Om
Arbetat med ekonomi i över 30 år och är utbildad redovisningsekonom från Påhlmans i Stockholm, vilket var skoj och intensivt. Har arbetat i olika brancher och i flera olika ekonomisystem. Är datatekniker i botten och har en rätt bra känsla för hur både datorer och programvaror har för begränsningar och vad de klarar av.
igår
Hur ska du efter tolkningen spara undan den informationen utan att bli debiterad då? Du kommer ju vilja bokföra för eller senare, och det räcker med en ruta tolkad för att bli debiterad. Eller missförstår jag dig?
... Visa mer
måndag
Hej Måste erkänna att jag inte helt är med på vart du har diffen någonstans. Vilket bokföringskonto i bokföringen är det som diffar. Kan du bifoga bilder från en balans eller resultaträkning där man ser diffen? /Joachim
... Visa mer
2025-07-11
17:36
Jag tycker att det är bra att sprida ut kostnaderna under året man nyttjar det hela, så jag skulle göra det om jag vore du. Mvh Lena
... Visa mer
2025-07-10
16:52
Hej, Ok tack för hjälpen.
... Visa mer
2025-07-08
17:10
Super! Det visste jag inte att man kunde. Markerar frågan som LÖST och skickar feedback.
... Visa mer
2025-07-08
10:57
1Gilla
Det borde räcka med att du i denna månad skapar ett nytt verifikat och vänder bort 4535 så det blir tomt där och motbokar 6541. Då behöver du inte krångla med tidigare månader. Momskoderna tar ut varandra. Håll koll på nästkommande momsredovisning, så att det blir korrekt. Man kan aldrig lita på en dator, bara på sig själv. Mvh Lena
... Visa mer
2025-07-08
10:36
1Gilla
Hej @Ebba Arvén! Tack för dina tankar. Det är ungefär där jag landat också. Tyvärr är tyska Skatteverket en djungel av byråkrati och väldigt trögt att kommunicera med. Jag hittade något som kallas OSS (One Stop Shop) som är användbar när man gör den här sortens tjänster för privatpersoner. I korthet är det en tjänst hos Skatteverket som man kan registrera sig för. När man gjort det kan man redovisa moms korrekt, oavsett vilket EU-land man sålt tjänster i. Mer info här: https://skatteverket.se/foretag/moms/deklareramoms/ossredovisningavmomsenligtdesarskildaordningarna.4.5b35a6251761e691420b58e.html Men det hjälper inte om man säljer till beskattningsbara personer/företag. Så inte en universallösning för mig, men den kanske kommer till nytta för någon annan.
... Visa mer
2025-07-08
08:55
1Gilla
Hej @Karin Z
Välkommen som ny forummedlem.
Vid e-fakturering finns en storleksbegränsning för bilagor. Fakturan och bilagan får tillsammans som mest vara 10 MB. Om du använder utskriftsvalet Kivra går gränsen vid 6 MB.
Ett sätt att komma runt begränsningen är att försöka minska filstorleken på din PDF, till exempel genom att komprimera den innan du bifogar den till fakturan. Många PDF-program har en funktion för att minska filstorleken (“Spara som – optimerad PDF” eller liknande).
Om du fortfarande inte kan få med all information i en mindre fil kan du behöva dela upp materialet på flera fakturor, alternativt undersöka om det går att digitalisera och referera till underlaget på annat sätt (till exempel genom att lägga det tillgängligt via en länk, om kunden accepterar det).
Tyvärr finns i dagsläget inget sätt att helt kringgå filstorleksbegränsningen i systemet.
Hoppas detta hjälper!
... Visa mer
2025-07-07
18:07
1Gilla
Jag tror du måste starta om bolaget om du har eEkonomi. Tror däremot, nej, å det bestämdaste ber jag dig att ringa supporten så de kan hjälpa dig över telefonen, så det inte blir tokigt. Du behöver i alla fall göra en SIE-fil på det hur har och det kan du göra utan supporthjälp. Ta en kopia av SIE-filen, så du har två identiska filer (för säkerhets skull). Sedan borde man kunna öppan ena filen och justera datumet manuellt, spara och läsa in den korrigerade filen i det omstartade bolaget. Men hör med supporten; de kanske har en annan lösning! Mvh Lena
... Visa mer
2025-07-07
15:03
2 Gillar
Med risk för att vara lite iglig så vill jag, eller rättare sagt, jag kan inte låta bli, dela med mig av denna länk till en info som dök upp. Det är då info "Tips om bra företagsnamn" som er redaktion skrivit 240128. Lite synd kanske att man i ledningen inte läste den, framförallt under rubriken "Obs! Det finns regler för att få registrera ett företagsnamn"... Punkt 6 där talar för sig själv; "Företagsnamnet kan inte heller enbart innehålla ett efternamn"....
... Visa mer
2025-07-07
14:02
1Gilla
Inbetalning till skattekontot där pengar går från dig privat, går som egen insättning, 2018. Även fast en enskild firma beblandas med en själv, måste man särskilja företaget och det privata.
... Visa mer
2025-07-07
09:58
1Gilla
Hej @erikdan
Har du testat även det som finns beskrivet i hjälpavsnittet Vad ska jag göra vid meddelandet Det gick inte att ansluta till databasen? Och som sagt - du är välkommen att slå oss en signal så hjälps vi åt.
/Tinna
... Visa mer
2025-07-06
22:27
Jag förstår vad du menar. Hoppas du hittar en lösning som passar dig bättre. Det är många som är superförtjusta i denna lösning. Jag är det inte, men den var den enda jag kom på som kunde få programmet att göra det man vill. Jag har arbetat med trilskande programvaror i åratal så jag har satt i system att försöka överlista alla program jag arbetar med. Det här var ett sätt 🙂 Mvh Lena
... Visa mer
2025-07-06
22:13
1Gilla
Skönt att det löste sig! Att rekonstruera registren gör man inte varje dag, så den är lätt att glömma bort. Jag har några gånger skrivit ut en balans- och en resultaträkning, där inte summorna stämde med varandra. Jag menar, dessa två rapporter ska ju visa samma resultat, men ibland skiftar det och då tar man till det här med registerfixen då också. Då hamnar allt på plats! Men det är sällan det inträffar, fast ändå en bra grej att lägga på minnet, det här med registerfixen! Ha en bra ny vecka och hör av dig igen ifall något krånglar! Mvh Lena
... Visa mer
2025-07-05
13:13
Om du har Admin, går du in i företagsinställningarna och väljer det du vill ha på det ställe som bankinställningarna ligger. Sedan berättar du för banken vad du ställt in och så fixar de resten sedan. Mvh Lena
... Visa mer
2025-07-05
13:10
Svaren verkar gå lite omlott här, men denna bokning du visar här, ska bokas: D1630 K2518 (i och med att du bokat (antar jag) tvärt om när du varje månad bokat upp preliminärskatten) Mvh Lena
... Visa mer
2025-07-05
13:04
1Gilla
Om du har fått en kreditnota, bokar du denna på samma konton som fakturorna, vast debetkonton blir kreditkonton och tvärtom. Sedan har de betalat ut detta belopp, du har fått in en summa på 1930, så då "betalar" du kreditnotan med den summan. Mvh Lena
... Visa mer
2025-07-05
10:09
De måste ju anses anställda, när de verkar få lön även om lönen är en andel av vinsten. Jag kan ju ha missförstått upplägget, naturligtvis. Det finns olika typer av anställning, timanställd, anställd på provisionsbasis, säsongsanställd, om det inte är så att de har egna företag och ska fakturera dig. Mvh Lena
... Visa mer
2025-07-04
14:19
Jag förstår vad du menar med att man vill ha korrekt datum, och var och en av oss har en yttre gräns för vad vi kan mäkta med att kontrollera. Dunkar det in 25 fakturor per dag, måste man snabba på och då måste något stryka på foten. Jag tänkte också att det kanske finns några därute som har haft problem med felkonteringar, så jag lade med det också i svaret. Det är bra att det finns dokumenterat, om någon söker på just det. Ha en trevlig sommar du också! Mvh Lena
... Visa mer
2025-07-04
13:12
Hej, Vad bra att det inte bara är jag som får det resultatet. Då vet jag att det inte bara är mina inställningar som är fel. Jag har provat att göra momsredovisningen för juni i programmet och hyresintäkten (konto 3913) redovisas på rad 08 i momsdeklarationen. Övriga fakturerade intäkter redovisas på rad 05 i momsdeklarationen. All utgående moms på 25%, både för hyra och övrigt, redovisas mot rad 10. Så momsdeklarationen verkar bli korrekt ändå. Detta gjorde jag utan att ha gjort några manuella ombokningar mellan konto 2611 och 2613. Mvh Kristina
... Visa mer
2025-07-03
21:11
1Gilla
Jag tycker du ska kontakta skatteverket och fråga dem. Gärna på mail, så att du får ett skriftligt svar. Det är bättre att få skriftliga svar än muntliga. Mvh Lena
... Visa mer
2025-07-03
14:56
Jag vill bara rikta ett stort tack till @Adnan Omerovic som tog sig tid i nästan en timme för att få ordning på mitt skattekonto. Nu har jag också hyfsad koll på hur man matchar bort händelserna som tankas hem från Skatteverket. Tusen tack för ditt tålamod och din hjälp, Adnan!
... Visa mer
2025-07-03
13:02
Det var då märkligt att du inte kommer till printern när du tar begynnelsebokstaven, det är ju en vanlig Windowsfunktion! Mvh Lena
... Visa mer
2025-07-03
12:59
Hejsan! Som en hjälp på traven har du det som heter konteringmallar. Där kan du enkelt programmera in en slinga du kan köra vid varje månadsslut så att momsen hamnar rätt. Funktionerna som finns i den malleditorn är fantastiska. Om du tittar i hjälpavsnitten för konteringsmallar, ser du hur du kan göra. Jag önskar att jag själv hade Admin installerat i dagsläget, så hade jag kunna hjälpa dig till 100%. Det här går att lösa, inga problem. Jag vet inte om man i dagsläget kan installera en provperiod av Admin för det hade varit en väg att gå för att kunna hjälpa dig. Mvh Lena
... Visa mer
2025-07-02
16:51
En kund har överbetalat sin faktura. Överskottet ska inte betalas tillbaka. Frågan är då varför? Är det så, att överskottet ska ligga som en delbetalning för nästa faktura, har du en skuld till kunden, man kallar det en förutbetalning. Då ska du boka mot konto 2420 (förskott från kunder) och när nästa faktura skickas, delbetalar du denna faktura med summan på 2420 och kunden betalar mellanskillnaden. Är det så att kunden bjuder på överskottet, bokar du mellanskillnaden på konto 3990 (övriga ersättningar, bidrag och intäkter). Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-30
23:58
Det som är rött är fel och ska bort, tänkte jag. Det ser ut som det har blivit dubbelbokat. Du får ta upp de felaktiga, röda verifikaten och boka dem tvärtom. Då lär det bli rätt.
... Visa mer
2025-06-30
13:06
Hej igen Lena ja nu var vi där igen, Jag bokförde ca. 40 underlag i helgen och det slutade med katastrof och jag blev helt knäckt, i den senaste modellen som du sände mig och som jag senare korrigerade och sände till dig blev helt plötsligt samtliga försäljningar med moms dubbelt vilket gav en skyhög omsättning och jätteskuld på momsen. Under dagen har jag kontaktat min före detta revisor i mitt stora bolag och han gick igenom all kommunikation med såväl Joachim som dig, antar att du inte tagit del av min kommunikation med Joachim innan du svarade första gången och inte senare heller, med ett undantag då du hämtade siffror från ett totalt felaktigt underlag från Amazon som jag hittade. Oavsett vilket har vi nu kommit fram till följande och stämmer till punkt och pricka med Joachims första förslag som jag dock blev osäker på då de nya underlagen från Amazon dök upp. Tyvärr svarade inte han utan du som då så klart inte visste historiken, dock trodde jag att du hade tagit del av den. Hur som helst det blev heltokigt men nu ser allt ut att vara i balans igen och jag sänder lite underlag som du kan titta på och kanske har nytta av i framtiden om du råkar ut för liknande sammelsurium hoppas jag. Detta var Joachims första och helt riktiga förslagredan i april och som jag nu har använt: ---------------------------------------------------------------------------------------- ------------------------------------------------------------------------------------------ Sedan har vi ditt svar som ser ut så här och jag bifogar även de två underlagen för att bokföra inköpen samt betalningsunderlagen från Amazon, ser ut så här: ------------------------------------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------------------------------------ Och slutligen bifogar jag den korrekta konteringen för dessa underlag och allt annat, se nedan: ------------------------------------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------------------------------------ Det känns väldigt tryggt att en auktoreiserad revisor tittade på det men som sagt det var en gammal vän och utan kostnad, annars hade det nog kostat en del. Ingen skugga över dig och hälsa samt tacka Joachim för ett enormt bra arbete under alla år jag varit kund hos er och stressat honom är du snäll. Trevlig och solig sommar! //Christer
... Visa mer
2025-06-29
18:27
1Gilla
Det är alltid bra att dokumentera allt man kan. Du vet hur det är, man kommer knappt ihåg vad man käkade till middag dagen före, så att komma ihåg vad man gjorde i bokföringen är ju etter värre. Notera på samma sätt som om du skulle förklara det för en treåring. Då kommer du förstå om ett halvår, när du läser noteringen. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-29
18:24
Du går in på Bokföring Verifikation och gör det manuellt.
... Visa mer
2025-06-29
14:11
Det här verkar ju jättekonstigt. Gå till bokföringsprogrammet Skriv ut en balans- och resultatrapprot utan konton Jämför dessa två med det som visas i deklarationsprogrammet. Är det så, att balansrapporten och resultatrapporten ser likadana ut som i deklarationen eller ej? Du ska nog inte dribbla med att skapa nya verifikat för att ta bort denna öresavrundning. Som du ser, ligger hela nettoomsättningen inom spannet 30xx - 37xx, vilket även innefattar öresavrundning. Om du tittar på din resultaträkning och kikar på alla konton du använder mellan 3xx och 37xx får du summan då till 65 510 kr? Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-28
13:03
Det verkar fiffigt! ska kika vidare på det . Tack för bra svar! //Janne
... Visa mer
2025-06-27
19:02
Det är en tjänst. I och med att du inte får ett specificerat underlag att betala efter, finns det inte heller någon moms att boka.
... Visa mer
2025-06-27
12:51
Tack för att du återkopplar! Jag har tagit detta vidare så hoppas jag att vi kan förbättra hur det framställs på hemsidan. 😀 Trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2025-06-27
12:49
1Gilla
Hej @Edvins, och välkommen till forumet!
Jag har kikat närmre på detta. Om jag i Bokföring & Fakturering registrerar IB manuellt under Inställningar- Räkenskapsår och IB så kommer dessa uppgifter föras över till Deklaration & Årsredovisning.
Till exempel: om jag registrerar IB för 2024, då får jag med siffrorna som IB för just 2024. Det i sig genererar inte 2023 som ett eget år, med ett eget UB, i exempelvis Flerårsöversikten.
Om du vill att de tidigare årens bokföring ska komma med till din deklaration- och bokslutfunktion, då behöver du registrera bokföringen för de åren i Bokföring & Fakturering. I Deklaration & Årsredovisning går det inte att knappa in bokföringen manuellt, däremot kan du göra det i Spiris Skatt & Bokslut.
Om du har fler frågor om hur just du ska gå tillväga här rekommenderar jag dig varmt att kontakta vår support, så kan de hjälpa dig se över just dina uppgifter.
Önskar dig en fortsatt fin dag, och en trevlig helg när det väl är dags!
... Visa mer
2025-06-27
11:56
Jag ser att flera har svarat på det här, men jag ser att du fått inbetalningar för din kostnadsränta med ett överskott på 3 kronor. Jag skulle boka insättningarna på kontot 8423, med undantag för 3 kronor som kan hamna på 8311. Min tanke bakom svaret: du är oskyldig till slarv och har kompenserats av Swedbank när Skatteverket debiterat dig. Du skulle inte haft denna räntekostnad alls från Skatteverket och då är det inte mer än rätt att du bokar de inkomna pengarna från Swedbank på det konto som är kostnadsränta. Du skulle ju inte haft någon ränta alls egentligen! Sedan fick du ett överskott på 3 kr och då är 8311 att föredra. Kanske Swedbank kompenserade med 3 extra kronor ifall Skatteverket vill beskatta 30 kr... Håller mitt argument i frågan? Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-26
13:37
Ah, där ser man! Ja, det är viktigt att ha programvaran uppdaterad, som sagt.
... Visa mer
2025-06-26
09:20
Det är helt korrekt att ditt aktiekapital ligger i kredit. Det är som det ska. Ett verifikat, en bokning, måste alltid "balansera". Pengar som kommer in, läggs alltid i debet och det har du gjort, du har bokat 1930 i debet för inbetalat aktiekapital. Då hamnar nästa bokning i kredit för att balansera upp insättningen, i det här fallet aktiekapitalet. När man tittar på ett verifikat, ska alltid den nedräknade summan i debetkolumnen ha samma belopp som den nedräknade summan i kreditkolumnen, fast med minus framför. Det är det som kallas att ett verifikat balanserar, att summan av de bägge kolumnerna blir noll, debet och kredit. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-26
08:02
1Gilla
Jag hoppade in i tråden och plockade bort en mejladress enligt forumets allmänna villkor och er säkerhet här på forumet. Härligt och se att ni hjälps åt så bra. Hejja! 😀
... Visa mer
2025-06-25
13:53
Tack! Absolut, det gör jag! 🙂
... Visa mer
2025-06-24
12:12
Tack Lena! Jag har testat det och det verkar fungera. Mvh/Raketen.
... Visa mer
2025-06-24
11:40
Min tanke var följande: Du har ETT bankkonto, det är sällan man behöver fler än så. Då du har TVÅ verksamheter, och vill hålla isär verksamhetsdelarna (för bättre koll), och då var mitt förslag att du arbetar med resultatenheter på resultatsidan (konton mellan 3000 och 8999). Du går in i företagsinställningarna och aktiverar resultatenheter Sedan skapar du dessa två: 1001 = Verkstad 1002 = Bilar När du köper in till verksamhetsdelen ”Verkstad” bokar du upp en kostnad på ett konto och sedan matar du in 1001 för den företagsdelen. Det här var ett förslag på hur man arbetar med resultatenheter. Du behöver således inte alls ha två bankkonton. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-24
11:09
Du har tre fakturor som du skapade utanför eEkonomi. Det enklaste är att lägga dessa vid sidan av, på annat konto Du bokar dessa: - Debet 1518 (ej reskontraförda kundfordringar) - Kredit 2611 (moms (om du har det)) - Kredit 3xxx (intäktskonto När du sedan får betalt för dessa, bokar du: - Debet 1930 (eller det konto du använder för inkomna pengar) - Kredit 1518 (ej reskontraförda kundfordringar) Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-24
08:29
Hej @75magnus! Precis som @LW -60 skriver så är det ofta från annat håll som det blir en fördröjning. Men att det mer ofta än sällan kommer in för sent i programmet låter inte helt rätt. Det jag skulle vilja att du kontrollerar är följande: 1. Kontrollera vilket datum det gäller, gårdagens händelser läses in på morgonen nästkommande bankdag. Händelser som sker lör/sön importeras på tisdagen tillsammans med måndagens händelser. 2. Titta på fliken Periodens bankhändelser och inte bara på Ej bokförda bankhändelser, då fakturor kan ha matchats och bokförts med automatik.
3. Kontrollera kontoutdraget under Kassa- och bankhändelser och stäm av det mot kontoutdraget på banken.
Om det fortfarande inte finns några sedan ett par dagar tillbaka så skulle jag gärna vilja att du ringer vår support på 0470-70 60 00 så får vi felsöka det vidare den vägen!
... Visa mer
2025-06-24
07:51
Jag trodde att kontot 2091 var det viktigaste om jag skall rätta Fg års resultat i årets bokslut Så här ser det ut om jag hade bokat rätt i bokslutet för 2024 2091 Balanserat vinst/förlust -196 211,71 -189 539,65 2099 Årets resultat 6 672,06 13 607,82 Så här är det nu i det "rättade " bokslutet 2091 Balanserat vinst/förlust -196 211,71 -185 683,07 2099 Årets resultat 10 528,64 0,00 Beräknat resultat 0,00 9 751,24 skiljer 3856,58
... Visa mer
2025-06-23
14:20
Privatpersoner = alltid inkl moms Booking är ett företag och när företag gör affärer med varandra talar man alltid exkl moms då moms inte varken är en kostnad eller intäkt utan "flyter vid sidan om". Provisionen: Provisionen går från annat EU-land bör kopplas till ett konto som har EU-momskod kopplat till sig, såsom konto 4532 (EU-tjänst). Vill du inte använda 4532, hör av dig, för då måste vi ta till mer avancerade metoder. Annars verkar momsbokningen vara korrekt. Intäkterna: där är det lite knepigare, för samtidigt som det handlar om uthyrning till privatpersoner i Sverige av svenska pensionatsägare, så har vi ett EU-land med som förmedlare. Pengarna har ju uppenbart gått till EU och vänt tillbaks till Sverige. Tog Copilot till hjälp här och fick nedan svar. Men det är AI. För säkerhets skull, hör med Skatteverket: Förmedlaren agerar i eget namn Detta är vanligt med bokningsplattformar. Då anses förmedlaren sälja rumsuthyrningen till gästen, och du säljer i stället en tjänst till förmedlaren. Du fakturerar förmedlaren utan moms enligt reglerna om omvänd skattskyldighet (reverse charge), eftersom det är ett företag i ett annat EU-land. På fakturan anger du t.ex. . "Reverse charge enligt artikel 44 och 196 i mervärdesskattedirektivet". Förmedlaren ansvarar för att redovisa moms i sitt land. Du redovisar försäljningen i din periodiska sammanställning (EU-rapportering). Förmedlaren agerar i ditt namn Om förmedlaren bara förmedlar bokningen men du står som säljare till gästen, är det du som ansvarar för att ta ut 12 % svensk moms på hela rumspriset – även om betalningen går via förmedlaren. Du redovisar hela beloppet inklusive moms i din svenska momsdeklaration. Förmedlarens provision faktureras till dig, och om förmedlaren är ett EU-företag gäller omvänd skattskyldighet på den avgiften. ************* Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-23
12:43
https://meet.google.com/jdq-efwy-kfy
... Visa mer
2025-06-23
12:29
I en balansräkning visas vinsten i kredit, då vinsten i resultaträkningen ligger i debet. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-20
09:29
Nu hittade jag felet. Bokföringen var låst fram till April i företagsinställningar. Jag hade varit därinne och tittat men tog nu bort låsningen helt och nu kan jag se fliken kommande periodiseringar. Tack!
... Visa mer
2025-06-19
10:49
Hej Konto 2614 och 2645 skall vara kvar du byter bara ut konto 6540 till 4531. /Joachim
... Visa mer
2025-06-16
16:51
Det ligger inte en felaktig SRU-kod och spökar på 8423? Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-16
14:06
När du skapar en lönekörning och får ut lönekonteringen, bokas det upp en skuld på 2710 (personalskatt) och 2731 (arbetsgivaravgifter) samma månad som löneutbetalningen. Dessa två skulder, ligger som skulder till den 12:e månaden efter, då de ska betalas till Skatteverket. Då töms dessa två konton. Samma sak är med preliminärskatten, den ska också betalas per den 12:e varje månad. Detta gäller alltid, oavsett om man har kalenderår eller brutet räkenskapsår. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-13
15:27
The most common depreciation is a period over 5 years, 60 months. Will the cars last that long, do you think? You have to guess a bit how long they will last and depreciate over that time. Best regards, Lena
... Visa mer
2025-06-13
12:31
Hej Bank/Likviditetsintyget är precis som Lena skrev en ej avdragsgill kostnad så den bokför du på konto 6992 övriga ej avdragsgilla kostnader. /Joachim
... Visa mer
2025-06-13
09:07
1Gilla
Hej Lena, tack för ditt engagemang och utförliga svar. Ska fortsätta forska lite i det och hoppas på att det kommer in ytterligare någon klok tanke här i tråden. Återkommer annars. Tack för hjälpen. Med vänlig hälsning,
... Visa mer
2025-06-12
16:00
Du undrar initialt vad du gjort för fel och jag kan säga att det har att göra med att du inte stämt av skattekontot varje månad. I och med att det inte enbart handlar om 1630 längre, utan om flera konton både på balanssidan och resultatsidan, så är ju frågan om vad som är enklast att göra. Ibland, kan man inte sitta och nagelfara alla enstaka transaktioner. I och med att du använt eEkonomi (vilket inte är ett fel, utan enbart en tanke på hur programmet är konstruerat) så är det enklaste idag att ta en, ja, nästan en genväg. När man tittar på ditt utdrag från konto 1630 blir man helt snurrig av alla ändringar och det beror på eEkonomis uppbyggnad. Det är enklare om man kan göra en osynlig ändring, som man kan i andra programvaror. Då är det enklare att justera perfekt och sömlöst. Men vi får ta vad vi har. Vad du måste göra nu att att go about it another way. Vad du ska göra nu är bokföring, justering, där man utgår ifrån det värdena på de olika kontona ska vara och justerar så det blir så istället för att göra en bokning och hoppas på att det kommer stämma. Let’s try: Skapa (eller lås upp) konto 2999. Det ska vara vårt avräkningskonto så länge. Du skapar och låser upp konton under ”Kontoplan”. Justera konto 1630 till det som det ska vara, datum 2024-12-31: Kredit 1630: 4 955,00 Kredit 1630: 6 250,00 Debet: 2999: 11 205,00 Spara verifikatet! Kontot 1630 ska nu vara enligt Skatteverkets siffror, kolla att det är så (-6250 kr). Nytt verifikat, samma datum: Boka bort summan som finns på konto 2731, kontot ska vara helt tomt (arbetsgivaravgiften) Boka bort summan som finns på konto 2710, kontot ska vara helt tomt (personalskatten) Motboka detta med konto 2999 Spara verifikatet! Kontrollera att kontona som ska vara tomma är det Nytt verifikat, samma datum: Justera konto 2518 (preliminärskatt), eller 2510 om du använt det så att summan stannar på +4 120,00 (detta ska vara en debetsumma). Gör som tidigare verf, motboka 2999 Spara verifikatet och kontrollera 2518 (2510) att det i debet finns 4 120,00 kr OK, nu kommer lite svårare grejer, resultatsidan. Här får man hålla tungan rätt i mun… Kostnader ligger i debet och intäkter i kredit… Nytt verifikat per datum 2024-12-31 igen: Skattekontots intäktsränta, konto 8314, ska vara 6,00 kr i kredit, en intäkt. Justera kontot så det blir så (ligger det ränta från skatteverket på andra konton ska de väck!). Skattekontots kostnadsränta, konto 8423, ska stanna på 216,00 i debet, en kostnad. Justera kontot så summan landar där (ligger det Skatteränta på annat konto ska detta väck här också) Motboka 2999 Spara Kolla 8314 och 8423 så att det stämmer enligt ovan. Nytt verifikat, återigen per 2024-12-31: Du har två förseningsavgifter, på en totalsumma av 6 875,00, boka: Debet: 6992 6 875,00 Kredit 2999 (samma summa) Spara Skriv ut en balansräkning och en resultaträkning. Kolla att summorna (de utgående summorna per sista december) på dessa konton är som jag vill ha dem. Återkom sedan om du har en diff kvar på 2999. 2999 bör vara tomt. Jag kan inte garantera att kontot är 0 för fel kan ha dribblat sig in på annat håll och påverkat andra konton jag inte ser. Men vi tar det då. Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-12
12:38
Då skulle jag tro att Admin tycker att krediten hänger i luften. Skriver du ut journalen, funkar det säkerligen. Lycka till, Lena
... Visa mer
2025-06-12
12:35
Jag tycker det enklaste är att göra en internkreditnota på EURO 250 och boka den som en rabatt. Då blir det plus / minus noll och du kan kvitta dessa mot varandra. Jag tror nämligen att det bokföringsmässigt blir trickigare att "betala" överskjutande del på fakturan med ett resultatkonto, men det kanske beror på vilket bokföringsprogram du jobbar med. Lycka till, Lena
... Visa mer
2025-06-12
12:28
2025-06-12
11:07
That is good! Now... the tax account is like a bank account. For example, you can receive interest and also be charged interest if you have missed to pay in time, so you need to keep an eye on this. Good luck!
... Visa mer
2025-06-11
12:41
Super, tack så hemskt mycket, så tacksam att det finns människor som är bra och har lätta konkreta svar. Nu när jag ser din bokning så var det precis så jag vill ha det. Ha en fortsatt trevlig dag
... Visa mer
2025-06-11
12:38
Vilket konto ligger differensen på? Är det en kundförlust, borde du kunna ta ut ett kontoutdrag över 1510 och en kundreskontra. Slutsummorna ska vara desamma. Diffar det på 12 500 (åt rätt håll) är det där felet ligger. Annars kanske felet kan ligga i att inte resultatet för 2024 är uppbokat. Jag har för lite information för att kunna ge ett säkert svar. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-10
14:56
Den här funktionen är toppen! Jag har jobbat i många programvaror, där någon anställd har byggt en "avstämningsmodul" i Excel som vi andra har måst använda. Dessa Excelbaserade avstämningsfiler, har naturligtvis inte den fantastiska funktionalitet som Admin har, utan har egentligen genererat en balansräkning, som man manuellt fått kontrollera mot den balansräkning som bokföringen presterat. Sedan har man fått leta fram felet manuellt. Jag har arbetat i 11 olika bokföringsprogram, och då kan jag säga att jag bara hittat ett program som haft en liknande funktion som Admin, med avstämningar menar jag nu. Den var till en början lite förvirrande, för man var tvungen att ordna momsredovisningen innan man kunde stämma av; det fungerade inte annars utan blev fel. Den här modulen var inte lika smart, men till sist kunde man med handpåläggningshjälp, få ut en lista man kunde använda och levereras till kunden. Jag vill med det här uttalandet berätta, att jag tycker att Admin står sig som toppen av bokförignsprogrammen än idag. Att tycka att ett bokföringsprogram är bäst bara för att det är molnbaserat, har jag svårt att förstå. Jag köper det inte. De flesta av oss som arbetar med bokföring och redovisning eller arbetar med datorer på annat sätt, har alltid en egen dator att använda. Det är sällan man sitter i ett landskap med terminalserver och bokför (och bara har tillgång skärm, mus och tangentbord). Gör man det men måste jobba hemifrån, ja, då krävs ju en dator i alla fall... Jag är inte någon bakåtsträvare, men när man höjer program till skyarna ENBART för att de är molnbaserade, då tycker jag man är ute och cyklar. Jag kräver lite mer av en programvara än att jag ska kunna skicka en faktura från telefonen. Jag har andra krav på en programvara och där levererar Visma Administration allt man kan önska. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-10
14:05
Till denna före detta medlem och andra: jokertecken såsom * och ? är hederliga gamla funktioner som kommer från DOS-tiden och de är varken röriga eller dumma. Lär man sig vanlig datakunskap är detta basic. Det är kul att lära nya saker och man får ett datasjälvförtroende när man lär sig mer och mer. Sätt er ner och se hur funktionen fungerar, istället för att fokusera på vad den inte kan. Datorer gör som de är programmerade att göra.
... Visa mer
2025-06-09
09:45
Hej @HelenJB4
Förstår att det hade snabbat upp hanteringen. Om du inte redan har lämnat det som ett förslag till våra utvecklare får du gärna göra på första sidan i Skatt och Bokslut.
... Visa mer
2025-06-07
12:07
2 Gillar
Hejsan, Jenna! Det är fint att du tar med dig denna feedback till programmakarna. Vad jag också vill att de ska veta är, att innan man beslutar sig för att ta bort funktionalitet, så bör man höra med kunderna först, de vana användarna (de som jobbar professionellt med bokföring och redovisning). eEkonomi & Co är så hårdkodat i sig, så att ytterligare begränsa oss vana användare blir lite för mycket för oss. Vi har i de stationära programmen fått åtnjuta superb flexibilitet och mångfald av smarta funktioner, men har nu mer eller mindre tvingats in i programvaror med begränsad funktionalitet och låsningar på olika håll. Vi redovisningsbyråer behöver inte låsningar överallt för att "vi inte ska göra fel" för vi kan det här och behöver snabba på vårt arbete för att kunna ta in nya kunder. När vi måste gå omvägar på grund av borttagna funktioner och låsningar här och var, kan vi inte effektivt ta hand om kundernas behov. Vi kan inte ta betalt av våra kunder för att vi måste gå omvägar vi inte behövt gå tidigare. Det betyder att lönsamheten för oss går ner, istället för åt andra hållet. Det känns trist. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-06
10:12
Då klarnar det ännu mer. Och då är vi med andra ord trots allt rätt ute när vi balanserar vinsten/förlusten en gång om året vid stämman och även i övrigt förändrar vi det egna kapitalet på 2067 så fort det är lagkassor inblandat?
... Visa mer
2025-06-05
08:02
Hej! Tack för ni gjorde oss uppmärksamma på detta, vi undersöker saken och vidtar nödvändiga åtgärder.
... Visa mer
2025-06-03
10:58
Jag hoppar in här i tråden och fyller på lite efter Jenna.
Jag förstår verkligen att det blir förvirrande, Lena, eftersom det faktiskt finns två olika tjänster med samma namn. Det beror på att Visma är en stor koncern och att två olika företag inom koncernen som levererar samma tjänst, men med olika villkor och priser.
Det du behöver tänka på är att det är vår tjänst från (numera) Spiris du ska hålla koll på – det är också den som Jenna syftar på. Du behöver alltså inte oroa dig för att den på något sätt skulle blandas ihop med den andra varianten som inte levereras av Spiris. Ha det fint! ☀️ /Ebba
... Visa mer
2025-06-01
14:37
3 Gillar
Jag vill bara säga att Visma Admin bara blir smidigare och smidigare att jobba med. Det är så supersmart program och det är få ute på marknaden som kan mäta sig med Admin. Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-27
12:25
Hejsan! Är det så att det betalas 20tkr per år som inte ska intäktsföras? Skapa i så ett skuldkonto (ett avräkningskonto) och motboka pengatransaktionen där. Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-25
15:38
1Gilla
Marie R: i Admin finns en hjälp där du står i programmet som ger dig hjälp om avsnittet du är på. Helt utan AI. Det har funkat bra det också, sedan 80-talet! Du kan säkert trycka F1 också för hjälp; F1 funkar däremot INTE i molnbaserade program. Mvh, Lena
... Visa mer
2025-05-23
09:02
1Gilla
Ja, visst är det lite konstigt 🙂 Och jag tycker också det är lite konstigt att jag skulle vara den enda som försöker betala med USD till USA, Japan och Kina och använder eEkonomi och SEB. Tack för att du tittat på detta och tack för dina förslag 🙂 Mvh, Mats
... Visa mer
2025-05-22
13:31
Ett litet tips: Om du köper in aktier för ett bolag flera gånger under en period, har de säkerligen lite olika inköpspris. Du bör hålla isär dessa inköp i ett sidoordnat system, såsom Excel. I Excel kan du då på öret få fram vinst / förlust på försäljningen. Försäljningspriset kan vara detsamma, men säljer du av en hel portfölj med samma aktie där inköpsdatum och då även pris ändras under resans gång, måste man ta hänsyn till det. Fast det här kanske du redan vet... Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-22
11:10
Tack för hjälpen!
... Visa mer
2025-05-22
08:41
Hej @LW -60 , Om du klickar på bilden i mitt förra inlägg så kan du läsa skillnaden, men det är ingen större skillnad enligt min åsikt. Mvh Carina
... Visa mer
2025-05-22
08:25
1Gilla
Tack bästa @LW -60
Skönt att det löste sig - din uppskattning gör mig glad ☀️
... Visa mer
2025-05-21
16:36
Hejsan! Summan som belastar konto 1790 ska inte momssmittas i och med att det är ett tillfälligt konto. 1790 är helt utan momskod. Mvh Lena PS: vill du, kan du lägga upp ett konto 1799 på egen hand. DS
... Visa mer
2025-05-21
10:24
1Gilla
Tusen tack för svaret. //Jens
... Visa mer
2025-05-20
17:28
Hejsan! Ni kanske gör så här redan, men ändå... När inte programvarorna klarar alla moment, måste man lösa problemet på annat sätt. Ett sätt är att peka utlandsfaktureringen mot 2970 direkt, så intäkten hamnar mot ett skuldkonto. Efter det, bokar man om det hela den månad som intäkten ska kicka in. Gör man detta ihop med den periodiska sammanställningen (om det är inom EU) gör man dessa två grejor i ett och samma moment. Till hjälp tar man Excel. Med lite finulighet, kan man säkert hitta ett sätt att halvaoutomatiskt få till ombokningarna. Men, som sagt, ni kanske redan har hittat ett sätt som motsvarar detta och att volymen är så stor att detta inte är ett hållbart sätt att arbeta på. Jag hoppas Visma löser det här problemet snart. Jag har precis postat önskemål om lite annat precis, som ligger som önskemål på kund- och leverantörsregistren. Jag håller tummarna att alla våra önskemål kan införlivas. Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-20
16:33
Har du provat denna inställning, när du går in på kontoplanen (Bokföring -> Rapporter -> Kontoplan -> Skapa Rapport):
... Visa mer
2025-05-20
15:43
Hej Tack för återkopplingen men moms får oavsett inte dras av om det inte framgår på underlaget. Du bokför det på valfritt konto som passar inköpet men helt utan moms. Jag rekommenderar att du kontaktar företaget och frågar om varför det inte finns någon moms specificerad. /Joachim
... Visa mer
2025-05-16
13:35
Hej Jag är övertygad om att om inventarierna fortfarande finns kvar i bolaget men är helt avskrivna så anses det fortfarande som en tillgång. De tär därför som man manuellt måste ta upp dem i bokslutet. Som jag skrev i ett tidigare svar så måste de vara sålda/Borttagna ur anläggningsregistret också. /Joachim
... Visa mer
2025-05-15
16:56
Om momssumman ligger på 2650, kan du mata in den på 1650 i och med att det är pengar ni ska ha tillbaka (fordran). Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-15
14:43
2 Gillar
Frågan är, när byrån tänkt göra bokslutet ? Du behöver kanske fråga efter den SIE som de idag har för det räkenskapsår de gör bokslut för och att de sedan kompletterar med det som tillkom. Du kan annars få vänta alldeles för länge. Som du skriver, reskontrorna borde de kunna skicka redan idag. Kanske bjuda in dem till ett videomöte där ni kan prata om ärendet...??? Lycka till!
... Visa mer
2025-05-14
09:47
Hej Då momsen inte är en moms som dras av, den blir plus minus noll genom att det är två momskonton som används i debet och kreditutan och beräknas på det totala beloppet man betalt så blir konteringen på detta sätt. Eventuella momsbelopp på underlaget tar du inte hänsyn till eftersom det inte skall dras av.
/Joachim
... Visa mer
2025-05-12
11:03
3 Gillar
Det blir inte mer kostnader än dessa 209 kr som det ligger på nu. Jag skrev "koppla Årsbokslut och Årsredovisning mot uppdraget Bokslut" 😅❤️ Det som kostar extra är signering via Visma Sign men det är frivilligt. Bokslutet, årsredovisning och Ink2 är inkluderat i dessa 209 kr.
... Visa mer
2025-05-11
18:27
Ingen kommer hänga dig om du använder 5212. Vad kan hända? Klagar någon är det bara att boka om. Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-08
09:58
2 Gillar
Haha, du har såklart helt rätt. Slaget på fingrarna kändes... 😅 @LW -60 För info: En anmälan till språkpolisen har upprättats!
... Visa mer
2025-05-08
08:16
Hej @Ellge_
Håller med @LW -60 om att en omstart kan göra stor skillnad men prova även alltid att rensa cache eller att du loggar in i en annan webbläsare. Genom att tömma webbläsarens cacheminne tvingar du webbläsaren att hämta den senaste versionen av de webbsidor du besöker. Det är de generella lösningarna som hjälper i de allra flesta fall. Testa även gärna att fråga AI-assistenten som kan hjälpa med diverse olika frågor.
... Visa mer
2025-05-07
20:17
2 Gillar
Hej igen! Jag förstår att det kan kännas bökigt, men bokföring är så här. Man måste alltid här och där hjälpa till för att få ut det man vill. Vi kan inte kräva att programmen ska vara till 100% felfria. De kan inte göra som vi tänker. Jag har alltid - som ett litet exempel - sidoordnade Exceldokument där jag redogör för vad som döljer sig bakom alla balanskonton. Med gör, att jag direkt ser om något är missat. Tänk så här, att det är det här som är riktig bokföring, att hitta nyckeln, att lösa problemet! Det här gör också i förlängningen, att du får en förståelse för bokföring och redovisning på ett djupare sätt. Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-05
16:17
Hej!
Det beror på, dras dessa avgifter separat från företagets bankkonto eller avräknas det från pengarna som utbetalas från det företag som säljer fakturorna? Annat?
/Pamela
... Visa mer
2025-05-05
15:00
Hej!
Om ni handlar mellan avbetalningarna behöver du inkludera även det ni handlat i konteringen. Låt säga att skulden i maj var 99 000kr före avbetalning och att ni betalat av 4 500kr och i samma månad handlat för 1 500kr, då blir konteringen så här:
1930 4 500kr Kredit (avbetalning)
1110 1 200kr Debet (nytt köp ex moms)
2641 300kr Debet (moms på nytt köp)
2350 3 000kr Debet (avbetalning 4 500kr - nytt köp 1 500kr)
Restskuld på 2350 = 96 000kr
I juni, om skulden var 96 000kr före avbetalning och ni har betalat av 5 000kr samt handlat för 3 000kr, då blir konteringen så här:
1930 5 000kr Kredit (avbetalning)
1110 2 400kr Debet (nytt köp ex moms)
2641 600kr Debet (moms på nytt köp)
2350 2 000kr Debet (avbetalning 5 000kr - nytt köp 3 000kr)
Restskuld på 2350 = 94 000kr
Om det görs ett nytt köp under månaden som är högre än avbetalningen så kommer 2350 krediteras = skulden ökar.
Vänligen
Pamela
... Visa mer
2025-05-02
10:03
Hej @LW -60
Tack för dina synpunkter och funderingar kring processen. Vi förstår ditt behov av att hantera bokföringskonteringar på ett sätt som passar dina rutiner och vi tar med oss ditt önskemål om ett alternativt flöde. Jag har delat ditt inlägg med våra produktspecialister för att säkerställa att dina tankar når rätt personer.
Som det ser ut nu, krediteras bokföringsunderlaget för lönekörningen och debiteras vid arbetsgivardeklarationen där kontot 1630 krediteras. Detta sker automatiskt och är tyvärr inte något som kan stängas av i nuläget, men vi tar absolut med oss idén som ett framtida förbättringsförslag.
Omföringen sker vid det datum du själv väljer vid skapandet av arbetsgivardeklarationen, oftast den 12:e i månaden. Detta speglar den dag pengarna dras från Skattekontot, och det är ingen bokföringsmässig omföring i bakgrunden som du frågar om.
Flödet inkluderar bokföringsunderlaget för lönekörningen, bokföringen för arbetsgivardeklarationen som också ger information om vad som ska betalas in, och överföringen från 19xx till Skattekontot. Matchningen med arbetsgivardeklarationen på Skattekontot resulterar i att ingen ny verifikation skapas.
Vi förstår att dessa automatiseringar kan upplevas som komplicerade för de som har etablerade rutiner och kunskap inom området. Vi strävar efter att göra livet enklare för alla användare och om du har några andra önskemål eller tankar tar vi tacksamt emot dessa via Feedback och Förslag som du hittar långt ner i vänsterkolumnen inne i ditt program.
Trevlig helg!
... Visa mer