund:

UNDERLAG

Undelag via Scanner appen = gratis

Underlag via Epost till bildunderlag = 3.5kr

 

INTEGRATIONER: t.ex:

Ska payout eller sälj dokument bokföras automatiskt ?

Eller vi bokför det manuellt?

 

 

LEV

Bokföra levfakturor manuellt = gratis

Bokföra levfakturor där vi får stöd = 3.5kr

 

LÖN

Skapa lönekörning via manuellt verifikat (vi skapar lönekörningen men ej bokför bara för att få allt uträknat i verifikat sedan tar bort den och bokar verifikat manuellt) = gratis

 

Skapa lönekörning via lön och bokför = 15 kr per lönebesked

 

Några exempel på hur vi - era återförsäljare - som även använder er tjänst åt vår gemensamma slutkund måste förstå era funktioner för att stötta kunden i vilka val de har att betala eller inte för funktioner.

 

Jäkla komplex röra som blir svårare för alla att förstå hur allt egentligen hänger ihop och vilka möjligheter man egentligen har - som vi måste vara super införstådda på då vi är just era specialister och återförsäljare.

 

Jag tycker ni kan börja arbeta på er kommunikation mot oss byråer HUR vi ska tänka, paketera, sälja era tjänster då det är oerhört svårt att förklara för kunder hur betalmodellen fungerar. Men även där ni förklarar er vision och var vi är med. Ni bör starta ett återförsäljare/byrå dialog, webinar, kommunikationsbrev, möten där ni förklarar hur vi blir starkare med er och tillsammans. Jag såg inte ens byrå forumet här på forumet längre med den nya designen... hoppas inte även den är borta. 

 

Så vad är min fråga?

1. Hur stänger man av bokföringshjälpen!? - DENNA ÄR LÖST (Finns en liten pil med manuellt bokför på transaktionen)

2. Hur ska ni börja arbeta för att vi som byråer ska vilja återförsälja ert system? Eller ska vi redan nu aktivt börja starta igång en egen rörelse över vår strategi över vilka systemleverantörer som inte är fientligt inställda mot byråer utan tvärtom - ser, värnar och uppskattar styrkan med oss som partner.

3. Vilka andra "mikro" transaktionskostnader ligger i er pipeline? 

- Varje kvitto som fotas?

- varje rapport som genereras? De kanske får AI analys på sig som ska kosta pengar.

- varje kundfaktura som sätts på schema eller annan smart framtida AI funktion ska börja kosta att göra?

- varje automatisk matchad banktransaktion ska börja kosta

m.m.... 

Vad blir ert nästa mikrotransakrions steg som ni inte tycker ingår i er licenskostnader... Ni ska då göra det VÄLDIGT TYDLIGT hur man inte nyttjar hjälpfunktionen. Man får väl ändå förutsätta att man SKA KUNNA BOKFÖRA med en licens man betalar för utan merkostnader ?!? 

Screenshot 2025-09-20 005426.png

4 SVAR 4
ALex _22
MEDLEM

Man blev   förbannad mer o mer

Du ser på detta forum, vilka frågor som ställs och vilken nivå det frågas på många gånger. Jag tycker det är kul att lära ut, men när programmakarna går ut och säger att "nu kan du bokföra själv utan dyra kostnader från en redovisningskonsult, för allt går med automatik" då är de lite fel ute och det är riktigt beklagligt. Vi får numera från olika håll rykte om oss att salta räkningar och ta för mycket betalt (för det är bara att trycka på en knapp), vilket gör att företagare väljer att göra det själva i och med programmakarnas säljare som lovar lite för mycket om programmens funktionalitet som jag ser det. Jag har själv blivit lurad och när man påpekar att de far med osanning hamnar man i ett "sandlåderesonemang" med dem.

 

Min egen erfarenhet är att egenföretagare som "vet" att bokföring går med automatik, kommer rätt som det är till en punkt då de upptäcker att inte bokföringen stämmer, ofta när de på egen hand ska göra årsbokslutet. Då heter det: "mitt konto xxxx stämmer inte". Sedan visar det sig, att det handlar om diverse diffar, inte enbart på ETT konto utan på flera och dessutom från flera år tillbaka i tiden. 

 

Ska man som konsult reda ut det hela, tar det mer tid (kostar mer att reda ut) än vad det hade tagit ifall företagaren hade lagt över bokföringen på en byrå direkt, även om en e-faktura kostar 3:50 (summan har varit konstant i många år). Tittar man på Facebook t ex, så blir vi konsulter rätt hårt hånade för "snart ska ni se, så kommer ni vara överflödiga i och med AI". De har ingen aning om att automationen är enbart sisådär och alltså inte till 100% att lita till för en dator är inte en människa som ser nyanserna.

 

Undrar hur länge till som egenföretagarna ska slippa ha revisorer (om AB) och kunna dra igenom den ena märkliga bokföringen (och deklarationen) efter den andra. Vi ser nog bara toppen på ett isberg i dagsläget.

 

  • Jag funderar på att sadla om till arkitekt. Hur svårt kan det vara? Det finns ju Autocad. Det är ju bara att trycka på en knapp!

 

Mvh Lena

 

 

Instämmer till 100%. På detta har vi ett initiativ på gång.
Vi behöver enas och till andra som ser detta meddelande och känner att vi behöver skapa kraft.
Skicka ett kort meddelande till mig: Support@BokforingsKompaniet.se
Så berättar jag mer. 

Lovisa_
MEDLEM

 

1. Hur stänger man av bokföringshjälpen!? - DENNA ÄR LÖST (Finns en liten pil med manuellt bokför på transaktionen)

Var hittar man denna pil?