igår
Hej @Siv___6
Tack för att du hör av dig.
Vi har nyligen bytt e-postdomän från @visma.com till @spiris.se. Det kan skulle kunna vara därför det blir en fördröjning eller ett felmeddelande när man mailar till den nya adressen.
Dubbelkolla gärna att du skickar till api.spcs@spiris.se (med .se på slutet). Håll mig gärna uppdaterad så jag vet hur det går för dig.
/Tinna
... Visa mer
igår
Hi @hufarh
Thanks for your question.
Under Inställningar – Löneinställningar, you can choose either unit price or total amount for the pay code. I hope this helps you!
... Visa mer
igår
Hej @Siv___6
Om du ringer vår försäljningsavdelning på 0470- 70 60 00 så hjälper de dig.
Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
igår
Hej @Marie1961
Tack för ditt förtydligande - det ändrar definitivt förutsättningarna 🙂 Måste faktiskt medge att jag är osäker på om det blir helt korrekt att registrera sjukfrånvaro när det gäller flera olika timlöner under samma dag – det är tyvärr inget som Visma Lön 600 stödjer automatiskt. En tanke jag har är att du i så fall får justera beloppen manuellt direkt på lönebeskedet, men jag kan inte garantera att det alltid blir rätt ur program- eller regelverkssynpunkt.
Därför rekommenderar jag att du ringer oss för att få ett definitivt svar och eventuellt mer detaljerad vägledning om hur du ska gå tillväga från någon av våra lönespecialister. Jag har arbetat många år med lönefrågor men aldrig ställts inför denna frågan.
Uppdatera mig gärna hur du löste det!
... Visa mer
onsdag
Hej @Bellanata
Jag har ingen info om att vi har ett fel gällande detta men däremot står det så här i hjälpavsnittet Felmeddelande vid inlämnande av arbetsgivardeklaration till Skatteverket:
Du kan få felmeddelande om Valideringsfel när du försöker läsa in filen för arbetsgivardeklarationen på Skatteverket. Felet beror oftast på att någon personuppgift är felaktig. Det kan vara den anställdes personnummer, postadress eller liknande.
Får du detta felet så går du tillbaka till löneprogrammet och avmarkerar rutan Fil skapad under Lönearbete - Arbetsgivardeklaration. Därefter kan du justera uppgiften på den anställde och hämta uppgifterna och skapa om filen.
Testa detta och hjälper det inte så ring oss så hjälper vi dig att felsöka.
Lycka till och ha en fin dag!
... Visa mer
onsdag
1Gilla
Hej @Linda df
Tack för din fråga.
Det finns tyvärr ingen färdig löneart eller hantering för just förebyggande åtgärder eller rehabilitering. Ett tips är att du använder snabbvalet Övrig frånvaro. Då kan du också välja om frånvaron ska vara semestergrundande eller inte. För tydlighetens skull kan du skriva en textrad på lönebeskedet, så slipper det bli några frågetecken.
Jag vet att andra har haft liknande funderingar tidigare, och den här lösningen har funkat bra. Men eftersom företag kan ha lite olika förutsättningar kan det vara bra att dubbelkolla så allt blir rätt just hos er.
Finns det någon annan forumanvändare som jobbar i Lön 600 och har tips att komma med? Dela gärna med er av hur ni har gjort!
... Visa mer
onsdag
Hej @Michaela70
I hjälpavsnittet Arbetsgivarintyg beskriver vi hur du gör, vilka inställningar som krävs och förutsättningarna för att det ska funka:
Den anställde måste ha mobilt BankID och svenskt personnummer eller samordningsnummer för att arbetsgivarintyget ska kunna skickas digitalt.
Hoppas detta hjälper dig och annars är du välkommen att ringa supporten så hjälper vi dig gärna i den kanalen istället.
... Visa mer
onsdag
Hej @Norrland1
När du ändrar texten/benämningen på en befintlig löneart i Visma Lön 600 (utan att kopiera och skapa en ny löneart), så gäller följande vid en uppdatering av programmet:
Normalt behålls din egen text/benämning på lönearten även efter en uppdatering av Visma Lön 600. Programuppdateringar påverkar vanligtvis inte egna ändringar du gjort i befintliga lönearters benämningar eller inställningar. Standardlönearterna skriver inte automatiskt över dina ändringar, så länge det inte rör sig om en större version där vi särskilt meddelar att löneartsregistret återställs eller att specifika ändringar återställs (vilket är mycket ovanligt).
Om du väljer att hämta lönearter under Lönearbete - Lönearter kommer programmet att skriva över din egna benämningar och hämta in standardvärden.
Vi rekommenderar att du istället skapar kopior av lönearter om man vill göra egna anpassningar – dels för att kunna återställa till original om det behövs, och för att enklare se vilka som är anpassade.
Glad sommar🌻
... Visa mer
onsdag
Hej igen @Rasmus22
Du tänker helt rätt — och jag förstår absolut att det här kan kännas lite märkligt och orättvist. Ditt exempel visar tydligt effekten av bruttosemester; det spelar egentligen ingen roll vilka veckor medarbetaren väljer att ta semester, programmet kommer alltid att dra 5 semesterdagar för hela perioden måndag–fredag, oavsett om måndagen i fråga var en schemalagd arbetsdag eller ej.
Varför blir det så, och varför gör man så i systemet?
Eftersom Lön inte har nettosemester, utan utgår ifrån bruttosemester, så baseras semesterdagsuttaget alltid på heltidsschema. Det är alltså samma antal semesterdagar som dras för en vecka, oavsett om medarbetaren varit ledig någon enskild dag enligt sitt schema. Detta är samma princip som finns i semesterlagen när nettosemester inte används – just för att semesterlön/dag och saldo ska fortsätta räknas rätt och konsekvent.
Skulle man istället hantera detta på annat vis (till exempel endast dra semester när det faktiskt är en arbetsdag enligt schema) så skulle semesterersättning, saldo och uttag bli fel i förhållande till antalet intjänade dagar och värdet per dag. Därav rekommenderar vi att alltid följa systemets logik och räkna enligt bruttodagar.
Om du vill ha ytterligare hjälp finns möjlighet att boka en tid hos våra lönespecialister så kan ni tillsammans se över ditt specifika fall. Du bokar tid på vår hemsida eller via supporten.
Ha det fint och lycka till🌻
... Visa mer
onsdag
Hej @Marie1961
För att du ska kunna registrera sjuk behöver du börja med att tala om för programmet hur den anställda skulle ha arbetat. Det gör du så här: Gå till Lönearbete - Kalendarium. Gå in i den anställdas kalender och markera den aktuella dagen - Klicka på Ändra arbetstid - Lägg in den arbetstiden och spara ändringen.
När du ska registrera sjukfrånvaro på timanställda i Visma Lön 600 rekommenderar vi att du använder programmets snabbval "Sjuk". Då väljer systemet automatiskt rätt lönearter och hjälper dig med beräkningen av både sjuklön och karensavdrag, anpassat efter den aktuella anställda. Du behöver bara fylla i timantal och sjukperiod, så sköter programmet resten enligt gällande lagar och regler.
Vill du se exakt hur beräkningen går till eller vilka formler som används för de olika lönearterna, kan du gå in på respektive löneart under Löneartbete - Lönearter - Fliken Grunduppgifter. Där ser du vilka beräkningsformler programmet använder sig av. Du hittar även en sammanställning av de vanligaste variablerna i hjälpavsnittet - Förteckning över variabler
Lycka till och ha en fin dag!
... Visa mer
2025-07-08
10:37
Hej @Mia2025
Vid löneväxling används i regel den nya, justerade månadslönen efter löneväxling vid beräkning av grundtimlön (exempelvis vid övertid). Formeln ser då ut så här:
(Månadslön efter löneväxling / avtalstid) × (100 / aktuell sysselsättningsgrad)
Om du avser löneart 1196 (Grundtimlön vid övertid, månadsavlönade) så är standardinställningen att den tar hänsyn till månadslönen efter löneväxling, eftersom det oftast är önskvärt.
Om du istället vill att övertidstimmen ska beräknas på den ursprungliga månadslönen före löneväxling, behöver du justera beräkningsformeln för löneart 1196. Observera att denna ändring påverkar alla som använder lönearten, så gör en bedömning om det är lämpligt.
Du kan testa att använda denna formel:
(Månadslön / 175) × (1 / sysselsättningsgradProcent)
Jag rekommenderar att du kontrollräknar och säkerställer att det blir som du vill. Skulle det fortfarande inte bli rätt, är du varmt välkommen att kontakta vår support så hjälper vi dig vidare!
Lycka till och ha en fin dag!
... Visa mer
2025-07-08
08:55
1Gilla
Hej @Karin Z
Välkommen som ny forummedlem.
Vid e-fakturering finns en storleksbegränsning för bilagor. Fakturan och bilagan får tillsammans som mest vara 10 MB. Om du använder utskriftsvalet Kivra går gränsen vid 6 MB.
Ett sätt att komma runt begränsningen är att försöka minska filstorleken på din PDF, till exempel genom att komprimera den innan du bifogar den till fakturan. Många PDF-program har en funktion för att minska filstorleken (“Spara som – optimerad PDF” eller liknande).
Om du fortfarande inte kan få med all information i en mindre fil kan du behöva dela upp materialet på flera fakturor, alternativt undersöka om det går att digitalisera och referera till underlaget på annat sätt (till exempel genom att lägga det tillgängligt via en länk, om kunden accepterar det).
Tyvärr finns i dagsläget inget sätt att helt kringgå filstorleksbegränsningen i systemet.
Hoppas detta hjälper!
... Visa mer
2025-07-08
08:27
Hej @Hans B
Ser att du har ställt samma fråga i två trådar. Jag har svarat på din fråga här XML fil i internationellt format
Glad sommar 🌻
... Visa mer
2025-07-08
08:21
Hej @Rasmus22
Välkommen som ny forummedlem.
Jag förstår att semesterhanteringen för deltidsanställda ibland kan kännas lite klurig.
I Lön hanteras semesteruttag alltid i bruttodagar (det vill säga enligt kalenderdagar, inte justerat efter arbetstid eller tjänstgöringsgrad), till skillnad från det äldre programmet Visma Lön 600 där det finns stöd för nettosemester.
Det innebär att även för deltidsanställda – oavsett om de till exempel arbetar 80% och har vissa veckodagar lediga enligt schema – så ska du lägga in 5 semesterdagar för en hel veckas frånvaro, precis som du redan gör idag. Man ska alltså inte justera ned antalet uttagna semesterdagar utifrån deras schema, utan alltid utgå från brutto-semesterdagar.
Det är viktigt att inte räkna om till nettosemester manuellt, eftersom då riskerar man att semesterdaglönen/dag blir felaktig – programmet är helt enkelt inte byggt för det, och det kan leda till att både saldo och löneberäkningar blir fel.
När det gäller förändringar av tjänstgöringsgrad under året (som för anställd nr 2) finns det idag inte något automatiskt stöd för detta i Lön vad gäller semesterberäkning. Därför rekommenderar vi att du fortsätter lägga in uttagen semester enligt bruttodagar, oavsett om personen jobbat heltid eller deltid under året.
Hoppas detta klargör hur semesterhanteringen fungerar i Lön!
... Visa mer
2025-07-08
08:06
Hej @KarinH1
Tack för att du hör av dig och beskriver hur det ser ut hos er.
Eftersom Lön 600 har tydliga begränsningar när det gäller att låsa upp och hantera lönekörningar bakåt i tiden – och eftersom alla rapporteringar redan är klara – rekommenderar jag att du kontaktar vår support innan du gör några upplåsningar eller rättningar. Det finns en risk att upplåsning och ändringar av gamla körningar kan leda till oväntade konsekvenser för löne- och AGI-historiken.
Vår support kan ge individuell rådgivning kring hur du säkrast gör dessa rättningar (eller om det istället är bättre att enbart korrigera via Skatteverket utan att justera i lönesystemet, beroende på var felet ligger och vilka perioder som påverkas).
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-07-08
07:38
Hej @Marie_Karlsson
Det är viktigt att föra körjournal även under semester och när du själv bekostar bensinen, för att visa hur bilen används vid eventuell kontroll från Skatteverket.
Stäm gärna av även med Skatteverket så får du svart på vitt.
Glad sommar! 🌻
... Visa mer
2025-07-07
12:10
1Gilla
Hej @Mina1508
Tack för din fråga.
Om kunden har betalat via Boka Direkts betalningslösning och du vill ge ett kvitto/betalningsbekräftelse från Spiris, kan du göra så här:
Registrera kunden:
Lägg upp kunden i kundregistret i Spiris om du inte redan gjort det.
Välj betalningsvillkor:
Välj betalningsvillkor "Kortbetalning" för kunden (istället för faktura).
Skapa faktura:
Skapa en faktura på det belopp kunden har betalat via Boka Direkt. När du sedan väljer "Bokför och skriv ut som e-post/PDF" i Spiris, kommer det skickas eller sparas ner en betalningsbekräftelse istället för en vanlig faktura. Det kan du använda som kvitto till kunden.
Matcha inbetalningen:
När du får utbetalningen till ditt företagskonto från Boka Direkt, kan du i Spiris matcha denna mot den skapade fakturan/betalningsbekräftelsen. Välj bokföringshändelsen "Inbetalning från kort eller swish" och koppla betalningen till rätt kund.
Hantera administrativ avgift:
Eftersom Boka Direkt drar av en administrationsavgift och utbetalningen inte är på hela beloppet, kommer beloppen inte att stämma exakt. Efter matchningen kan du skapa en separat bokföringshändelse för administrationsavgiften som Boka Direkt dragit, så att allt bokförs korrekt.
På så sätt får kunden ett kvitto på sin betalning och du får bokföringen rätt i Spiris.
Hoppas detta hjälper! 😊
... Visa mer
2025-07-07
09:58
1Gilla
Hej @erikdan
Har du testat även det som finns beskrivet i hjälpavsnittet Vad ska jag göra vid meddelandet Det gick inte att ansluta till databasen? Och som sagt - du är välkommen att slå oss en signal så hjälps vi åt.
/Tinna
... Visa mer
2025-07-07
09:46
Hej @Helena Lindberg
Tack för din fråga.
Ja svaret som du har fått från mina kollegor på supporten stämmer. Om du har en timanställd med oregelbunden eller ej schemalagd arbetstid i Lön Anställd/Lön 600 måste du först använda funktionen "Ändra arbetstid" på aktuell dag för att kunna registrera exempelvis sjukfrånvaro. Om perioden redan är låst kan du dock varken ändra arbetstiden eller lägga in sjukfrånvaron på det aktuella datumet.
De alternativ som då återstår är:
Lägga in frånvaron på ett annat (fejkat) datum i innevarande period, så sjuklönen ändå kommer med i nästa lön (men datumet blir då inte korrekt). Låsa upp och backa till den gamla perioden, ändra arbetstiden på rätt dag via "Ändra arbetstid" och därefter lägga in korrekt frånvaro. Detta är dock omständligt, och inte alltid önskvärt om många lönekörningar redan är klara. Anledningen till att det fungerar så här beror på att både den anställde klarmarkerar sin tid och attestansvarig godkänner innan perioden låses. Det finns alltså flera steg där frånvaron borde kunna fångas upp, men vi vet att det ofta missas just för timanställningar med oregelbundna tider.
Som det ser ut i dagsläget är det dessa alternativ som finns.
Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-07-07
09:26
Hej @Christel9
Tack för att du hör av dig och delar med dig av dina synpunkter!
I samband med att vi lanserade vår nya hemsida har vi valt att skala bort och förenkla både design och funktioner, vilket innebär att sökfunktionen inte längre finns kvar. Vårt mål är att göra sidan tydligare och mer lättnavigerad, så att det ska vara enkelt att hitta det viktigaste direkt via menyer och rubriker.
Vi förstår samtidigt att många uppskattar möjligheten att söka, och vi tar till oss av din feedback. Dina synpunkter är värdefulla och vi utvärderar ständigt hur vi kan förbättra sidan ytterligare.
... Visa mer
2025-07-07
08:22
Hej @Hans B
Tack för din fråga och välkommen som ny forummedlem.
I dagsläget finns det tyvärr ingen funktion i Visma Lön 600 för att skapa en XML-fil i internationellt format (t.ex. pain.001) med BIC och IBAN för det utbetalande företaget. Systemet stödjer för närvarande bara svenska bankformat för utbetalningsfiler.
Lämna gärna ett förbättringsförslag till våra utvecklare av Lön 600 via den lila listen på programmets förstasida. På så sätt kommer din önskan direkt till vårt produktteam, som löpande utvärderar inkomna förslag inför framtida utveckling.
Tills vidare rekommenderar vi att du kontaktar din bank om alternativa sätt att genomföra internationella löneutbetalningar.
... Visa mer
2025-07-03
08:39
1Gilla
Godmorgon @LW -60 När en leverantörsfaktura är bokförd och attesterad går det inte att ta bort attesten eller ändra fakturadatumet. Om det är fel på fakturan i detta läge behöver man ångra fakturan och skapa om den med rätt uppgifter. Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-07-03
08:08
1Gilla
Hej @erikdan
Tack för ditt meddelande. Det du beskriver kan bero på att företagen finns sparade på olika platser på servern eller i nätverket. I Visma Administration kan man lägga upp företag i olika mappar – särskilt om flera användare har skapat företag eller om man har arbetat i olika miljöer över tid.
Därför rekommenderar vi att ni provar följande:
Sök igenom servern eller delade mappar:
Leta efter mappar eller filer som tillhör din Visma Administration. Vanligtvis heter dessa mappar något i stil med företagets namn och innehåller databasfiler (t.ex. med filändelserna .mdb, .bak eller .sru). Det kan vara bra att söka efter t.ex. “Företag” i Windows sökfunktion.
Du är självklart även välkommen att slå en signal till supporten så kopplar vi upp och gör vårt bästa för att hjälpa dig.
Välkommen att ringa oss.
... Visa mer
2025-07-02
09:44
Hej @Vikingbuss2010
Tack för din fråga och välkommen som ny forummedlem.
Vi har inte stöd för vinstmarginalbeskattning (VMB), till exempel 2,67 %, i Visma Administration. Det innebär att det inte är möjligt att fakturera eller lägga upp fakturor med VMB direkt i programmet. Om du behöver hantera VMB får detta istället göras manuellt i din bokföring. Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-07-02
09:25
Hej @Marie_Karlsson
Du har förstått det helt rätt! När företaget betalar drivmedel till en förmånsbil och du kör privat ska du förmånsbeskattas för drivmedlet utifrån de privata milen. Det görs genom att räkna ut hur många liter som gått åt till din privata körning (t.ex. uppskattad förbrukning per mil x antalet körda privata mil). Därefter multiplicerar du antalet liter med marknadspriset per liter, och slutligen räknar du upp beloppet till 120 % (d.v.s. 1,2 x literpriset).
I ditt exempel:
Om literpriset är 15,625 kr blir förmånsvärdet 1,2 x 15,625 kr = 18,75 kr per liter. Sedan multiplicerar du det med antalet liter som du har förbrukat på de 72,5 privata milen. Det är detta belopp du ska beskattas för som drivmedelsförmån.
Angående din fråga om 100 mil: Eftersom du redan har bilförmånen, ska all privat körning beskattas, oavsett om det är under eller över 100 mil. 100-milsregeln gäller endast om bilen normalt aldrig används privat (undantagsfall), så den är inte aktuell i ditt fall. Stäm gärna av med Skatteverket så får du svaret svart på vitt!
Ha en härlig sommar 🌻
... Visa mer
2025-07-02
09:21
Hej @4K Catering
Välkommen som ny forummedlem. När du skapar e-fakturor behöver artiklarna och raderna på fakturan anges exklusive moms. Det är inte möjligt att markera att priserna är inklusive moms, utan momsen specificeras automatiskt som en separat rad på fakturan.
Detta beror på att de elektroniska fakturaformat som används av vår tjänsteleverantör (till exempel via InExchange – Svefaktura/Peppol) inte har stöd för att e-fakturor skickas med priser inklusive moms.
Ha en fortsatt fin dag! 🌻
... Visa mer
2025-07-02
08:20
1Gilla
Hej @HH-Evda
När det uppstår skillnader mellan lagersaldo och disponibelt saldo (t.ex. när lagersaldo visar 0 och disponibelt saldo visar 1 eller 2), rekommenderar vi att du gör följande:
Kontrollera företagets databas:
Detta steg uppdaterar eventuella olikheter i företagets data och kan i många fall avhjälpa problem med lagersaldon.
Du kan läsa mer om detta under hjälpavsnittet “Kontrollera företagets databas”.
Säkerhetskopiera!
Innan du gör några större kontroller eller ändringar i företagets databas rekommenderar vi starkt att du tar en säkerhetskopia. På så sätt har du alltid möjlighet att återställa informationen om något skulle gå fel.
Kontrollera lagertransaktioner:
Om lagersaldot fortfarande inte stämmer efter databaskontrollen, gå in på fliken Spårning och välj Transaktioner på berörd artikel. Kontrollräkna alla transaktioner och jämför med informationen på fliken Lager. Om du har många transaktioner kan du skriva ut dessa via Utskrifter – Lager – Lagertransaktioner, och välja “Transaktion per artikel” med urval på aktuell artikel.
Rätta felaktiga lager:
Om du hittar felaktigheter i lagersaldot efter ovanstående steg kan du behöva rätta detta. Mer information om hur du gör detta hittar du i hjälpavsnittet Rätta felaktigt lager.
Saknar du någon information, eller stöter på problem längs vägen, är du självklart varmt välkommen att ringa vår support.
Lycka till med felsökningen!
... Visa mer
2025-07-02
08:03
Hej @Fredrik007
Du kan använda lönearten "Övrig ersättning, brutto" och ange det totala beloppet som ska betalas ut för de aktuella dagarna. Räkna ut ersättningsbeloppet själv enligt schablonen (dela månadslönen med 25,7 eller 18,4 beroende på om semesterersättning ingår eller inte, och multiplicera med antal dagar).
Lägg gärna till en förklarande textrad under utbetalningen, exempelvis:
"Ersättning för förlorad arbetsförtjänst, 2 dagar á XX kr enligt schablon, kvot (25,7/18,4)".
På så sätt blir det tydligt för både dig och den som ska granska löneunderlaget.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-07-02
07:52
Hej @Angelica och @KarinaS
Igår besvarade min kollega en tråd gällande detta så det verkar vara något som är på gång kring filformatet. Läs gärna tråden Har de bytt filformat på skatteverket? där Joachim även ger en lösning som bör funka för er. Annars hör ni av er till supporten så skapar vi ett ärende.
Ha det fint!
... Visa mer
2025-07-01
10:16
Hej @Peter Vinqvist
Välkommen som ny forummedlem
Det enklaste är om du kan ångra leverantörsfakturan. Då skapas automatiskt en kreditfaktura som kvittas mot originalet, och du slipper lägga upp en kreditfaktura manuellt.
Så här gör du för att ångra en leverantörsfaktura i Spirias Bokföring:
Gå till Inköp - Leverantörsfakturor - Obetalda leverantörsfakturor. Välj den faktura du vill ångra. Klicka på Åtgärder och välj Ångra faktura. Då skapas automatiskt en kreditfaktura som kvittas mot den valda fakturan.
Om fakturan är helt eller delvis betald går det inte att använda “Ångra faktura”. Då behöver du istället skapa en kreditfaktura manuellt och kvitta mot den betalda fakturan.
Om du har bankkoppling och fakturan redan skickats till banken, går det inte heller att ångra fakturan.
Om du bara behöver ändra faktura- eller förfallodatum, konto eller liknande kan du redigera fakturan direkt, så länge den inte är momsrapporterad eller ligger i en låst period.
För att kunna redigera, aktivera inställningen via Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter och bocka i rutan "Tillåt redigering av leverantörsfakturor".
Om detta inte hjälper dig rekommenderar jag att du kika igenom hjälpavsnittet Hur skapar eller ändrar jag ett räkenskapsår eller ring oss så hjälper vi dig gärna.
Glad sommar ☀️
... Visa mer
2025-07-01
09:37
1Gilla
Hej @Sveenne
I Visma Lön 600 bokas semesterskulden i regel upp automatiskt varje månad i samband med lönekörning – men exakt när och hur uppbokningen sker styrs av några faktorer som kan påverka så att det inte alltid blir "linjärt", alltså lika mycket varje månad.
Det här kan orsaka det du beskriver:
Avvikelseperioden och lönekörningsinställningar
Om ni har en avvikelseperiod (exempelvis att du i juni kör lönen för maj) så kan det bli så att utbetalning och semesterskuld bokförs för "fel" månad. Det kan också bli så att vissa månader inte får någon uppbokning alls (t.ex. om ni inte gör någon lönekörning den månaden).
Ändrade semestervillkor eller procentsats:
Om ni har ändrat vilken procentsats som gäller för semesteravsättning eller ändrat semesterrätt under året, sker en justering av semesterskulden den månad ändringen registreras. Då kan det bokas upp mer (eller mindre) än vanligt. Ändringar i semestervillkor (eller om de läggs till på en anställd i efterhand) gör att uppbokningarna kan "hoppa" mellan månader.
Ej genomfört lönekörningar för vissa månader:
Om man inte har gjort lönekörningar för t.ex. april och maj, hoppar programmet ibland över att boka upp semesterskuld de månaderna – och tar istället igen det när nästa lönekörning sker (ex. i juni). Då kan du få en "klumpsumma" som bokas upp vid nästa löneutbetalning.
Olika lönearter/Löneberäkning:
Programmet bokar endast upp semesterskuld på semestergrundande lön (ej på t.ex. sjukfrånvaro, föräldraledigt, etc). Om det en månad inte finns någon semestergrundande lön blir det heller ingen semesterskuld.
Hur kan du få ett jämnare, mer linjärt värde?
Lönekör varje månad: Gör alltid en lönekörning varje månad, även om ingen lön ska betalas ut till vissa (man kan använda en noll-körning). Dubbelkolla avvikelseperioden: Säkerställ att avvikelseperioden stämmer överens med faktiskt löneperiod. Kontrollera inställningar: Gå till Arkiv – Inställningar – Företagsinställningar, fliken Bokföring, och dubbelkolla procentsatsen samt att semesterberäkningen gäller rätt personer. Jämför mot semesterskuldlistan: Om du vill ha en helt korrekt semesterskuld bör du följa semesterskuldlistan, och eventuellt bokföra upp manuellt varje månad i stället för att förlita dig enbart på den automatiska funktionen. Fast procentsats (12%) för 25 semesterdagar: Är det fler dagar behöver procentsatsen höjas för att skuld och semesterskuldlista ska linjera över året.
Om du vill ha mer information utöver detta behöver du boka tid hos någon av våra specialister som kan se över ditt specifika fall. Du bokar tid på vår hemsida.
Glad sommar 🌻
... Visa mer
2025-07-01
09:18
Hej @AccountantfromHell_singland
Då rekommenderar jag att du slår en signal till supporten som kan felsöka på ett helt annat sätt än vad vi kan göra via forumet.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-07-01
08:55
Hej @AccountantfromHell_singland
Vi har tittat närmare på händelsen och det som sannolikt har hänt är att Bokslut alltid hämtar signeringsdatum från det senast skickade dokumentet via integrationen med Visma Sign. Om det av någon anledning skickats ytterligare ett dokument för signering efter årsredovisningen så hämtar Bokslut signeringsdatumet från det senaste dokumentet, även om det inte var årsredovisningen.
Det är väldigt ovanligt, men det kan uppstå om man exempelvis skickar flera dokument för signering i olika omgångar, och sedan raderar eller hanterar dessa i efterhand. Då kan datumet ibland inte längre stämma överens med det som står på själva årsredovisningen.
För att rätta till detta behöver du gå in manuellt i Bokslut under dokumentet "Underskrifter" och ändra till det korrekta datumet.
Tack för att du flaggade för detta och Glad Sommar ☀️
... Visa mer
2025-07-01
08:48
Hej @Sandra1
I hjälpavsnittet Kom igång med att skicka lönebesked till Kivra kan du läsa om hur du gör.
Glad sommar ☀️
... Visa mer
2025-06-30
13:19
1Gilla
Hej @BNCABBNR
Vi har tagit frågan vidare till våra specialister för att säkerställa att vi inte missar något, och nu har jag fått ett svar.
När en faktura attesteras och bokförs innebär det att all information har granskats och godkänts. Då ska det inte vara möjligt att ändra något i efterhand.
Vi kommer att uppdatera den skrivna hjälpen och lägga till att attesteringen är en av anledningarna till att det inte går att göra ändringar, precis som vid momsredovisning och låst bokföring.
Det är all information jag har men jag vill passa på att tacka dig @LW -60 för att du som alltid är så generös med att dela din kunskap. ⭐
... Visa mer
2025-06-30
10:51
1Gilla
Hej @MarieJ
Så här lägger du på 8 % entreprenörsarvode på leverantörsfakturor till din kund:
För företagskunder:
Räkna ut 8 % av leverantörsfakturans summa exklusive moms. Lägg till detta belopp som en egen artikelrad på kundfakturan, till exempel "Entreprenörsarvode 8 %". Fakturan visar automatiskt alla belopp exklusive moms. För privatkunder:
Om du vill visa priser inklusive moms på fakturan till privatperson, gå till Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter och avmarkera "Visa priser exkl. moms för privatpersoner". Tänk på att detta gäller alla privatkunder. Lägg till arvodet som en egen artikelrad även här.
Ha en fin dag
... Visa mer
2025-06-30
10:36
Hej @revisorn
Ja, du kan bifoga kvitton till elektroniska fakturor. Om du har kvittot i PDF-format kan du enkelt ladda upp det via gem-ikonen på kundfakturan. Då följer kvittot med som bilaga när fakturan skickas elektroniskt, dock tillkommer en extra avgift för bilagor.
Du hittar mer information om hur det fungerar och aktuella priser på vår hemsida
... Visa mer
2025-06-30
09:44
Hej @Angelica
Ett ogiltigt filformat vid import från Skatteverket beror nästan alltid på att filen inte är korrekt formaterad eller att den innehåller felaktiga uppgifter. Vanliga problem är att filen inte är en CSV-fil, att avgränsningarna mellan fälten är felaktiga, eller att obligatoriska uppgifter saknas eller är felaktiga.
Gör så att du ringer vår support så kan vi kika på det tillsammans.
... Visa mer
2025-06-30
08:53
Hej @Marie_Karlsson
När det gäller företagets betalning av drivmedel till din förmånsbil och du även har privat körning, ska du både använda löneart Drivmedelsförmån samt Drivmedelsförmån upphöjt värde i löneutbetalningen. På det viset redovisas rätt förmånsvärde enligt Skatteverkets regler.
Du behöver alltså dels ange de mil och det belopp som avser den privata körningen och därefter beräkna det upphöjda värdet. Exakt hur du fyller i de olika lönearterna finns beskrivet så här i hjälpen:
Drivmedelsförmån (Redovisas 018/134) Förmånsvärdet värderas till 120 procent av marknadsvärdet för drivmedel. Marknadsvärdet är genomsnittspriset på bensinen enligt faktura. Om bensinen kostade 20 kronor per liter i genomsnitt, blir förmånsvärdet för den anställde 120 % x 20 kronor, d.v.s. 24 kronor per liter bensin. Arbetsgivaravgift ska bara betalas för den verkliga drivmedelskostnaden, i det här fallet 20 kronor per liter. Ange antal liter och pris per liter som den anställde ska förmånsbeskattas för. Beloppet ligger till grund för skatt och sociala avgifter. Drivmedelsförmån upphöjt värde (Redovisas ej) När du har angett ett belopp under Drivmedelsförmån ska du även räkna ut det upphöjda förmånsvärdet genom att ta 0,20 * marknadsvärdet av förbrukat drivmedel.
Ha en fin dag ☀️
... Visa mer
2025-06-17
08:52
Hej @kriwic
Skönt att det löste sig och tack för att du återkopplade till oss. Händer det igen rekommenderar jag att du ringer oss så ska vi felsöka direkt i ditt program.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-06-17
08:42
Hej @Anne-Lie
För varje intjänandeår, till exempel från 1 maj 2025 till 30 april 2026, tjänar de anställda in sin arbetstidsförkortning som sedan kan tas ut under följande period. Den tid som läggs in vid avsättningen (ofta på löneart 4200) bygger alltså upp tidbanken som gäller från och med 1 maj 2026. Om någon varit anställd kortare tid under intjänandeåret så avsätts arbetstidsförkortningen proportionerligt utifrån anställningstiden. När de anställda sedan tar ut sin arbetstidsförkortning, använder du uttagslönearten – till exempel 4230.
Det är viktigt att komma ihåg att en ny tidbank för arbetstidsförkortning alltid byggs upp under varje nytt intjänandeår. Du behöver alltså fortsätta att göra nya avsättningar löpande för varje period. Systemet påminner lite om hur semester fungerar, där man tjänar in för att senare kunna ta ut tiden.
Eftersom du använder Lön 600 vill jag tipsa om att det finns inbyggd funktionalitet för hantering av arbetstidsförkortning. Under hjälpavsnittet Arbetstidsförkortning/arbetstidskonto - Vanliga frågor kan du läsa mer om hur det fungerar i just ditt program; där beskrivs både avsättningsrutiner, lönearter och inställningar mer i detalj.
Sammanfattningsvis: ja, de anställda börjar tjäna in ny arbetstidsförkortning direkt när ett nytt intjänandeår startar, och själva tidbanken byggs upp under perioden för att användas när nästa uttagsår tar vid.
Hoppas detta hjälper!
... Visa mer
2025-06-17
08:33
Hej @BNCABBNR
Gör så att du slår en signal till supporten så får vi kika på vilken faktura det är och sedan rådgöra hur du går vidare.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-06-16
15:04
Hej @Katarina B Elf
Tack för din utförliga felsökningsbeskrivning och för att du redan testat flera tänkbara åtgärder. Här kommer ett förslag på lösning:
Starta kontrollpanelen
Välj Internetalternativ
Välj fliken Avancerat (se bild) och bocka i Använd TLS 1.2.
Gå också till fliken Säkerhet och klicka på Betrodda platser, välj där knappen ”Platser”.
Klistra in följande länkar i fältet du nu ser, och tryck sedan ”Lägg till”
https://wtse.vismaonline.com https://servicedirectory.vismaonline.com https://photoservice.vismaonline.com (mobilscanner) https://ai.vismaonline.com/ (Autoincoice) https://api.inexchange.com/ (autoinvoice) https://ac.vismaonline.com/ (autocollect) https://connect.visma.com/ ( inloggning Min Sida) https://www.vismaspcs.se/* (Min Sida) https://api.ai.vismaonline.com/ https://support.spiris.se är basen för hjälplänkar https://www.spiris.se är basen för hemsidan och min-sida
I vissa fall behövs även vissa portar läggs till som undantag, de är då Portar: 1433 TCP, 1434 UDP samt 443 både TCP och UDP på både klient och server.
Om det fortfarande inte fungerar, gå igenom följande punkter:
1. Uppdatera till senaste versionen av Visma Administration.
2. Gör undantag för spcsadm.exe i brandväggen.
3. Ändra timeout-tiden i kommandoradsverktyget. VOCRTIMEOUT:60 VOTIMEOUT:60
Du ändrar detta såhär:
1. Gå in under Hjälp – Om Visma Administration– Systeminfo. Ta fram Kommandoverktyget genom att trycka ner CTRL+SHIFT+K 2. Skriv VOCRTIMEOUT:60 3. Tryck Enter 4. Skriv VOTIMEOUT:60 5. Tryck Enter Om du inte är helt bekväm med att göra detta själv eller om du inte får det att fungera så ringer du supporten så hjälper vi dig. Tips! Ring på morgonkvisten men jag håller tummarna för att du fixar det själv. Snygg felsökning du gjorde! Guldstjärna till dig ⭐ /Tinna
... Visa mer
2025-06-16
11:25
Hej igen @JohanF
Förstår och håller med. Lämna gärna ett förbättringsförslag via Feedback och funktioner som du hittar långt ner till vänster när du är inloggad. Jag tar det även vidare internt men det är bra om det kommer från oss båda.
Ha det fint!
/Tinna
... Visa mer
2025-06-16
11:17
Hej @Kan inte dra och släppa l Tack för din fråga och för att du hör av dig till oss. Vi erbjuder support på vardagar för att kunna säkerställa att vi ger så snabb och personlig hjälp som möjligt när vi är på plats. Jag förstår att det kan vara besvärligt när behovet av support uppstår under helgen.
När vår ordinarie support är stängd finns det ändå flera sätt att få hjälp. Vår AI-assistent finns alltid tillgänglig direkt inne i Bokföring och Fakturering för att besvara många av de vanligaste frågorna. Utöver det finns vårt hjälpcenter och detta forum, där det redan finns mycket information samlad. Dessutom är det ofta andra användare här som gärna hjälper till och svarar även under helgen.
Vad gäller drag- och släpp så löstes detta felet förra veckan. Fungerar det inte hos dig behöver du ringa supporten så hjälper vi dig i den kanalen istället.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-06-16
10:58
Hej @webtomten Jag förstår att du hamnat i en knepig situation med lönerna.
Utifrån det du beskriver låter det som att när du gjorde en extra löneutbetalning i juni, så valde du "ordinarie lönekörning" istället för "extrakörning". Då har systemet troligen satt löneperioden till juni, vilket innebär att timmarna för maj redan kan ha märkts som utbetalda. Detta kan göra att de inte följer med automatiskt när du nu försöker göra lönen för maj till dina timanställda.
Så här kan du prova att lösa det:
Kontrollera först i kalendern/översikten om timmarna för maj ligger kvar där, eller om de redan är utbetalda i och med den lönekörning som gjordes i början av juni.
Om timmarna saknas i den lönekörning du nu gör, behöver du troligen lägga in dem manuellt så att rätt period och utbetalningsdatum blir rätt.
Dubbelkolla även att löneperioden och utbetalningsdatum stämmer med vad som gäller för dina timanställda, så att lönen rapporteras för rätt månad.
Om du känner dig osäker eller vill vara helt säker på att allt blir rätt, rekommenderar jag ändå att ta kontakt med supporten. De har möjlighet att logga in och se exakt hur det ser ut i ditt system och kan ge dig mer konkret hjälp – till exempel med att justera felaktigheter i lönekörningen, eller vägleda dig i hur du lägger upp timmarna på nytt.
Stort lycka till!
... Visa mer
2025-06-16
10:49
Hej @JohanF
Åh det var mitt fel - snöade in på Lön 600 eftersom du nämnde 3370 men tack för ditt förtydligande. I Lön finns det faktiskt ingen specifik funktion för just begravningsledighet. Du har två alternativ:
Du kan registrera frånvaron i Anställd som "Övrig frånvaro med lön" eller så lägger du till det direkt när du kör lönen genom att skapa en textrad på lönebeskedet där du skriver att personen varit ledig för begravning.
Hoppas detta hjälper!
... Visa mer
2025-06-16
10:05
Hej @NicklasB
Tack för din fråga och för att du delar med dig av dina erfarenheter. Som det ser ut idag tillåter Lön tyvärr inte att man lägger in flera arbetspass för samma anställd på samma dag – systemet summerar istället tiden till en rad. Jag förstår att det kan vara önskvärt att kunna lägga in flera separata pass, till exempel vid delade turer.
Vi tar gärna emot dina synpunkter och förbättringsförslag! Lämna gärna detta som ett önskemål via Feedback och Förslag, som du hittar längst ner till vänster när du är inloggad i Spiris. Då hamnar förslaget direkt hos vårt produktteam som arbetar med utvecklingen.
Ha en fortsatt fin dag!
... Visa mer
2025-06-16
09:55
Hej @Mia2025
Tack för din fråga.
Karensdagen räknas med i sjukfrånvaron i rapporten, men inte genom raden eller lönearten för själva karensavdraget. I stället inkluderar vi karensdagens timmar via lönearten "3107 Sjukavdrag". På så sätt undviker vi att samma frånvarotimmar räknas dubbelt, vilket hade blivit fallet om även karensavdraget togs med.
Så länge du använder snabbvalet när du registrerar sjukfrånvaro blir rapporteringen korrekt. Om du däremot lägger in frånvaron manuellt kan det bli fel, eftersom det nu ska registreras karensavdrag, sjukavdrag och sjuklön även för dag 1.
Om du vill ha en tydligare bild så bifogar jag några bilder som illustration.
Hoppas detta hjälper dig och annars får du gärna ringa oss så kan vi förklara mer ingående.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-06-16
09:10
Hej @JohanF
Du har helt rätt i att löneart 3370 – Permission (frånvaro utan löneavdrag) används för situationer som ledighet med lön i samband med närståendes begravning med Lön 600. Endast frånvarotiden registreras på denna löneart och det påverkar inte löneberäkningen då den anställde erhåller lön precis som vanligt. Det gör dock att du kan följa upp och spåra denna typ av frånvaro på löneartsnivå.
Eftersom 3370 är en standardlöneart i Lön 600 så bör den normalt finnas tillgänglig. Om den saknas, kan den ha blivit borttagen av misstag. För att lägga till den igen gör du så här:
Ta först en säkerhetskopia av ditt löneprogram.
Gå till Arkiv - Uppdatera lönearter/konton.
Följ instruktionerna i hjälpavsnittet ”Uppdatera via Internet” under rubriken ”Uppdatering av lönearter och konton”.
När du gjort detta bör löneart 3370 finnas i ditt register igen.
Ha en fortsatt fin dag!
... Visa mer
2025-06-16
08:14
Hej @Mia2025
Jag håller helt med om att det hade varit mycket smidigt – särskilt för er som har många anställda – att kunna kryssa i flera personer i en lista för att lägga till tillägget, istället för att gå in på varje enskild anställd för sig. Det hade sparat mycket tid och underlättat lönearbetet.
Vi tar gärna emot förbättringsförslag och du är varmt välkommen att lämna in ditt förslag via knappen "Förbättringsförslag" som finns på första sidan i Lön 600. På så sätt kan vårt utvecklingsteam ta del av dina idéer inför framtida uppdateringar av programmet.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-06-13
12:24
Hej @Mia2025 I Lön 600 kan du inte markera alla anställda på en gång när du vill betala ut semesterersättning eller semestertillägg i en klumpsumma utan du hanterar det via snabbvalet för semester, erättning för varje enskild anställd, antingen inne i kalendariet eller direkt på lönespecifikationen.
Systemet behöver hantera dessa beräkningar separat för varje anställd för att kunna säkerställa att rätt belopp betalas ut och att all rapportering och semesterlöneskuld blir korrekt.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-06-13
11:16
Hej @Anneli5
Om du vill använda ISO 20022/XML för filöverföring av betalningar med Swedbank behöver du ett specifikt avtal (avtalsnummer) med banken för att kunna skicka betalfiler, oavsett om du använder Spiris (fd Visma eEkonomi) eller Spiris. Detta avtal tecknas direkt med banken och gäller själva filkommunikationen för betalningar i det nya formatet.
Vi rekommenderar att du kontaktar din rådgivare eller kundtjänst på Sparbanken/Swedbank för att säkerställa rätt avtal och aktivering för ISO 20022/XML.
Mer info om vilka bankfilsformat och återrapporteringsfiler som ditt program stödjer hittar du i användartipset Bankfilsformat och återrapporteringsfiler
Lycka till och ha en fin dag!
... Visa mer
2025-06-13
10:12
Hej @Jeanette79
Välkommen som ny forummedlem 🌻 Tack för att du delar med dig av både dina egna och din kunds synpunkter. Vi uppskattar verkligen all feedback vi får – det hjälper oss att fortsätta förbättra Spiris och gör stor skillnad i vårt utvecklingsarbete.
Vi är medvetna om önskemålen kring både möjligheten att lägga till logotyp på lönebeskedet och en smidigare hantering av fackavgiften. Båda dessa förbättringar finns med bland de områden vi ser över inom vår utveckling, och vi arbetar löpande för att göra programmet ännu mer användarvänligt och bättre anpassat efter era behov.
Jag hoppas att ni under tiden kan dra nytta av andra funktioner, som till exempel samarbetet mellan byrå och kund, för att förenkla ert arbete och samarbeta effektivt.
Har du fler idéer eller andra synpunkter får du gärna lämna dem direkt till oss via Feedback och Förslag som du hittar längst ner i vänsterkolumnen när du är inloggad. Dina åsikter är viktiga för oss!
... Visa mer
2025-06-13
09:35
Hej @Frida-lönekonsult
Precis, du har förstått det rätt! Om den anställda har ett oregelbundet schema behöver du antingen:
Registrera faktiskt arbetade timmar varje månad – då får systemet korrekta underlag för semesterberäkningen.
Alternativt - Ändra till ett regelbundet schema i personalkortet med angiven veckoarbetstid, så att det finns tydliga schemarader på alla arbetsdagar. Då behöver du bara registrera frånvaro de dagar det är aktuellt.
Att systemet ska kunna räkna rätt på semestergrundande tid förutsätter att det finns ett schema eller att alla arbetade timmar är rapporterade, annars blir snittlönen fel eftersom den baseras på registrerade timmar.
Hoppas det klargör alternativen!
... Visa mer
2025-06-09
12:34
1Gilla
Hej @Rascal88
Tack för ditt meddelande – jag har vidarebefordrat det till teamet.
Vi kommer även att se över informationstexten i vårt nyhetstips. Just nu har vi enbart stöd för LB- och SUS-format till Swedbank. Enligt den information vi har finns det i nuläget ingen uttalad plan eller något datum från banken för när dessa filformat kommer att sluta fungera.
Mer info är så har jag inte i dagsläget.
... Visa mer
2025-06-09
10:44
Hej @Rascal88
I tråden Hantering av XML/ISO20022/pain.001 i Spiris står det: Med start 2021 och framåt fasar bankerna ut Bankgirot och filer som LB, KI, UTLI och SISU. De har ersatts med ny betalningsplattform som hanterar XML-filer.
Vi kommer att anpassa Lön efter Swedbanks format. Idag skickas filerna i LB-format eller SUS-format. Det finns fortfarande ingen uttalad plan för när de äldre formaten kommer sluta fungera och Swedbank har idag inget XML-format för lönehantering.
Vi uppdaterar löpande i forumtråden om hur arbetet fortgår. Logga in och klicka på de tre prickarna längst upp till höger och välj Prenumerera för att få mejl när vi uppdaterar detta inlägget.
Ha en fortsatt fin dag!
... Visa mer
2025-06-09
10:28
Hej @Kan inte dra och släppa l För tillfället är det problem med att inte allt tolkas om du skapar en ny leverantörsfaktura och använder drag & drop för att få in underlaget. Detta är rapporterat vidare som ett fel och vi arbetar på en lösning.
På vår hemsida spiris.se/support/driftinformation hittar du pågående incidenter och fel och när dessa är lösta tas det bort därifrån.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-06-09
10:13
Hej @Ulrika Bengtsdotter Lind
Jag ser inte heller någon annan möjlighet än att du lägger in det i fältet för orderreferens men slå gärna en signal till supporten som ofta har kluriga lösningar på det mesta.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-06-09
09:56
Hej @MalinHolmstrom
Det är en begränsning i programmet att inte kunna registrera resultatenhet på balanskonton. Jag misstänker att anledningen till det är att resultatenheter normalt sett inte används på balanskonton.
Jag kommer att ta med din feedback och vill även tipsa om att du kan lämna förbättringsförslag direkt till Visma Lön från ditt program. På startsidan finns en glödlampa för Förbättringsförslag som du kan klicka på. Vi uppskattar verkligen alla typer av feedback och förslag.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-06-09
09:45
Hej @HelenJB4
Förstår att det hade snabbat upp hanteringen. Om du inte redan har lämnat det som ett förslag till våra utvecklare får du gärna göra på första sidan i Skatt och Bokslut.
... Visa mer
2025-06-09
09:24
Hej @Andreas Hägg
Jag ber om ursäkt för att du inte har fått svar på din fråga tidigare – vi har tyvärr missat din tråd, vilket förstås inte var vår mening.
Jag hoppas och antar att du redan har fått hjälp, men jag lägger ändå in lösningen här ifall någon annan har samma fundering framöver: I hjälpavsnittet Gör ändringar i en avslutad lönekörning finns information om hur du hanterar ändringar. Själva bytet av semestervillkor görs under Lön – Anställda – fliken Semester.
Observera: Om du redan har skickat in arbetsgivardeklarationen och bokfört lönekörningen rekommenderar vi att du inte gör ändringar i avslutade lönekörningar. Det är då bättre att göra justeringen i nästa lönekörning istället.
... Visa mer
2025-06-09
09:00
Hej @Norrland
Mitt bästa tips är rapporten Ackumulatorlista. Den hittar du under Utskrifter - Övrigt och här kan du göra urval på datum och anställd. Klicka på Urval och välj ackumulatorn Arbetad tid timmar.
Hoppas detta hjälper dig!
... Visa mer
2025-06-09
08:23
Hej @Plexor AB
Det är möjligt att vi behöver göra en liten handpåläggning här så slå en signal till supporten så hjälper vi dig gärna i den kanalen istället.
Välkommen att ringa supporten
... Visa mer
2025-06-09
08:21
Hej @PiaB__
Vi rekommenderar att du utgår från löneart 1174 Övrig ersättning brutto. Gör gärna en kopia av lönearten och ändra benämningen till Avgångsvederlag för tydlighetens skull. Se även över övriga inställningar, såsom om lönearten ska vara semestergrundande, hur skatt ska hanteras och om den ska påverka andra underlag enligt ert avtal.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-06-05
11:02
Hej @Mats Uppsala
Du har helt rätt i att det är tillägget "Integration" (för 89 kr/månad) i Visma eEkonomi som aktiverar API-modulen. Om du vill bygga ett eget program för att skicka in information till eEkonomi kan du absolut göra det via API:et – det går dock inte att importera textfiler direkt via API:et, utan det är data i specifika format som tas emot.
Om du vill arbeta med textfiler kan det därför vara värt att kika på någon av våra färdiga integrationslösningar. T.ex. DinHyresvärd och flera andra partners erbjuder smidiga alternativ för att hantera import och fakturering.
Vill du få kontakt med någon av våra duktiga samarbetspartners? Skicka gärna ett mejl till oss på partner@spiris.com, så hjälper vi dig vidare!
... Visa mer
2025-06-05
10:59
Hej @Ulla-Britt F
Åh förlåt då missförstod jag dig. När det kommer till frågor rörande webshop så har vi ingen möjlighet att besvara dem här i forumet så slå en signal till supporten så hjälper vi dig gärna i den kanalen istället.
... Visa mer
2025-06-05
10:31
Hej @MILU_2025
Välkommen som ny forummedlem.
För att kunna skicka lönebesked till Kivra via vårt system behöver tjänsten Lönebesked (tidigare Visma Min Lön) vara aktiverad både för företaget och för respektive anställd. När denna funktion är aktiverad skickas lönebeskeden automatiskt till Kivra för de personer som är anslutna till tjänsten hos Kivra.
Det går tyvärr inte att endast skicka lönebesked via Kivra utan att samtidigt ge tillgång till Lönebesked. Funktionen är sammankopplad, vilket innebär att när du väljer att skicka lönebesked via Kivra, kommer de tillgängliggöras även i Lönebesked för de anställda.
Ha en fin dag
... Visa mer
2025-06-05
08:26
Hej och tack för att du hör av dig!
Vad bra att du har kunnat justera detta manuellt. För att vi ska kunna felsöka vidare och kontrollera vad som kan ha orsakat felet behöver vi dock mer information.
Vi skulle uppskatta om du kan kontakta oss via supporten och visar skicka ett konkret exempel på en leverantörsfaktura där periodiseringen blivit fel, gärna tillsammans med fakturanummer och detaljer kring vilka steg du genomfört. Då kan vi återskapa situationen och undersöka om vi kan återskapa samma fel eller om det finns något specifikt som behöver åtgärdas. I nuläget ingen känd generell störning kring detta men vill förstås gärna titta närmare på det för att säkerställa att allt fungerar som det ska.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-06-05
08:18
Hej @Y Jönköping Det stämmer att Lön (fd Lön Smart) inte har stöd för import av TLU-/PaXML-filer eller andra filformat för schemainformation. Istället använder Lön smart ett öppet API, vilket innebär att externa leverantörer kan integrera sitt schemaprogram direkt med Lön smart via API:t. Det finns alltså inget specifikt filformat som systemet hanterar vid export/import, utan integrationen sker genom API:t.
Om ni vill integrera ert schemaprogram behöver ni kontakta vår försäljningsavdelning för att teckna ett utvecklaravtal. Då får ni tillgång till dokumentation och en sandbox-miljö för utveckling och test. Det finns alltså ingen specifik hjälp för filuppställning som det gör för TLU-formatet; allt sker via API. Välkommen att kontakta oss
... Visa mer
2025-06-05
08:17
Hej @Carina Wesenlund-Jonsson
Jag kollade precis och vi har inget pågående fel vad gäller matchningen och för att vi ska kunna hjälpa dig behöver du ringa oss. Långa väntetider är inte roliga för någon men ett tips är att om möjligt ringa precis när supporten öppnar så är det oftast ingen eller endast en kort kö.
Välkommen att kontakta oss
... Visa mer
2025-06-05
08:02
Hej! Tack för ni gjorde oss uppmärksamma på detta, vi undersöker saken och vidtar nödvändiga åtgärder.
... Visa mer
2025-06-05
07:41
Hej @CamillaY
Om utlägg har lagts till i Resor & Utlägg efter att lönekörningen skapades väljer du Arkiv - Synkronisera digitala tjänster och sedan Synkronisera register och lönekörning för att utläggen ska importeras till Visma Lön 600.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-06-04
18:13
Tack själv @Khedron Wilk för att du alltid delar lösningar med oss andra. Ser fram emot en uppdatering!
/Tinna (Gunnarsson 🙂 )
... Visa mer
2025-06-04
09:23
Hej @Ulla-Britt F
Förstår att det i ditt fall inte är optimalt att ha en exakt fraktkostnad och det går säkert att lösa genom att göra någon form av malländring. Vi har samlat ett hjälpavsnitt med de vanligaste malländringarna som beskriver hur du gör. Blir det för svårt kan supporten hjälpa dig att boka en tid med någon av våra specialister som säkert kan hjälpa dig. Om denna malländring är mer omfattande än så kan du även få hjälp av en partner till oss.
Ett annat alternativ som är enkelt att lösa är om du lägger in en textrad med informationen på fakturan. Det gör du via Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Försäljning - Dokumenttexter.
Hoppas något av tipsen funkar för dig och att du får en härlig växtsommar!
... Visa mer
2025-06-04
09:02
Hej @JessicaEngstrom
Här rekommenderar vi att du använder den färdiga lönearten 3332 - Avdrag övrig frånvaro, timavdrag. Funkar för både tjänstemän och arbetare med månadslön.
Beräkningsformel ser ut så här:
GrundtimlönMånadsavlönad. Värdet hämtas från lönevariabeln Beräknad timlön på flik 3 Lön i anställningsregistret och beräknas enligt formeln (Månadslön/Avtalstid)*(100/Aktuell sysselsättningsgrad).
Hoppas detta hjälper dig!
... Visa mer
2025-06-04
08:01
Hej @AdamOhlssons
Tack för att du kontaktar oss angående problem med att läsa in återrapporteringsfilen. Det är ibland svårt att i ett forum exakt avgöra vad som orsakar ett felmeddelande, men här är ett par saker du kan kontrollera för att försöka lösa problemet:
Kontrollera att du har tillräckligt med ledigt diskutrymme på din enhet, speciellt på den plats där temporära filer skapas. Kontrollera att du har tillräckliga behörigheter att skapa filer i den temporära katalogen. Ibland krävs administratörsbehörighet för att utföra denna åtgärd. Se över vilken katalog som används för temporära filer. Kontrollera att denna katalog är både tillgänglig och skrivbar. Om dessa steg inte löser problemet eller om du vill att vi kollar på det tillsammans så ring supporten så hjälper vi dig gärna.
... Visa mer
2025-06-04
08:01
Hej @Tomas P
Välkommen som ny forummedlem.
Tack för att du tar dig tid att höra av dig till oss - det uppskattar vi verkligen!
Vi har idag ingen separat länk för att direkt registrera potentiella programfel (buggar). För att säkerställa att det du upplevt hanteras på rätt sätt, är vår rutin att du tar kontakt med vår support. De testar felet och om de kan återskapa det, så skapar de ett ärende som går vidare direkt till våra utvecklare.
När du kontaktar supporten, försök gärna att beskriva felet så tydligt som möjligt och gärna med bilder eller exempel, så underlättar det felsökningen.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-06-03
10:11
1Gilla
Hej @Khedron Wilk
För att kunna använda OCR på dina fakturor och få automatiska bokföringar av kundinbetalningar i Spiris behöver du teckna ett OCR-avtal hos din bank (Swedbank). När OCR-avtalet är på plats kan kunderna använda OCR-nummer vid betalning, och då matchas inbetalningarna automatiskt mot rätt faktura i programmet – förutsatt att du använder den nya bankkopplingen.
I praktiken är det Swedbank som hanterar kopplingen, även om vissa delar av OCR-avtalet gäller mellan dig och Bankgirot. Det är alltid banken som ansvarar för att sätta upp OCR-tjänsten åt dig, så du behöver kontakta Swedbank så hjälper de dig att fylla i Bankgirots formulär och välja rätt inställningar för Spiris.
Lycka till!
... Visa mer
2025-06-03
09:27
Hej @CamillaH
Välkommen som ny forummedlem.
Tyvärr går det inte att ångra en faktura som du redan valt att skicka med post. Så snart du klickar på "skicka som brev" behandlas fakturan direkt för utskick, ungefär som om du hade lagt den i en fysisk postlåda – det går alltså inte att stoppa utskicket i efterhand via programmet.
Det du kan göra är precis som du redan gjort, det vill säga skapa en ny faktura och skicka som pdf till din kund. Om fakturan ändå skulle skickas med posten kan du förklara för din kund att det blivit ett misstag och be dem bortse från pappersfakturan, och i stället använda den som skickats via pdf.
Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-06-03
07:59
Hej @Fun331
När du skriver ut en inbetalningsjournal ska betalraderna från AutoCollect att komma med precis som vanliga inbetalningar.
Jag har ingen information om att det ska vara något fel kring detta men ring supporten så ska vi felsöka och reda ut vad det beror på.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-06-03
07:49
1Gilla
Hej @Annika Tysslinge
Bra tanke av dig @Suslun. Det enda jag kan komma på är om det är något antingen med använda lönearter som inte har en markering inne på lönearten - fliken 2 eller om det är någon bock i Personalhistoriken som stökar till det. Gör så att du slår en signal till supporten så får vi felsöka och uppdatera gärna oss i forumet på hur lösningen såg ut.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-06-02
11:27
Hej på er!
Vi undersöker detta och återkopplar här i tråden när vi har mer info.
... Visa mer
2025-06-02
10:15
Hej @kickif
Detta är ett rapporterat fel som vi arbetar med att lösa. Så snart det är fixat uppdaterar vi tråden.
/Tinna
... Visa mer
2025-06-02
09:49
Hej @Patrik3
Vill du bokföra en leverantörsfaktura utan tolkning gör så här: Gå till Leverantörsfakturor - Skapa Ny - Ange uppgifterna manuellt - Bokför Vill ni koppla en bild till fakturan går det fint att göra det efter att fakturan är bokförd. Vill du fortsätta ladda upp dokument i vyn Bildunderlag: Ni kan ladda upp hur många underlag ni vill och koppla till redan bokförda händelser,tex. verifikationer och bokförda leverantörsfakturor utan kostnad.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-06-02
09:29
Hej! Detta är rapporterat vidare och vi uppdaterar er här i tråden så snart det finns mer info.
... Visa mer
2025-06-02
09:27
Hej @Lina__16
Just nu har jag ingen info kring detta men så fort det finns en lösning kommer vi att uppdatera här i tråden. /Tinna
... Visa mer
2025-06-02
09:20
Hej @Ekebacks Fick precis info om att för närvarande finns det inga planer på att införa denna funktionalitet i Spiris inom den närmaste tiden.
/Tinna
... Visa mer
2025-06-02
09:04
Hej @Fredrik A
Ber om ursäkt över att du inte har fått något svar här i forumet men när det gäller frågor som rör avtal är det ingenting vi har möjlighet att bemöta här i forumet men ring vår avtalsavdelning så får du besked om vad som gäller i ditt specifika fall.
Välkommen att kontakta avtalsavdelningen
... Visa mer
2025-06-02
08:13
Hej @Gunilla65
När du vill läsa in en leverantörs prislista i en annan valuta än SEK, fungerar det så att priserna i själva filen används som grund. Du väljer sedan din leverantör, och om den leverantören har sin valuta i DKK, kommer alla artiklar och priser att omräknas enligt DKKs kurs.
För prislistor som är i SEK, görs en omräkning baserad på leverantörens pris, och denna omräkning använder den valutakurs som du har ställt in under Arkiv - Inställningar - Valutakurser i företagsinställningarna.
Så nej, det är inte nödvändigt att leverantörers prislistor är i SEK för att kunna läsa in dem. Systemet hanterar automatiskt omräkningar baserat på den valuta som är angiven för leverantören.
Hoppas detta hjälper! Om du har fler frågor rekommenderar jag att du ringer vår kunniga support
... Visa mer
2025-05-28
13:26
Hej @orjanlans
Välkommen som ny forummedlem.
I Lön hanteras endast bruttosemesterdagar, alltså hela semesterdagar enligt anställningsavtalet. Det finns tyvärr ingen funktion idag för att lägga in eller räkna om till nettodagar eller semesterkvot direkt i systemet.
När en medarbetare går ner i arbetstid, till exempel arbetar 40 % och två dagar per vecka, behöver du själv hålla koll på att semesterdagarna anpassas efter det nya schemat. Lön minskar inte automatiskt uttaget utifrån sysselsättningsgrad eller nettosemester.
Vi rekommenderar att du antecknar detta manuellt så att uttaget speglar medarbetarens arbetstid på korrekt sätt.
Om du önskar denna funktionalitet i framtiden får du gärna lämna ett förbättringsförslag via Feedback och förslag.
... Visa mer
2025-05-28
13:25
Hej @Emelie Birgersson
Välkommen som ny forummedlem.
Ja, det finns möjlighet att se förändringsstatistik på leverantörer. Du kan använda rapporten "Behandlingshistorik", som du hittar under Bokföring – Rapporter – Behandlingshistorik. Där kan du filtrera på leverantörer och tidsperiod för att se vilka ändringar som har gjorts och av vem, till exempel om någon har ändrat bankgironummer.
När bankgironumret ändras på en leverantör ska det även skickas ett mejl till er.
Hoppas detta hjälper 🌻
... Visa mer
2025-05-28
08:40
Hej @K_U_R_D_E_N
Det löneadministratören på ditt företag som gör inställningar för hur din lönespecifikation ska skickas. I hjälpavsnittet Kom igång med att skicka lönebesked till Kivra finns instruktion för hur man gör.
Får ni det inte att fungera är det din löne dministratör som ska vända sig till vår support så hjälper vi er gärna!
... Visa mer
2025-05-28
08:31
Hej @Ulf Jonsson
Fattar att det hade varit smidigt om programmet sa ifrån men precis som du märkt så saknas den funktionen idag. Är osäker på om det är något som kommer att utvecklas men självklart ska du lämna ett önskemål om det till våra utvecklare av Visma Lön. Det gör du enkelt via Förbättringsförslag i den lila listen på startsidan av programmet.
Hoppas du får en fin dag och att vi ses i forumet framöver ⭐
... Visa mer
2025-05-28
08:14
Hej @matildak
Det enda jag kan komma på är om ni av misstag har bockat i att ni vill bokföra manuellt men det hade du redan koll på.
Gör så att du ringer supporten så får vi titta på hur det ser ut i ditt program.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-05-28
08:10
Hej @Sandra1
Tack för din fråga.
Så här gör du för ändra inställning och byta till XML-format (ISO20022/pain.001) för Danske Bank i Visma Lön 600:
Gå till Arkiv – Inställningar – Företagsinställningar – Utbetalning.
Där kan du justera formatet på lönefilen till det XML-format.
Mer info om hur du arbetar med XML/ISO20022/pain.001 för olika banker i Visma Lön 300/600 finns i tipset XML/ISO20022/pain.001 i Visma Lön 300/600
Lycka till och ha en fin dag!
... Visa mer
2025-05-27
11:05
Hej @Annika36
Då utgår du istället från Försäljningsprislistor, fliken Prisomräkning och gör prisomräkning på Försäljningsprislistan det gäller med urval på vilka artiklar du inte vill ta med i prisomräkningen. Glöm inte ta en säkerhetskopia innan du kör igång.
... Visa mer
2025-05-27
08:14
Hej @Katarina B Elf Jag hittade tråden Återrapportering kundinbetalning camt054 där en av våra produktspecialister sist i tråden skriver: "Vi har nu släppt en ny version av Visma Administration, 2022.1 där vi nu hanterar återrapportering av kundinbetalningar i formatet camt.054.
Versionen hittar du på vår hemsida under Ladda ner och uppdatera och läs gärna mer om versionsnyheterna i vår skrivna hjälp."
... Visa mer
2025-05-26
11:23
Hej @Annette BE
Välkommen till forumet 🙂
PEAB har bytt operatör för att ta emot e-fakturor, detta innebär att våra kunder kan uppleva problem med stoppade fakturor till dem. Lösning är att man behöver ta bort den nuvarande koppling som finns för e-fakturor på kunden och söka om och välja det nya korrekta uppslaget av kund.
Gå in på kunden, välj Rensa vid e-fakturor, radera GLN-nummer och radera organisationsnummer och sedan spara. Gå in på kunden på nytt och lägga dit organisationsnummer och sedan klicka på kontrollera så bör det fungera sedan.
Vill du att vi visar dig så ring oss - vi hjälper dig gärna!
... Visa mer
2025-05-26
10:53
Hej @FredrikAKV
Tack för din fråga om möjligheten till säkrare inloggning i Lön 600.
I dagsläget finns inte stöd för tvåstegsverifiering (2FA) eller krav på att tvinga användare att byta lösenord med jämna mellanrum i Lön 600. Det innebär att inloggning sker enbart med användarnamn och lösenord.
Tvåstegsverifiering finns, precis som du skriver, däremot tillgänglig för flera av våra andra digitala tjänster. Om du vill kan du naturligtvis sätta policys på medarbetarnas datorer via era egna IT-inställningar, men det är inget som styrs direkt via programmet.
Ha en fortsatt fin dag och välkommen tillbaka till forumet framöver.
... Visa mer