Hej,
Om en person arbetat på timme och fått ut semesterersättning 25juni och samma person ska läggas upp som månadsanställd, heltid med heltidslön per 1 juli. hur gör jag då?
Just nu klagar den på att jag inte kan byta semestervillkor och jag kommer inte vidare.
Det finns ingen olåst löneköring med semester på, utan det är den förra låsta lönen som det skedde på.
Är det för att det är juni månad som lön ska utbetalas för (efterskott) och det var juni som det utbetalades, dvs kommer det lösa sig nästa månad eller är det något annat jag måste göra?
Hej @IsakSoder
Tack för din fråga.
Det att du stämmer att du inte kan ändra semestervillkor just nu eftersom junilönen är låst. När du lägger in den anställde som månadsanställd i juli och gör den första lönekörningen som månadsavlönad, kan du ändra semestervillkoret och lägga in månadslönen. Som jag ser det kommer alltså att lösa sig från och med juli-lönen.
Detaljerade instruktioner och exempel hittar du i hjälpavsnittet Byte från timlön till månadslön eller från månadslön till timlön
Hoppas detta hjälper dig annars ring oss så kikar vi på det tillsammans.
Hej, jag får fortfarande samma fel ruta om att jag inte får byta =/
Jag fick till det på ena nu, men inte på andra. men får ringa helt enkelt om det inte går innan imorgon!
Hej @IsakSoder!
Jag funderar på om det är en liten inställning till som spökar. Är det så att din anställd har haft semestervillkor 30?
Isåfall:
När du byter från semestervillkor 30 och har betalt semesterersättning vid varje lönekörning kan det hända att du får ett felmeddelande om att det inte går att ändra semestervillkor eftersom det finns en utbetalning till nästa lön.
För att undvika detta fel väljer du under Lönearbete - Kalendarium snabbvalet Semester, ersättning och tar bort markeringen vid Utbetalning semester i pengar.
Prova sedan igen så tror jag att det ska funka. Annars är det bara att ringa in så löser vi det.
Trevlig helg när det är dags!
/Ebba
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.