Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hej @Hans B Tack för din fråga och välkommen som ny forummedlem. I dagsläget finns det tyvärr ingen funktion i Visma Lön 600 för att skapa en XML-fil i internationellt format (t.ex. pain.001) med BIC och IBAN för det utbetalande företaget. Systemet stödjer för närvarande bara svenska bankformat för utbetalningsfiler. Lämna gärna ett förbättringsförslag till våra utvecklare av Lön 600 via den lila listen på programmets förstasida. På så sätt kommer din önskan direkt till vårt produktteam, som löpande utvärderar inkomna förslag inför framtida utveckling. Tills vidare rekommenderar vi att du kontaktar din bank om alternativa sätt att genomföra internationella löneutbetalningar.
Hej! Vi ser just nu över planeringen för funktionaliteten i Visma Lön 600 och har därför ännu inget datum att kommunicera.Jag uppdaterar tråden så snart vi har mer information att dela.
Hej @Fredrik007 Du kan använda lönearten "Övrig ersättning, brutto" och ange det totala beloppet som ska betalas ut för de aktuella dagarna. Räkna ut ersättningsbeloppet själv enligt schablonen (dela månadslönen med 25,7 eller 18,4 beroende på om semesterersättning ingår eller inte, och multiplicera med antal dagar). Lägg gärna till en förklarande textrad under utbetalningen, exempelvis: "Ersättning för förlorad arbetsförtjänst, 2 dagar á XX kr enligt schablon, kvot (25,7/18,4)". På så sätt blir det tydligt för både dig och den som ska granska löneunderlaget. Ha en fin dag!
Hej @Sveenne I Visma Lön 600 bokas semesterskulden i regel upp automatiskt varje månad i samband med lönekörning – men exakt när och hur uppbokningen sker styrs av några faktorer som kan påverka så att det inte alltid blir "linjärt", alltså lika mycket varje månad. Det här kan orsaka det du beskriver: Avvikelseperioden och lönekörningsinställningar Om ni har en avvikelseperiod (exempelvis att du i juni kör lönen för maj) så kan det bli så att utbetalning och semesterskuld bokförs för "fel" månad. Det kan också bli så att vissa månader inte får någon uppbokning alls (t.ex. om ni inte gör någon lönekörning den månaden). Ändrade semestervillkor eller procentsats: Om ni har ändrat vilken procentsats som gäller för semesteravsättning eller ändrat semesterrätt under året, sker en justering av semesterskulden den månad ändringen registreras. Då kan det bokas upp mer (eller mindre) än vanligt. Ändringar i semestervillkor (eller om de läggs till på en anställd i efterhand) gör att uppbokningarna kan "hoppa" mellan månader. Ej genomfört lönekörningar för vissa månader: Om man inte har gjort lönekörningar för t.ex. april och maj, hoppar programmet ibland över att boka upp semesterskuld de månaderna – och tar istället igen det när nästa lönekörning sker (ex. i juni). Då kan du få en "klumpsumma" som bokas upp vid nästa löneutbetalning. Olika lönearter/Löneberäkning: Programmet bokar endast upp semesterskuld på semestergrundande lön (ej på t.ex. sjukfrånvaro, föräldraledigt, etc). Om det en månad inte finns någon semestergrundande lön blir det heller ingen semesterskuld. Hur kan du få ett jämnare, mer linjärt värde? Lönekör varje månad: Gör alltid en lönekörning varje månad, även om ingen lön ska betalas ut till vissa (man kan använda en noll-körning).Dubbelkolla avvikelseperioden:Säkerställ att avvikelseperioden stämmer överens med faktiskt löneperiod.Kontrollera inställningar:Gå till Arkiv – Inställningar – Företagsinställningar, fliken Bokföring, och dubbelkolla procentsatsen samt att semesterberäkningen gäller rätt personer.Jämför mot semesterskuldlistan:Om du vill ha en helt korrekt semesterskuld bör du följa semesterskuldlistan, och eventuellt bokföra upp manuellt varje månad i stället för att förlita dig enbart på den automatiska funktionen.Fast procentsats (12%) för 25 semesterdagar:Är det fler dagar behöver procentsatsen höjas för att skuld och semesterskuldlista ska linjera över året. Om du vill ha mer information utöver detta behöver du boka tid hos någon av våra specialister som kan se över ditt specifika fall. Du bokar tid på vår hemsida. Glad sommar 🌻
Hej @Sandra1 I hjälpavsnittet Kom igång med att skicka lönebesked till Kivra kan du läsa om hur du gör. Glad sommar ☀️
Awesome