Om
Arbetat med ekonomi i över 30 år och är utbildad redovisningsekonom från Påhlmans i Stockholm, vilket var skoj och intensivt. Har arbetat i olika brancher och i flera olika ekonomisystem. Är datatekniker i botten och har en rätt bra känsla för hur både datorer och programvaror har för begränsningar och vad de klarar av.
2025-07-08
10:57
1Gilla
Det borde räcka med att du i denna månad skapar ett nytt verifikat och vänder bort 4535 så det blir tomt där och motbokar 6541. Då behöver du inte krångla med tidigare månader. Momskoderna tar ut varandra. Håll koll på nästkommande momsredovisning, så att det blir korrekt. Man kan aldrig lita på en dator, bara på sig själv. Mvh Lena
... Visa mer
2025-07-08
10:52
Din fråga: "Hur kan ha hänt att det är deklarerat på momsredovisningen men sedan kommer detta beloppet i Skatt och Bokslutet som ej bokfört endast deklarerat. Tar inte momsredovisning uppgifterna från bokföringen, d.v.s. dett har blivit bokfört och sedan går på momsredovisningen och skickas vidare till skatteverket och deklareras. " Jag förstår inte heller varför Bokslut Pro inte tar med denna siffra. Ibland så gör programmen som de vill... har man tur, rättar det till sig bara man startat om datorn. Kika i eEkonomi om det är så att verifikatet på momsdeklarationen inte blivit bokfört. Det kanske hänger i luften! Kika hur det är, om inte allt är bokförst som det ska, ladda sedan upp på Bokslut Pro igen för att se ifall det rättat till sig där också. Mina steg skulle varit: Gå in på momsbokningen i eEkonomi och byt till momskod 21 där det står 20 Spara och kontrollera en extra gång att momsbokningen är bokad i bokförignen (du kan gå in på balansräkningen (mata in första kvartalet i till- och fråndatumen) för att se att 2650 är bokat och de andra momskontona är tomma per sista mars). När det ser OK ut, gå till Bokslut Pro och ladda hem eEkonomi igen. Du bör också gå Skatteverket och ändra till momskod 21. Lova att du hör av dig igen ifall det inte funkar! Jag ber om ursäkt att jag är så petig ibland och hoppas på att ovanstående punkter gör din dag enklare. Mvh Lena
... Visa mer
2025-07-08
10:30
Det går alldeles utmärkt att göra så! Kom ihåg att sätta rätt momskod på kontot! 😀
... Visa mer
2025-07-07
22:12
Hur stora är filerna? Mvh Lena
... Visa mer
2025-07-07
22:10
1Gilla
Varför ska de utlänska deltagarna betala svensk moms när du ska debitera ett utländskt företag?
... Visa mer
2025-07-07
21:55
Det kan vara så, att det är något som jag missförstår. Det gör inget om du måste göra om en momsdeklaration. Det är bättre att göra om den än att ha ett fel någonstans som man kanske glömmer bort. Skatteverket blir absolut INTE sura om du ändrar något! Det är bättre att du justerar momsdeklarationen i eEkonomi än att hoppas att det är enklare att göra det vid ett senare tillfälle. Gör om momsdeklarationen i eEkonomi så att du använder den momskod jag föreslog. Är du avancerad kan du ändra verifikatet också så att det ser ut som i mitt förslag här tidigare. Det blir "renare" då. Ladda upp den nya momsdeklarationen hos Skatteverket; man har all rätt i världen att justera en momsdeklaration. Sedan när du går över till Skatt och Bokslut Pro, uppdaterar du inläsningen så de nya siffrorna kommer in. Men som sagt, det kanske är något jag missförstått här. Mvh Lena
... Visa mer
2025-07-07
18:29
Hejsan! Jag tycker du har gjort det lite besvärligt för dig. Du kan boka så här (observera momskoden): Om du inte är i behov av att särredovisa kassarabatter, är det bara att dra av rabatten direkt vid bokningen. Det du behöver tänka på är att komma ihåg att byta momskod på IT-tjänsterna till momskod 21 (viktigt att komma ihåg). Det är IT-tjänster du inhandlat från EU, inte en IT-vara. Tjänsterna har momskod 21, så även kassarabatten. Det är ingen vara det heller. Mvh Lena
... Visa mer
2025-07-07
18:07
1Gilla
Jag tror du måste starta om bolaget om du har eEkonomi. Tror däremot, nej, å det bestämdaste ber jag dig att ringa supporten så de kan hjälpa dig över telefonen, så det inte blir tokigt. Du behöver i alla fall göra en SIE-fil på det hur har och det kan du göra utan supporthjälp. Ta en kopia av SIE-filen, så du har två identiska filer (för säkerhets skull). Sedan borde man kunna öppan ena filen och justera datumet manuellt, spara och läsa in den korrigerade filen i det omstartade bolaget. Men hör med supporten; de kanske har en annan lösning! Mvh Lena
... Visa mer
2025-07-07
17:57
Hej, Joachim! Du har helt rätt i att man kan göra så också. Jag har däremot erfarenheten att många vill ha statistik och i det här fallet ser jag att det kommer någon och säger "kan du ta fram hur mycket på 6540 som köptes in från EU och vad som köptes in från Sverige under den och den perioden?". Med metoden som jag ger, behöver man inte leta så mycket efter det utan man ser det direkt på 45xx. Men har man inga redovisningskrav, är din metod perfekt. Det är jag som är lite "erfarenhetsskadad" 😀 Mvh Lena
... Visa mer
2025-07-07
14:02
1Gilla
Inbetalning till skattekontot där pengar går från dig privat, går som egen insättning, 2018. Även fast en enskild firma beblandas med en själv, måste man särskilja företaget och det privata.
... Visa mer
2025-07-06
22:27
Jag förstår vad du menar. Hoppas du hittar en lösning som passar dig bättre. Det är många som är superförtjusta i denna lösning. Jag är det inte, men den var den enda jag kom på som kunde få programmet att göra det man vill. Jag har arbetat med trilskande programvaror i åratal så jag har satt i system att försöka överlista alla program jag arbetar med. Det här var ett sätt 🙂 Mvh Lena
... Visa mer
2025-07-06
22:13
1Gilla
Skönt att det löste sig! Att rekonstruera registren gör man inte varje dag, så den är lätt att glömma bort. Jag har några gånger skrivit ut en balans- och en resultaträkning, där inte summorna stämde med varandra. Jag menar, dessa två rapporter ska ju visa samma resultat, men ibland skiftar det och då tar man till det här med registerfixen då också. Då hamnar allt på plats! Men det är sällan det inträffar, fast ändå en bra grej att lägga på minnet, det här med registerfixen! Ha en bra ny vecka och hör av dig igen ifall något krånglar! Mvh Lena
... Visa mer
2025-07-06
20:53
Nej, bankkopplingen fungerar inte till 100%, det kommer den aldrig göra, för som Khedron säger, det finns för många valiabler.. För att få det hela att lira, kan du lägga upp skatteskulden till Skatteverket som en leverantörsfaktura och betala den på det sättet. Då kommer nog programmet att pricka rätt, mot 2440. Du lägger upp Skatteverket som en leverantör, skapar en leverantörsfaktura och konterar den mot 1630 (2440 kommer ju med automatik). Sedan betalar du denna som en leverantörsfaktura och när matchningen kommer tillbaka, borde programmet pricka in 2440. Problem solved! Mvh Lena
... Visa mer
2025-07-06
13:34
1Gilla
Jag kom på en sak till: ibland får man underliga fel som rättar till sig när man rekonstruerar registren. Vet inte om det skulle hjälpa, men tanken slog mig precis. Det är värt ett försök i alla fall! Men kom ihåg att ta en backup först! Mvh Lena
... Visa mer
2025-07-06
11:35
1Gilla
Hejsan! Är det du som skrivit att verifikatet är korrupt, eller är informationen genererad av programmet? Jag skulle testa att lägga till en rad i kredit på 1010, summa 1 808 kr, spara och sedan gå till utskrift av verifikationslista och leta upp A109 för att se hur det ser ut på papper (eller PDF). Är verifikatet korrupt är det inte så mycket att göra. Ibland rättar saker till sig också, bara att man startar om datorn... Det viktiga är att göra som ovan och sedan testa att skapa nytt verifikat med samma konteringsmall för att se hur det går då. Hör av dig igen! Mvh Lena
... Visa mer
2025-07-05
13:13
Om du har Admin, går du in i företagsinställningarna och väljer det du vill ha på det ställe som bankinställningarna ligger. Sedan berättar du för banken vad du ställt in och så fixar de resten sedan. Mvh Lena
... Visa mer
2025-07-05
13:10
Svaren verkar gå lite omlott här, men denna bokning du visar här, ska bokas: D1630 K2518 (i och med att du bokat (antar jag) tvärt om när du varje månad bokat upp preliminärskatten) Mvh Lena
... Visa mer
2025-07-05
13:04
1Gilla
Om du har fått en kreditnota, bokar du denna på samma konton som fakturorna, vast debetkonton blir kreditkonton och tvärtom. Sedan har de betalat ut detta belopp, du har fått in en summa på 1930, så då "betalar" du kreditnotan med den summan. Mvh Lena
... Visa mer
2025-07-05
12:55
Hej igen! Är det så att det här handlar om att du fått slutskattsedeln, hittade jag det här på Vismas hemsida för några år sedan. Jag sparade ner informationen för att ha den lättillgänglig. Vissa delar har jag säkerligen justerat efter mitt sätt att jobba, men principerna är rätt. Jag har också skippat vissa delar, då du här enbart talar om preliminärskatten: Uppbokning av preliminärskatt bokförs löpande under året (År 1) så här: Debet: 2518 (ett skuldkonto som bokas i debet) Kredit: 1630 Detta bokas per den 1:a varje månad för att sedan vid utbetalning den 12:e, bokas: Debet: 1630 Kredit: 1930 I samband med bokslutet beräknas årets skattekostnad fram. Den bokas då upp: Debet: 8910 (kostnad) Kredit: 2512 (skuld som nedan kvittas mot 2518) Året därpå (År 2) när man fått slutskattsedeln från SKV: När slutskatten dras eller sätts tillbaka på skattekontot, bokar man bort beloppen som under det aktuella beskattningsåret bokats upp på konto 2518 och 2512. 2518 krediteras, 2512 debiteras med beloppen enligt deras utgående saldon det år slutskatten avser (År 1). Mellanskillnaden bokas upp på konto 1630 och skall stämma med SKV siffror. Om slutskattebeskedet visar en annan slutlig skatt än vad man beräknat i bokslutet, skall mellanskillnaden bokas upp mot konto 8920 (År 2) i samma veva du bokar ovanstående). Det är viktigt att 1630 har samma utgående siffror som skattekontot hos Skatteverket visar. Till sist efter dessa ombokningar hamnar således alla saldon under 1630. Det är därför som detta konto, 1630, skall användas så snart pengar sätts in eller tas ut därifrån. Då har företaget hela tiden samma siffror som SKV och det är lätt att stämma av skattekontot varje månad! Hoppas detta kan hjälpa dig på traven! Mvh Lena
... Visa mer
2025-07-05
12:21
Har du fått en slutskattsedel som visar att du har fått tillbaka på preliminärskatten? I så fall, ta en PrtScr så jag ser hur det ser ut. Mvh Lena
... Visa mer
2025-07-05
10:09
De måste ju anses anställda, när de verkar få lön även om lönen är en andel av vinsten. Jag kan ju ha missförstått upplägget, naturligtvis. Det finns olika typer av anställning, timanställd, anställd på provisionsbasis, säsongsanställd, om det inte är så att de har egna företag och ska fakturera dig. Mvh Lena
... Visa mer
2025-07-04
14:19
Jag förstår vad du menar med att man vill ha korrekt datum, och var och en av oss har en yttre gräns för vad vi kan mäkta med att kontrollera. Dunkar det in 25 fakturor per dag, måste man snabba på och då måste något stryka på foten. Jag tänkte också att det kanske finns några därute som har haft problem med felkonteringar, så jag lade med det också i svaret. Det är bra att det finns dokumenterat, om någon söker på just det. Ha en trevlig sommar du också! Mvh Lena
... Visa mer
2025-07-04
12:59
Tack för dina vänliga ord! Nu har jag gjort testfakturor för att kontrollera. Jag gjorde artikel för hyra och pekade den mot 3913. Hade redan andra artiklar på tjänster, så jag plockade min bokföringstjänst. Så här såg det ut på fakturan: Sedan gick jag till verifikatet för att se hur det bokats och fick fram detta: Som du ser, pekar momsen mot fält 08, men momsen hamnar ändå på 2611. I och med att moms för frivillig beskattning ska särredovisas i momsdeklarationen, se nedan, anser jag att detta är ett fel i programmet som omedelbart måste rättas till! I samma veva kan Visma gå igenom samtliga momskoder och kontrollera att de andra inte ligger fel de också (samt rätta till dessa felaktiga, naturligtvis)! För att få ordning på det här (fast, du kanske redan gör så här) har jag två förslag: Det ena är att gå in på verifikaten ett och ett för att justera momsen manuellt till rätt konto på varje faktura. Det andra är att räkna ihop hur mycket du fakturerat under månaden som ligger på 3913, multiplicera med 25%. Lägg sedan upp ett manuellt verifikat per den sista i månaden och kreditera den summan på 2613. Debitera sedan 2611. Jag håller tummarna! Mvh Lena
... Visa mer
2025-07-04
10:16
1Gilla
Just det, jag tänkte precis på det problemet igår när jag satt och labbade. Det finns en programvara, Procountor, som har lösningen att man visar momskod, momskonto som separata kolumner på raden när man fakturerar eller bokför. Det betyder att man i den programvaran, kan använda olika momssatser och byta momskonto utan restriktioner direkt när man fakturerar. Det är supersmidigt! Procountor har en mängd helt fantastiska lösningar på sina håll, men programmet har en brant inlärningskurva och en del lösningar är man inte van vid från svenska program. Men det är ju bara att ställa om tänkesättet. Du har helt rätt i att det även borde ligga på artikelnivå att kunna hantera momskoder och momskonton, för det kan så många andra program. Det är knepigt att byta programvara; man förstår aldrig vad man haft för smarta funktioner förrän man bytt program. Då saknar man mycket. Men det är så det är. Oftast är det någon annan som bestämmer programvara och den som ska arbeta i den har kanske inget att säga till om. Men jag hoppas att du har fler fördelar än nackdelar med eEkonomi. Det finns även en programvara som heter Real och som är integrerbar med Vismaprogrammen. Du hittar dem på Vismas hemsida för samarbetspartners. Det är ett renodlat program för fakturering av hyra. Det karar allt, är snabbjobbat och grejar även vilande moms utan problem. Det löser kanske inte problematiken att elkostnaderna ska debiteras på samma faktura. Jag vet många som separat debiterar elkostnaderna, kanske med tanke på att de vill ha momsen på 2613 på hyrorna. Först går hyrorna ut som vanligt, sedan när elkostnaden är framräknad för månaden före, så debiterar man den separat, direkt. Det är en väg att gå. Ledsen att jag inte kan hjälpa dig mer än så här, men är det så att jag hittar en annan lösning återkommer jag i den här tråden om det. Jag ska ut och ta min lilla motionsrunda nu och det kanske hjälper tankeverksamheten på vägen. Mvh Lena
... Visa mer
2025-07-03
21:11
1Gilla
Jag tycker du ska kontakta skatteverket och fråga dem. Gärna på mail, så att du får ett skriftligt svar. Det är bättre att få skriftliga svar än muntliga. Mvh Lena
... Visa mer
2025-07-03
21:07
Hejsan! Jag har kikat runt lite till ikväll på det här och i och med att jag tycker det är kul att överlista programvaror så har jag roat mig lite nu med det här problemet. Tyvärr utan framgång. Däremot har jag lagt två förslag till Visma: att man ska kunna peka momsen mot rätt momskonto, så att det inte är hårdstyrt till 2611 hela tiden och sedan att man ska kunna lägga in bokföringsförslag för kundfakturor. I dagsläget, kan man skapa s k bokföringsförslag till leverantörsfakturor, men inte till kundfakturor. Om de inför denna funktion, hoppas jag också att de fixar så att man kan koppla dessa bokföringsförslag på kundnivå (via kundregistret). Det skulle då betyda, att du kan koppla en mall till dina hyresgästers kundnummer, så att det bara säger SMACK och så ligger kontering med rätt moms och allt så fort du valt vilken kund du ska fakturera. Jag håller tummarna! Mvh Lena
... Visa mer
2025-07-03
19:22
Datumproblematiken: Det finns inget bokföringsprogram på marknaden som till 100 procents träffsäkerhet matar in korrekt fakturadatum varje gång. Jag har däremot lärt mig att hålla ett öga på förfallodatumet i första hand, så att det datumet stämmer. Det viktiga är att betala på rätt datum. Du kan alltid justera ett förfallodatum utan att ändra fakturadatum om det sistnämnda skiljer en dag eller två eller tre… Det som är av vikt, är att fakturadatumet håller sig inom korrekt månad, annars tycker jag det kvittar. Problemet med felkonterade fakturor: När det gäller en fakturas kontering, matar man in leverantörsfakturorna i leverantörsreskontran. Denna reskontra, är en sidofunktion till bokföringen. I reskontran ser man en lista över alla fakturor som finns och klickar man in sig på dem, ser man också hur konteringen ligger, faktura- och förfallodatum etc. Bokföringen av dessa fakturor, ser man inte förrän fakturan är sparad och attesterad. Då som först, hamnar fakturans kontering i själva bokföringen. Du ser i verifikationslistan alla verifikat som avser leverantörsfakturor och andra bokförda verifikat, men verifikationslistan och leverantörsreskontran ligger skilda åt, är två skilda delar. Ibland så bokför man en faktura fel och det är trist. Man är inte felfri, det är inte någon. Det går att justera enkelt. Lösning på problematiken: Låt säga att du har fått en faktura från Office Depot eller liknande och du konterar fakturan på konto 5460 (förbrukningsmaterial) och kommer på en vecka senare att det hela egentligen skulle in på konto 6110 (kontorsmaterial). Gör då så här: Gå till Bokföring och välj Kontoanalys och välj fliken Resultaträkning. I resultaträkningen letar du dig fram till konto 5460. Klicka på kontot (där det är blå färg). Leta i listan efter det verifikationsnummer som du behöver ändra konto på och klicka på numret (blå färg igen) Där får du upp verifikatet (utanför reskontran) och du kan där ändra konto till 6110 Klicka på Spara längst ner (grön knapp) Visserligen kommer det i reskontran ligga en faktura med kontering på 5460 istället för 6110, men vad gör det? Du har fått till bokföringen korrekt. Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2025-07-03
14:32
Det är underligt att man inte kan få jobba korrekt och smidigt i eEkonomi... Det måste ju ändras! Varför finns det en kontoplan i eEkonomi om man inte ska kunna styra momskoderna till rätt momskonto?
... Visa mer
2025-07-03
13:41
Hejsan! Jag har testat runt lite och som du säger, ska man använda 2613 för hyresintäkterna. När jag går in på kontoplanen, på konto 3913 får du momskod 08 (hyresinkomster vid frivillig...) Använder ni annat konto för intäkten, kan ni ändra momskod i kontoplanen Eller blir det fel i alla fall? Mvh Lena
... Visa mer
2025-07-03
13:23
I och med att skattekontot 1630 är som ett vanligt bankkonto, så har Skatteverket betalat ut från det kontot och in på ditt vanliga bankkonto. Det är som om du hade två konton på samma bank där du har flyttat pengar från det ena till det andra. I det här fallet, har pengar gått ut från 1630 och kommit in på 1930: D1930 100 kr K1630 100 kr Kom ihåg att alltid stämma av skattekontot varje månad! Mvh Lena
... Visa mer
2025-07-03
13:17
2 Gillar
Hej, Mikael! Verifikat 1 haltar. Det bästa är att göra en konteringsmall och koppla till utlandsleverantörerna såsom Carina berättar, så allt hamnar i samma verifikat. Så här ska det se ut: EU-tjänst köps in på faktura: K2440: 10 000 kr D4535: 10 000 kr K2614: 2 500 kr (momskod 30 för 25% moms) D2645: 2 500 kr (momskod 48) K4539: 10 000 kr (ingen momskod) D6540: 10 000 kr Lycka till, Lena
... Visa mer
2025-07-03
13:02
Det var då märkligt att du inte kommer till printern när du tar begynnelsebokstaven, det är ju en vanlig Windowsfunktion! Mvh Lena
... Visa mer
2025-07-03
12:59
Hejsan! Som en hjälp på traven har du det som heter konteringmallar. Där kan du enkelt programmera in en slinga du kan köra vid varje månadsslut så att momsen hamnar rätt. Funktionerna som finns i den malleditorn är fantastiska. Om du tittar i hjälpavsnitten för konteringsmallar, ser du hur du kan göra. Jag önskar att jag själv hade Admin installerat i dagsläget, så hade jag kunna hjälpa dig till 100%. Det här går att lösa, inga problem. Jag vet inte om man i dagsläget kan installera en provperiod av Admin för det hade varit en väg att gå för att kunna hjälpa dig. Mvh Lena
... Visa mer
2025-07-02
21:14
Hejsan! Det här låter tråkigt. Har ni någon backup så ni kan köra en restore? Mvh Lena
... Visa mer
2025-07-02
19:00
Hejsan Tinna och tack för dina vänliga ord! Fråga: kan man då "av-attestera" fakturan för att kunna ändra den? Mvh Lena
... Visa mer
2025-07-02
16:51
En kund har överbetalat sin faktura. Överskottet ska inte betalas tillbaka. Frågan är då varför? Är det så, att överskottet ska ligga som en delbetalning för nästa faktura, har du en skuld till kunden, man kallar det en förutbetalning. Då ska du boka mot konto 2420 (förskott från kunder) och när nästa faktura skickas, delbetalar du denna faktura med summan på 2420 och kunden betalar mellanskillnaden. Är det så att kunden bjuder på överskottet, bokar du mellanskillnaden på konto 3990 (övriga ersättningar, bidrag och intäkter). Mvh Lena
... Visa mer
2025-07-02
12:00
Hej igen! Gissar att du kanske gör så här redan, men när du kommer till denna dialogruta, ta första bokstaven på önskad printer så kommer du dit. Tar du N så lär du hamna på HP Color laser jet. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-30
23:58
Det som är rött är fel och ska bort, tänkte jag. Det ser ut som det har blivit dubbelbokat. Du får ta upp de felaktiga, röda verifikaten och boka dem tvärtom. Då lär det bli rätt.
... Visa mer
2025-06-29
18:27
1Gilla
Det är alltid bra att dokumentera allt man kan. Du vet hur det är, man kommer knappt ihåg vad man käkade till middag dagen före, så att komma ihåg vad man gjorde i bokföringen är ju etter värre. Notera på samma sätt som om du skulle förklara det för en treåring. Då kommer du förstå om ett halvår, när du läser noteringen. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-29
18:24
Du går in på Bokföring Verifikation och gör det manuellt.
... Visa mer
2025-06-29
18:21
Bra att du är mycket insatt. När jag jobbade på Ericsson som datatekniker, var terminalservermiljön uppsatt så, att allt gick tillbaka till en "standard" varje morgon, en standard som centralt beslutats. Det betydde att hade man en lokal printer, så fick man "motionera" uppsättningen på morgonen. Vi var rätt hårda på det här. Har ni en annan policy som inte är så strikt, är det bara att gratulera. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-29
14:14
1Gilla
Ja, har du gjort klart hela 2024 med deklaration och allt, så gör du ändringen i år 2025 i stället. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-29
14:11
Det här verkar ju jättekonstigt. Gå till bokföringsprogrammet Skriv ut en balans- och resultatrapprot utan konton Jämför dessa två med det som visas i deklarationsprogrammet. Är det så, att balansrapporten och resultatrapporten ser likadana ut som i deklarationen eller ej? Du ska nog inte dribbla med att skapa nya verifikat för att ta bort denna öresavrundning. Som du ser, ligger hela nettoomsättningen inom spannet 30xx - 37xx, vilket även innefattar öresavrundning. Om du tittar på din resultaträkning och kikar på alla konton du använder mellan 3xx och 37xx får du summan då till 65 510 kr? Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-29
13:41
Skönt att du hittat ett sätt att hantera det hela utan att blanda in 1580. Jag tycker det ser OK ut, men om man ska vara petig så ligger frakt på intäktssidan på konto 3520. Frågan är om du behöver bry dig om att boka frakt som frakt och om du inte i stället ska baka in frakterna i de vanliga intäkterna (3051) och de vanliga kostnaderna (6050)? I och med att frakterna är oundvikliga, tycker jag de bör ingå i de vanliga intäkterna och kostnaderna du har. Vad tror du om det upplägget? Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-29
13:26
1Gilla
Jag är säker på att inte probemet som trådskaparen har med skrivarna i oordning, blir bättre av eEkonomi. Visma Administration har så många snabba funktioner och smarta lösningar som gagnar ekonomipersonal vilket inte eEkonomi lever upp till riktigt. Med Administration slipper man störningar i programmet som härrör sig till nätet men som man tyvärr accepterar idag, då molnet blivit den nya guden. Jag avråder faktiskt Hans att byta program. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-27
19:07
Skönt att det löste sig. Jag var tvungen att åka ett ärende och såg först nu att du svarat. Ska läsa vad du fick för svar av AI sedan. Jag tar INTE illa upp!
... Visa mer
2025-06-27
19:02
Det är en tjänst. I och med att du inte får ett specificerat underlag att betala efter, finns det inte heller någon moms att boka.
... Visa mer
2025-06-27
12:27
Jag har en stark känsla av att Visma är oskyldiga i det här fallet.
... Visa mer
2025-06-27
11:56
Jag ser att flera har svarat på det här, men jag ser att du fått inbetalningar för din kostnadsränta med ett överskott på 3 kronor. Jag skulle boka insättningarna på kontot 8423, med undantag för 3 kronor som kan hamna på 8311. Min tanke bakom svaret: du är oskyldig till slarv och har kompenserats av Swedbank när Skatteverket debiterat dig. Du skulle inte haft denna räntekostnad alls från Skatteverket och då är det inte mer än rätt att du bokar de inkomna pengarna från Swedbank på det konto som är kostnadsränta. Du skulle ju inte haft någon ränta alls egentligen! Sedan fick du ett överskott på 3 kr och då är 8311 att föredra. Kanske Swedbank kompenserade med 3 extra kronor ifall Skatteverket vill beskatta 30 kr... Håller mitt argument i frågan? Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-27
11:34
Man brukar säga att Romarikets fall berodde på byråkrati och det verkar som om Amazon försöker med det på sitt sätt. Det som är viktigt är att momsen stämmer med fakturans moms från dem. Lägger du på en fiktiv moms måste du se till att ändra till den fakturerade momsen om inte din schablonmoms stämmer. Måste du ändra momsen, motboka det konto du lägger Amazons kostnader på. Lycka till, //Lena
... Visa mer
2025-06-27
11:22
1Gilla
När det gäller leverantörsfakturornas kontering, har jag en lösning. I leverantörsregistret, inne på varje enskild leverantör, finns en inställning där du kan lägga in en konteringsmall, eller som de kallar det i eEkonomi, ett bokföringssförslag. Gå in där, skapa ett konteringsförslag så det blir kopplat till leverantören. Jag jobbade med dessa konteringsmallar stenhårt tidigare och de är träffsäkra till 100%, förutsatt att du vill ha samma kontering på alla fakturor från specifik leverantör (typ alltid kontera telefonkostnader på fakturorna från Telia). Konterar du olika på en del leverantörer, skapar du flera mallar, kopplar en av dem till leverantören för att sedan byta till annan mall inne på fakturan när den registreras . AI är inte helt träffsäker, det kommer den aldrig bli, men träffsäkra till 100% är dessa mallar. Hur man än motionerar funktionen med AI-automatik, kommer den fallera då och då. Mallarna gör det INTE. När det gäller datuminläsning, har jag har svårt att förstå att när man har motionerat AI:n flera gånger och hållt på med byte av datum varje gång, att den inte ska förstå var den ska leta datumet någonstans. När det inte fungerar, skapar det osäkerhet hos användaren och dessutom irritation. Man känner det tar onödig tid och undrar om det går snabbare att lägga in fakturorna manuellt istället. Litet tips: varje konteringmall / bokföringsförslag ska ha ett eget namn. Om man ger konteringsmallen ett namn som är samma som ett kostnadskonto, kan man använda mallen på flera företag, inte bara ett. Så om man köper in förbrukningsmaterial från flera leverantörer, skapar man en mall som heter 5460 och kopplar den till de leverantörer man köper förbrukningsmaterial av. Visma har egna mallar som du kan hitta inspiration ifrån för att se hur man lägger upp en konteringmall. Kredit ska vara 2440 för leverantörsskulder, som ett litet tips ifall det inte finns mallar för leverantörsfakturor att kika på. Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-27
10:11
1Gilla
Det är tråkigt när utlovade funktioner inte fungerar som de ska och att en "work around" fallerar. Jag anser, att så länge som en funktion inte gör det den ska, skall hårtkodningen tas bort, så att datumändring kan ske. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-27
10:03
I och med att det verkar vara "verksamhetens direkta kostnader", så ska denna kostnad gå på ett konto under kontoklass 4. Något konto som börjar på siffran 4, alltså. Du kan byta namn på ett befintligt standarddkonto så kontonamntet passar bättre för din verksamhet. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-26
18:26
Helt ofattbart. Kunde jag skulle jag skicka vår svenska Skattemyndighet på dem. Det är den mest effektiva myndighet vi har i Sverige! De borde ge ut kurser i effektivitet till de andra myndighterna vi har. De borde också kunna sätta lite press på Amazon, eller ej... underligt att ett stort bolag kan ha så underlig redovisning. Jag måste suga på karamellen tills i morgon, jag är nog klarare i huvudet då. Det är lite varmt nu där jag är... Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-26
18:15
Tack att du tycker det var en bra genomgång, det blir jag glad över. Ja, ta det kontot du, 1790. 1799 är ett observationskonto som inte alltid är aktivt, och i det här fallet funkar 1790 lika bra. Såg också att du har årsmoms, så då kan du alltså göra verifikat sista december och vända dem dagen därpå (1 januari). Det blir ju toppen! Krånglar det, hör av dig igen! Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-26
16:20
Jag tror jag har det nu och om du vill kan vi göra det här tillsammans via Google Meet i morgon, eller så testar du själv. I Admin är det ju så enkelt att justera, rena drömmen! Här kommer en bild från Excel: A = här ligger den obokade journalen och skvalpar så länge. B = här ligger en bokad betalning per december 2024. Du har betalat ut (alla) fakturor och då har pengarna gått ut i kredit från 1930 och motbokats leverantörsskulderna på 2440. Det betyder att du har minskat leverantörsskulden i bokslutet med det dubbla, en gång när det inte blev journalfört och en gång när du betalade. Det måste bort, utan att påverka resultatet. Vi kan enbart dribbla mellan balanskontona nu. C = Du bokar journalen per sista december såsom den är, och då kommer moms och kostnader att också bokas och de måste väck. Du måste efter journalbokningen, öppna det verifikatet (eller verifikaten om det är fem stycken) radera raderna med moms och kostnader på (på alla fem verifikaten, om verifikat finns) och byta momskontot och kostnadskontot mot konto 1799 i stället! Konto 2440 i kredit ska ligga kvar; det elimineras av bokningen i B. D = 2025-01-01 bokar du 1799 i kredit (1799 elimineras då) och bokar kostnaden och momsen i debet. Förresten! Har du redan gjort en momsbokning för första kvartalet i år? I så fall, gör du denna bokning nu i juni istället... Nu tror jag det blir rätt, och vill du tar vi det gemensamt över datorn! Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-26
15:42
Du, vänta lite... Jag sitter i Excel och hittar en lösning strax, men det tar lite tid. Det blir ett dribbel mellan konton. Gör inget ännu, gör inga kreditnotor. Allt blev ju betalat i december... Vänta tills du hör av mig igen... Om du vill, kan vi även ta ett möte via Google Meet. Jag kan boka upp ett möte i morgon, mer eller mindre vilken tid som helst. Helst efter kl 12. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-26
14:17
Först tyckte jag det var som om att Amazon drog en summa på betalningen till dig, som en avgift, att du istället för att få hela försäljningssumman så drog de av en kostnad för försäljningsprovision. Sedan kom bilden från dig där det står Faktura. Först trodde jag att fakturan fortfarande hade med en avräkning att göra, att du skule få ett nettobbelopp av dem och att mellanskillnaden mellan detta nettobelopp och försäljningssummen var det som stod på fakturan från dem. Sedan meddelande du att det nog var fel och då kom jag med det här sista förslaget att dela upp det hela med att du säljer, får hela beloppet betalt varefter de skickar en faktura på försäljningsprovisionen. Hur är upplägget, jag blir lite förvirrad nu... Säljer du och de drar ifrån sin provision vid betalningen till dig eller får du fullt betalt och efter den betalningen får du en faktura från dem på provisionen? Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-26
13:37
Ah, där ser man! Ja, det är viktigt att ha programvaran uppdaterad, som sagt.
... Visa mer
2025-06-26
13:35
1Gilla
Det finns alltid olika sätt att lösa problem på och det som det hänger på är om och när månader och år är låsta. Därför gillar jag inte att låsa ett år innan jag gjort både årsbokslut, årsredovisning och även fått OK på inkomstdeklarationen från Skatteverket. Ditt trick är en av de trick som fungerar, men man måste då göra nya fakturor 2025. Det är en smaksak hur man vill göra. Bara man håller tungan rätti mun.
... Visa mer
2025-06-26
13:23
OK då löser vi det på annat vis! Det finns två sätt att göra detta på. Det enklaste är att gå in i grundinställningarna och hitta det ställe där du kan få programmet att INTE bokföra journalen automatiskt. Hittar du den funktionen, kan du låsa upp räkenskapsåret 2024 enligt nedan, skriva ut journalen (utan att det blir bokat) och sedan boka upp det hela manuellt 2025 enligt min beskrivning för 2025 här nedan. Sedan justerar man, så att journalerna bokas automatiskt igen, när man är helt klar. Om du inte hittar den inställningen, gör du så här och i denna ordning (VIKTIGT): Räkenskapsår 2024: Du behöver låsa upp räkenskapsår 2024 Skriv ut en balansrapport och en resultatrapport på papper, VIKTIGT! Du behöver sedan skriva ut leverantörsfakturajournalen per sista december 2024 så den blir bokad. Gå sedan till verifikatet där denna bokning har skett (2024). Vänd bort detta verifikat på samma datum, så att alla debetposter hamnar i kredit och alla kreditposter hamnar i debet. Du kan göra det i samma verifikat eller i ett nytt. Huvudsaken är att allt blir +/- noll. Kontrollera att momsen och alla konton blivit korrekt vända en extra gång! Skriv ut en ny balans- och resultaträkning och kontrollera första balansrapporten med den andra och gör likadant sedan med resultatrapporterna. De skall vara identiska; bägge balansrapporterna ska vara lika, båda resultaträkningarna likaså. Räkenskapsår 2025: Vad du nu måste göra, är att manuellt lägga upp bokningen av fakturajournalen igen per 1:a januari 2025, så fakturorna kostnadsförs. Du gör det som ett manuellt, vanligt verifikat. I stället för att boka konto 2440 i kredit tar du konto 2448 i stället (ej reskontraförda leverantörsfakturor) för att särskilja dessa fem fakturor från den vanliga reskontraförda fakturorna. Gör bokningen annars såsom den bokades upp via journalen, men som sagt, ta 2448 i stället för 2440. Kom ihåg att utbetalningarna på dessa leverantörsfakturor, måste bokas: Debet 2448 (inte 2440) Kredit 1930 (eller det konto du använder för utbetalningar) Har du redan betalat ut dessa fakturor mot 2440, plocka fram de verifikaten och ta bort raden för 2440 och ta fram en ny rad och fyll i 2448 i stället (Admin rules!). Kom ihåg att höra av dig sedan och berätta hur det gått. Om du inte kan låsa upp räkenskapsår 2024, hör av dig. Vi kan lösa det också... Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-26
12:36
Blir momsrapporten fel, behöver den rättas till. Jag vill inte gissa vilka konton du använder och jag vill inte gissa vilka momskoder dessa konton har. Jag har krav på mig själv att åstadkomma ett korrekt svar på din fråga och ställer därför motfrågor jag anser jag behöver få svar på. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-26
12:29
Jag ber om ursäkt att jag inte läste innantill ordentligt innan jag svarade förut. Jag fick för mig att det drogs pengar vid betalningen till dig och att fakturan var en avräkning på det de redan dragit, inte en separat faktura i efterhand. Jag lade upp det hela i Excel, så det förhoppningsvis blir lite mer lättsmält: Ovan är ett exempel på du det kan se ut. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-26
10:47
Hejsan! Det finns många momskoder och det låter oroande att du har 370 varningar. För att lättare kunna hjälpa dig, vore det bra ifall du kunde posta två skärmdumpar. Jag utgår ifrån att du använder Visma Administration i och med att frågan är postad här, och då behöver jag: en skärmdump på momskontrollen där alla varningar finns en skärmdump som är tagen när du klickat in dig på ett av verifikaten som det är fel på. berätta också vad för verksamhet du bedriver, så jag kan jämföra med skärmdump nr 2 Är det så, att du inte har möjlighet till en skärmdump, kan vi ta ett Google Meet-möte i eftermiddag, inte nu. Jag får besök strax. Jag kan då skicka dig en länk till mötet till det här forumet. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-26
09:20
Det är helt korrekt att ditt aktiekapital ligger i kredit. Det är som det ska. Ett verifikat, en bokning, måste alltid "balansera". Pengar som kommer in, läggs alltid i debet och det har du gjort, du har bokat 1930 i debet för inbetalat aktiekapital. Då hamnar nästa bokning i kredit för att balansera upp insättningen, i det här fallet aktiekapitalet. När man tittar på ett verifikat, ska alltid den nedräknade summan i debetkolumnen ha samma belopp som den nedräknade summan i kreditkolumnen, fast med minus framför. Det är det som kallas att ett verifikat balanserar, att summan av de bägge kolumnerna blir noll, debet och kredit. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-26
08:56
Jag hade ett upplägg ett tag, som gick ut på att jag väntade in de underlag för för försäljningen efter att pengarna kommit in på banken. Bankkontot däremot bokade jag alltid upp, så att 1930 alltid stämde varje dag. Min grej var, att jag alltid tog alla bankinsättningar från dagen före och bokförde. Det som kommit samma dag, väntade jag med till dagen efter. Varför? Jo, gör man så, vet man att alla bankinsättningar kommit in. Du undrar säkerligen varför jag inte pratar om bankkopplingar och automatiska överföringar här, men jag tycker de inte är 100% pålitliga och idag lever programmen sitt egna liv med automatkonteringar som inte går att backa om det blivit fel. Jag vill ha kontroll, inte att en dator hårdnackat bestämmer. Det här scenariot kanske är applicerbart på bankkopplingar också och om du föredrar det, går det säkert att applicera mitt upplägg här nedan på det. Så här gör du: Upplägget är, att du varje morgon tar ut ett kontoutdrag från banken i PDF (eller tar bankkopplingens inkommande summor). Boka: Debet 1930, x antal kronor Kredit 2998, x antal kronor När sedan du har underlagen för det som kommit in, bokar du på korrekt datum: Debet 2998, X antal kronor Kredit 2611, momsen Kredit 3xxx, intäkterna Debet 6570 för bankkostnader )eller det konto du använder för kostnaderna de tar) På det här sättet kommer bankkontot alltid att stämma dag för dag och det är viktigt! Sedan håller du koll på 2998 och ser direkt vilket intäkt du saknar kvitto på (om det blir så), vilket är en bra genväg. När 2998 är noll kronor, är alla kvitton/underlag bokförda och banken stämmer också. På det här sättet, har du ett bombsäkert sätt att hålla koll på pengar in och att alla transaktioner är bokade. Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-25
18:58
Hejsan! Spontant så tycker jag det borde gå att spara journalen i januari 2025 istället för i december. Har du låst alla månader i år 2025, borde du kunna låsa upp dem. Innan du skriver ut journalen i januari, byt datum på fakturorna till januari istället ifall det går att göra så (alltså om det går att byta datum på fakturor som är satta som betalade). Hör av dig igen om det inte fungerar. Att trixa så det blir rätt i bokföringen är något jag tycker är en intressant utmaning. Man lär sig alltid något nytt. Skulle det inte funka det jag beskriver här ovan, tror jag att jag har en annan lösning på problemet, så hör av dig då! Uppmaning: håll fast vid Administration 500! Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-25
18:47
Spontant så tycker jag att om du har lagt in de ingående balanserna så borde dessa finnas med. Det bör gå att lägga in IB manuellt i. Vad jag vet, kan man inte lägga in tidigare räkenskapsår om man inte vill knacka om hela 2024. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-25
12:57
1Gilla
Ingen bråkar om 50 kronor så är det en donation är det OK i det här fallet. Skriv en notering i verifikatet vad det handlar om. Det räcker.
... Visa mer
2025-06-25
11:32
1Gilla
Debet: 1930 (banken om det kom in där) Kredit: 3990 Ingen moms Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-25
11:23
Google Meet är samarbetsvilligt från mitt håll, vill du jag skickar en länk?
... Visa mer
2025-06-25
11:20
Jag har arbetat med bokföring och redovisning sedan sent -80-tal, arbetat på flera redovisningsbyråer, haft eget företag inom datautbildning och som datatekniker. Jag ska kolla mitt Google Meet för att kolla ljudet. I går fungerade det sisådär. Kan du nu direkt annars?
... Visa mer
2025-06-25
11:14
Du har en kortterminal. Du får betalt. Fråga: vilket har du först koll på: själva intäkten (moms - intäktskonto) eller det som kommer in till banken (1930)? Jag har nämligen ett förslag i bakhuvudet som du kan jobba med, men jag behöver få veta upplägget, hur det ser ut och fungerar. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-25
11:06
1Gilla
Ett konto finns som du kan använda: 3990. Det heter "Övriga ersättningar, bidrag och intäkter"
... Visa mer
2025-06-25
11:02
Om du inte låst månaderna, kan du ändra i det verifikat där felet hamnat (i bästa fall). Kan du testa och återkomma om hur det ser ut? Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-25
10:59
Kan du ta fram verifikatet för betalningen som blev "Egen kontering" och berätta hur den bankinsättnignen konterades. Du kan ta en skärmdump. Jag har svårt att förstå hur supporten kan säga att du ska boka mot 1910. Du har ju fått ett problem till här då... Om du vill, kan vi ta ett Google Meet-möte, så jag får se med egna ögon hur det blivit. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-25
10:43
1Gilla
Nästan rätt, så här ska det vara i stället: Kredit 1580 1 013,38 Debet 2641 202,68 Debet 6050 810,70 Lägger du ihop moms och kostnad, ska det bli 1 013,38. Verifikatet måste balansera. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-24
13:00
Hejsan, Ebba! Men, det är ju lite svårt att kunna hjälpa någon med programmet om man inte kan bokföring. Det handlar inte enbart om att berätta att debet ligger åt fönstret till utan hur man kan lösa problem på olika sätt när programvaran fallerar. Om man som support inte vet hur saker och ting ska vara bokföringstekniskt sett, är det svårt att hjälpa till med programmet också. Tro mig! Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-24
12:49
Hej igen! Hör av dig till mig, så löser vi det här på ett eller annat sätt. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-24
11:40
Min tanke var följande: Du har ETT bankkonto, det är sällan man behöver fler än så. Då du har TVÅ verksamheter, och vill hålla isär verksamhetsdelarna (för bättre koll), och då var mitt förslag att du arbetar med resultatenheter på resultatsidan (konton mellan 3000 och 8999). Du går in i företagsinställningarna och aktiverar resultatenheter Sedan skapar du dessa två: 1001 = Verkstad 1002 = Bilar När du köper in till verksamhetsdelen ”Verkstad” bokar du upp en kostnad på ett konto och sedan matar du in 1001 för den företagsdelen. Det här var ett förslag på hur man arbetar med resultatenheter. Du behöver således inte alls ha två bankkonton. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-24
11:09
Du har tre fakturor som du skapade utanför eEkonomi. Det enklaste är att lägga dessa vid sidan av, på annat konto Du bokar dessa: - Debet 1518 (ej reskontraförda kundfordringar) - Kredit 2611 (moms (om du har det)) - Kredit 3xxx (intäktskonto När du sedan får betalt för dessa, bokar du: - Debet 1930 (eller det konto du använder för inkomna pengar) - Kredit 1518 (ej reskontraförda kundfordringar) Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-24
11:04
Då ska vi se... När du använder kontantmetoden och har obetalade kundfakturor "hängande i luften" sista bokföringsdagen på året (år 1), ska dessa bokas upp, precis som du tänkt, och vad jag förstår, ska Visma göra detta med automatik ifall du använder eEkonomi. I och med att det inte blev så, skulle du bokat så här: - Debet 1510 - Kredit 2611 - Kredit 3041 När kundfakturor betalas in (år 2), bokar du: - Debet 1930 (eller det konto du använder för banken) - Kredit 1510 Det är samma sak med leverantörsfakturor. Hänger det leverantörsfakturor i luften den sista bokföringsdagen (år 1), ska dessa in de också, och du bokar så här: - Kredit 2440 - Debet 2641 - Debet 4xxx (eller annat kostnadskonto beroende på vad det är) När leverantörsfakturorna betalas ut (år 2), bokar du: - Kredit 1930 (eller det konto du använder för banken) - Debet 2440 Det är lätt som en plätt 😀 Du ska alltså INTE (år 2) vända bort bokningen av fakturorna så som skett. Men nu blev det så den här gången och det är ingen katastrof, allt går att lösa utom att vi inte lever för evigt, eller hur... Vad som oroar mig mest, är när du säger att inte momsen stämmer... Vad jag tror vi måste göra, är att lägga upp allt i Excel, först som det blev bokat och sedan bredvid så som det skulle ha varit. Då ser vi hur det slagit på momsen (och de andra kontona). Differensen däremellan bokas upp detta räkenskapsår och så håller jag tummarna att momsredovisningen gör det den ska (annars får vi göra den manuellt). Vad tror du om den lösningen? Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-23
22:22
Hejsan! Det är inte alltid Vismas fel när det gäller bankkopplingar, tro mig... Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-23
22:14
När man har olika verksamhetsdelar i ett företag, separerar man dessa på annat sätt än att ha olika bankkonton. Det vanligaste är att man arbetar med resultatenheter, vilket är som en typ av underkonto som pekar mot rätt verksamhetsgren. Ett annat sätt är att ha olika konton för intäkter och kostnader, men då blir resultaträkningen så omfattande och det blir jobbigt att få fram resultatet per verksamhetsdel, så det första alternativet tycker jag är bäst (resultatenheter). Om du vill, kan du jobba med resultatenheter på bankkontot också, men det är onödigt. Det viktiga är att separera verksamheterna på resultatsidan. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-23
22:02
Hej igen! OK, om 1760 är tomt (förutom för 2025), men du inte tycker det är OK, vad är fel? Det som är viktigt är att balanskontot stämmer, 1760. Har det blivit rätt på 1760 men du tycker det är tokigt på 8310, är det inte så mycket att göra åt i och med att du gjort ändringen i detta räkenskapsår och inte det räkenskapsår felet uppstod i. Huvudsaken är att 1760 stämmer nu. Har jag missförstått något, hör av dig igen. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-23
17:00
Är det OK nu? Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-23
14:25
Det som hette Pro, heter nu + Vad gäller funktioner motsvarar + det som hette Pro
... Visa mer
2025-06-23
14:24
Om du ska reversera ett verfikat, behöver du bara göra ett nytt verifikat på samma dag och vända på steken så att 1930 blir i debet och 6570 blir i kredit. Du behöer inte fundera på något annat. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-23
14:20
Privatpersoner = alltid inkl moms Booking är ett företag och när företag gör affärer med varandra talar man alltid exkl moms då moms inte varken är en kostnad eller intäkt utan "flyter vid sidan om". Provisionen: Provisionen går från annat EU-land bör kopplas till ett konto som har EU-momskod kopplat till sig, såsom konto 4532 (EU-tjänst). Vill du inte använda 4532, hör av dig, för då måste vi ta till mer avancerade metoder. Annars verkar momsbokningen vara korrekt. Intäkterna: där är det lite knepigare, för samtidigt som det handlar om uthyrning till privatpersoner i Sverige av svenska pensionatsägare, så har vi ett EU-land med som förmedlare. Pengarna har ju uppenbart gått till EU och vänt tillbaks till Sverige. Tog Copilot till hjälp här och fick nedan svar. Men det är AI. För säkerhets skull, hör med Skatteverket: Förmedlaren agerar i eget namn Detta är vanligt med bokningsplattformar. Då anses förmedlaren sälja rumsuthyrningen till gästen, och du säljer i stället en tjänst till förmedlaren. Du fakturerar förmedlaren utan moms enligt reglerna om omvänd skattskyldighet (reverse charge), eftersom det är ett företag i ett annat EU-land. På fakturan anger du t.ex. . "Reverse charge enligt artikel 44 och 196 i mervärdesskattedirektivet". Förmedlaren ansvarar för att redovisa moms i sitt land. Du redovisar försäljningen i din periodiska sammanställning (EU-rapportering). Förmedlaren agerar i ditt namn Om förmedlaren bara förmedlar bokningen men du står som säljare till gästen, är det du som ansvarar för att ta ut 12 % svensk moms på hela rumspriset – även om betalningen går via förmedlaren. Du redovisar hela beloppet inklusive moms i din svenska momsdeklaration. Förmedlarens provision faktureras till dig, och om förmedlaren är ett EU-företag gäller omvänd skattskyldighet på den avgiften. ************* Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-23
12:43
https://meet.google.com/jdq-efwy-kfy
... Visa mer
2025-06-23
12:34
https://meet.google.com/ndp-mzbj-cya
... Visa mer
2025-06-23
12:29
I en balansräkning visas vinsten i kredit, då vinsten i resultaträkningen ligger i debet. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-23
12:02
Det skulle vara intressant att se hur det ser ut på din skärm. Tror du vi kan ta ett Google Meet-möte direkt? Jag håller på att tvätta fönster och ser ut som ett spöke och är omålad, men det kanske inte avskräcker dig? Jag kan skicka en länk här om du vill... Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-23
09:30
Har du en summa på 1760 som inte ska vara där? Do this: skapa ett nytt verifikat och boka bort summan och motkontera 8310. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-22
21:10
Det låter spontant som om inte kontot är aktiverat. Är det inte aktiverat, går du in i kontoplanen och aktiverar 1940 där. Då ska du komma åt det. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-22
21:07
Förlåt, nu kommer du tycka att jag låter elak och dum... År 2022? Alltså: Avstämningar gör man en gång per månad. Men nu ska vi se om vi kan få ordning på det här... Som jag ser det, skulle inte 1790 vara inblandat alls. Jobbar du med kontantmetoden? Du bör ha lagt upp intäkterna på 1510 istället för på 1790 om du har kontaktmetoden och fakturerar, eller varför blev det konterat så här? Om du gör en vändning måste du vända korrekt. Nu har du vänt bort 3041 mot 3044 vilket inte är bra. Ska man vända bort ska det vara med samma konton. När man gör interimser (17xx) blandar man inte in moms. Hade du jobbat mot 1510 istället, hade det varit korrekt att jobba med moms och då hade du inte beehövt vända något. Sedan när betalningen kommit in, hade du bokat inbetalningen mot 1510. Då hade allt varit OK om jag gissar rätt i vad som skett. Ledsen om jag låter grinig. Det är inte meningen. Bli inte ledsen. Jag kan kanske hjälpa dig få ordning på det här, men... Har man gjort bokslut och månader och år är stängda, får man göra justeringen i den månad man kan i årets räkenskaper. Ibland, kan man också göra så, att man utgår från vad ett konto ska ha för saldo och bokföra justeringar däreefter, men det är knepigt om man inte är helt hemma på bokföringsrutiner. Hör av dig om varför det blev bokat så här istället för mot kundfordringar, så kanske vi kan lösa det här på något sätt.... Vad jag menar är, handlade det om obokade fakturor eller något annat i och med att allt hamnade på 1790? Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-22
20:31
Hejsan! Lade upp detta i Excel för bättre överblick. Grönt är OK, rött är fel: Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-22
19:28
1Gilla
Du och företaget / företagen utbyter momsregistreringsnummer (VAT-nummer) Du debiterar sedan utan moms Du fyller i periodisk sammanställning hos Skatteverket (tror tjänster är 1 ggn/månad) Mvh Lena
... Visa mer