Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Som regel får timavlönade sin lön i efterhand, dvs de jobbar först in sina timmar o sedan får lön, annars vet man inte hur många timmar de har arbetat. Detta anges under inställningar.
Hej Charlotte,Jag rekommenderar att du minskar denna månads timmar med de timmar du behöver korrigera och skriver en förklarande textrad.Vill du inte göra så kan du istället lägga in timlönearten med negativ kvantitet och därtll en förklarande textrad.Ha en bra dag!/Kristina
Puuh. Nu har jag kollat ännu mer och tolkningen av Skatteverkets ställningstagande är tydligen att man skall göra precis som du (och programmet) föreslår. Även om det inte är prövat än så gäller det tydligen. D.v.s om du börjar en månad men får lön för den månaden efter och haft bilförmån så måste du få bilförmånen samma månad du har den. M.a.o så hamnar dom i otakt... märkligt men sant. Jag har skickat en fråga till Skatteverket även om jag inser att jag nog inte får mycket till svar. Men det är väl bara att bita ihop och tugga i sig. Ibland skulle man vilja bli fransk bonde och låna någon närbelägens gödselspridare. Men som god svensk så muttrar vi väl lite och går vidare...Kan också konstatera att AGI inte bara är ett nytt sätt att rapportera utan den är en väldigt strikt kontantprincip där allt skall hamna på rätt månad och rättelser MÅSTE ske på rätt period, oavsett storlek... det var det nog ingen som insåg.... Tack och hej, leverpastej....
Hej Marielle,När det kommer till föräldraledighet och frånvaro fungerar det enligt följande i Visma lön oavsett om du använder Visma Lön Anställde eller ej.Registrerar man föräldraledighet på en hel dag oavsett oregelbunden arbetstid så blir det ett dagsavdrag. Timavdrag blir det endast när man redovisar frånvaro del av dag.Beräkningsformlerna för detta är enligt följande:Dagsavdrag (Månadslön efter löneväxling/21) x (Veckoarbetsdagar vid heltid/Genomsnittlig veckoarbetstid i dagar)Timavdrag (Månadslön efter löneväxling/21) x (52 x Veckoarbetstid)Oavsett hur den anställde väljer att registrera frånvaron i Visma Lön Anställd, så tar den dagsavdrag vid synkronisering över till löneprogrammet.Testade både att bocka i föräldraledig hel dag eller föräldraledig timmar och sen hela den dagens arbetstimmar.Du kan läsa mer om detta i våra löneguider i vår löneskola som du hittar via länkentill vår hemsida.Hoppas att detta hjälper dig.Ha en trevlig dag!/Cecilia
Det går även att ändra på lönearten. Gå in på löneart 1101 - månadslön, flik 3 egna inställningar. Där är gör du ändringen för alla arbetare och alla tjänstemän. Kan dock behövas göra ändringar på fler lönearter... Men du har alternativ:)