Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hej @MalinHolmstrom För att kunna ge ett korrekt svar i det här fallet behöver man se hur registreringen är gjord i ditt löneprogram. Retroaktiv löneberäkning i Lön 600 påverkas både av hur frånvaron är registrerad på lönebeskeden och av inställningarna på de lönearter som används. Till exempel kan det ha betydelse hur föräldraledigheten är registrerad - om månadslönen ligger kvar och avdrag görs utifrån den, eller om endast avdrag har registrerats. Det påverkar vilka löneposter programmet har att utgå från vid den retroaktiva beräkningen. Det påverkas också av lönearternas inställningar. Retroaktiv lön beräknas bara på lönearter som är markerade för retroaktiv löneberäkning i löneartsregistret och som dessutom har en markering på flik 2 i fältet ”Underlag för retroaktiv löneberäkning”. Utan att se lönebeskeden och vilka lönearter som har använts under januari–mars är det därför svårt att avgöra exakt varför retroberäkningen börjar från olika månader för de två anställda.Välkommen att kontakta supporten på 0470-70 60 00. Ringer du vid 9 när vi öppnar brukar det inte vara några längre köer.
Hej @Suslun Generellt räknas övertid först när en heltidsanställd arbetar mer än sin ordinarie heltidsarbetstid. Om en anställd är föräldraledig en del av dagen men i stället arbetar den tiden, räknas det normalt som arbetad tid i stället för föräldraledighet. I ditt exempel - 6 timmars arbete, 2 timmars föräldraledighet och 1 timme extra arbete - innebär det därför vanligtvis inte övertid. Den totala arbetade tiden överstiger fortfarande inte en normal arbetsdag på 8 timmar. Övertid uppstår normalt först när arbetstiden överstiger den ordinarie dagliga arbetstiden, alltså 8 timmar. Kontrollera gärna vad som gäller enligt ert kollektivavtal eftersom reglerna kan skilja sig åt.
Hej @mskalhammar Välkommen till Spiris Lön och appen Anställd. Startsidan i appen fungerar som en stämpelklocka där den anställda stämplar in när arbetsdagen börjar och ut när den slutar. Om någon arbetar längre än sin ordinarie arbetstid registreras däremot inte övertid automatiskt utifrån utstämplingstiden. I stället registrerar den anställda själv sin avvikelse, till exempel övertid eller komp. Det görs enkelt direkt i appen via snabbikonerna eller klocksymbolen till höger. I filmen Registrera tid som anställd visar vi hur det funkar. Ha en fin dag!
Bra jobbat @RolfNilsson och stort tack för att du uppdaterade mig. Trevlig helg!
Jag tänker som så att den rörliga semesterlönen som du skapade i semesteravslutet förra året 2025 ska vara utbetald innan du gör detta årets semesteravslut, tex utbetald i juni 2025.Min arbetsgång är:Skapa lönekörningen för april 2026Göra semesterårsavlutet 2026Betala ut den rörliga semesterersättningen tillsammans med semestertillägget innan huvudsemestern 2026