Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hej Oliwia! Kostförmån är inte att man får en förmån av fri kost, utan det är förmånen som uppstår när man får fri kost, dvs man blir förmånsbeskattad för det. Om du använder Visma Lön så kan du lägga in detta via snabbvalet Resor, kost och utlägg - Kostavdrag/förmån. Som standard bokförs detta på konto 7398 - Förmånsvärden. Det finns mycket information att läsa på Skatteverkets hemsida och som jag tolkar det så är fri kost vid tjänsteresa oftast skattepliktigt men det får du gärna dubbelkolla med Skatteverket. Ha en fin eftermiddag //Tinna
Hej Oliwia! Utifrån den information som du har gett oss så är det svårt för oss att svara på din fråga. Vi skulle behöva veta vilket semestervillkor den anställda har och vad du menar med att det inte går att spara semestersersättningen. Vill du registrera sjuk och semesterersättning på samma lön så ska det dock inte vara några problem. För att hjälpa dig på bästa sätt med denna frågan vill vi att du tar kontakt med supporten så vi får kika på hur det ser ut hos dig och vilka inställningar som är gjorda i ditt löneprogram. Välkommen att kontakta supporten så hjälper vi dig gärna i den kanalen istället. //Tinna
Hej! Eftersom jag nu har fått svar från supporten via chattfunktionen så kan jag tala om att det har löst sig! Jag fick veta av dem att om jag gör rättelserna direkt på lönebeskedet så kommer saldona i Lön Anställd att bli korrekta nästa månad i samband med att Lön Anställd och Visma Lön synkroniseras. Det beskedet känns okej, även om jag hade önskat att det hade gått att backa registreringen, så att det hade blivit rätt i kalendern också. Men det viktigaste är ju att lönebeskedet blir korrekt och att saldona i Lön Anställd, när det gäller antal kvarstående semesterdagar och saldot i arbetstidsförkortningen, stämmer, så att den anställde kan se vad han har tillgodo!
Hej Kicki! Precis som du skriver så går det inte att ta ut rapporten Spårning/Lönearter till Excel. Testade också att skapa en egen rapport men lyckas inte få fram den information som jag tolkat att du behöver. Via Kontrollistan (som du kan skriva till Excel) får jag fram både det som är bokfört på 7285 och på det personliga lönekontot men det kommer onekligen med en hel del annan information också. Mitt förslag är att du hör med mina kunniga kollegor på supporten som brukar vara kluriga och lösa det mesta - kanske har de en lösning som vi missat. Du får även gärna lämna ett förslag till våra programutvecklare för Visma Lön gällande att du har behov av att skriva ut rapporten från Spårning till Excel. I Visma Lön finns en knapp som heter Förbättringsförslag lokaliserad en bit till höger om mitten av programmets header. Klicka på knappen och du länkas vidare till ett formulär där du kan lämna ditt önskemål. Ha en fin dag och välkommen tillbaka till forumet //Tinna
Hej! Jag skulle vilja göra ett tillägg i den här tråden. Om lönebeskeden skickas vidare till den anställdes Kivra-låda så finns lönebeskeden kvar så länge den anställde vill. För att skicka vidare lönebeskeden till Kivra behöver du aktivera en integration inne i Lön i Spiris eller i Anställd. Läs mer här: Kom igång med att skicka lönebesked till Kivra »