7 timmar sedan
Hej @Ulla-Britt F
Förstår att det i ditt fall inte är optimalt att ha en exakt fraktkostnad och det går säkert att lösa genom att göra någon form av malländring. Vi har samlat ett hjälpavsnitt med de vanligaste malländringarna som beskriver hur du gör. Blir det för svårt kan supporten hjälpa dig att boka en tid med någon av våra specialister som säkert kan hjälpa dig. Om denna malländring är mer omfattande än så kan du även få hjälp av en partner till oss.
Ett annat alternativ som är enkelt att lösa är om du lägger in en textrad med informationen på fakturan. Det gör du via Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Försäljning - Dokumenttexter.
Hoppas något av tipsen funkar för dig och att du får en härlig växtsommar!
... Visa mer
7 timmar sedan
Hej @JessicaEngstrom
Här rekommenderar vi att du använder den färdiga lönearten 3332 - Avdrag övrig frånvaro, timavdrag. Funkar för både tjänstemän och arbetare med månadslön.
Beräkningsformel ser ut så här:
GrundtimlönMånadsavlönad. Värdet hämtas från lönevariabeln Beräknad timlön på flik 3 Lön i anställningsregistret och beräknas enligt formeln (Månadslön/Avtalstid)*(100/Aktuell sysselsättningsgrad).
Hoppas detta hjälper dig!
... Visa mer
8 timmar sedan
Hej @AdamOhlssons
Tack för att du kontaktar oss angående problem med att läsa in återrapporteringsfilen. Det är ibland svårt att i ett forum exakt avgöra vad som orsakar ett felmeddelande, men här är ett par saker du kan kontrollera för att försöka lösa problemet:
Kontrollera att du har tillräckligt med ledigt diskutrymme på din enhet, speciellt på den plats där temporära filer skapas. Kontrollera att du har tillräckliga behörigheter att skapa filer i den temporära katalogen. Ibland krävs administratörsbehörighet för att utföra denna åtgärd. Se över vilken katalog som används för temporära filer. Kontrollera att denna katalog är både tillgänglig och skrivbar. Om dessa steg inte löser problemet eller om du vill att vi kollar på det tillsammans så ring supporten så hjälper vi dig gärna.
... Visa mer
8 timmar sedan
Hej @Tomas P
Välkommen som ny forummedlem.
Tack för att du tar dig tid att höra av dig till oss - det uppskattar vi verkligen!
Vi har idag ingen separat länk för att direkt registrera potentiella programfel (buggar). För att säkerställa att det du upplevt hanteras på rätt sätt, är vår rutin att du tar kontakt med vår support. De testar felet och om de kan återskapa det, så skapar de ett ärende som går vidare direkt till våra utvecklare.
När du kontaktar supporten, försök gärna att beskriva felet så tydligt som möjligt och gärna med bilder eller exempel, så underlättar det felsökningen.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
igår
1Gilla
Hej @Khedron Wilk
För att kunna använda OCR på dina fakturor och få automatiska bokföringar av kundinbetalningar i Spiris behöver du teckna ett OCR-avtal hos din bank (Swedbank). När OCR-avtalet är på plats kan kunderna använda OCR-nummer vid betalning, och då matchas inbetalningarna automatiskt mot rätt faktura i programmet – förutsatt att du använder den nya bankkopplingen.
I praktiken är det Swedbank som hanterar kopplingen, även om vissa delar av OCR-avtalet gäller mellan dig och Bankgirot. Det är alltid banken som ansvarar för att sätta upp OCR-tjänsten åt dig, så du behöver kontakta Swedbank så hjälper de dig att fylla i Bankgirots formulär och välja rätt inställningar för Spiris.
Lycka till!
... Visa mer
igår
Hej @CamillaH
Välkommen som ny forummedlem.
Tyvärr går det inte att ångra en faktura som du redan valt att skicka med post. Så snart du klickar på "skicka som brev" behandlas fakturan direkt för utskick, ungefär som om du hade lagt den i en fysisk postlåda – det går alltså inte att stoppa utskicket i efterhand via programmet.
Det du kan göra är precis som du redan gjort, det vill säga skapa en ny faktura och skicka som pdf till din kund. Om fakturan ändå skulle skickas med posten kan du förklara för din kund att det blivit ett misstag och be dem bortse från pappersfakturan, och i stället använda den som skickats via pdf.
Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
Hej @Fun331
När du skriver ut en inbetalningsjournal ska betalraderna från AutoCollect att komma med precis som vanliga inbetalningar.
Jag har ingen information om att det ska vara något fel kring detta men ring supporten så ska vi felsöka och reda ut vad det beror på.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
igår
1Gilla
Hej @Annika Tysslinge
Bra tanke av dig @Suslun. Det enda jag kan komma på är om det är något antingen med använda lönearter som inte har en markering inne på lönearten - fliken 2 eller om det är någon bock i Personalhistoriken som stökar till det. Gör så att du slår en signal till supporten så får vi felsöka och uppdatera gärna oss i forumet på hur lösningen såg ut.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-06-02
11:27
Hej på er!
Vi undersöker detta och återkopplar här i tråden när vi har mer info.
... Visa mer
2025-06-02
10:15
Hej @kickif
Detta är ett rapporterat fel som vi arbetar med att lösa. Så snart det är fixat uppdaterar vi tråden.
/Tinna
... Visa mer
2025-06-02
09:49
Hej @Patrik3
Vill du bokföra en leverantörsfaktura utan tolkning gör så här: Gå till Leverantörsfakturor - Skapa Ny - Ange uppgifterna manuellt - Bokför Vill ni koppla en bild till fakturan går det fint att göra det efter att fakturan är bokförd. Vill du fortsätta ladda upp dokument i vyn Bildunderlag: Ni kan ladda upp hur många underlag ni vill och koppla till redan bokförda händelser,tex. verifikationer och bokförda leverantörsfakturor utan kostnad.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-06-02
09:29
Hej! Detta är rapporterat vidare och vi uppdaterar er här i tråden så snart det finns mer info.
... Visa mer
2025-06-02
09:27
Hej @Lina__16
Just nu har jag ingen info kring detta men så fort det finns en lösning kommer vi att uppdatera här i tråden. /Tinna
... Visa mer
2025-06-02
09:20
Hej @Ekebacks Fick precis info om att för närvarande finns det inga planer på att införa denna funktionalitet i Spiris inom den närmaste tiden.
/Tinna
... Visa mer
2025-06-02
09:04
Hej @Fredrik A
Ber om ursäkt över att du inte har fått något svar här i forumet men när det gäller frågor som rör avtal är det ingenting vi har möjlighet att bemöta här i forumet men ring vår avtalsavdelning så får du besked om vad som gäller i ditt specifika fall.
Välkommen att kontakta avtalsavdelningen
... Visa mer
2025-06-02
08:13
Hej @Gunilla65
När du vill läsa in en leverantörs prislista i en annan valuta än SEK, fungerar det så att priserna i själva filen används som grund. Du väljer sedan din leverantör, och om den leverantören har sin valuta i DKK, kommer alla artiklar och priser att omräknas enligt DKKs kurs.
För prislistor som är i SEK, görs en omräkning baserad på leverantörens pris, och denna omräkning använder den valutakurs som du har ställt in under Arkiv - Inställningar - Valutakurser i företagsinställningarna.
Så nej, det är inte nödvändigt att leverantörers prislistor är i SEK för att kunna läsa in dem. Systemet hanterar automatiskt omräkningar baserat på den valuta som är angiven för leverantören.
Hoppas detta hjälper! Om du har fler frågor rekommenderar jag att du ringer vår kunniga support
... Visa mer
2025-05-28
13:26
Hej @orjanlans
Välkommen som ny forummedlem.
I Lön hanteras endast bruttosemesterdagar, alltså hela semesterdagar enligt anställningsavtalet. Det finns tyvärr ingen funktion idag för att lägga in eller räkna om till nettodagar eller semesterkvot direkt i systemet.
När en medarbetare går ner i arbetstid, till exempel arbetar 40 % och två dagar per vecka, behöver du själv hålla koll på att semesterdagarna anpassas efter det nya schemat. Lön minskar inte automatiskt uttaget utifrån sysselsättningsgrad eller nettosemester.
Vi rekommenderar att du antecknar detta manuellt så att uttaget speglar medarbetarens arbetstid på korrekt sätt.
Om du önskar denna funktionalitet i framtiden får du gärna lämna ett förbättringsförslag via Feedback och förslag.
... Visa mer
2025-05-28
13:25
Hej @Emelie Birgersson
Välkommen som ny forummedlem.
Ja, det finns möjlighet att se förändringsstatistik på leverantörer. Du kan använda rapporten "Behandlingshistorik", som du hittar under Bokföring – Rapporter – Behandlingshistorik. Där kan du filtrera på leverantörer och tidsperiod för att se vilka ändringar som har gjorts och av vem, till exempel om någon har ändrat bankgironummer.
När bankgironumret ändras på en leverantör ska det även skickas ett mejl till er.
Hoppas detta hjälper 🌻
... Visa mer
2025-05-28
08:40
Hej @K_U_R_D_E_N
Det löneadministratören på ditt företag som gör inställningar för hur din lönespecifikation ska skickas. I hjälpavsnittet Kom igång med att skicka lönebesked till Kivra finns instruktion för hur man gör.
Får ni det inte att fungera är det din löne dministratör som ska vända sig till vår support så hjälper vi er gärna!
... Visa mer
2025-05-28
08:31
Hej @Ulf Jonsson
Fattar att det hade varit smidigt om programmet sa ifrån men precis som du märkt så saknas den funktionen idag. Är osäker på om det är något som kommer att utvecklas men självklart ska du lämna ett önskemål om det till våra utvecklare av Visma Lön. Det gör du enkelt via Förbättringsförslag i den lila listen på startsidan av programmet.
Hoppas du får en fin dag och att vi ses i forumet framöver ⭐
... Visa mer
2025-05-28
08:14
Hej @matildak
Det enda jag kan komma på är om ni av misstag har bockat i att ni vill bokföra manuellt men det hade du redan koll på.
Gör så att du ringer supporten så får vi titta på hur det ser ut i ditt program.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-05-28
08:10
Hej @Sandra1
Tack för din fråga.
Så här gör du för ändra inställning och byta till XML-format (ISO20022/pain.001) för Danske Bank i Visma Lön 600:
Gå till Arkiv – Inställningar – Företagsinställningar – Utbetalning.
Där kan du justera formatet på lönefilen till det XML-format.
Mer info om hur du arbetar med XML/ISO20022/pain.001 för olika banker i Visma Lön 300/600 finns i tipset XML/ISO20022/pain.001 i Visma Lön 300/600
Lycka till och ha en fin dag!
... Visa mer
2025-05-27
11:05
Hej @Annika36
Då utgår du istället från Försäljningsprislistor, fliken Prisomräkning och gör prisomräkning på Försäljningsprislistan det gäller med urval på vilka artiklar du inte vill ta med i prisomräkningen. Glöm inte ta en säkerhetskopia innan du kör igång.
... Visa mer
2025-05-27
08:14
Hej @Katarina B Elf Jag hittade tråden Återrapportering kundinbetalning camt054 där en av våra produktspecialister sist i tråden skriver: "Vi har nu släppt en ny version av Visma Administration, 2022.1 där vi nu hanterar återrapportering av kundinbetalningar i formatet camt.054.
Versionen hittar du på vår hemsida under Ladda ner och uppdatera och läs gärna mer om versionsnyheterna i vår skrivna hjälp."
... Visa mer
2025-05-26
11:23
Hej @Annette BE
Välkommen till forumet 🙂
PEAB har bytt operatör för att ta emot e-fakturor, detta innebär att våra kunder kan uppleva problem med stoppade fakturor till dem. Lösning är att man behöver ta bort den nuvarande koppling som finns för e-fakturor på kunden och söka om och välja det nya korrekta uppslaget av kund.
Gå in på kunden, välj Rensa vid e-fakturor, radera GLN-nummer och radera organisationsnummer och sedan spara. Gå in på kunden på nytt och lägga dit organisationsnummer och sedan klicka på kontrollera så bör det fungera sedan.
Vill du att vi visar dig så ring oss - vi hjälper dig gärna!
... Visa mer
2025-05-26
10:53
Hej @FredrikAKV
Tack för din fråga om möjligheten till säkrare inloggning i Lön 600.
I dagsläget finns inte stöd för tvåstegsverifiering (2FA) eller krav på att tvinga användare att byta lösenord med jämna mellanrum i Lön 600. Det innebär att inloggning sker enbart med användarnamn och lösenord.
Tvåstegsverifiering finns, precis som du skriver, däremot tillgänglig för flera av våra andra digitala tjänster. Om du vill kan du naturligtvis sätta policys på medarbetarnas datorer via era egna IT-inställningar, men det är inget som styrs direkt via programmet.
Ha en fortsatt fin dag och välkommen tillbaka till forumet framöver.
... Visa mer
2025-05-26
10:47
Hej @Mats630323
Välkommen som ny forummedlem 🙂
För att dina kunder ska betala till ditt bankkontonummer (och inte bankgiro) på fakturorna gör du så här:
Gå till Inställningar - Kassa- och bankkonton och lägg in ditt bankkontonummer och clearingnummer om det inte redan finns där.
Gå sedan till Inställningar - Företagsinställningar - Grunduppgifter och kontrollera att inget bankgiro eller plusgiro är inlagt.
När du skapar en ny kund välj företagskonto i fältet Betala till företagskonto.
Då kommer bankkontonumret automatiskt att stå på fakturan som din kund får.
Lycka till!
... Visa mer
2025-05-26
10:08
Hej @Marie M
Tack för att du uppmärksammar oss på detta. Vi har rapporterat felet vidare till teamet, men har ingen info om när det kommer att vara åtgärdat. Under tiden får man klicka sig direkt in på respektive faktura i listan som en tillfällig lösning.
... Visa mer
2025-05-26
10:06
Hej @Hercules
Kan det vara så att du har fått in dokumentet som e-faktura och sedan raderat fakturan under utkast? Då lägger det sig som bildunderlag. Slå gärna en signal till supporten så kan vi koppla upp och titta på hur det ser ut i ditt program och förklara mer.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-05-26
10:00
Hej @AnitaW
Välkommen som ny forummedlem.
Det är jättesvårt för oss att avgöra här i forumet men om du noga följer instruktionen Lägg in QR-kod på en fakturamall, malländring så bör det fungera. Du kan även boka tid med någon av våra specialister som hjälper dig att med de vanligaste malländringarna.
Lycka till och ha en fin dag!
... Visa mer
2025-05-26
09:43
2 Gillar
Hej @MiaCarlsson Tack för att du uppmärksammar oss på detta. Vi har rapporterat felet vidare till teamet, men har ingen info om när det kommer att vara åtgärdat. Under tiden får man göra som du skriver och klicka sig direkt in på respektive faktura i listan som en tillfällig lösning. Ha en fin dag
... Visa mer
2025-05-26
08:49
Hej @Antons
Vad roligt att höra att du är på gång att starta aktiebolag.
Vi vill gärna hjälpa dig att hitta den bästa lösningen för att hantera bytet från enskild firma till aktiebolag i din nuvarande prenumeration. Det finns några olika alternativ beroende på din situation och vi vill se till att du får den hjälp du behöver.
Därför skulle vi vilja be dig att ringa oss på 0470-70 60 00 så kan vi tillsammans gå igenom dina möjligheter och säkerställa att du får rätt stöd i övergången.
Varmt välkommen att höra av dig, så hjälper vi dig vidare!
Läs gärna även artikeln Ombilda enskild firma till aktiebolag
... Visa mer
2025-05-23
11:07
Hej @Bolagsteamet
Jag har kollat med teamet och vi ska inte ha gjort någon grafisk ändring eller justering som berör detta. Kan det möjligen vara något med din bildskärm?
I vilket fall som helst vill vi hjälpa dig så ring supporten som kan skapa ett ärende och så får du mejla in bilder som visar hur det ser ut från din sida.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-05-23
11:00
Hej @Annika36 Tack för din fråga!
När du vill göra prisändringar i en prislista där vissa artiklar har specialpriser, kan du använda fliken "Prisomräkning" för att välja de artiklar du vill justera. Detta säkerställer att dina specialpriser inte höjs automatiskt med den generella prisökningen.
I hjälpavsnittet Prisomräkning kalkylpriser hittar du mer detaljerad information om hur du gör.
Hoppas detta hjälper dig annars är du varmt välkommen att ringa supporten så hjälper vi dig gärna.
... Visa mer
2025-05-23
09:50
Tack bästa @CarinaM_ för att du delade med dig ⭐
... Visa mer
2025-05-23
09:33
Hej @Norrland1
Om kunden använder Lön Anställd, rekommenderar jag att de registrerar sin semester direkt i kalendern. Därefter kan de ta ut en rapport som heter "Spåra tidsregistreringar". För att fokusera enbart på semestern kan de välja "Typ av tidsregistrering" och sedan skriva ut rapporten som en PDF.
För den vanliga semesterplaneringen i Visma Lön, synkas informationen tyvärr endast vid avvikelseperioden. Det innebär att framtida semestertider inte automatiskt överförs, och därför behöver kunden själv fylla i informationen.
Jag hoppas att de har tillgång till Lön Anställd och att denna lösning fungerar smidigt för dem.
Önskar dig en trevlig helg! 🌻
... Visa mer
2025-05-23
09:14
Hej @JbesEnt
Då rekommenderar jag att du ringer supporten så hjälper vi dig gärna i den kanalen istället.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-05-22
10:34
Hej @Norrland
För att ställa en fråga i forumet gör du så här: Välj kategorin som passar din frågeställning bäst. Klicka dig vidare till fliken Frågor och funderingar. Här kan du påbörja ett nytt ämne och sedan välja att publicera. Du behöver vara inloggad och ha ett aktivt avtal hos oss för att kunna posta i forumet.
Mitt tips är att du tittar på Semesterplaneringen som finns under Personal - Semesterplanering. Du får en bra överblick över anställdas semester i listan som också går att skriva ut. Kika på den så hoppas jag att den möter behoven.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-05-22
09:26
Hej @JbesEnt
Det förstår jag att du vill fixa till. Gå in under Inställningar - Företagsinställningar - Grunduppgifter. Vid fältet referens klickar väljer du namnet på den du ska radera och väljer Ta bort - Spara.
Lycka till och ha en fin dag!
... Visa mer
2025-05-22
09:01
Hej @CR2024
Detta är något som du behöver bolla med ert fackliga avtal och helt kanske något ni skulle ha kommit överens om i förväg. När du vet hur det ska hanteras får du gärna återkomma så hjälper vi dig med hur du lägger in det i programmet.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-05-22
08:55
Hej @paul mwasa
Precis som du uppmärksammat så har vi just nu ett fel. Följ tråden Problem att se underlag när du använt drag & drop som vi uppdaterar när detta är löst.
Ha en fin dag och tack för att du hörde av dig.
/Tinna
... Visa mer
2025-05-22
08:25
1Gilla
Tack bästa @LW -60
Skönt att det löste sig - din uppskattning gör mig glad ☀️
... Visa mer
2025-05-21
10:56
Hej @Johanz
Ok men då är jag med! Problemet uppstår när du har angett ett fast belopp på den återkommande lönearten i personalregistret. Jag testade själv och fick exakt som du när jag hade fyllt i ett belopp. Rätt på specen men missvisande inne i personalregistret. Det du kan göra är att radera den återkommande lönearten i personalregistret - lägg till den igen, men lämna beloppsfältet tomt. Du kommer då inte att se något belopp i personalregistret men lönearten hämtar automatiskt korrekt belopp enligt Skatteverket till lönebeskedet när det skapas. Upplever du att det inte stämmer så ring oss så kikar vi på det tillsammans.
/Tinna
... Visa mer
2025-05-21
08:46
1Gilla
Godmorgon @LW -60
Jag misstänker att orsaken i detta fallet är att du har ett felaktigt registreringsdatum under Underhåll - Kunduppgifter. Detta datum ska vara samma datum som första dagen i det första räkenskapsåret. Kolla om den teorin kan stämma. Om inte så ringer du supporten så ska vi felsöka vidare.
Ha det fint
... Visa mer
2025-05-21
08:12
Hej @KarinaS
Jag upplever inte att det har skett någon förändring kring projekt på leverantörsfakturan i Visma Administration. Jag har tittat i version 2025.0. Du får jättegärna slå en signal till supporten så kan vi koppla upp och titta på hur det ser ut i ditt program.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-05-21
08:10
Hej @Sven Sjölin
Vad du kan göra själv är att kontrollera så du loggar in med rätt e-postadress - tänker om du möjligen har flera? Sedan ringer du supporten så hjälper vi dig gärna i den kanalen istället.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-05-21
07:59
Hej @Jonny Boström MoveByNumbers
Tack för din fråga om SRU-filer och utdelningsinformation.
Vi har undersökt hur våra SRU-filer hanterar utdelning som är 0 kr. Efter tester i både Skatt & Bokslut och andra varianter kan jag bekräfta att vi inte skickar med denna information när värdet är noll - och det har faktiskt alltid fungerat så.
Detta följer Skatteverkets standardriktlinjer, där "ej använda rader" vanligtvis inte ska inkluderas i filerna. Våra SRU-filer följer helt de format och specifikationer som Skatteverket kräver.
Jag känner inte till om detta är en förändring från Skatteverkets sida eller om det alltid har fungerat så här. Hur som helst rekommenderar jag att du kontaktar Skatteverket direkt för att få klarhet i frågan. Önskar dig en fin dag!
... Visa mer
2025-05-21
07:59
Hej @kubozk
Jag tror det handlar om hur fotot är taget. Om din kund tar ett foto av ett kvitto och håller mobilen "stående" bör bilden bli rak.
Vad jag kan se så har vi ingen info om att det finns någon inställning du kan göra men hör gärna med supporten också vid tillfälle.
Ha en fin dag
... Visa mer
2025-05-21
07:58
Hej @Helens Administration
Skönt att det löste sig och stort tack för att du återkopplade.
Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-05-20
10:11
1Gilla
Vi svarade nog Johan samtidigt @CarinaEsp
Jag får 122 kr så det är något annat som inte stämmer men vi kollar på det när han ringer supporten.
Ha det fint 🌟
... Visa mer
2025-05-20
10:10
Hej @Johanz
Jag får 122 kr så det är nog något annat som har blivit fel hos dig.
Ring supporten så kollar vi på det.
... Visa mer
2025-05-20
08:15
Hej @MarieTj
Detta är ingenting vi kan göra via forumet så därför behöver du ringa supporten. Ringer du vid klockan 9 när vi öppnar så är det ingen eller endast en kortare kö.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-05-20
08:14
Hej @CR2024
När du avslutar semesteråret sker en automatisk uppdatering där kvarvarande förskottsdagar tas bort och deras antal justeras till 0. Detta säkerställer att inga oanvända förskottsdagar överförs till nästa semesterår.
Så nu när det står att de nyanställda inte har några dagar kvar är det ett kvitto på att du har gjort helt rätt.
Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta vår support.
... Visa mer
2025-05-19
09:51
Hej @Emma Andersson
Du tänker helt rätt med att manuellt räkna ut mellanskillnaden i daglönerna retroaktivt. För att hantera detta i Maj-löneutbetalningen, kan du använda löneart 1176 för att registrera mellanskillnaden.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-05-19
08:47
Hej @ Jennie76
För att importen ska fungera behöver du först ha hela år 2025 upplagt och sedan ska du kunna göra importen av SIE-filerna.
Vill du att vi kikar på det tillsammans så ring supporten så hjälps vi åt.
Ha en fin dag och lycka till
... Visa mer
2025-05-19
08:26
Hej @Agnetha Svensson
Tack för att du kontaktade oss angående problemen med Scanner. Jag förstår att det kan vara frustrerande, särskilt när du planerar att bokföra i helgen. Bra att du redan har uppdaterat iOS, startat om din mobiltelefon och kontrollerat efter appuppdateringar. Utöver detta, kan du även kontrollera om din enhet har tillräckligt med ledigt minne, då det kan påverka appens funktionalitet.
Skulle problemen kvarstå, rekommenderar jag att du ringer vår supportavdelning.
Vi ser fram emot att hjälpa dig vidare!
... Visa mer
2025-05-19
08:10
Hej @emmakarlsson
Löneprogrammet har inte stöd för detta utan du måste kontrollera vilken/vilka resultatenheter/projekt som kontona ska ha, och lägga in det manuellt i bokföringen beträffande förändringen av semesterlöneskulden och även de sociala avgifterna för semesterlönen.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-05-19
07:35
Hej @AnnaEk
Det låter inte bra men vi hjälper dig! Ring supporten så ska vi felsöka varför du inte får över dina händelser.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-05-15
13:23
1Gilla
Hej @Jossan-12
Det ser du dels inne på den anställda på fliken lön men även under notifieringar syns vilka som har fått lönebeskedet med pdf.
Hoppas det hjälper dig!
... Visa mer
2025-05-15
12:51
Hej @A-L Karlsson
Det är lite svårt för oss att säga exakt vad som är rätt och fel i detta fallet.
Det bästa sättet är att stämma av med din anställda vad som rapporterats till Försäkringskassan. Har den anställda registrerat sjukfrånvaro även under helgen? Då bör du göra likadant i din registrering. Om sjukfrånvaron exempelvis var 100% fram till fredag och sedan ändras till 75% på måndag, ska helgen markeras som 100% sjuk. Vid exempelvis 75% sjukfrånvaro rekommenderar vi att du registrerar samma procent för hela veckan. Då får den anställda fullt antal betalda semesterdagar (baserat på semesterrätten), men varje dag har en lägre semesterdaglön.
I dessa fall behöver du räkna om den genomsnittliga sysselsättningsgraden innan semesteråret avslutas, eftersom bokföringen inte kan räkna ut detta automatiskt vid deltidsfrånvaro.
Hoppas det hjälper dig att komma vidare och annars finns möjlighet att boka specialisthjälp direkt på vår hemsida.
... Visa mer
2025-05-15
08:26
Hej @MNDU__
Då behöver du ringa supporten så får vi felsöka vidare.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-05-15
08:22
Hej @Sofia F-L
Det kan du läsa om i hjälpavsnittet Matcha inbetalningar manuellt under rubriken Registrera flera inbetalningar på samma verifikat.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-05-14
10:46
Hej @Ulrika Bengtsdotter Lind
Om du redan har skapat en fil för ansökan om skattereduktion för en faktura, kan du inte "ångra" detta i programmet för att sedan skapa en ny. Därför kan du göra ansökan manuellt på Skatteverket efter att du har fått den korrekta inbetalningen från kunden.
Ha en fortsatt fin dag!
... Visa mer
2025-05-14
10:46
1Gilla
Hej @MyranC
Du ska registrera din inbetalning som en delbetalning på fakturan. Efter att du har registrerat delbetalningen kan du sedan exportera en fil för ansökan om ROT-avdrag till Skatteverket. Mer information hittar du i programhjälpens avsnitt Arbeta med husavdrag under punkt 3 står det att du ska registrera inbetalning från kunden och följa instruktionerna för Kundfaktura - delbetald.
Lycka till och ha en fortsatt fin dag!
... Visa mer
2025-05-14
08:08
Hej @Monica4
För att få SEK före beloppet på exempelvis fakturautskriften behöver du ändra mallen. En detaljerad beskrivning finns i hjälpavsnittet Visa alltid valutakod på faktura, malländring. Det verkar som att du redan har hittat hjälpavsnittet, men jag bifogar det ifall någon annan forummedlem har samma fundering.
Om du inte hittar "Ledtext - totalsumma2" kan det bero på att du använder en egen mall eller att du inte använder en mall av typen Silver. För att ladda ner en ny mall av typen Silver, följ hjälpavsnittet Mallar för nedladdning.
Hjälp med malländringar ingår inte i ditt supportavtal, men du kan boka specialisthjälp via vår hemsida. Våra specialister hjälper gärna med de vanligaste malländringarna.
Lycka till och ha en fin dag!
... Visa mer
2025-05-13
09:19
1Gilla
Hej @Gunilla Nilsson
Fick precis info om att version 2025.0 av Visma Skatt tillgänglig för nedladdning.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-05-13
09:14
Hej @Lotta8082
Kolla upp det med ert fackliga avtal så allt blir korrekt hanterat. Sen ringer du vår support så tittar vi på det tillsammans.
/Tinna
... Visa mer
2025-05-13
08:35
Hej @Lotta8082
Det är svårt att avgöra exakt varför du upplever detta problem genom forumet. Det kan bero på flera faktorer, såsom vilken löneperiod du har valt eller vilka inställningar som är gjorda för den retroaktiva löneberäkningen i Visma 600. För att kunna ge dig ett korrekt och rättvist svar, behöver vi undersöka ditt program och dina specifika inställningar mer ingående.
Välkommen att kontakta supporten så hjälper vi dig gärna
... Visa mer
2025-05-13
08:23
Hej @Agronom Andersson
Vi har jättesvårt att avgöra denna typen av frågor via forumet utan mitt tips är att du slår en signal till supporten.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-05-13
08:20
Hej @jassirevo
Välkommen som ny forummedlem.
Du löser det genom att använda snabbvalet Semester, ersättning, antingen på den anställdas lönespecifikation eller i kalendariet om du arbetar där. När du använder snabbvalet töms det ackumulerade rörliga värdet för den anställda, och programmet sköter detta automatiskt åt dig. Kontrollera först under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Semester och klicka på villkor 20 eller 21. Där ser du till att det inte finns någon markering för Semestertillägget betalas ut vid uttagstillfället.
Lycka till och ha en fin dag!
... Visa mer
2025-05-13
08:09
Hej @Lars Radler
Inställningarna är både specifika för varje användare och företag, vilket innebär att standardinställningarna inte kan ändras generellt för alla användare. När en användare skapas i ett nytt företag används alltid standardinställningarna och därefter måste varje användare själv justera sina kolumninställningar i det specifika företaget.
Vill du att vi kikar på det tillsammans så ring oss så förklarar vi mer.
... Visa mer
2025-05-12
13:21
Hej @Anette Ljung
Tack för att du hörde av dig.
Jag har precis fått svar från teamet att det tyvärr inte går att spara en faktura som utkast när den skapas från en order. Vi ska se till att vår hjälpdokumentation uppdateras och blir tydligare på den punkten.
Stort tack för att du tog dig tid att informera oss! ⭐
... Visa mer
2025-05-12
13:15
Hej @PeterT
Välkommen som ny forummedlem och tack för din fråga!
Jag förstår att hanteringen av momskonton kan kännas krånglig, särskilt för föreningar som inte är momspliktiga.
Som min kollega Theo nämnde i tråden, finns det ingen direkt funktion för att helt inaktivera momskonton i programmet. Vid inläsning av underlag, till exempel via e-faktura, tolkas momsen av systemet men du kan självklart ta bort den manuellt.
För leverantörsfakturor som du får via mejl, kan du utnyttja funktionen "drag-and-drop" eller ladda upp filen under Inköp - Bildunderlag. Här tolkar programmet inte momsen, vilket kan spara tid och minska extra arbete. Mer info finns i hjälpens avsnitt Läs in bildunderlag
Hoppas detta underlättar för dig och annars är du alltid välkommen att ringa oss så kan vi prata om arbetssätt och vad som passar dig bäst. Du når supporten här.
... Visa mer
2025-05-12
09:57
1Gilla
Hej @JennyJönsson
För att ruta 276 ska komma med som en individuell uppgift i arbetsgivardeklarationen i programmet, behöver du se till att ruta 091, som anger "Utsänd under tid", är aktiverad för den anställda. Detta gör du under fliken "4 Skatt och arbetsgivaravgift". Det är viktigt att skatten är inställd på "ingen skatt".
När dessa inställningar är korrekta kommer ruta 276 automatiskt att genereras för den anställda i arbetsgivardeklarationen. Observera att detta inte har något med kostförmån att göra. Programmet har stöd för detta, men det kräver att skatteinställningarna är korrekt konfigurerade.
Tack @CarinaEsp för att du taggade mig 🌟
... Visa mer
2025-05-12
09:48
Hej @Flödesanalys
Vad roligt att du är intresserad av att koppla ihop Länsförsäkringar med ditt bokföringsprogram. För att göra det enkelt - eftersom du redan använder Länsförsäkringar, kan du enkelt ladda ner ditt kontoutdrag från Länsförsäkringar Bank och sedan ladda upp det till ditt bokföringsprogram. Därifrån sköts automatiskt avstämning av alla dina kvitton, kundfakturor, överföringar och betalningar till leverantörer. Du behöver bara ge ditt godkännande och allt är på plats!
För närvarande har vi tyvärr inte en direkt "bankkoppling" med Länsförsäkringar, men systemet hjälper ändå till att automatisera det mesta med de kontoutdrag du laddar upp.
Mer information hittar du här.
... Visa mer
2025-05-12
09:23
Hej @Lars Radler
Du kan ändra listor i programmet genom att lägga till, ta bort och ordna om kolumner samt justera deras storlek. Det gäller för alla listor, inklusive hämtalistor, som visas exempelvis när du väljer en leverantör för en faktura. Du kan bara välja bland programmets befintliga kolumner. Ändringar sparas för varje företag.
Mer info finns i hjälpavsnittet Kolumninställningar
Hoppas det hjälper!
... Visa mer
2025-05-08
12:44
Hej @SusanneSky
Ja precis. Det är ju inte direkt klockrent men kanske kan det hjälpa något.
Bra att du lägger önskemål 🌻
... Visa mer
2025-05-08
12:41
Hej @ Jennie76
Export av kontoplan kan endast exporteras årsvis, så om du vill ha samma kontoplan på varje år behöver du exportera ut en per räkenskapsår. Kommande periodiseringar kommer inte med i en SIE-export, utan det är endast de verifikationer som nu ligger bokförda som kommer med i export av SIE.
Gällande frågan om export av SIE-filer för kundfakturor, så tar denna export endast med verifikationer för kundfakturor. Vill du istället exportera all bokföring och inte bara verifikationer för kundfakturor ska du istället välja "SIE - import och export av bokföringsdata". Tänker att du först väljer SIE-export av bokföringsdata mellan 2025-01-01 - 2025-03-31 och därefter 2025-04-01-sista verifikatet.
Det allra bästa är om du tar kontakt med supporten igen och så det inte blir några missförstånd. Känner du dig eller har frågor kring omstarten och vilka datum du ska välja vid export/import finns även möjlighet för dig att boka tid med någon av våra specialister som kan hjälpa dig utöver vår ordinarie support.
... Visa mer
2025-05-08
10:24
Hej @Tony Lindgren
När du bokför ett kvitto väljer du företagskonto och då måste 1930 vara med i själva konteringen. Vill du inte det får du högst upp välja dokument enligt bilden nedan och sen välja upp det bokföringsförslag som du vill använda. Funkar det om du bokför på det sättet? Annars slår du en signal till supporten så tittar vi på det tillsammans.
... Visa mer
2025-05-08
10:12
Hej @SusanneSky
Välkommen som ny forummedlem.
Som du kanske redan vet kan du se statistik för varje leverantör i leverantörsregistret. Just nu finns det ingen sådan rapport, men du är välkommen att lämna ett önskemål direkt till våra utvecklare. Du kan göra detta via Feedback och förslag som du hittar längst ner till vänster när du är inloggad.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-05-08
10:06
Hej @OscJor
Om du menar att det är uppdateringar som gjorts nyligen och som inte fungerar hos dig är min rekommendation att du ringer supporten så kollar vi på det tillsammans.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-05-08
10:00
Hej @Marie Carlsson
Välkommen som ny forummedlem.
Detta inte är något som vi arbetar på att införa just nu men du är självklart välkommen att lämna ett önskemål direkt till våra utvecklare via Förbättringsförslag som du hittar på förstasidan av ditt program. Funktionaliteten finns, precis som du redan vet, idag via utskriftsvalen Brev, e-faktura, E-post (via IX) och Kivra.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-05-08
09:38
Hej @Helena S @Annette
Om det är inställningen minuter/vecka så kan man ha olika inställningar genom att använda sig av t ex Dagtidsarbete för arbetare och Tvåskiftsarbete för Tjänstemän. För närvarande har vi inte någon annan lösning. Jag skickar med forumtråden Olika avsättning av arbetstidsförkortning för arbetare och tjänstemän vi har angående samma fråga och som vi kommer att uppdatera om när och om det sker en förändring.
... Visa mer
2025-05-08
09:34
Hej @anne-b
För att hantera situationen med de dubblerade leverantörsfakturorna och säkerställa att bokföringen blir korrekt, kan du antingen ångra betalningen av dessa fakturor och därefter ångra själva fakturan. Ett alternativ är att skapa en kreditfaktura med samma uppgifter som de ursprungliga fakturorna. När du betalar kreditfakturan på samma datum som den ursprungliga, kommer de att ta ut varandra och bokföringen blir korrekt.
Om du behöver ytterligare vägledning, kan det vara bra att kontakta supporten så hjälper vi dig gärna.
... Visa mer
2025-05-08
09:26
Hej @webtomten
Det låter som om du tänker helt rätt. Den lön som utbetalas i maj ska redovisas i början av juni, oavsett vilken period som anges på lönebeskedet. I vanliga fall rekommenderar vi att informera den anställda om det står fel period, men eftersom det här gäller din egen lön kan du känna dig trygg så länge beloppet är korrekt. Angående likviditetsprognosen känns det som den visar arbetsgivaravgiften och skatten för lön som betalades ut i april. Så dessa betalningar ska göras i maj, vilket är varför de dyker upp där.
Hoppas det här klargör situationen! Om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig vår kunniga support så hjälper vi dig gärna.
... Visa mer
2025-05-08
08:25
Hej @LNkonsult
Tack för din fråga.
I programmet går det bara att lägga till ingående balans för det första räkenskapsåret. När ditt första räkenskapsår är avslutat och det är dags att skapa ytterligare ett år, förs de utgående balanserna för det första året automatiskt över till nästa räkenskapsår som ingående balanser. Om du upplever att utgående balans 2023 inte blir ingående balans 2024 vill vi gärna kika på hur det ser ut i ditt program.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-05-08
08:16
Hej @Ellge_
Håller med @LW -60 om att en omstart kan göra stor skillnad men prova även alltid att rensa cache eller att du loggar in i en annan webbläsare. Genom att tömma webbläsarens cacheminne tvingar du webbläsaren att hämta den senaste versionen av de webbsidor du besöker. Det är de generella lösningarna som hjälper i de allra flesta fall. Testa även gärna att fråga AI-assistenten som kan hjälpa med diverse olika frågor.
... Visa mer
2025-05-07
09:21
Hoppas det löser sig och annars återkommer du till vår support så får vi reda ut vad det är som inte lirar.
Ha det fint! 🌻
... Visa mer
2025-05-07
08:27
Hej @Sofia F-L
När du aktiverar e-faktura under företagsinställningar så ska andra företag känna av att du kan ta emot e-faktura men dock är det viktigt att du är tydlig mot leverantören att du vill ha e-faktura till ditt affärssystem och inte till banken.
Jag har svårt att svara på om du har gjort fel eller om det kanske kommer bli rätt framöver. Delar hjälpavsnittet Ta emot e-fakturor så kan du kontrollera så du följt alla stegen samt Beställ e-faktura från din leverantör. Här finns inte Entercard upplagda men längst ner kan du "tipsa oss" om vad du saknar.
Lycka till och kontakta gärna supporten om du fortsatt inte får det att funka så får vi felsöka.
... Visa mer
2025-05-07
08:12
Hej @hansfp
Jag testade och kan få med 95 tecken på er referens på en kundfaktura. Har du behov av fler tecken än så får du gärna lämna ett förbättringsförslag via Feedback och funktioner långt ner till vänster när du är inloggad.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-05-06
14:07
Hej @Assson
När du väljer alternativet Åtgärder - Ångra faktura, skapas automatiskt en ny faktura som kvittas mot den ursprungliga leverantörsfakturan. Den nya fakturan får samma fakturadatum som originalfakturan. Vid denna åtgärd återgår fakturan inte till utkastläget eftersom den nu är behandlad genom kvittning. Om du vill att vi tittar på hur det ser ut i ditt program är du välkommen att ringa supporten så hjälper vi dig gärna.
... Visa mer
2025-05-06
14:06
1Gilla
Hej @John007
Tack för din fråga.
Precis som du är inne på så är inte detta något som fungerar i programmet idag. Du är självklart välkommen att registrera ett förbättringsförslag direkt till våra utvecklare via Feedback och förslag.
Ha det fint!
... Visa mer
2025-05-06
13:54
Hej @hansfp När det gäller förbättringsförslag ber vi dig att registrera dina önskemål via Feedback och Förslag långt ner till vänster inne i programmet. Detta gör att ditt förbättringsförslag når våra utvecklare direkt, så att de kan överväga möjligheten att implementera det i framtida uppdateringar.
Ha en fin dag och tack för ditt önskemål!
... Visa mer
2025-05-06
13:21
Hej @Anderss
Om du får en varning men händelsen på banken är daterad den 23:e, kan du helt enkelt bortse från den. Det är ändå rekommenderat att matcha händelsen för att få den att försvinna från listan över lönebesked. På så sätt blir det lättare för dig att hålla listan prydlig.
Ha en fin eftermiddag!
... Visa mer
2025-05-06
13:05
Jodå det ska du ha men den behövs lite handpåläggning för att du ska kunna aktivera den. Ring oss så fixar vi!
... Visa mer
2025-05-06
12:51
Hej @Mikael123
Prova att du går in på vismaonline.com och välj Mina tjänster - Användare och tjänster - Klicka in på användaren - bocka i Visma Scanner så ska det fungera. Annars ringer du supporten så hjälper vi dig gärna.
... Visa mer
2025-05-06
11:27
Hej @ Jennie76
Tolkar det som om din fråga handlar om hur verifikationsnumreringen blir när de tidigare verifikationerna importeras till det nya räkenskapsåret. Efter att du har gjort en omstart och skapat det förlänga räkenskapsåret så gör du SIE-importen. Läs in de äldsta SIE-filerna först och fortsätt sedan med de andra. Programmet kommer att omnumrera dina verifikat så istället för A1 - A140 + A1 - A7 kommer de att heta A1 - A147.
Vill du att vi kikar på det tillsammans så ring oss så hjälper vi dig gärna.
... Visa mer
2025-05-06
10:58
Hej @AccountantfromHell_singland Tack för din fråga.
Visma Administration 2000 har ingen funktion för att importera XML-filer eller konvertera dem till SIE4-format enligt den information som finns tillgänglig. Programmet kan däremot läsa in återrapporteringsfiler i XML-format, specifikt Camt.054, men det är inte samma sak som att konvertera till SIE4. För att importera verifikationer behöver filen vara i SIE-format.
... Visa mer