Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Mumsan66
MEDLEM

Löneutbetalningar från hösten 2026

vi har fått följande info från banken gällande löneutbetalningar från hösten 2026. kommer spiris lön 600 att stödja detta?  

När Bankgirot försvinner som ”betalningsmotor” hösten 2026 kan ni inte längre skickar era lönefiler till dem, deras tjänst heter KI lön, KontoInsättning Lön.

Den tjänsten kommer att upphöra.

Swedbank erbjuder sin lönetjänst SUS LÖN, där den största fördelen är att ni själva inte behöver hålla koll eller ha register över era anställdas bankkontonummer. Det registret har vi och per idag har vi ca 7,5 miljoner kontoanslutningar där.

Ni bearbetar periodens löneutbetalningar i ert löneprogram och när ni är klara skapar ni en fil. Beroende på löneprogam görs detta antingen automatiskt eller genom att ni  gör valet ”att skapa fil”. Filen skickas elektroniskt till banken. När banken får underlaget kontrolleras betalningsuppdraget och lönerna fördelas därefter till de anställdas konto baserat på de uppgifter som finns i bankens Kontoregister. Saknar banken uppgifter om kontonummer i kontoregistret kan vi skicka en kontantavi till löntagaren. Därigenom är ni garanterat att alla löntagare får sin lön på utbetalningsdagen.

Vid inläsning av filen kan ni välja att få en kvittens via e-post som talar om vad banken mottagit samt en redovisning på eventuellt avvisade betalningar. Underlaget kontrolleras och lönerna fördelas till de anställdas konton alternativt utbetalas via kontantavi, tilläggstjänst.

Generellt för de tre paketeringar är att utbetalaren efter varje utbetalningstillfälle får en fullständig återredovisning på genomförda betalningar. Återredovisningen sker elektroniskt och innehåller bland annat uppgifter om bearbetningsdag, utbetalningsdag, utbetalningssätt och belopp.

Det är alltså ingen brådska med denna förändring, men jag tänker att ni redan nu tar kontakt med ert löneprogram för att se vad de anser om ovan. Därefter öppnar vi ett avtal. Vi har även informationsblad som ni kan lämna till era anställda för att de skall kontroller/registrera sitt konto i vårt register.

Kika gärna på www.swedbank.se/kontoregister om ni själva är med i registret. På samma sida löser man även in ev utbetalningsavier.

3 SVAR 3
LW -60
CHAMPION

Jag arbetar inte på Visma men jag måste ändå "lägga mig i". 

Allting låter ju så bra, men så kommer man till: "saknar banken uppgifter om kontonummer i kontoregistret kan vi skicka en kontantavi till löntagaren". Jag har erfarenhet av detta när det av misstag gick iväg kontantavier till några antsällda utan notis från banken (!) och det blev inte kul för mig. Vem vill i dag ha en kontantavi? 

Jag vet inte  vad det är med Swedbank, men de är så märkliga. De flesta människor har flera bankkonton idag och hur ska bankerna kunna hålla ordning på till vilket konto alla vill ha lönen insatta på, speciellt när det gäller andra banken (enklare gissar jag om löntagaren har Swedbank).

Ett tag arbetade jag på ett företag, som lade upp leverantörsfakturor på de anställda så att lönerna gick via leverantörsreskontran. Det var jobbigt på sitt sätt, men fungerade.

På ett annat ställe, hade jag en programvara (Procountor (bokföringsprogram)) där jag kunde skapa betalningsuppdrag (en per anställd) direkt i programmet så att betalningen gick iväg automatiskt (man satte utbetalningsdag själv och Procountor betalade ut). Lättast hittills. Det funkade även med utländska löntagare.

När bankerna hittar på nymodigheter för att lägga över problematiken på användarna, måste man vara kreativ som få och jag hoppas att Spiris/Visma hittar ett bra sätt att lösa detta på.

Lycka till!

Mvh Lena

Hej,

Man kan ha SUS på olika sätt. Jag har valt att lägga in kontonummer i systemet och själv ha kontrollen över det istället för att banken har det. 

Om man väljer att låta banken ansvara för kontonumren så gäller det att de anställda har SUS-anslutit det konto som de vill ha in lönen på. Det är alltså inte banken själv som väljer ett konto utan kontoinnehavaren måste aktivt SUS-ansluta kontot för att lönen ska gå in med automatik. Därav har jag gjort valet att själv hantera de anställdas kontonummer i löneprogrammet.

//Carina

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Mumsan66 

Både Lön i Spiris och Lön 600 har redan stöd för SUS-format, så själva bytet från Bankgirots KI Lön till Swedbanks SUS Lön går att göra redan nu om man vill förbereda i god tid inför hösten 2026.

För att använda SUS behöver du teckna avtal med Swedbank om hur dina insända lönefiler ska tolkas och hanteras. Anpassningen är alltså inte bara en programfråga – den kräver också att banken aktiverar rätt rutin för dina utbetalningar.

Liksom Carina nämner kan man välja att låta banken hålla kontoregistret, eller att själv hantera kontonumren i löneprogrammet. Fördelen med det senare är att du har full kontroll och slipper riskera att löner går ut som kontantavi om kontonumret inte finns registrerat i bankens register.

Mer information om hur du ställer in SUS-utbetalningar för Lön 600 finns i hjälpen Utbetalning – företagsinställningar

Motsvarande hjälp för Lön i Spiris är Löneinställningar - Löner och utbetalningar

swedbank.se kan du läsa mer om betalningar via SUS och hur de anställda anmäler sitt konto.