Om
Arbetat med ekonomi i över 30 år och är utbildad redovisningsekonom från Påhlmans i Stockholm, vilket var skoj och intensivt. Har arbetat i olika brancher och i flera olika ekonomisystem. Är datatekniker i botten och har en rätt bra känsla för hur både datorer och programvaror har för begränsningar och vad de klarar av.
2025-06-22
18:43
Om man inte kan låsa upp tidigare räkenskapsår eller "rätt" månad, gör man om och gör rätt i den tidigaaste månaden man kan komma åt att rätta i. Av det skälet, tycker jag att man inte ska låsa månader och år, förrän årsbokslutet och inkomstdeklarationen är klara om man har ett eget företag eller arbetar på ett mindre företag. Det är lite svårare i större organisationer, men då har man också större krav på de som sköter ekonomisysslorna att det ska vara korrekt från början. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-20
05:50
1Gilla
M a o, AFFEPA: Börja med att vända bort alla dessa bokningar. Börja med den första och STÄM AV direkt när du gjort den bokningen och SE TILL att den är eliminerad. Upprepa samma med de andra verifikation. Gör om och gör rätt: kostnader i debet, intäkter i kredit, tillgångar i debet, skulder i kredit.
... Visa mer
2025-06-20
05:41
Rättningen du gjorde 2024 är ju identisk bokning du initialt gjort, så den ska bokas bort. Boka också bort verifikation D1760/K2099, den har ju blivit dubbel nu,vistället för att de tar ut varandra. Du måste stämma av kontona innan du går vidare och gör ännu mer fel. 2099 är inte ett interimskonto, så det måste du boka bort. 8310 är en ränteintäkt, inte en räntekostnad. I och med att du använt 8310 på fel sätt ska detta också korrigeras. Är det en räntekostnader, är kontot 84xx och ska in i debet. Är det en ränteintäkt, är kontot 83xx och ska in i kredit. Sedan ska det motkonteras. Beroende på om motkonteringen till 84xx el 83xx hamnar i debet eller i kredit så är kontona för interimsbokningar 17xx eller 29xx.
... Visa mer
2025-06-20
05:21
Hej Anna! Ta ut i PDF 1630 och skattekontot fr Skatteverket, 2710, 2731 och 2940 och även de verifikat som varit inblandade och maila mig, så tittar jag på det åt dig, du har ju min mailadress. Varför jag vill ha verifikation också, är för att skattekonto borde stämma efter det vi pratade om häromdagen. När det inte hör det, är det bäst att ta dem också. Till Visma vill jag säga att vi alla, både vi användare och Visma, har kommit till en punkt nu då vi borde inse, att den här s k hjälpen vi användare får, där Visma automatiskt gör bokningar istället krånglar till det. Se till att den jär funktionen kan väljas bort om man inte vill ha den. Kontona 2710 och 2731 SKA inte automatiskt bokas bort den sista varje månad. Det är bokföringsmässigt galet och sätter vanliga, korrekta bokföringsregler helt ur spel och försvårar allt för oss konsulter i och med att de verifikation dessutom inte går att korrigera snyggt utan att göra en ful ombokning. Dessutom: hur kommer det sig att inte personalen på Vismas support är bokföringskunniga? Vilka på Visma kan bokföring egentligen?
... Visa mer
2025-06-18
14:12
Per vilket datum ska periodiseringen kicka in?
... Visa mer
2025-06-17
17:01
Har connectat mig m dig enligt länken och sitter nu och försöker få min kära dator att samarbeta. Nu är det sent på dagen. Vill du vi tar ett teamsmöte i morgon istället? Då får du vila också från skattekonto lite. Vad tror du? Jag ska se ifall jag kan maila dig via LinkedIn.
... Visa mer
2025-06-17
16:16
Hejsan, Anna! Hur hittar jag dig på Facebook e dyl? Jag skulle vilja vi kopplade ihop oss, så jag kan dirigera dig runt problemet. Vad tror du om det?
... Visa mer
2025-06-16
17:19
Tack för dina gulliga ord. Jag hoppas det löser sig, hör av dig igen annars! Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-16
16:51
Det ligger inte en felaktig SRU-kod och spökar på 8423? Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-16
15:45
Ja, de bör fixa en ny video, annars får jag göra en 😀 Jag håller med dig om att det vore praktiskt att man kunde nollställa som du föreslår, men i den här programvaran har de valt att göra vissa justeringar omöjliga. Det är både för- och nackdelar med det. Nackdelen är att om man gör det minsta fel, tar det mycket tankemöda att ändra vissa saker och att få till ändringen snyggt. Fördelen är om man gör som programmakaren tänkt och aldrig gör ett enda fel, så blir det rätt. Men hur perfekta är vi människor egentligen? Jag som har arbetat med bokföring och redovisning sedan 80-talet, vill kunna ändra, såsom man alltid kunnat tidigare. Det här är för mig ett bakslag det här, ett bakslag som gör mitt arbete llite mer omfattande ibland. Om du har tid, gå till första månaden som blev fel. Ta en månad i taget Jämför med Skatteverkets bokningar Kolla alla inblandade konton månad för månad Ge dig inte, utan stäm av och kontrollera efter varje månads ombokning att 1630 stämmer med Skatteverkets siffror ihop med 2710, 2731 och andra konton såsom preliminärskatt etc. Har du månader som är låsta? I så fall, kan du låsa upp dem? Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-16
14:06
När du skapar en lönekörning och får ut lönekonteringen, bokas det upp en skuld på 2710 (personalskatt) och 2731 (arbetsgivaravgifter) samma månad som löneutbetalningen. Dessa två skulder, ligger som skulder till den 12:e månaden efter, då de ska betalas till Skatteverket. Då töms dessa två konton. Samma sak är med preliminärskatten, den ska också betalas per den 12:e varje månad. Detta gäller alltid, oavsett om man har kalenderår eller brutet räkenskapsår. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-15
14:44
Hej igen! Efter att man betalat arbetsgivaravgiften och personalskatten, ska 2710 och 2731 vara tomma, det är en sak som är bra att veta när man stämmer av. Försök detta: 2940 ska vara tomt, har du en summa på det kontot, så ska det bort. Ta fram papper och penna och gör en manuell bokföringsorder på det. Sedan ska 2710 och 2731 enbart innehålla den senaste lönens skatt och arbetsgivaravgift, inget annat. Stämmer du av per sista december, är det enbart AGA:n och skatten för decemberlönen som ska finnas på dessa två konton 1:a januari. Finns det en annan summa där, skriv ner den också på papperet. Summan på skattekontot 1630 ska stämma med det som Skatteverket har. Det är viktigt att du tänker på att det ska vara samma datum på 1630 som hos Skatteverket när du tar ut listorna. När Skattekontot har blivit tillkrånglat, brukar jag ta ut från Skatteverket, ett kontoutdrag från det datum där felet började till dagens daum. Jag tar ut detta på papper. Sedan ritar jag streck under varje månad så jag enklare ser månad för månad Sedan tar jag ut på papper 1630, 2710, och 2731 (ev momskonton också ifall de diffar) och drar streck där också på samma sätt. Sedan jämför jag mina siffror med Skatteverkets. Sedan justerar jag så att mina siffror blir som Skatteverkets. Har du inte låst månaderna, kan ju justera på rätt månad. Är månaderna låsta, försök låsa upp dem, eller så får du justera på tidigaste möjliga datum. Går inte det, ta fram Excel. Är du van vid Excel, jag hoppas det, eller så gör du egna uträkningar manuellt med räknemaskin, papper och penna. Jag hoppas något av det här kan vara till hjälp! Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-13
17:16
Hej igen! Bra att du har kunnat ångra matchningar! Trist att det inte gick att ångra alla. De verifikat som inte går att ångra, ta upp dem och vänd dem så debet blir kredit och tvärt om. Då har du eliminerat bokningen. Mvh, Lena
... Visa mer
2025-06-13
15:27
The most common depreciation is a period over 5 years, 60 months. Will the cars last that long, do you think? You have to guess a bit how long they will last and depreciate over that time. Best regards, Lena
... Visa mer
2025-06-12
19:39
Jag måste kontrollera i datorn igen. Jag hör av mig i morgon!
... Visa mer
2025-06-12
16:00
Du undrar initialt vad du gjort för fel och jag kan säga att det har att göra med att du inte stämt av skattekontot varje månad. I och med att det inte enbart handlar om 1630 längre, utan om flera konton både på balanssidan och resultatsidan, så är ju frågan om vad som är enklast att göra. Ibland, kan man inte sitta och nagelfara alla enstaka transaktioner. I och med att du använt eEkonomi (vilket inte är ett fel, utan enbart en tanke på hur programmet är konstruerat) så är det enklaste idag att ta en, ja, nästan en genväg. När man tittar på ditt utdrag från konto 1630 blir man helt snurrig av alla ändringar och det beror på eEkonomis uppbyggnad. Det är enklare om man kan göra en osynlig ändring, som man kan i andra programvaror. Då är det enklare att justera perfekt och sömlöst. Men vi får ta vad vi har. Vad du måste göra nu att att go about it another way. Vad du ska göra nu är bokföring, justering, där man utgår ifrån det värdena på de olika kontona ska vara och justerar så det blir så istället för att göra en bokning och hoppas på att det kommer stämma. Let’s try: Skapa (eller lås upp) konto 2999. Det ska vara vårt avräkningskonto så länge. Du skapar och låser upp konton under ”Kontoplan”. Justera konto 1630 till det som det ska vara, datum 2024-12-31: Kredit 1630: 4 955,00 Kredit 1630: 6 250,00 Debet: 2999: 11 205,00 Spara verifikatet! Kontot 1630 ska nu vara enligt Skatteverkets siffror, kolla att det är så (-6250 kr). Nytt verifikat, samma datum: Boka bort summan som finns på konto 2731, kontot ska vara helt tomt (arbetsgivaravgiften) Boka bort summan som finns på konto 2710, kontot ska vara helt tomt (personalskatten) Motboka detta med konto 2999 Spara verifikatet! Kontrollera att kontona som ska vara tomma är det Nytt verifikat, samma datum: Justera konto 2518 (preliminärskatt), eller 2510 om du använt det så att summan stannar på +4 120,00 (detta ska vara en debetsumma). Gör som tidigare verf, motboka 2999 Spara verifikatet och kontrollera 2518 (2510) att det i debet finns 4 120,00 kr OK, nu kommer lite svårare grejer, resultatsidan. Här får man hålla tungan rätt i mun… Kostnader ligger i debet och intäkter i kredit… Nytt verifikat per datum 2024-12-31 igen: Skattekontots intäktsränta, konto 8314, ska vara 6,00 kr i kredit, en intäkt. Justera kontot så det blir så (ligger det ränta från skatteverket på andra konton ska de väck!). Skattekontots kostnadsränta, konto 8423, ska stanna på 216,00 i debet, en kostnad. Justera kontot så summan landar där (ligger det Skatteränta på annat konto ska detta väck här också) Motboka 2999 Spara Kolla 8314 och 8423 så att det stämmer enligt ovan. Nytt verifikat, återigen per 2024-12-31: Du har två förseningsavgifter, på en totalsumma av 6 875,00, boka: Debet: 6992 6 875,00 Kredit 2999 (samma summa) Spara Skriv ut en balansräkning och en resultaträkning. Kolla att summorna (de utgående summorna per sista december) på dessa konton är som jag vill ha dem. Återkom sedan om du har en diff kvar på 2999. 2999 bör vara tomt. Jag kan inte garantera att kontot är 0 för fel kan ha dribblat sig in på annat håll och påverkat andra konton jag inte ser. Men vi tar det då. Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-12
13:53
Jag tar och kikar på det här, ett ögonblick bara, det är ju lite ändringar inblandade så det kan ta ett tag. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-12
13:40
Antingen så är det superenkelt eller så är det jättesvårt. Har funderat ett tag. Ponera att du hade skickat en faktura till NL. Då hade du reggat momsen via Skatteverket som periodisk sammanställning, försäljning av en tjänst. Frågan är om det förfarandet är applicerbart här. I så fall, ska du inte boka moms så här. Du ska också i så fall använda konto 3308 på intäktssidan, "försäljning tjänster till annat EU-land. Däremot hyr du ju ut i Sverige, eller? Svenska kunder? Vad betyder det i sammanhanget? Tror du bör tala med Skatteverket om saken om ingen annan här på forumet kan hjälpa till och är bombsäker på sin sak. Ett alternativ är att höra med Booking.com. De borde kanske kunna hjälpa till. Eller hör både med dem och Skatteverket. Men lova att du hör av dig här, så att vi alla får ett svar på den här frågan. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-12
12:53
Ja, jag har tittat på den där filmen jag också, och tycker som du "vad har de fått 2940 ifrån?". Jag har så svårt för dessa underliga matchningar som ska "hjälpa till" för jag tycker de mer stjälper än hjälper. Det bästa i världen är kunskap, kunskap är makt. Därför tycker jag att man ska lära sig så mycket som möjligt, så man förstår när det blir fel, så man kan fixa felen. Du verkar veta att det blir fel här och det är bra. Vet man inte hur det ska vara, kan man snurra in sig i det oändliga helt i onödan. Det räcker med att man kan snurra till det som van "bokförare" och är man inte det så blir det etter värre. Det är bra att du postat detta inlägg! Hur du ska bokföra de olika händelserna beror på hur de ligger när "matchningen" kommer in. Man måste se upp, för maskiner är inte ofelbara och vem säger att en programmerare gjort rätt (eller kan bokföring). Du har gjort en lön Personalskatten ligger på 2710, som en skuld till nästa månad Arbetsgivaravgiften ligger på 2731, som en skuld till nästa månad Du betalar ut till Skatteverket, skulden på 2710 och på 2731 månaden efter lönen När Skatteverket bokat din betalning, kommer en matchning in i bokföringen. Då tycker jag, att du ska boka mot 2710 och 2731, de motsvarande summor som hamnade där när du gjorde lönen. Men som jag sa, det beror på hur du förfarit tidigare och ifall skulderna ligger på 2710 och 2731 tills betalning skett. När du fått in matchningen i programmet, har den bokat upp att pengar gått ut från banken? Kan du ta en skärmdump på hur matchningen ser ut? Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-12
12:38
Då skulle jag tro att Admin tycker att krediten hänger i luften. Skriver du ut journalen, funkar det säkerligen. Lycka till, Lena
... Visa mer
2025-06-12
12:35
Jag tycker det enklaste är att göra en internkreditnota på EURO 250 och boka den som en rabatt. Då blir det plus / minus noll och du kan kvitta dessa mot varandra. Jag tror nämligen att det bokföringsmässigt blir trickigare att "betala" överskjutande del på fakturan med ett resultatkonto, men det kanske beror på vilket bokföringsprogram du jobbar med. Lycka till, Lena
... Visa mer
2025-06-12
12:28
2025-06-12
12:26
Fråga: Du har inte skickat någon faktura till dem, utan de betalar bara ut, eller? Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-12
12:18
If you close the yearly books by 31 of December, you make the re-booking D2391 / C2890 by 31/12 -24. Regarding the monthly payments 2024 and 2025, I guess you already have booked them D2391 / C1930, and if that assumption is correct, you don't need to re-book that part.
... Visa mer
2025-06-12
12:13
Är journalerna utskrivna? Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-12
12:06
OK, here we go! This "trick" is as follows: You have a long term loan on 2391 of 16 962,50 as per 31/12 -24 Every month you pay off 737,00 and for 12 months it comes to 8 844,00 That makes 8 844,00 as a short term loan to be booked D2921 / C2890 Then, when you every month pay the 737,00, you book the payment D2921 / C1930 so you automatically deduce the debt from the long term part of the loan. If you do so, you don't have to make a new re-booking this coming December. I know that in this case it is not a lot of help perhaps, but if you have a loan stretching for many years, it is helpful; you can skip remembering re-booking a short term part of a loan once every year. The less you need to remember, the better. So now you just have to keep your eye on the 2391 account now and then and when that account is zero, you just start booking the monthly payments on 2890 instead. Best regards, Lena
... Visa mer
2025-06-12
11:34
Hi again! Long term loans, loans reaching over one year, goes as long term loans. The part of the loan you will pay off during the coming year, you re-book to a short term loan. Say you have 1 long term loan 31st of december 2024 of 1000 kr and you aim to pay 500 kr during 2025, you rebook 31st december 500 kr from 23xx to an account for short term loans. So you are correct, you have to re-book some of the money. By the way! If the loan is streched over several years, I have a small trick for you that might come in handy. Just let me know.ä
... Visa mer
2025-06-12
11:07
That is good! Now... the tax account is like a bank account. For example, you can receive interest and also be charged interest if you have missed to pay in time, so you need to keep an eye on this. Good luck!
... Visa mer
2025-06-12
10:56
You should have a tax account at Skatteverket.se. The sum you see there, and the transactions made there, should correspond to the tax account in the ledger, account 1630. If not, your book keeping is not up to date. You need to go through all bookings for 2024 on 1630, 2710, 2731 and all the VAT accounts. At least. Perhaps you should ask a professional accountant to take a look at it. Often, when I see a question like this, the problem is not only on one account, it could be a considerably larger problem behind it all.
... Visa mer
2025-06-11
14:54
Meningen är inte att du ska lägga upp avtalet här utan att du ska läsa avtalet och se vad det säger och agera utifrån det. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-11
14:51
Det är första steget som du gjort. Sedan, för att se kommande periodiseringar, går du in under Bokföring -> Verifikationer. Det ska finnas en flik som heter Kommande Periodiseringar där och du kommer få en notifiering i programmet när det är dags att kicka in periodiseringen. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-11
13:41
Tack för snabbt svar! Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-11
13:33
Aktiekapitalet, typ 25.000 kr, sätts in vid bolagets bildande på ett bankkonto, antingen det vanliga bankkontot (1930) eller också på ett eget konto som 1940. Det kvittar vilket, för dessa 25.000 kr är till för bolaget att disponera. Det som är av vikt är motkontot, kontot för aktiekapittalet 2081. Bokning av aktiekapitalet blir alltså: D1930 (eller 1940), SEK 25.000,00 K2081, SEK 25.000,00 Sedan tog banken en summa för intyget. Jag har för mig att denna kostnad inte är avdragsgill och ska i så fall gå på icke avdragsgilla kostnader. 6992 eller att du bokar kostnaden som en fordran på dig själv, men då måste du betala in denna summa till bolaget omedelbums. Någon som är bättre insatt i denna typ transaktion får gärna bistå lite här. Det var ett tag sedan jag jobbade med uppstarter av bolag. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-11
12:43
Transaktionen borde ha föregåtts av ett avtal som styrker vad som gäller. Försök hitta detta avtal för utan det famlar vi i blindo. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-11
12:38
Vilket konto ligger differensen på? Är det en kundförlust, borde du kunna ta ut ett kontoutdrag över 1510 och en kundreskontra. Slutsummorna ska vara desamma. Diffar det på 12 500 (åt rätt håll) är det där felet ligger. Annars kanske felet kan ligga i att inte resultatet för 2024 är uppbokat. Jag har för lite information för att kunna ge ett säkert svar. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-11
12:34
1Gilla
Det eenklaste är att dela upp dessa två transaktioner i var sin del. En försäljning Ett nytt inköp Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-11
12:31
Kompisen har betalat till dig och du har betalat in aktiekapitalet, då blir ju skulden till din kompis en privat transaktion. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-11
12:27
Det är ju alltid enkelt att dra till med att vissa intäkter inte ska beskattas. Idag har vi lite högre krav på penningtvätt och jag tycker du ska ta kontakt med bolaget som säljer denna investering och höra hur upplägget är, om det är något som är allmänt kännt eller om det är ett bolag som enbart tycker det ska vara skattefritt. När du fått reda på hur det ligger till (eller innan) så vore det ju intressant att kontrollera med Skatteverket, om de känner till vad det här rör sig om. Denna summa som de då betalat för denna investering, måste ju finnas någonstans i balansräkningen, gör den det? Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-11
12:20
Hejsan! Är det i eEkonomi? Har du gjort det hela i två steg, först att på fakturan begära periodisering och sedan kickat in periodiseringen på rätt datum? Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-10
16:46
Betyder det här, att det kommer kosta att ha en konteringsmall (bokföringsförslag) kopplad till leverantören också? Detta kostade inget tidigare... eller, kommer det bli så att funktionen konteringsmallar (bokföringsförslag) försvinner helt nu, (vilka man skapar själv...) Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-10
14:56
Den här funktionen är toppen! Jag har jobbat i många programvaror, där någon anställd har byggt en "avstämningsmodul" i Excel som vi andra har måst använda. Dessa Excelbaserade avstämningsfiler, har naturligtvis inte den fantastiska funktionalitet som Admin har, utan har egentligen genererat en balansräkning, som man manuellt fått kontrollera mot den balansräkning som bokföringen presterat. Sedan har man fått leta fram felet manuellt. Jag har arbetat i 11 olika bokföringsprogram, och då kan jag säga att jag bara hittat ett program som haft en liknande funktion som Admin, med avstämningar menar jag nu. Den var till en början lite förvirrande, för man var tvungen att ordna momsredovisningen innan man kunde stämma av; det fungerade inte annars utan blev fel. Den här modulen var inte lika smart, men till sist kunde man med handpåläggningshjälp, få ut en lista man kunde använda och levereras till kunden. Jag vill med det här uttalandet berätta, att jag tycker att Admin står sig som toppen av bokförignsprogrammen än idag. Att tycka att ett bokföringsprogram är bäst bara för att det är molnbaserat, har jag svårt att förstå. Jag köper det inte. De flesta av oss som arbetar med bokföring och redovisning eller arbetar med datorer på annat sätt, har alltid en egen dator att använda. Det är sällan man sitter i ett landskap med terminalserver och bokför (och bara har tillgång skärm, mus och tangentbord). Gör man det men måste jobba hemifrån, ja, då krävs ju en dator i alla fall... Jag är inte någon bakåtsträvare, men när man höjer program till skyarna ENBART för att de är molnbaserade, då tycker jag man är ute och cyklar. Jag kräver lite mer av en programvara än att jag ska kunna skicka en faktura från telefonen. Jag har andra krav på en programvara och där levererar Visma Administration allt man kan önska. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-10
14:05
Till denna före detta medlem och andra: jokertecken såsom * och ? är hederliga gamla funktioner som kommer från DOS-tiden och de är varken röriga eller dumma. Lär man sig vanlig datakunskap är detta basic. Det är kul att lära nya saker och man får ett datasjälvförtroende när man lär sig mer och mer. Sätt er ner och se hur funktionen fungerar, istället för att fokusera på vad den inte kan. Datorer gör som de är programmerade att göra.
... Visa mer
2025-06-09
19:14
Byt konto till 4531, så momskod 22 kickar in för utlandsmoms, eller 4535 momskod 21 inom EU.
... Visa mer
2025-06-07
12:07
2 Gillar
Hejsan, Jenna! Det är fint att du tar med dig denna feedback till programmakarna. Vad jag också vill att de ska veta är, att innan man beslutar sig för att ta bort funktionalitet, så bör man höra med kunderna först, de vana användarna (de som jobbar professionellt med bokföring och redovisning). eEkonomi & Co är så hårdkodat i sig, så att ytterligare begränsa oss vana användare blir lite för mycket för oss. Vi har i de stationära programmen fått åtnjuta superb flexibilitet och mångfald av smarta funktioner, men har nu mer eller mindre tvingats in i programvaror med begränsad funktionalitet och låsningar på olika håll. Vi redovisningsbyråer behöver inte låsningar överallt för att "vi inte ska göra fel" för vi kan det här och behöver snabba på vårt arbete för att kunna ta in nya kunder. När vi måste gå omvägar på grund av borttagna funktioner och låsningar här och var, kan vi inte effektivt ta hand om kundernas behov. Vi kan inte ta betalt av våra kunder för att vi måste gå omvägar vi inte behövt gå tidigare. Det betyder att lönsamheten för oss går ner, istället för åt andra hållet. Det känns trist. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-02
16:44
När jag kommit hit, ser det ut så här: Om jag då går in på "Skapa det" (konto), så kommer jag vidare hit: ... och under "Allmänna användarvillkor" står inget om 18:-/signering, men högst upp står det: "Registrering av Visma Sign". Hur kan jag veta vilken Visma Sign som jag signar upp för; de heter ju samma sak? Ponera nu att jag signar upp för denna. Hur blir det så med de som ska attestera sin årsredovisning och stämmoprotokoll; ska de också betala 18:- per signering? (Eller 1.200:-/år??? Det är ju tveksamt om man kan lita till att det enbart blir tjänsten för 18:- man signar upp för i och med att Visma inte heter Visma längre utan Spiris (och två olika tjänster som bägge heter Visma Sign)). Ursäkta att jag är misstänksam. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-02
14:57
Men, vad är det här då? Visma Sign Priser I Vad kostar Visma Sign? Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-02
13:05
Sökte priser på Copilot och detta kom då upp. Det var några kronor från 18,00 / signering. Jag ska som byrå skicka ut en årsredovisning och stämmoprotokoll till en av kundera nu, men tvekar då man ser detta: Hur fungerar detta och vilka priser ska jag lita till? Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-01
14:37
3 Gillar
Jag vill bara säga att Visma Admin bara blir smidigare och smidigare att jobba med. Det är så supersmart program och det är få ute på marknaden som kan mäta sig med Admin. Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-30
15:48
Så kul att du är med i BAS-gruppen! Det låter riktigt intessant att grundsynen är att det ska vara teknikoberoende. Kommer ihåg på 80-talet när jag satt och skrev årsredovisningar på en IBM med kula. Jag hade hittat en kula "Letter Gothic" som gjorde 12 nedslag per tum. Den var betydligt bättre än Courier med 10 nedslag per tum. Med Letter Gothic blev det inte så breda kolumner och man fick plats med alla siffror i bredd utan att det såg ut som om det var för trångt. Kunde man också SIS-standarden för marginalinställningarna fick man det riktigt snyggt och prydligt. Problemet var, när man skulle ändra något i löptexten. Ofta skulle man skriva mer text än vad man gjort tidigare, vilket medförde att man fick skriva om flera sidor. Men det var kul och lärorikt! Men ordbehandling såsom Word är ju inte helt fel det heller då man får typsnitt på köpet och kan ändra storleken utan problem eller tryckan in mer text mitt i utan problem. Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-30
10:38
2 Gillar
Ja, det blir spännande. Bolagsnamnet kanske blir Visma Spiris istället. Läste att Visma tyckte att namnet Visma uttalades fel och det var ett av skälen till att byta namn, men jag tror det handlar om något annat. Med tanke på funktionaliteten hos eEkonomi & Co kanske den delen kommer renodlas till egenföretagare med bokföringen på fickan och inte till redovisningsbyråer. Redan nu tycker jag funktionaliteten är begränsad och viljan till samma flexibla möjligheter som finns i Admin verkar inte vara intressanta att ta fram. Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-27
12:25
Hejsan! Är det så att det betalas 20tkr per år som inte ska intäktsföras? Skapa i så ett skuldkonto (ett avräkningskonto) och motboka pengatransaktionen där. Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-27
10:57
Kikade på Allabolag.se. Det finns rätt många Visma-bolag, men jag hittar inte att "vår Visma" är under namnändring. Det blir intressant att se framöver om de andra Vismaprogrammen också kommer byta till Spiris (ex Visma.Net och Visma Business) eller om det bara gäller för den gren som har hand om eEkonomi och Admin. Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-26
16:11
Hejsan, Ebba! Du kanske också då kan svara på var i forumet Visma Administration hamnade? Jag hittar inte den under Spiris flagg. Är det så att eEkonomi o Co har blivit uppköpt och tvingats byta namn och "gamla hederliga" Visma Administration & Co har andra ägare nu? Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-25
15:38
1Gilla
Marie R: i Admin finns en hjälp där du står i programmet som ger dig hjälp om avsnittet du är på. Helt utan AI. Det har funkat bra det också, sedan 80-talet! Du kan säkert trycka F1 också för hjälp; F1 funkar däremot INTE i molnbaserade program. Mvh, Lena
... Visa mer
2025-05-25
12:46
Aha, då förstår jag. Jag trodde att det berodde på att du inte satt ett namn på bokföringsförslaget. Det vore ju bra att ha en lathund över det som skalas bort när man inte köper Pro.
... Visa mer
2025-05-23
17:13
1Gilla
Hejsan! Ska funktionen"Bokföringsförslag" försvinna i samma veva, så man inte kan använda sig av det heller om man väljer att boka leverantörsfakturor manuellt? Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-23
16:53
2 Gillar
Hejsan, Carina! Jag har arbetat med tolkningar och icke tolkningar av leverantörsfakturor sedan de kom för många herrans år sedan och jag försöker bara hjälpa till att lösa problemet för alla som inte vill betala för en tolkningstjänst. Jag är väl av den åsikten att Visma kanske bör satsa på att göra eEkonomi mer flexibelt och säkert (t ex att man ska kunna ändra alla typer av verifikat och att få bankkopplingen att fungera bättre) innan man lägger in förändringar i programvaran som kostar pengar och där man låser en valmöjlighet så att det bli ett tvång istället. Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-23
16:45
Hejsan! Första bilden har inget namn i "Namn" Jag går in på Inställningar - Bokföringsförslag och uppe till höger finns en grön knapp: "Nytt bokföringsförslag": Sedan fyller jag i namn (tar kontonummer), väljer leverantörsfaktura: Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-23
13:50
Hejsan! I leverantörsregistret, längst ner till höger, kan man på varje leverantör lägga in ett bokföringsförslag. Då behöver inte fakturorna tolkas, utan då kommer bokföringsförslaget att kicka in istället. Inte kan väl Visma ta betalt för att man drar in PDF-fakturan på egen hand till reskontran; man har ju gjort hela jobbet själv? Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-22
13:31
Ett litet tips: Om du köper in aktier för ett bolag flera gånger under en period, har de säkerligen lite olika inköpspris. Du bör hålla isär dessa inköp i ett sidoordnat system, såsom Excel. I Excel kan du då på öret få fram vinst / förlust på försäljningen. Försäljningspriset kan vara detsamma, men säljer du av en hel portfölj med samma aktie där inköpsdatum och då även pris ändras under resans gång, måste man ta hänsyn till det. Fast det här kanske du redan vet... Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-22
13:09
Det här är ju helt otroligt, jag ser det nu när jag går in där! Det här betyder alltså att det finns ett samarbete mellan olika länder i bankvärlden, som med hjälp av IBAN kan säkerställa att pengar kommer fram korrekt. Kazakstan är med, liksom Förenade Arabemiraten och Costa Rica likväl som Dominikanska Republiken, men inte USA, Japan eller Kina! Jag är ledsen, jag känner att jag skulle kollat länderna i listan innan jag postade inlägget, men jag trodde IBAN var ett globalt fenomen. Om inte leverantörerna kan bistå dig med IBAN, vet jag inte hur du ska få fram det, tyvärr, för jag tycker det låter som om vissa länder har avstått från att använda detta internationella IBAN. Det är ju inte direkt så att det främjar handeln mellan länder att göra så, tycker jag. Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-21
16:53
När jag läste första halvan av ditt senaste inlägg, tänkte jag att jag skulle be dig kolla in ekonomiöversikten, men så såg jag att du redan använder den. Jag använde den i många år och tycker den är tillförlitlig. Jag har för mig att jag använde 12 månadsvärden i mina månadsdragningar, men kanske någon av Vismas specialister kan berätta skillnaderna mellan de två olika varianterna, för jag har för mig att jag inte kunde lösa den gåtan heller, på den tiden då det begav sig, vari skillnaderna låg. Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-21
16:36
Hejsan! Summan som belastar konto 1790 ska inte momssmittas i och med att det är ett tillfälligt konto. 1790 är helt utan momskod. Mvh Lena PS: vill du, kan du lägga upp ett konto 1799 på egen hand. DS
... Visa mer
2025-05-21
16:28
1Gilla
Här har jag något för dig: IBAN-beräknare | Beräkna IBAN från bankkod och kontonummer Berätta om det funkade!! Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-21
16:25
1Gilla
Tack snälla Tinna! Jag hade aldrig tänkt på det på egen hand! Problemet var att jag bett programmet att själv hämta in uppgifter istället för att mata in på egen hand och då blev det så här i och med att företaget inte startades upp förrän i oktober. Nu valde jag att ändra så att jag kunde mata in själv och då föll årsredovisningens datum på plats också på förstasidan. Tack återigen, du gör ett jättebra jobb för oss alla användare och du är snabb också! Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-20
19:43
Hejsan! Jag vill hoppa på denna tråd igen. Sitter just nu i Visma Skatt och Bokslut Pro ihop med eEkonomi. I eEkonomi har jag ett nystartat företag med brutet räkenskapsår; 240501 - 250430, räkenskapsår 1. Kikade precis i eEkonomi och det är dessa siffror jag ser där: Jag har importerat alla verifikat direkt till Visma Skatt och Bokslut Pro från eEkonomi och INTE via en SIE-fil. Överföringen har alltså gått sömlöst mellan programmen. Jag har INTE använt Periodbokslut via Advisor, utan tagit "den stora" varianten direkt. Allt har sett fint ut och överallt ser jag räkenskapsåret korrekt i Bokslut Pro, utom just på årsredovisningens förstasida. Där står det att räkenskapsåret började i oktober 2024, inte i maj 2024. Skälet till det, är nog att första verifikatet är skapat i oktober. I regbeviset är räkenskapsåret 240501 till 250430 och överallt likaså, men inte på årsredovisningens förstasida. Skickar nedan två olika bilder från två ställen i Bokslut Pro: ... mot i årsredovisningen: Har försökt att i hjälpen hitta en funktion där man kan ändra förstasidan, men utan resultat. Hur ska jag gå tillväga? Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-20
17:28
Hejsan! Ni kanske gör så här redan, men ändå... När inte programvarorna klarar alla moment, måste man lösa problemet på annat sätt. Ett sätt är att peka utlandsfaktureringen mot 2970 direkt, så intäkten hamnar mot ett skuldkonto. Efter det, bokar man om det hela den månad som intäkten ska kicka in. Gör man detta ihop med den periodiska sammanställningen (om det är inom EU) gör man dessa två grejor i ett och samma moment. Till hjälp tar man Excel. Med lite finulighet, kan man säkert hitta ett sätt att halvaoutomatiskt få till ombokningarna. Men, som sagt, ni kanske redan har hittat ett sätt som motsvarar detta och att volymen är så stor att detta inte är ett hållbart sätt att arbeta på. Jag hoppas Visma löser det här problemet snart. Jag har precis postat önskemål om lite annat precis, som ligger som önskemål på kund- och leverantörsregistren. Jag håller tummarna att alla våra önskemål kan införlivas. Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-20
16:33
Har du provat denna inställning, när du går in på kontoplanen (Bokföring -> Rapporter -> Kontoplan -> Skapa Rapport):
... Visa mer
2025-05-20
16:27
När jag går in i leverantörsregistret, finns ett fält för BIC. Hjälper inte den inställningen, menar du? I så fall är det mycket underligt. Inställningar i leverantörsregistret ska ju kunna fungera, tycker man. Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-20
14:48
Jag skulle lägga kostnaden på den fakturan som en "fordran på personal, 1610, och sedan vid lönen dra av denna summa på en egen rad i lönekörningen så att 1610 blir nollat. Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-20
14:41
Hejsan! Kunden har betalat en faktura till dig, men betalningen skulle gått till Visma. Summan du fått från kunden, betalar du vidare till Visma. Utbetalningen till Visma, tycker jag ska ligga på ett interimskonto, kanske ett observationskonto, typ 1799. Gissar att det går till så sedan, att Visma betalar dig men drar av för de avgifter som är avtalade. Avgifter för denna tjänst, kallas factoringavgifter, konto 6064. Ränteintäkter 8310 och räntekostnader 8420. Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-20
14:27
Jag håller med dig att det är helt fel, att inte ha en varning när samma fakturanummer duker upp två gånger för samma leverantör. Ibland känns det som om man är tillbaka 40 år i tiden. Du har en faktura som är dubbelt reggad och dubbelt betalad. Du gör en kreditnota för den ena fakturan och "betalar" med pengarna du fick in. Lycka till, Lena
... Visa mer
2025-05-17
14:41
1Gilla
Det är ju ett hjälpmedel som jag tycker borde gå under kontoklass 4 då det känns som det är något som tillhör företagets direkta kostnader. Man kan ta ett konto som börjar på 4 och byta namn på det så det passar verksamheten. Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-15
16:56
Om momssumman ligger på 2650, kan du mata in den på 1650 i och med att det är pengar ni ska ha tillbaka (fordran). Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-15
14:43
2 Gillar
Frågan är, när byrån tänkt göra bokslutet ? Du behöver kanske fråga efter den SIE som de idag har för det räkenskapsår de gör bokslut för och att de sedan kompletterar med det som tillkom. Du kan annars få vänta alldeles för länge. Som du skriver, reskontrorna borde de kunna skicka redan idag. Kanske bjuda in dem till ett videomöte där ni kan prata om ärendet...??? Lycka till!
... Visa mer
2025-05-12
10:34
Tydligen så krävdes det att Årsbokslut också skulle aktiveras. Förstår fortfarande inte, varför hjälpavsnitt inte skapats med pedagogisk text. I och med att priset är "från 209 kr" kan det ju bli hur mycket som helst beroende på vad man klickar i. Mer information vore bra. Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-12
10:22
Då kom nästa problem, denna dialogruta. Vad har jag missat: Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-12
10:08
Tack snälla Lovisa för snabbt svar. Jag tar och testar Årsredovisning mot Bokslut och Deklaration mot Deklaration. Bästa hälsningar, Lena
... Visa mer
2025-05-11
18:27
Ingen kommer hänga dig om du använder 5212. Vad kan hända? Klagar någon är det bara att boka om. Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-11
18:25
Hejsan! Är ny i Visma Advisor (Start) och har gjort klart allt för att ladda upp det som finns i eEkonomi till bokslutsprogrammet, för att skapa en årsredovisning samt en deklaration till min kund. Har gått in på kunden i Advisor och valt att aktivera Visma Skatt och Bokslut Pro Årsavslut. Trodde hela paketet skulle aktiveras, men jag får upp en dialogruta jag inte vet hur jag ska förfara med. Man har trealternativ: Årsbokslut Deklaration Årsredovisning Under alla ovanstående val måste man därefter välja ett av följande alternativ: Deklaration Bokslut Revision Redovisning Min tanke var att göra en årsredovisning och en deklaration och att dessa ska fungera lika bra som i Visma Bokslut och i Visma Skatt (krångelfritt) och att eventuellt få hjälp med snygga bilagor för K10 och för periodiseringsfonder. När jag kikar på denna dialogruta, är jag osäker på hur jag ska komma till en sådan plats i detta molnbaserade program, om jag ska klicka i allt eller bara ett av alternativen (årsbokslut, deklaration eller årsredovisning). Men vad väljer jag sedan i steg 2? Jag känner mig lite stressad och det kanske löser sig i morgon när jag fått sova lite… eller inte... Hjälp! Men: vart tog användarvänligheten vägen och varför försvann hjälpknappen (hamnade allt uppe i det blå bland molnen)? Mvh Lena
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Skatt & Bokslut Pro
2025-05-09
15:48
Frågan kanske också bör vara HUR siffrorna från Månadskollen presenteras? Kan det vara så, att den inte tar med manuella justeringar som gjorts, utan enbart visar siffror via order och reskontror samt automatiska bankkopplingar? Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-09
15:35
Frågan är hur du bokfört när du utrangerat inventarierna? Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-07
20:36
2 Gillar
Betalningar att signera – mindre listor att hålla ordning på: Hoppas listorna är färre än mindre, är de mindre blir de så svåra att läsa 😂😂😂 Sorry, kunde inte låta bli 🙂 //L
... Visa mer
2025-05-07
20:26
1Gilla
En sak som jag lärt mig under alla år är att man kan börja med att starta om datorn. Det kan vara en tillfällig störning i molnservern e dyl och sstartar man om, kan det rätta till sig. Det är ju inte så att någon illvilling retas och raderar dina underlag, utan de finns där. Merparten av alla dataproblem brukar rättas till med omstart. Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-07
20:17
2 Gillar
Hej igen! Jag förstår att det kan kännas bökigt, men bokföring är så här. Man måste alltid här och där hjälpa till för att få ut det man vill. Vi kan inte kräva att programmen ska vara till 100% felfria. De kan inte göra som vi tänker. Jag har alltid - som ett litet exempel - sidoordnade Exceldokument där jag redogör för vad som döljer sig bakom alla balanskonton. Med gör, att jag direkt ser om något är missat. Tänk så här, att det är det här som är riktig bokföring, att hitta nyckeln, att lösa problemet! Det här gör också i förlängningen, att du får en förståelse för bokföring och redovisning på ett djupare sätt. Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-01
16:13
1Gilla
Om du går in på banken och kikar på transaktionerna där, ser du inte vem som har betalat då? Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-01
16:11
1Gilla
Om du har uppgivit ditt momsregistreringsnummer hos dem, debiteras inte momsen (VAT) på fakturan. Är det så att du fått en faktura med VAT på, kan du begära en ny utan VAT. Är det så att du inte villl begära en ny faktura utan VAT, bokför du fakturans totalbelopp (inkl VAT) som en kostnad och lägger på momskonteringen efter det. Lycka till, Lena
... Visa mer
2025-05-01
16:06
Menar du konto? Inköp av tjänst inom EU bokas så här (byt ut mina siffror mot dina egna): Bästa hälsningar, Lena
... Visa mer
2025-05-01
16:02
1Gilla
Hejsan! Jag kikar i kontoplanen för enskild firma och hittar ett konto: 5200, Hyra av anläggningstillgång. Tittar man i kontoplanen för aktiebolag, finns 5212, Leasing av maskiner och andra tekniska anläggningar. Vi har också ett konto i samma kontoplan 5222, Leasing av inventarier och verktyg Tror du att något passar? Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-01
15:36
Då ska vi se: GB är ej med i EU, men undantaget är Irland, så det är utlandsmoms som gäller om du inte handlat från Irland, då blir det EU-moms. I och med att du är momsregistrerad, skulle de INTE ha debiterat dig moms oavsett om du handlat från Irland eller övriga GB. Du bör begära en kreditnota på denna felaktiga faktura och att de sänder en ny utan VAT. Nedan är min mall jag har för import av vara. Du byter ut mina siffror mot dina egna. Är det så att du väljer att inte begära en ny faktura utan moms, bokar du summan ink VAT och redovisar momsen utanpå det. Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-01
15:13
1Gilla
Hej igen och bra att du frågar! Om vi säger att du har en årsmoms, som nu för hela år 2024, ska momsrapporten avse alla transaktioner som man gjort under 2024. Momsrapporten är en av de sista verifikat man skapar. Momsrapporten skall vara daterad den sista december 2024, men av naturliga skäl skapas denna momsrapport senare. Senare är lika med så lång tid det tar att stämma av räkenskapsåret så det är korrekt. Tidpunkten är därför lite flytande när den blir klar. Den deadline som finns är att rapporten ska skapas EFTER att räkenskaperna för 2024 är kontrollerade och klara men FÖRE Skatteverkets deadline. Det viktiga är också att datera rapporten den sista december och att hålla Skatteverkets datum för deklarationens inlämnande. Bästa hälsningar, Lena
... Visa mer
2025-04-30
19:31
En momsdeklaration är en deklaration till Skatteverket En momsrapport tar man ut ur ekonomisystemet och man överför de siffror man får ut där till momsdeklarationen hos SKV. Bästa hälsningar, Lena
... Visa mer
2025-04-30
17:28
Tyvärr kan man inte radera fakturor, det tillåter inte programvarorna då det är olagigt att göra så. Däremot kan du kanske göra så här: ta Bokföring - Kontoanalys och fyll i mellan vilka datum som fakturorna är bokade på. Välj kontot för leverantörsfakturor, 2440. Skriv ut listan med fakturorna, så du har ett dokument att kladda på med en penna. Ringa in fakturan som du vill ha kvar, den som är korrekt (om du har reggat en av dem korrekt) Resten av dessa fakturor ska det finnas kreditnotor på som man kan kvitta mot. Du bör kunna på papperet matcha en faktura med en kreditnota och du kan rita pilar till vilka fakturor som tillhör vilka kreditnotor. Du ser också då ifall det ligger en kredit för mycket eller för lite. Tanken är att det som skall bort, är lika många fakturor som kreditnotor. Efter det borde du kunna använda kvittningsfunktionen så att du "betalat" alla onödiga fakturor/kreditar. Det är ett hästjobb, jag förstår det, men det är viktigt att kvitta bort det som ska bort. Om programmet kan, kanske du kan nolla alla rader på alla felaktiga fakturor så de blir noll eller om det inte går, byta summa till 1:- (kreditar minus 1:-). Det gäller att överlista programvarorna om det går. Lycka till! //Lena
... Visa mer
2025-04-30
17:05
1Gilla
Ja, det är ett jobb att lägga till resultatenheter så här. Nu kan föreningen ha brutet räkenskapsår 0501 - 0430, så jag hoppas att trådskaparen i så fall kan börja med det från i morgon ifall det är intressant att göra så. Jag själv fick uppfinna en hel del genvägar för att säkerställa bokföringen när jag jobbade på hockeyföretaget. När jag tog över där, så jobbade man "i blindo", bokade intäkter "i skarpt läge" utan att direkt ha kontroll över vilken typ av intäkt det handlade om. Jag började med en hel del avräkningskonton och speedade upp säkerheten så det inte skulle bli lika många fel som tidigare. Men det var kämpigt. Företaget med flera döttrar hade en stor omsättning och flera gånger i timmen kom det in folk för att fråga saker, vilket gjorde att man tappar tråden. Bokföring, ja, man börjar med A och slutar med Ö och däremellan går rutinerna i sträng logistik. Läste för ett tag sedan att när man blir avbruten, tar det en kvart att hitta tillbaka till tråden man var på innan man blev avbruten. Inte undra på att jag till sist mer eller mindre gick in i väggen av att börja om från A igen hela tiden... Mvh Lena
... Visa mer