- 2 Svar
- 0 gilla
- 14271 Visningar
Dröjsmålsränta är ränta kunden betalar vid försenad betalning. Här visar vi hur du ska bokföra dröjsmålsränta. Har du Spiris rekommenderas den kostnadsfria funktionen Påminnelse Direkt
För företagskunder
- Du kan ta ut ränta från dagen efter förfallodatum om det framgår av avtalet
- Utan avtal: Du kan ta ut ränta (referensränta + 8%) efter 30 dagar från fakturadatum
- Företagskunder förväntas känna till reglerna om dröjsmålsränta
För privatpersoner
- Du måste informera minst 30 dagar i förväg om att dröjsmålsränta tillkommer
- Om du informerar via påminnelse räknas räntan från 30 dagar efter påminnelsen
- Det måste tydligt framgå på fakturan att dröjsmålsränta tas ut vid sen betalning
Här visar vi hur du bokför dröjsmålsränta för både kund- och leverantörsfakturor.
Moms på dröjsmålsränta?
Dröjsmålsränta beräknas på fakturabelopp inklusive moms men däremot ska ingen dröjsmålsränta beräknas på påminnelseavgift, inkassoavgift eller faktureringsavgift. Dröjsmålsränta får inte heller beräknas på dröjsmålsränta som inte har betalats.
Bokföra dröjsmålsränta kundfaktura
Så här kan du bokföra dröjsmålsränta kundfaktura.
Konto |
Debet |
Kredit |
1510 - Kundfordringar |
x |
|
8313 - Ränteintäkter från kortfristiga fordringar |
|
x |
Bokföra dröjsmålsränta leverantörsfaktura
Så här kan du bokföra dröjsmålsränta leverantörsfaktura.
Konto |
Debet |
Kredit |
1930 - Företagskonto |
x |
|
8422 - Dröjsmålsräntor för leverantörsskulder |
x |
I Spiris finns även Betalt direkt där du kan sälja dina fakturor direkt till oss. Betalt Direkt låter dig sälja enskilda fakturor direkt i ditt program. Du får pengar snabbt, blir effektivare och minskar din administration.
Dröjsmålsränta på fakturan i Spiris
På kundfakturorna i Spiris står texten “Vid betalning efter förfallodagen debiteras ränta enligt räntelagen”. Genom att formulera dig på det sättet behöver du inte vid varje fakturatillfälle hålla dig uppdaterad om vilken referensränta som är aktuell. Det räcker alltså att ha koll på den aktuella referensräntan om det blir aktuellt att kräva dröjsmålsränta av en kund.
Får dröjsmålsränta vara hur hög som helst?
Nej, dröjsmålsräntan måste vara rimlig. Du kan i princip välja vilken ränta du vill, men tänk på att en för hög ränta kan klassas som ockerränta och bli ogiltig vid en tvist.
Vem är det som fastställer referensränta och när sker det?
Riksbankens referensränta fastställs av Riksbanken två gånger om året, den 1 januari och den 1 juli.
Varför bör du som leverantör ta ut dröjsmålsränta?
- Du får ersättning för pengar som kommer in sent
- Det minskar risken att kunden fortsätter betala sent i framtiden
En tanke som slår mig när jag läser ovan info är att ni hänvisar till räntelagen när det gäller uttag av dröjsmålsränta efter förfallodatum. Har man inte avtalat om annat betalningsvillkor i avtal eller offert så får man inte ta ut dröjsmålsränta förrän 30 dagar efter fakturadatum (dvs betalningsvillkor 30 dagar netto om inget annat avtalats i förväg).