Hej!
Jag driver en enskild firma och det är mitt första år så bokföring är väldigt nytt fortfarande. Jag har testat två olika sätt att bokföra Stripe-betalningar och blir osäker på vilken metod som är korrekt.
1️⃣ Jag kallar denna för den enklare metoden
Jag bokför först pengarna som faktiskt kommer in på kontot.
Bankkostnaden (Stripe-avgiften) bokförs separat på ett kostnadskonto.
Moms redovisas på försäljningen när pengarna kommer in.
Jag bifogar en bild på ett exempel av denna metod.Simplare metod
2️⃣ Den mer “komplicerade” metoden
Jag har försökt slå ihop försäljning + moms + bank + Stripe-avgift i samma verifikation.
Det blir matematiskt korrekt, men det blir väldigt rörigt och svårt att göra korrigeringar, särskilt i låsta perioder.
Jag bifogar en bild på ett exempel av denna metod.Komplicerad metod
Min fråga:
Vilken metod är bäst att köra framåt för en enskild firma med kontantmetoden?
Är det något jag missar med moms eller bokföringen när jag använder den enklare metoden?
Tacksam för tips!
Löst! Gå till lösning.
Hej
Alternativ 1 är det mest korrekta dvs att du bokför upp försäljningen på datumet när den sker manuellt mot 1580
1580 Debet 500
3051 Kredit 400
2611 kredit 100
När du sedan får in pengarna på ditt bankkonto så bokför du bort din fordran och avgiften som dragits av.
1930 Debet 480
1580 Kredit 500
6070 Debet 20
Försäljningen skall alltid bokföras på datumet då den faktiskt sker och inte när man får in pengarna på banken. Detta för att försäljning och moms alltid skall hamna i rätt momsperiod framförallt.
/Joachim
Hej, tack för svaret!
Jag glömde nämna att jag använder kontantmetoden i min enskilda firma. Borde inte det innebära att jag bokför försäljningen först när pengarna faktiskt kommer in på kontot?
Jag blev lite förvirrad, eftersom jag inte trodde att man behövde göra tvåstegsupplägget med 1580 vid kontantmetoden.
Hej
Det gäller inte för försäljning med olika betalsätt då kommer kassaregisterlagen in och styr över bokföringsmetod.
Däremot så behöver skcikade fakturor inte bokföras upp på fakturadatumet som med faktureringsmetoden.
/Joachim
Jag måste erkänna att jag blir lite förvirrad av förklaringen och har svårt att förstå vad som gäller för kontantmetoden.
Behöver jag göra tvåstegsmetoden eller inte?
Kontantmetoden gäller för kundfakturor och för everantörsfakturor. Får du en faktura från elverket för förbrukad el, kostnadsför du den först när den betalas. En kundfaktura du skickar, bokförs först när du får inbetalningen från kunden.
Stripe går utanpå det, så här måste du tänka annorlunda, som Joachim säger.
Stripekontot är 1580, där summan inkl moms av vad du sållt ska bokföras samma dag som försäljningen skett
Du bokar också moms i kredit 2611
Du bokar även kontot för Stripeintäkterna i kredit
Ovanstående är alltså verifikat ett!
Verifikat två blir när betalningen kommer:
Då ska hela summan av försäljningen du gjorde här ovan som ligger på 1580 bokas bort. Bokade du en försäljning på 100 kr i debet här ovan, blir det nu 100 i kredit som ska bokas.
På 1930 i debet lägger du den summa som kom in på kontot
Diffen är kostnaden Stripe tar.
Lycka till!
Mvh Lena
Hej, tack för förtydligandet!
Jag ringde Skatteverket och de bekräftade (efter att även ha dubbelkollat internt) att jag, med kontantmetoden, kan bokföra försäljningen när pengarna kommer in på mitt bankkonto – även vid Stripebetalningar.
Jag märker att detta skiljer sig från den metod ni beskriver med 1580 och två verifikationer.
Är detta något som ni rekommenderar av systemtekniska skäl i Visma?
Jag vill gärna göra rätt men också hålla bokföringen så enkel som möjligt.
Nej, det har med säkerhet att göra.
Om man bara bokför när man får en betalning utan att ha kontroll över vad man sålt, kan man bli blåst på pengar. Det är en säkerhetsaspekt. Med kontantmetoden kan du i praktiken sälja för hur mycket som helst utan att du får en krona i intäkt tillbaka och utan att veta hur mycket du förlorat. Hur ska du kunna veta vad du har att förvänta dig i intäkt om du inte intäktsför direkt vid försäljning?
För mig är kontantmetoden en ytterst osäker metod och du ligger helt i händerna på Stripe i det här fallet. Om du inte kontrollerar att de betalar dig det de ska, kan de blåsa dig på pengar så det dånar om det.
Lycka till med allt!
Mvh Lena
Okej, nu hänger jag med!
Jag måste erkänna att jag blev ganska förvirrad först. Jag vet hur kontantmetoden fungerar, men det var svårt för mig att förstå varför metoden med 1580 är rekommenderad innan denna förklaringen.
Jag uppskattar verkligen all hjälp och ert tålamod!
Jag förstår att det blir snurrigt med alla konton och olika sätt att göra samma sak på.
Håll hårt i pengarna!
Mvh Lena
Tack för ert tålamod! Ha en fortsatt fin dag 🙂
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.