Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

(uppdaterad av Anton Martinsson CONTENT PRODUCER ‎2025-05-26 10:59 )
  • 4 Svar
  • 0 gilla
  • 843 Visningar

Året 2024 börjar lida mot sitt slut, och du vet väl om att bolagets start påverkar utdelningsutrymmet? Jodå, ett bolag som startar redan nu kan tillgodoräkna sig ett extra utdelningsutrymme på K10:an. Ett par veckor kan alltså betyda en större utdelning efter första årsbokslutet än om bolaget startar i januari 2025.

Det är helt klart dags att sluta vänta och komma igång! Där kan vi hjälpa dig som byrå.

Med våra färdiga lagerbolag slipper du och dina kunder den tidskrävande processen att registrera ett nytt företag från grunden. Allt finns redan på plats – bara att tuta och köra! Dina kunder kan börja driva sitt företag på nolltid. Genom att använda ett lagerbolag får de omedelbart ett färdigt organisationsnummer och kan starta verksamheten direkt. Snabbstartat? Check! Lagerbolag passar både nyföretagare och företag som vill ombilda bolag eller starta ett nytt affärsområde.

Som redovisningsbyrå slipper du mycket av det administrativa trasslet. Erbjuder du lagerbolag till dina kunder kan du fokusera mer på rådgivning och kundvård – precis det du är bäst på. Låt oss tillsammans göra företagandet smidigare och roligare för alla inblandade.

Har du certifierat din byrå hos Spiris? Här finns all info om lagerbolag

Inte certifierad? Då kanske du vill veta mer om certifiering

Eller vill du bara få koll på ALLT om lagerbolag

Kommentarer

Vill först säga att det här inte är personligt mot någon av er som jobbar på Visma, ni är i mångt och mycket fantastiska men.......

Jo, ni har samma erbjudande nu. D.v.s man "får" ett lagerbolag när man blir kund hos er. Och får är ju ett starkt ord och faktiskt en ren lögn. 

För läser man så tillkommer sedan Bolagsstiftarnas fakturering av Bolagsverkets avgifter om 4 600 kr, vilket även det är en ren lögn. 

Bolagsverket avgift för att bilda ett aktiebolag är 2 400 kr (via e-tjänst) eller 2 700 kr (via blankett). Det som tillkommer sedan är 250 kr för registrering av verkligt huvudman, 250 kr....

Så det kostar inte 4 600 kr och om man nu måste betala så "får" man ju inte direkt bolaget. Det är samma som att köpa ett lagerbolag utan att bli kund hos er... Då är det ju billigare att bilda ett själv via Verksamt.se.... 

Det står även att det tar endast två timmar att vara igång... Vilket idag är en ren omöjlighet med bankernas krav på personkännedom... Sedan så har vi registreringen av F-skatt och moms som tar lite olika beroende på Skatteverkets arbetsbörda.... 

Så jag vet ju inte om ni "ljuger" medvetet eller helt enkelt inte har kollat upp vad det egentligen kostar...

Så skärpning... Har haft Spcs sedan mitten av 90-talet men vart ni är på väg det vete katten... Tyvärr så är ni ju inte sämre än andra moderna programleverantörer när det gäller marknadsföring och hur man genar i infom om hur "lätt" bokföring är.... Hela programbranschen är ju idag rätt tragiskt ur den aspekten... 

Och det är klart, med tanke på hur "bra" ert namnbyte går så säger väl det en hel del om vad ni vet om aktiebolag och registreringar... 

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @AccountantfromHell_singland och tack för att du tar dig tid att dela dina synpunkter – det uppskattar vi.

Jag vill gärna förtydliga hur vårt erbjudande med lagerbolag fungerar och hur kostnaderna är uppdelade.

När man blir kund hos oss bjuder vi på själva lagerbolaget. I vanliga fall kostar det att köpa ett lagerbolag mellan 3 000–6 000 kr beroende på leverantör och eventuella tillval. Den kostnad på 4 600 kr som nämns är inte vårt arvode, utan avgifter från Bolagsverket:
2 400 kr för registrering av aktiebolaget
2 200 kr för de ändringar som görs vid överlåtelsen till dig som ny ägare.

Det är alltså Bolagsverkets avgifter, inte våra egna.

När vi säger att bolaget kan vara igång inom två timmar innebär det att du då har tillgång till bolagets organisationsnummer och en fullmakt för att kunna ha dialog med banken om att öppna konto och sätta in aktiekapital. Den faktiska starten i form av bankkonto, F-skatt och momsregistrering kan förstås ta längre tid beroende på bankens och Skatteverkets handläggning.

I vår marknadsföring länkar vi alltid till vår informationssida om lagerbolag, så att alla kan läsa in sig på detaljerna innan man bestämmer sig.

Jag hoppas detta gör det tydligare hur kostnaderna är uppdelade och vad som menas med tidsangivelserna i vårt erbjudande.

LW -60
CHAMPION

Jag vill trycka på det här som @AccountantfromHell_singland säger om hur Spiris och andra programvaruaktörer på marknaden, marknadsför hur enkelt det är med bokföring och att man numer inte behöver kunna ett smack för att bokföra själv.

För mig, började det hela för många herrans år sedan, när jag jobbade i en koncern och fick veta att Visma Administration vad ålderdomligt för det nya, mest fantastiska vad att man med molnbaserade program kunde fakturera ifrån telefonen. Jag som fakturerat sedan -78 kan säga att det sista jag vill är att skriva fakturor via en liten telefon... Efter det, har det bara blivit värre, så illa att vi som har detta som ett stolt yrke, som stolt yrkeskunskap, får höra från olika håll att vi är dyra och saltar räkningar och att ett bokslut inte ska behöva kosta si och så mycket samt att det är bara att fråga AI hur man ska göra.

Allt det här, kommer av att alla programmakare idag går ut och vilseför egenföretagare. Hela detta forum och alla bokföringsforum på FB kan visa på hur det står till med påståendet att det är enkelt med bokföring, att programmet klarar allt utan att man behöver kunna veta ett dugg. Ofta lyder frågan att "mitt konto xxxx stämmer ej, hur ska jag få det att stämma?" och när man väl börjar gräva i problemet, ser man att de ingående balanserna på kontot inte stämmer, och att samtliga balanskonton inte blivit avstämda sedan Hedenhös och misstämmer de också. Sedan får man då höra att man är dyr och blir ifrågasatt varför man behöver avstämningar in the first place, för "det här ska väl programmet göra själv".

De flesta blir också förvirrade när man säger hur de ska skapa en vanlig verifikation och undrar varför man inte ska använda kassa- och bankhändelser till allt... de förstår ju inte sammanhanget, hur ska det då kunna bli korrekt i slutänden?

Jag bara väntar på den dag, då Skatteverket gör en räd bland alla egenföretagare med bokföringen på fickan. Vad kommer hända då? Skatteverket brukar ju gå branschvis tillväga med sina räder, men de kanske ändrar taktik snart, vem vet...  Det kanske är dags att upphäva det här med borttagandet av revisionsplikt, för åt det håll som det här går, är inte bra. 

Mvh Lena

Halloj... Visst är det så att det stämmer det du skriver men det är inte så det uppfattas.... 

Det här innebär ju att det är dyrare med ett lagerbolag hos er än att bilda ett själv och visst har man makten över det inom två timmar men med tanke på banker och annat så tar det längre tid att få ett bankkonto... 

Rubriker som "Få ett lagerbolag när du blir kund hos oss" säger ju nåt helt annat än verkligheten.... men det gäller ju rätt många delar av annonserna inom vår bransch numera...

En annan sak som jag funderat på och som jag faktiskt haft ett samtal med er om för länge sedan är det här erbjudandet om att "sälja" sin fakturor som dyker upp i eEkonomi. När det kom så skrev jag ett mail till er där jag ifrågasatte bristen på info om att den verkliga "räntan" när man ska jämföra med banker är mycket högre. Kostar belåningen, som jag då påstod att det var, 2% så motsvarar det 24 % bankränta (årsränta) när man räknar, så att säga, rätt. Blev då uppringd av en trevlig herre hos er som förklarade att det här inte var belåning utan försäljning av fakturor, vilket då är bättre för kunden och kan motivera den höga kostnaden. Jag tyckte ändå att man bör skriva vad det motsvarar i bankränta....

Men efter detta så har jag blivit upplyst om att det inte alls är försäljning av fakturor och hela risken ligger kvar hos kunden... 

Och när jag nu läser på der hemsida under rubriken "sälj dina fakturor med Betalt Direkt" så inser jag att det även där är en ren "lögn". När man läser igenom alla punkter och kommer till punkten "Vad händer om min kund inte betalar fakturan?" så framgår där att om kunden inte betalar så får jag en faktura från er och måste betala tillbaks pengarna. Det, kära ni, är inte en såld faktura, utan en belånad och inget annat! Efter att ha googlat lite så inser jag att den här, ibland oseriösa, delen av kreditbranschen idag skiljer på fakturaförsäljning med eller utan regressrätt. För var en försäljning en försäljning och inget annat, men det är ju lättare att få en kund att sälja sin faktura om han tror att det är en försäljning.... 

Men det här är ju den nya tiden där marknaden styr och informativ korrekt reklam är rätt ointressant... Tror nog att många fler av era kunder skulle välja att inte "sälja" sin faktura om dom inser att dom fortfarande tar hela kreditrisken och att dom 2-3 % som det kostar egentligen är mellan 24 och 36% när vi prata årsränta (vilket bankerna alltid har) och 30 dagars betaltid. Har man normalt sett 15 dagars betaltid så blir det mellan 48 och 72% ränta....

Dom gånger kunder frågat mig om just den här tjänsten och jag talar om vad den innebär och dom inser att en "dyr" checkkredit hos banken är bra mycket billigare så är det ingen som "säljer" (belånar) sina fakturor....