Hej @Mårtpålön
Det går att byta löneperiod i Visma Lön 600, men precis som du är inne på så är det viktigt att planera övergången så att det blir rätt både i programmet och inte minst för de anställda.
När ni går från löneperiod 16–15 till 1–31 med avvikelser föregående månad behöver ni ha en övergångsperiod.
Ett vanligt sätt är att först göra klart den sista lönekörningen enligt nuvarande upplägg (16–15). Därefter gör ni en lönekörning för den kortare perioden 16–31 (eller till månadens slut). Efter det kan ni börja köra löner enligt det nya upplägget med löneperiod antingen innevarande månad eller föregående månad och avvikelser från föregående månad.
För den timanställda som ska gå över till månadslön är det viktigt att ändra löneformen i anställningsregistret från rätt datum. Kontrollera också att alla arbetade timmar fram till ändringen betalas ut samt att uppgifter som sysselsättningsgrad, månadslön och semesterinställningar är rätt. Läs mer i hjälpavsnittet Byte från timlön till månadslön eller från månadslön till timlön
För de andra timanställda är det vanligast att man i övergången betalar ut timmar för den kortare perioden (t.ex. 16–31). Det går också att ta med vissa timmar från nästa period om man vill jämna ut lönen, men då är det viktigt att se till att inga timmar registreras eller betalas ut två gånger.
Tänk också på att säkerställa att förändringen är förankrad enligt eventuellt kollektivavtal och att de anställda är informerade i god tid, eftersom övergången kan påverka hur lönen betalas ut under en period.
Känner du dig osäker får du alltid ringa vår support på 0470-70 60 00 och vi på supporten kan också hjälpa till att boka tid med någon av våra lönekonsulter om ni vill ha ytterligare hjälp.
Hoppas detta hjälper!
... Visa mer