Hej Balansräkningen ska hela tiden vara i balans, dvs tillgångar och skulder (inklusive skulden till ägaren som kallas Eget kapital) är alltid lika stora. Om samma summa som vinsten uppgår till tas ut från banken och inga andra egna uttag eller insättningar görs kommer Eget kapital (som består av summa av kontona 2010-2019) att vara oförändrad över åren. Om tillgångssidan är 500.000 kr (bank, inventarier, lager mm) är även skuldsidan/finansieringssidan lika stor - en del är skulder och en del är eget kapital. Om vi tar exemplet att firman gör en vinst på 100.000 kr så bokförs den D8999 K2019 som sista verifikation för året. Insättningar och uttag under året har bokförts på D2013 (uttag) och K2018 (insättningar) - uttag minskar totala saldot på kapitalkontona 2010-2019 och insättningar ökar totala kapitalsaldot. Banksaldot på tillgångssidan har minskat vid uttag och då minskar även kapitalsaldot. Ett nytt år börjar och då nollställer man kontona 2013, 2018 och 2019 och för över de saldona till 2010 så att det bara finns saldo på ett av kapitalkontona den 1/1. Under detta andra år tas hela föregående års vinst, 100000, ut från banken. Då minskar tillgångarna (bankkontot krediteras) och även Eget kapital (2013 debiteras). Är det några av dessa moment du inte har bokfört? Eller bokfört på annat sätt?
... Visa mer