Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Det är semestertider i forumet - Vill du ha snabb hjälp?
Ring oss, vi hjälper dig gärna!
Sandra1
MEDLEM

Lägga in föräldraledighet/semestergrundande föräldradagar

Hej,

Hur lägger man enklast in när en anställd ska vara föräldraledig en längre period om den anställde är kopplad till Visma anställd. Ska den anställde göra det själv i appen eller ska löneadministratör göra det? Behöver man själv räkna ut hur många föräldradagar som blir semestergrundande eller finns det en speciell löneart för dettai systemet?

6 SVAR 6
Ebba Arvén
COMMUNITY MANAGER

Hej @Sandra1!

Jag hade tipsat dig om att bocka ur Anställd för henne under denna period, så slipper ni både kostnaden för tjänsten och att hon behöver gå in och rapportera. Du kan ha kvar Min Lön/Kivra så får hon fortfarande sina lönebesked där. 

Du kan lägga in hela perioden för föräldraledighet direkt i kalendariet om ni inte använder Anställd för henne. Då kan du i snabbvalet också bocka i att föräldraledigheten är semestergrundande. Vet du redan nu hur länge hon är borta kan du även lägga in perioden efter 120 dagar att den inte är semestergrundande. 

Det går också bra att lägga in frånvaron direkt på respektive lönekörning (fördelen med detta är att avvikelsen tas med samma månad och inte släpande). Här är det samma princip - du kan välja att bocka i eller ur semestergrundande. 

För att summera: du behöver hålla reda på de 120 dagarna själv, men det är enkelt att ställa in i programmet via snabbvalet för föräldraledighet. 

Hör gärna av dig om du har fler frågor. 
Ha en fin torsdag!
/Ebba

Sandra1
MEDLEM

Hej, Tack för snabbt svar! 🙂

Vi använder oss av Visma anställd, men har aldrig aktiverat Kivra. Kostar det något extra eller ingår det i samma tjänst? Vi kanske behöver aktivera det, så hon kan få sina lönebesked någonstans under tiden. 

Ok så jag lägger in i kalendarium en föräldraledighet frånvaro med semestergrundande i bockat för första 120 dagarna, och sedan gör jag en ny period på resterande tid som inte är semestergrundande och här måste jag då manuellt minska hennes semesterdagar på det nya året? Har jag förstått rätt? 🙂

Sandra1
MEDLEM

Vi betalar för två tjänster Antälld och Lönebesked, vad är skillnaden?

Ebba Arvén
COMMUNITY MANAGER

Hej igen Sandra! 

Anställd är tjänsten där de anställda själva kan rapportera sina tider och avvikelser. Lönebesked är tjänsten där de får sina lönebesked. Det kostar inget extra att aktivera Kivra, utan det ingår i lönebeskedstjänsten. Jag rekommenderar alla använda det – då får alla anställda med Kivra automatiskt sitt lönebesked dit.

Och ja, du har förstått det rätt! Du behöver inte själv hålla koll på och minska hennes semesterdagar – programmet sköter det automatiskt, så länge du har ställt in semester på den anställde.

Bara hör av dig igen om fler funderingar dyker upp. 😁
Trevlig helg!
/Ebba

Sandra1
MEDLEM

Toppen tack! Vart aktiverar jag Kivra? 

Hej @Sandra1 

I hjälpavsnittet Kom igång med att skicka lönebesked till Kivra kan du läsa om hur du gör. 

Glad sommar ☀️