2020-08-19
11:26
Hej Thomas,
Jag försökte hitta information om detta på Redovisa rätts sida om provision. Dem skriver följande
Erhållen provision krediteras ett konto i exempelvis kontogrupp 30 (BAS 2020) om provisioner är företags primära eller en av de primära intäktskällorna. Beloppet klassificeras därmed automatiskt till posten Nettoomsättning. Om provisionen är från företagets sekundära aktiviteter krediteras lämpligen konto 3920 Provisionsintäkter, licensintäkter och royalties, alternativt på underkontot 3921 Provisionsintäkter och ingår därmed i posten Övriga rörelseintäkter.
Lämnad provision debiteras konto 6050 Försäljningsprovisioner. Om den lämnade ersättningen i stället utgör en kostnad för anlitande av underentreprenader/underkonsulter debiteras konto 4600 Legoarbeten och underentreprenader, alternativt konto 6590 Övriga externa tjänster.
Jag tror och hoppas detta kommer kunna hjälpa dig en bit på vägen! 🙂
/My
... Visa mer
2020-08-19
09:20
Hejsan! I vårt skrivna hjälpavsnitt Hur skapar jag en faktura utan moms? finns en beskrivning på hur du gör detta i ditt program. Jag tänker att vi börjar där, testa och se om du kommer framåt. Får du fortfarande moms på fakturan trotts detta så får du gärna höra av dig igen. 🙂 Ha en fin onsdag! /My
... Visa mer
2020-08-19
09:04
Hej!
Tack för ditt kanonsvar @CarinaEsp, så fint att du hjälper till i vårt forum! 🙂
@ Andreas47 Vi har ingen färdig hantering för detta i Visma eEkonomi i dagsläget. Det finns däremot ett önskemål som vi utvärderar kring det just nu i tråden Faktura samt kontantfaktura VMB - eEkonomi, den kan du följa för se vad som händer framåt men också för att få tips och råd om hur andra har hanterat det under tiden.
/My
... Visa mer
2020-08-18
15:22
2 Gillar
Hej Terry,
Precis som du är inne på så finns det en automatisk check för momsen i Visma Skatt & Bokslut Pro, jag tror mig kunna hjälpa dig lösa det. Om du går till Transaktionsanalys - Kontrollinställningar så finns alla kontroller där. Om du letar upp momskontroll i listan så kan du via Åtgärder klicka på Inaktivera för att detta inte ska kollas automatiskt.
Hoppas detta ger svar på din fråga! 🙂 /My
... Visa mer
2020-08-18
10:29
Hejsan!
Såklart ska jag hjälpa dig reda ut detta. Jag ser att du har skapat ett annat inlägg där du ställer samma fråga. Där har @Lovisa - Revidera i Bohuslän har gett dig bra svar. Eftersom det verkar kört ihop sig något kan det vara bra att gå efter Lovisas förslag att starta om Visma eEkonomi och börja om. Frågan beror på Visma eEkonomis programhantering och därför tycker jag vi fortsätter med din frågeställning i din tråd Bokföra betalning i efterhand med privata pengar för att samla det på rätt ställe.
Jag tror att du har ett Aktiebolag av vad jag sett på ditt kundnummer, i vår film Bokför inköp med privata pengar i Visma eEkonomi - Aktiebolag finns mer exakta instruktioner om hur detta hanteras. Men som sagt, kolla över möjligheten för att börja om, känns något oklart kring just denna frågeställning får du gärna återkomma i din andra tråd så hjälper vi dig vidare där. 🙂
Ha en fin tisdag!
/My
... Visa mer
2020-08-17
11:27
Kanon att det börjar klarna!
Enligt bokföringsnämndens rekommendationer så ska du rätta fel i den löpande bokföringen i den period dem upptäcks i och jag tänker därmed att du lättast rättar detta med en manuell verifikation. Det ska också tydligt framgå av den ursprungliga bokföringsposten att den har blivit rättad. Jag vill vara ärlig och säga att jag inte har full koll på om detta ska rättas så det kan vara bra att dubbelkolla, antingen med en redovisningskonsult eller om en annan användare här i forumet kan ge vägledning. 🙂
Gör du en rättning så gör du detta som en manuell verifikation under Bokföring - Verifikationer. Min rekommendation är att gå via Bokföring - Kontoanalys - Huvudbok och söka på respektive konto för att se vad kontona har för utgående saldo. Har du ett plussaldo på kontot så innebär det att du krediterar kontot för att nolla saldot i den manuella verifikationen och debiterar det nya kontot dit saldot ska föras över, så gör du tvärtom om det är ett minussaldo.
/My
... Visa mer
2020-08-17
09:14
Hej SHB,
För att du ska få helt korrekt svar gällande din första fråga så tycker jag du ska kontakta skatteverket, där är det dem som har bäst koll. Från informationen ovan så låter det inte som att du behöver ändra något hos bolagsverket.
Vad det gäller konteringen så har vi tråden Bokföra hyresintäkter som förklarar hur du ska bokföra detta. Ser att du har licens för flera program när jag kollar ditt avtal hos oss men tråden jag länkar till förklarar hur du ändrar konteringen i Visma eEkonomis del för kundfakturor. Hör av dig om du använder ett annat program från oss och vill ha information om hur du hanterar det där. 🙂
Ha en fin måndag!
/My
... Visa mer
2020-08-17
08:31
Hi,
I can see that you got your answer on this question in the other thread Bokföra faktura från kronofogden. 🙂
/My
... Visa mer
2020-08-14
14:24
Hej @Fd medlem
Det går att göra så men den kundfordran som "blir över" får bokas upp manuellt. Dvs att själva kundfakturan blir registrerad som slutbetald under Försäljning - Kundfakturor men kundfordran kommer manuellt bokföras av dig i verifikationen du skapar. Detta innebär också att själva fordran som du bokar upp manuellt behöver bokas bort manuellt när betalning sker eller när det finns en ny leverantörsfaktura att kvitta mot.
Du gör precis som vanligt en ny manuell verifikation, när du plockat upp alla aktuella fakturor så bokför du de sista 1411:- i debet på konto 1510 -Kundfordringar.
Jag hoppas detta var tydligt och en lösning som kan fungera för dig. Återkom om det känns oklart.
Ha en trevlig helg! 🙂
/My
... Visa mer
2020-08-14
10:41
1Gilla
Hej! Kör alltid senaste versionen av programmet och ligger då nu på 2020.1 Jag har normalt endast den fliken öppen tror jag (plus Termometer & Min Sida såklart) och endast en version av programmet öppet trotts två licenser när jag jobbar i den modulen. Det inbillar jag mig i alla fall. Jag avvaktar lite och försöker se exakt vad som var öppet nästa gång det händer. Nu har jag inga fler fakturor att ta in just nu så jag kan inte test mer i nuläget men jag återkopplar i ärendet nästa gång det händer och då vet jag vad jag ska leta efter när det uppstår och försöka minnas vilka flikar som var öppna just då det hände...
... Visa mer
2020-08-14
09:48
Hej,
Ja det går bra. Jag tänker att utskriften Kundlista är kanon för dig. Gå till Utskrifter - Register - Kundlista så kan du i listan göra urval på vilket rabattavtal du vill se, du får även välja vilka kolumner/ hur mycket information du vill ha med om kunderna ut på listan.
Är det någon annan information som fattas får du gärna återkomma så tar jag det en vända till. 🙂
/My
... Visa mer
2020-08-14
09:20
Hej Karin,
Kassakontot används för att registrera kontanta pengar och det är inte helt lätt att svara på vilket konto du ska använda för det beror på vad du har lagt upp för konton i ditt program och vad dem avser. Har du till exempel betalat via ditt företagskonto till ditt privata konto så markerar du det kontot som står för företagskontot när du registrerar betalningen.
Eftersom du har Visma Enskild firma som program så använder bland annat utbetalning/ inbetalningstyper och konterar aldrig själv. Du får gärna kontakta oss på supporten för frågor framåt. 🙂
/My
... Visa mer
2020-08-13
13:55
1Gilla
Hej My och tack för ditt svar. Precis som du beskriver så är det endast den senaste mallen jag ser i listan och jag ser även de andra mallarna om jag raderar namnet. För mig känns det bara lite märkligt att inte man ser de andra mallarna utan att först radera den som finns angiven. Men nu vet jag i alla fall hur jag skall göra för att se alla mallarna. Tack än en gång. 🙂 Mvh PK
... Visa mer
2020-08-13
08:13
Hej,
Ja precis. Du använder samma konto men tvärtom i debet/kredit.
/My
... Visa mer
2020-08-12
14:05
Hej Annelie,
Jag är jätteledsen men jag blir mer förvirrad av ditt svar så jag tänker om vi kan ta allt från början.
Jag tolkar det som att ert företag äger en en bil och har eventuella kostnader för denna. Just nu har företaget det lugnare nu men ni vill behålla bilen på företaget under tiden. Sen blir det oklart.
Är det en anställd som utnyttjar bilen?
Vad har ni för företagsform?
Du skriver att det inte finns någon lön att dra förmånen från, får den anställde ingen lön just nu då? Arbetar den anställde eller hur utnyttjas bilen annars?
Det är inte så att bilen hyrs ut till en anställd?
Det är viktigt att det blir korrekt hela vägen och jag skulle vilja att du förklarar hur ert scenario ser ut mer exakt. När du gjort det tar jag det en vända till såklart. 🙂
/My
... Visa mer
2020-08-12
11:03
Hej Maria,
Jag tolkar det som att din kund betalat in en summa som ska finnas tillgodo på kommande kundfaktura. I vårt skrivna hjälpavsnitt Hur gör jag om en kund betalat för mycket på fakturan? och under raden Kund ska nyttja beloppet på kommande faktura kan du se hur du går tillväga.
Ha en fin onsdag! 🙂
/My
... Visa mer
2020-08-12
10:22
Hej,
För vilket år gäller bokslutet? Tänker om det är ett redan inskickat bokslut eller ett bokslut du bara råkat låsa för hastigt? 🙂
Jag ser att du använder Visma eEkonomis deklaration/ årsredovisningstillägg, det är där du gör ändringen. Gå till Årsredovisning - Inlämning - Bocka ur Lås årsredovisning och sedan till Deklaration - Inlämning - bocka ur Lås deklaration så kan du göra eventuella ändringar.
/My
... Visa mer
2020-08-11
08:38
1Gilla
Programmet visar bara kolumner med saldon. Om det till exempel är första året så finns det inget saldo vid årets början att hämta, så då får du lägga in det insatta aktiekapitalet manuellt. Det här kan vara ett sånt fall tänker jag så testa att markera Visa alla och lägg in beloppet i rutan.
Återkom om det inte löser sig för dig!
/My
... Visa mer
2020-08-10
08:16
1Gilla
Tack! Jag har kontaktat företaget för att se om man kan ange VAT-numret.
... Visa mer
2020-08-07
15:46
2 Gillar
Hej Ombokningen från 2099 till 2098 kan du göra per 2020-05-01. Detta datum är ju resultatet inte Årets resultat utan Förgående års resultat. Ombokning från 2098 till 2091 och i ditt fall 2898 görs med samma datum som Bolagsstämman. Har du redan haft Bolagsstämma kan du ju hoppa över 2098 och ta det direkt på 2091 och 2898. Eventuell automatik i detta överlåter jag till Visma. MVH RoffaK
... Visa mer
2020-08-07
10:30
Hej Astrid,
Har du skrivit fel mejladress så innebär detta att användaren aldrig kunnat logga in, då ska du kunna ändra e-postadressen enligt min kollega Johans instruktion längst ner.
Däremot kan du inte ändra en mejladress på en användare som bytt e-postadress i efterhand. Eftersom användaren själv kunnat logga in tidigare så är det användaren själv som loggar in och ändrar sina uppgifter. Även om personen bytt e-postadress så kan dem logga in så länge lösenordet är korrekt. Om så är fallet följer användaren Johans första instruktion där de ändrar e-posten i sin användarprofil.
Kan du trots att användaren inte loggat in tidigare, inte ändra e-postadress får du gärna höra av dig igen för vidare felsökning. Lättast är om du kontaktar oss på supporten via telefon eller chatt så känsliga uppgifter inte delas öppet här i forumet. 🙂
Ha en fin fredag och kommande helg!
/My
... Visa mer
2020-08-04
11:28
Hej!
Detta styrs utifrån försäljningsprislistor du använder i Administration. Om du går till Försäljning - Försäljningsprislistor kan du klicka dig in på en prislista och bocka i rutan Inklusive moms. När du sedan fakturerar en artikel som hör till prislistan du ändrat visas beloppet automatiskt inklusive moms och rutan blir markerad på kundfakturan.
Ha en fin tisdag!
/My
... Visa mer
2020-08-03
12:56
Hej @Fd medlem
Det som angivits ovan från mina kollegor gäller fortfarande. Det kan uppstå olika öresdifferenser eftersom Skatteverket har en avrundning och Bolagsverket en annan, så i detta fallet känns det inte som ett fel i programmet.
I deklaration/årsredovisningstillägget under Årsredovisning - Allmänna uppgifter - Avrundningsdifferens kan du välja rätt ställe att placera differensen. Är det så du gjort när du försökt fixa det eller hur gick du till väga? 🙂
/My
... Visa mer
2020-08-03
09:55
Hej Roger!
Ytterligare ett företag till Visma eEkonomi smart kostar 89 kr/ månaden. Du är varmt välkommen att kontakta oss på supporten så kan vi hjälpa dig.
Vad det gäller tillstånd för dig att hjälpa din far med bokföringen så verkar inte det behövas enligt den information jag fått fram. Däremot så förstår jag det som att det oavsett vem som sköter bokföringen alltid är den som har den enskilda firman som ansvarar för att bokföringen blir rätt och riktig. Läs gärna mer på skatteverkets hemsida Bokföring - Vad kräver lagen?.
Hoppas detta hjälper dig att komma igång, känns något oklart får du gärna återkomma. 🙂
/My
... Visa mer
2020-08-03
09:45
1Gilla
Hejsan @Fd medlem
Det är så himla viktigt med er säkerhet så vi har valt att följa Microsofts riktlinjer som avråder att installera SQL servern på domänkontrollanten. Microsofts avråder från detta med följande orsaker:
/My
... Visa mer
2020-07-23
10:47
Tips från mig blir att inte låsa ett år förrän revisorn godkänt allt och inkomstdeklarationen är inskickad till SKV. Själv låser jag inte förrän efter två räkenskapsår. Mvh Lena
... Visa mer
2020-07-13
11:52
Hej TGC___,
Gör så att du tar kontakt med supporten och hänvisa till tråden så får vi koppla upp och kolla hur det ser ut hos dig.
/Tinna
... Visa mer
2020-07-13
11:49
Hej på er,
Det finns, precis som min kollega My skriver tidigare i tråden, begränsning vad gäller redigering av noter. När det är markerat för digital inlämning går det inte att låsa upp och ändra fält vilket går fint att göra om det inte är digitalt bokslut.
Vi tar med alla input gällande detta till våra produktspecialister.
/Tinna
... Visa mer
2020-07-10
09:03
1Gilla
@Fd medlem Jättebra att du hör av dig och ger mig dina reflektioner. Jag har kollat närmre på det och du har helt rätt, jag kommer komplettera mitt inlägg ovan med denna information också så den når ut tydligare. 🙂 Ha en fin helg! /MY
... Visa mer
2020-07-07
14:51
Vet du med dig att din kund inte kommer betala fakturan skulle jag säga att det ska bortskrivas som en kundförlust. I våra skrivna hjälpavsnitt Gör bortskrivning och Hur hanterar jag moms vid bortskrivning av kundförlust? finns information om hur du går till väga i ditt program.
/My
... Visa mer
2020-07-06
14:23
Hej Pia,
Jag kommer vara försiktig med att svara fullt ut på denna fråga då jag helt enkelt har svårt att få fram information. Detta är ett svar jag får från Redovisa rätt:
Fritt eget kapital får användas för aktieutdelning eller återbäring till ägarna efter beslut av bolagsstämman eller motsvarande. Eget kapital i enskild firma och handelsbolag utgör alltid fritt eget kapital vilket innebär att ägarna kan göra vad de vill med kapitalet.
Jag tolkar det som att det alltså beror på bolagsform här och en bra grej kan vara att kontakta skatteverket för att dubbelkolla vad som gäller för dig. På så sätt kan du förhoppningsvis få fram vilket utav alternativen fritt eget kapital och periodiseringsfond som är mest fördelaktigt i ditt företag. Får du ett bra svar från dem så får du gärna dela med dig utav detta här också, så kan det kanske hjälpa fler användare i samma sits. 🙂
Ha en fortsatt fin måndag!
/My
... Visa mer
2020-07-02
10:47
Hej Lena,
Förstår att det känns frustrerande men jag vill samtidigt tillägga att vi har inte slutat att utveckla för nämnda program även om det kanske upplevs så eftersom det händer så mycket spännande i eEkonomi. Dock är det precis som min kollega My skriver gällande byråprodukterna just nu.
Tack för ditt inlägg!
/Tinna
... Visa mer
2020-07-02
08:40
1Gilla
Tyvärr finns den inte kvar. Bara telefon som gäller.
... Visa mer
2020-06-28
16:57
1Gilla
Hej! Vi är ett Riksförbund som har lokalföreningar. Vi har ett avtal med en organisation att våra lokalföreningar kan söka bidrag från dem som ersättning för diverse kostnader. Då får vi alltså utbetalt en summa som sedan ska vidare till våra lokalföreningar. Hur bokför jag insättningen vi får med bidragssumman och sedan utbetalningen vi gör till lokalföreningen? Tacksam för all hjälp! MVH Fanny
... Visa mer
2020-06-26
10:50
Det låter ju märkligt.
Rent programmässigt i Visma eEkonomi finns det nog tyvärr inte så mycket att göra åt det eftersom felet kommer i själva filen från banken som jag tolkar det. Du kan börja med att kontrollera filen så den går efter vår standard enligt Att spara data i CSV-format i det skrivna hjälpavsnitt jag länkade till, är allt som det ska där så är min rekommendation att höra av dig till din bank och kolla vad som gör att långa referensnummer görs/tolkas om i filen och om du kan göra något den vägen.
/My
... Visa mer
2020-06-26
08:34
Hejsan,
Jag fick likt ovan svar på denna fråga från skatteverkets dokument Skatteregler för delägare i fåmansföretag, på sida 12 går man igenom hur du hanterar Vinst vid försäljning av aktier i fåmansföretag. Tror och hoppas den kommer kunna hjälpa dig på vägen. 🙂
Ha en fin fredag och trevlig helg!
/My
... Visa mer
2020-06-25
11:58
Okej, då är jag med dig.
Jag tolkar det så som att din enskilda firma är en jord/skogsbruksfastighet och jag hittade information kring detta på skatteverkets sida Intäkter från jord- och skogsbruksfastighet. Här står det att utdelning från samfällighet tas upp den som intäkt i näringsverksamheten. Intäkter bokförs i kontoklass 3XXX i bas-kontoplanen.
/My
... Visa mer
2020-06-25
11:10
@Pstockselius tack för att du sa till!
Jag har uppdaterat länken så den är korrekt. Informationen för Visma Lön hittar du här: Använd Visma Lön som en molntjänst hemifrån »
... Visa mer
2020-06-24
15:08
Det är lite svårt att säga på rak arm vad som gör att rapporterna inte fungerar för dig. Egentligen så är dessa rapporter anpassade för inrapportering till SCB, så det kan behövas fler fält ifyllda. Finns mer information om rapporten i vårt skrivna hjälpavsnitt Intrastatrapport. Jag känner nästan att det är bättre om du kontaktar supporten via telefon eller chatt så kan vi diskutera fram vilken utskrift som är bäst för dig och eventuellt kolla inställningarna till rapporten då också. 🙂 /My
... Visa mer
2020-06-24
13:33
2 Gillar
Ja, här blir det lite speciellt eftersom det är en leverantörsfaktura men du får betalt. Du kan under Inköp - Leverantörsfakturor - Ny leverantörsfaktura lägga upp denna faktura, men eftersom du fått pengar får du markera Kreditfaktura uppe till höger när du skapar den.
Här är ett exempel:
Ser att du har en aktiv bankkoppling och då går du till Kassa och Bankhändelser för att bokföra betalningen. Klicka på Matcha på händelsen det gäller - välj bokföringshändelsen Betalning av krediterad leverantörsfaktura - välj fakturan i listan och Bokför.
/My
... Visa mer
2020-06-24
09:36
Hejsan,
Det är inget allmänt fel vi haft i våra versioner under förra året. Det är svårt att ge dig råd på vad som skulle kunna gått snett eftersom jag inte vet exakt vad som skett men vilken kontoplan du gått efter kan ha en påverkan tänker jag.
Är det att momskod 48 inte funnits på konton koden bör ha påverkat?
Eller har momskoden försvunnit från vissa verifikationer?
Vilken kontoplan har du valt?
Du får gärna återkomma med mer info så kikar vi närmre på det. 🙂
/My
... Visa mer
2020-06-23
13:42
Hej igen Lulian!
Jag får inte riktigt ihop det men ska försöka reda ut begreppen så gott som möjligt. Om de anställda har en tillsvidare-anställning samt en semesterrätt på 25 dagar är det inte semestervillkor 30 - Säsongs-/Extraanställd med semesterersättning ni ska gå efter. I semestervillkor 30 görs ingen beräkning av semesterdagar utan det är en semesterersättning som betalas ut istället. Blir lite fundersam på den semesterersättningen du ska betala ut en gång i månaden om de anställda ändå ska ha 25 semesterdagar att plocka ut också, vad består semesterersättningen då av?
När det gäller semestervillkor 10 - semesterlagen, anställd med semesterdaglön så kan både timavlönade och månadsavlönade gå efter detta semestervillkor men ingen semesterersättning beräknas eller betalas ut en gång i månaden/ år utan en semesterlön/ semesterdaglön betalas ut i samband med att semesterdagar tas ut av den anställde.
Sen finns även semestervillkor 20/21 - Månadslön med semestertillägg + rörliga delar som används av månadsavlönade. Vid uttag av semester behålls månadslönen och ett semestertillägg betalas ut, samt i vissa fall även ett rörligt semestertillägg (funderar på om det är detta du menar med semesterersättning). Det rörliga semestertillägget betalas ut som ett totalbelopp vid ett tillfälle under året efter intjänandet.
Det finns flera semestervillkor än dessa också såklart, min rekommendation är att läsa om villkoren i vårt skrivna hjälpavsnitt Beräkningar semestervillkor för att få bäst koll på skillnaderna och hur varje semestervillkor fungerar.
Ha en härlig tisdag! 🙂
/My
... Visa mer
2020-06-18
12:08
@Pacsac
Är det när du skapar en ny leverantör och står vid Sök ny leverantör som det tar lång tid? Är detta något som du upplevt på senaste tiden?
Om det är vid Sök ny leverantör så bör inte det ha med API:et att göra men absolut något vi får kolla vidare på isåfall. 🙂
/My
... Visa mer
2020-06-18
09:14
Hej!
Det kan finnas olika faktorer till att felmeddelande uppstår. Du är varmt välkommen att kontakta oss på supporten via telefon eller chatt så ska vi försöka lösa det tillsammans med dig direkt.
/My
... Visa mer
2020-06-18
09:11
Hej Lena!
För att detta ska fungera behövs en integration till Visma Administration. På vår hemsida Hitta din Integrationslösning finns integrationer vi erbjuder idag, du är också välkommen att kontakta oss för att kika på en integrationslösning.
/My
... Visa mer
2020-06-17
15:54
Hej!
Detta ska du absolut få hjälp med men skulle behöva lite mer information.
Får du ett felmeddelande?
Om så är fallet när kommer felmeddelandet och vad står det?
Vilken version av Visma Skatt har du?
Om du inte får ett felmeddelande, vad mer exakt sker? Hur ser förloppet ut?
Återkom gärna så ska jag fortsätta kika på det!
/My
... Visa mer
2020-06-17
10:20
Hej Ulrika,
Jag försökte hitta lite information kring detta och fick fram artikeln Bevisfrågor vid bilförmån från skatteverkets hemsida. Det beror på hur uthyrning sker och av vem, rekommenderar avsnittet Hyra bil av arbetsgivaren i länken för svar på din fråga.
Ha en fortsatt bra dag!
/My
... Visa mer
2020-06-17
09:10
Hej!
Kul att du ska börja använda Visma eEkonomi Pro, självklart ska vi försöka klara ut dina frågetecken gällande SIE-filen.
Har du använt dig av verifikationsserier tidigare så är rekommendationen att även ställer in detta i Visma eEkonomi. Det gör du under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter. När du sedan importerar SIE filen finns ett steg där du kan matcha verifikationsserierna från SIE-filen med serierna i Visma eEkonomi.
Hoppas detta hjälper dig en bit på vägen.
Ha en fin dag! 🙂
/My
... Visa mer
2020-06-17
08:24
Det är så det hanteras i Visma Lön idag om man vill att en specifik frånvaro ska frångå ordinarie frånvarohantering, finns ingen annan lösning just nu tyvärr.
Du får ha en härlig midsommar!
/My
... Visa mer
2020-06-15
13:49
Hejsan,
Jag har försökt hitta information gällande inköpet, jag tror och hoppas att du kan få svar på detta i forumtråden Bokföring av köp av aktier i onoterat aktiebolag. När det gäller utdelningarna finns det bra förklarat i inlägget Bokföra utdelning.
Ha en fin måndag! 🙂
/My
... Visa mer
2020-06-15
13:13
Hej,
Vi har idag ingen färdig hantering av tantiemlön till Visma eEkonomis lönemodul. I forumtråden Bokföra nya tantiem finns däremot förslag på hur detta bör bokföras, det kan vara bra att börja där.
Använder du lönemodulen så registrerar du beloppet på lönearten Tillägg före skatt, engångsskatt på lönebeskedet. Då dras korrekt skatt och arbetsgivaravgift på beloppet men det kommer bli bokfört som en "vanlig" lön på verifikationen som skapats, det behöver du manuellt justera och boka om.
Återkom om något känns oklart! 🙂
/My
... Visa mer
2020-06-12
16:30
Hej Pontus, Nu har jag ju inte provat att rätta någon skattedeklaration sedan man började att lämna deklarationen på individnivå, men det verkar fungera som tidigare ändå. Du öppnar den deklaration du vill rätta under "Inlämnade deklarationer". Eftersom du inte ska ändra någon inkomst eller avdragen skatt så tror jag inte att det är några problem att göra ändringen.
... Visa mer
2020-06-11
09:26
Hejsan,
Om jag förstår det rätt så har du manuellt korrigerat inbetalningen som bokfördes felaktigt. När detta sker manuellt så korrigeras inte själva betalningen på kundfakturan under Försäljning - Kundfakturor utan denna kommer fortsatt ligga registrerad som betald och därav får du även registrera den korrekta betalningen manuellt denna gång. Lättast är att gå via Kassa och Bankhändelser - skapa betalningshändelsen på korrekt datum - Matcha - välj Övrig insättning, Egen kontering och hämta upp konto 1510 att bokföra mot. I beskrivningen kan du hänvisa till fakturan betalning gäller för.
Om detta skulle ske igen är det bättre att gå via Kassa och Bankhändelser - klicka på betalningen som bokförts felaktigt - Ångra matchning. Då skapas automatiskt en korrigeringsverifikation som korrigerar betalningen och kundfakturan registreras som obetald igen. När du sedan ska registrera den korrekta betalningen kommer kundfakturan finnas i listan över obetalda kundfakturor att matcha betalningen mot, du slipper då den manuella handpåläggningen. 🙂
Hoppas du har en härlig och solig torsdag!
/My
... Visa mer
2020-06-10
16:18
5 Gillar
Här förklarar vi vad interimsfordringar och interimsskulder är och hur du bokför dessa. I Spiris sköts det enkelt så du kan fokusera på det du gör bäst – att driva ditt företag.
Det finns två typer av interimsfordringar och två typer av interimsskulder.
Interimsfordringar = Förutbetalda kostnader och upplupna intäkter
Interimsskulder = Förutbetalda intäkter och upplupna kostnader
Bokföra förutbetalda kostnader
En förutbetald kostnad är en betalning som görs i år men gäller för nästa år. Om beloppet överstiger 5 000 kr behöver du bokföra det i kontoklass 17 som en förutbetald kostnad. Tänk dig att du betalar en lokalhyra på 6 000 kr under 2025, men hyran gäller för 2026. Det är då en typisk förutbetald kostnad.
Exempel: En lokalhyra på 6 000 kr betalas 2025 men gäller perioden 2026.
Alternativ 1: Utbetalning bokförs direkt på kostnadskontot för hyra och justeras vid bokslutet.
Konto
Debet
Kredit
1930 - Bank
6000
5011 - Hyra för kontorslokaler
6000
I december 2025 flyttar du den förutbetalda kostnaden till konto 1790.
Konto
Debet
Kredit
5011 - Hyra för kontorslokaler
6000
1790 - Övriga förutbetalda kostnader och upplupna intäkter
6000
År 2026 vänder du verifikationen och flyttar kostnaden till 2026.
Konto
Debet
Kredit
1790 - Övriga förutbetalda kostnader och upplupna intäkter
6000
5011 - Hyra för kontorslokaler
6000
Alternativ 2: Utbetalningen bokförs direkt mot konto 1790 i 2025 när den betalas.
Konto
Debet
Kredit
1930 - Bank
6000
1790 - Övriga förutbetalda kostnader och upplupna intäkter
6000
År 2026 vänder du verifikationen och flyttar kostnaden till 2026.
Konto
Debet
Kredit
1790 - Övriga förutbetalda kostnader och upplupna intäkter
6000
5011 - Hyra för kontorslokaler
6000
Bokföra upplupna intäkter
Har du utfört ett arbete i år men får betalt först nästa år? Då har du en upplupen intäkt som du bokför på debetsidan av ett konto i kontoklass 17.
Det kan handla om tjänster du utfört löpande men som du fakturerar senare. Om pengarna ska räknas till årets intäkter för 2025 skapar du en särskild verifikation för att redovisa den upplupna intäkten.
Konto
Debet
Kredit
30xx/ intäktskonto utan momsrapportkod
10 000
1790 - Övriga förutbetalda kostnader och upplupna intäkter
10 000
År 2026 vänder du verifikationen där du bokar bort den upplupna intäkten.
Konto
Debet
Kredit
1790 - Övriga förutbetalda kostnader och upplupna intäkter
10 000
30xx/ intäktskonto utan momsrapportkod
10 000
När kunden betalar fakturan bokförs det som vanligt på försäljningskontot och på eventuellt momskonto.
Bokföra förutbetalda intäkter
Om kunder har betalat dig i förskott eller du har skickat fakturor för tjänster som ska utföras först nästa år räknas det som förutbetalda intäkter. Dessa bokförs på kreditsidan av ett konto i kontoklass 29.
Exempel: Du har fakturerat hyra i förskott under 2025, men den gäller egentligen för 2026.
Konto
Debet
Kredit
1930 - Bank
10 000
3911 - Hyresintäkter
8 000
2611 - Utgående moms
2 000
I december 2025 skapar du en verifikation och bokför den förutbetalda intäkten.
Konto
Debet
Kredit
2970 - Förutbetalda intäkter
8 000
3911 - Hyresintäkter
8 000
År 2026 vänder du verifikationen och flyttar intäkten till 2026.
Konto
Debet
Kredit
3911 - Hyresintäkter
8 000
2970 - Förutbetalda intäkter
8 000
Bokföra upplupna kostnader
Upplupna kostnader är utgifter för varor eller tjänster som du använder i år, men som faktureras eller betalas först nästa år. Dessa bokför du på kreditsidan i kontoklass 29.
Vanliga exempel är el du förbrukat eller löner till anställda. Är beloppet över 5 000 kr behöver du dela upp det över perioden det gäller. Tänk dig att du använde el under 2025 men fakturan kommer först 2026 – det är en typisk upplupen kostnad. Du skapar en verifikation 2025.
Konto
Debet
Kredit
2990 - Övriga upplupna kostnader och förutbetalda intäkter
6000
5020 - El för belysning
6000
År 2026 vänder du verifikationen och bokar bort den upplupna kostnaden.
Konto
Debet
Kredit
5020 - El för belysning
6000
2990 - Övriga upplupna kostnader och förutbetalda intäkter
6000
När fakturan kommer bokför du den mot ett inköpskonto och eventuellt ett momskonto.
Vill du fördjupa dig i periodiseringar? Kolla in vår artikel Vad är periodisering eller bläddra i vår guide Bokföra - Allt du behöver veta. Vi har gjort det enkelt!
Både i Spiris och Visma Administration finns inbyggda stöd som hjälper dig att periodisera. Våra hjälpavsnitt visar hur enkelt du hanterar periodiseringar. I Spiris: Periodisera Leverantörsfaktura Periodisera en verifikation Periodisera kundfaktura (finns bara i Bokföring & Faktuering+)
I Visma Administration: Skapa periodisering
... Visa mer
2020-06-10
09:49
Hejsan!
Såklart ska jag försöka hjälpa dig bena ut dina funderingar gällande VMB-varor. 🙂
Fråga 1. Ditt inköp kan du precis som du skriver bokföra på kontot för egen insättning och som motkonto kan du debitera 4020 Inköp VMB varor. Det är ingen ingående moms när du köper från privatpersoner. I eEkonomi kan du bokföra detta som en manuell verifikation under Bokföring - Verifikationer eftersom det är ett inköp med privat konto.
Fråga 2. Jag rekommenderar starkt tråden Bokföra VMB varor, jag tycker du ska börja där för att läsa dig till hur försäljningen kan bokföras. Det finns många fina exempel och sidan jag länkat till finns ett tydligt exempel på hur du bokför försäljning med vinst.
Fråga 3. När du aktiverade integrationen till iZettle fick du välja vilket konto Fordran mot kortutgivare skulle gå mot, standardinställningen är att denna fordran bokförs på 1580 men om du är osäker på om du har valt något annat konto kan du kontrollera detta under Inställningar - Företagsinställningar - Grunduppgifter. När dagsförsäljningen från iZettle bokförts i eEkonomi och betalning gjorts till ditt privata konto bokför du denna betalning under Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation. Du debiterar kontot för egen insättning och krediterar kontot du valt för Fordran mot kortutgivare.
Känns något oklart så får du gärna återkomma men jag hoppas och tror att detta kan hjälpa dig en bit på vägen.
Ha en härlig onsdag!
/My
... Visa mer
2020-06-05
14:10
Nu när parkering vid arbetsplatsen inte ska förmånsbeskattas, retroaktivt från april t.om årsskiftet, hur ska detta redovisas? Vi har med det på lönespecifikationen som övrig förmån och skatt beräknas på förmånsbeloppet. Ska detta fortsatt vara med på lönespecifikationen? Än så länge dras det fortsatt skatt baserat på förmånen. Kommer Visma lön (300) uppdateras eller ska förmånen inte tas med på den anställdas lönespecifikation?
... Visa mer
2020-06-05
09:46
1Gilla
Hej!
För att kunna hjälpa dig så bra som möjligt behöver jag lite mer information om vad som sker mer exakt. 🙂
Får du ett felmeddelande eller vad händer när du loggar in på det specifika företaget?
Lättast är kanske att du kontaktar oss på supporten via chatt eller telefon så kan vi kika på det tillsammans direkt med dig. Annars får du gärna återkomma med lite mer detaljerad information om vad som sker vid inloggningen i Visma Lön på företaget.
/My
... Visa mer
2020-06-04
13:14
1Gilla
En kort återkoppling: My, korrekt uppfattat. Problemet försvann av sig självt efter ett tag.
... Visa mer
2020-06-03
09:16
Hejsan!
Vi kikade på en faktura som du skickat till denna mottagare och ser att den innehåller tomrader. Detta brukar stoppa hos mottagaren om de använder sig av Peppol. Min rekommendation är att du tar bort dessa rader på fakturan du skickat. Är det så att du har fortsatta problem så får du gärna kontakta oss på supporten via chatt eller telefon så tittar vi på det tillsammans för att komma fram till en lösning. 🙂
/My
... Visa mer
2020-06-02
08:17
1Gilla
Du kan gå efter @CarinaEsp s förslag ovan och då slå ihop alla händelser, men då får du göra det via en manuell verifikation. Ta gärna hennes förslag på att upprätta en händelse per rad för att göra det så tydligt som möjligt också och glöm inte underlaget från ditt skattekonto. 🙂
När du gör den manuella verifikationen under Bokföring - Verifikationer så kommer du få en varning om att vi inte rekommenderar dig att bokföra på dessa konton manuellt utan att gå via Kassa och Bankhändelser, vilket också stämmer i vanliga fall. Denna gången kan du då bortse från varningen och gå vidare eftersom det gäller flera händelser i samma verifikation.
Ha en härlig tisdag!
/My
... Visa mer
2020-06-01
10:39
Hej Lena,
Va skönt att du fick ett tydligt svar på din fråga, tack för att du dessutom delar med dig utav det i forumet. Det kan ju hjälpa flera, som du beskriver så är det en djungel vissa gånger. 🙂
Nu känns det som att du fått koll på läget om jag tolkat det rätt, annars får du gärna återkomma.
Ha en härlig måndag!
/My
... Visa mer
2020-06-01
10:19
Hej!
Du skriver att fakturan är korrekt bokad med konto och belopp men det kan den ju inte vara om du har en differens. Som jag tolkar dig har du skapat en fullbetalning av fakturan i programmet så saldot är noll men i verkligheten har du betalat 54 kr för lite till din leverantör - stämmer det?
Om du önskar korrigera detta behöver du ångra matchning av bankhändelsen och det gör du under Kassa- och bankhändelser. Sedan får du bokföra en delbetalning av leverantörsfakturan och när du i maj sedan gör betalningen av de resterande 54 kronorna så matchar du mot leverantörsfakturan så den blir slutbetald.
Ett tips kan vara att alltid göra betalningarna av fakturor via Kassa- och bankhändelser och antingen kopiera och klistra in ditt kontoutdrag från banken eller ha en bankkoppling så slipper du liknande felaktigheter i fortsättningen.
Hoppas detta kan hjälpa dig och tänk på att du är alltid välkommen att höra av dig igen om det uppstår några frågor eller funderingar.
/Tinna
... Visa mer
2020-05-28
09:03
Hej @Nina__31
När jag läser tråden och pratar med mina kollegor om den så känns det lite som en speciallösning som fungerar i trådskaparens fall här och det är svårt att veta vilket konto intäkten bokfördes mot. Det beror vad det är för typ av försäljning och om det är inom Sverige, inom eller utanför EU.
Återkom gärna med mer information om intäkten så kan vi säkert kika på ett passande konto. 🙂
/My
... Visa mer
2020-05-26
11:05
2 Gillar
Hej! Man kan göra avsättningar för att minska det skattemässiga resultatet. Avsättning kan göras med normalt sett 30 % av vinsten och det innebär alltså att man skjuter skatten framför sig till ett annat år. Som jag ser det finns det två vettiga skäl till att göra avsättningar. 1. Man har en inkomst över brytpunkten och behöver betala statlig skatt, då kan det vara så att man beräknar att ha lägre inkomst året efter och väljer att skatta fram det då istället. Alternativet är att man ombildar till AB. 2. Man närmar sig pensionsålder och sätter av för att kunna skatta fram som pensionär och få utökat jobbskatteavdrag och lägre soc avg. Nedan info hittade jag driva-eget. Gå gärna in på länken under också för mer information. Nackdelar: Periodiseringsfond och expansionsfond Om du är enskild näringsidkare eller fysisk person som är delägare i handelsbolag måste du vara väldigt noga med att det är företagets pengar som du avsätter och de ska inte användas för privat konsumtion. Pengarna måste finnas där den dag som du måste skatta för återföringen av periodiseringsfond. Om du inte ser pengarna som företagets sitter du i en rävsax den dag som de ska fram. Akta dig för skattefällan! När du återför din periodiseringsfond eller expansionsfond i en enskild firma räknas pengarna inte som sjukpenninggrundande inkomst (SGI). Det problemet har inte aktiebolag – där bestäms din SGI utifrån vilken lön som du tar ut. Källa: https://driva-eget.se/nyheter/skatt/akta-dig-for-skattefallan-fa-koll-pa-periodiseringsfond-och-expansionsfond/ När det gäller din banktjänsteman så är det svårt att ge den bästa rådgivningen i just detta läge. Det bästa rådet hade varit att från början inte göra avsättningar och redovisat ett hyfsat resultat varje år. Nu beror det lite på hur kunnig banktjänstemannen är. Normalt sett är det inte lätt som egenföretagare att få ett bolån. En av anledningarna är just att de är dåliga på att läsa rapporter från en enskild firma och förstå en NE-bilaga. Om du har tur och återför alla gamla avsättningar och inte sätter av nytt så kanske banken kommer tycka att du har en bra inkomst och inte förstår att det egentligen är gamla års resultat som du plockat fram. Å andra sidan kan de undra varför det gått så "dåligt" tidigare år när de tittar på siffran längst ner. De 117 251 kr som du refererar till är det som har satts av tidigare till pfond och 100 410 kr är som förslag att sätta av ytterligare. Eftersom detta är från 2018 så antar jag att du nu har totalt 217661 kr i pfond avsatt idag vilket innebär att när dessa skattas fram så är det drygt 100 tkr i skatt som ska betalas. Om du dessutom ökat ditt resultat för varje år så kan det resultera i att det blir statlig skatt att betala också. Rent krasst om jag hade varit banktjänsteman med de kunskaper jag har som redovisningskonsult så hade jag varit tveksam till att låna ut pengar i detta fall. Men som sagt de flesta banktjänstemän har inte dessa kunskaper så det kan bli ditt triumfkort. De banktjänstemän som är medvetna om sina bristande kunskaper brukar fråga om man tagit hjälp av en redovisningskonsult. En redovisningskonsult skulle inte rådgivit dig att göra dessa avsättningar från början. Många enskilda näringsidkare som jag får in som kunder brukar man få börja med att göra omprövningar upp till 5 år bakåt i tiden just pga avsättningar till pfonder och att det aldrig kommer ett bra läge att skatta fram gamla fonder på. Testa att bara skicka balans- och resultatrapporter till banken för några år bakåt i tiden. Det säger bäst om hur bolaget går. Lycka till! Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-05-25
10:49
1Gilla
Hej Anna och tack för utförlig info. Dock jobbar jag inte längre i Visma Skatt utan via Visma Skatt & Bokslut Pros årsavslutsmodul samt mitt egna bolags årsredovisning och deklaration i eekonomis modul för det.
Men det är bra att man inte kan göra klart innan skv har öppnat, då ändringar som de ev beslutar om riskerar att inte bli korrekt. Dock kan man ju tycka att skv inte har genomfört några direkta ändringar senaste åren gällande deklarationerna...
Ha det gott och lycka till i bokslutandet 🙂
... Visa mer
2020-05-20
14:06
Hej,
Jag är med dig. 🙂
Du registrerar det nya redovisade värdet med avdrag för den redan registrerade avskrivningen.
/My
... Visa mer
2020-05-20
10:01
2 Gillar
Tack och bock, nu är min nyfikenhet stillad 🙂
... Visa mer
2020-05-18
09:44
1Gilla
Hej @Adde12
Jag har varit i kontakt med vår faktureringsavdelning för att se vad som gäller kring kommande fakturor. De 4 kr som det blev en differens på mellan kreditfakturan och utbetalt belopp är bortbokade hos oss och dem kommer inte läggas på någon kommande faktura till dig. Du kan alltså följa @Pacsac råd och bokföra det som en öresavrundning. 🙂
/My
... Visa mer
2020-05-15
15:49
Hejsan!
Eftersom du har en enskild firma av vad jag kan se så funderar jag på om du ska bokföra detta på konto 2013 - eget uttag eller liknande. Det finns en del regler vid konferens och för att man skall få avdrag, därav min tanke med eget uttag.
Detta gäller för att få avdrag
Minst sex timmar per dag innehåller effektivt arbete.
Den effektiva arbetstiden under en resa som pågår en vecka är minst 30 timmar, jämnt fördelat under veckan.
Resan är till nytta för företaget.
Resan får inte heller innehålla för stor del nöje och avslappning.
Är du osäker kan det vara en bra idé att kontakta Skatteverket tycker jag. Om kriterierna uppfylls så kan kan lämpliga konton vara:
5800 Resekostnader
5940 Utställningar och mässor.
6900 Övriga externa kostnader
6991 Övriga kostnader
Hoppas detta hjälper dig en bit på vägen.
Ha en trevlig helg!
/My
... Visa mer
2020-05-15
11:38
Hej,
Är inte rutan Semestertillägget betalas ut vid uttagstillfället markerad under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Semester - Ändra semestervillkor och du betalat ut tillägget via snabbvalet Semester, ersättning så kommer programmet känna av att semestertillägget redan betalats ut. Både vad det gäller sparade dagar och kvarvarande betalda dagar.
Ha en fin fredag!
/My
... Visa mer
2020-05-15
10:53
Hej @lars_r
Ja, det var lite snabbt uttryckt utav mig, ber om ursäkt för det. Anledningen till att jag ville att du skulle kontakta vår support direkt var för att vi har svårt att felsöka och återskapa problemet härifrån utan en aktiv bankkoppling med SEB. Vi har inte hört att andra användare har råkat ut för detta och eftersom vi inte har möjlighet att testa det hos oss så behöver vi kolla på det tillsammans med supporten. Nu kommer jag skapa ett ärende för detta istället, du kommer få ett mejl utav mig du gärna får svara på och bifoga dina skärmklipp på felmeddelandet. Så ska vi självklart kika på det och försöka lösa det.
När du kontaktar oss via telefon eller chatt så har vi möjlighet att koppla upp oss mot ditt Visma eEkonomi via en supportkod eller fjärrstyra din dator via TeamViewer, vilket jag avgjorde och tyckte passade bättre i detta fallet för en smidigare och snabbare hantering. Det går också att skicka bilder i chatten om du chattar med oss direkt från Vismaspcs.se och väljer Kontakta oss i menyn.
Om du i framtiden har andra frågor, funderingar eller annat och vill skriva i forumet finns även här möjlighet att lägga in bilden. Det gör du genom att klicka på kameraikonen när du skapar ditt inlägg.
/My
... Visa mer
2020-05-15
10:36
Hej @Emilia_
Eftersom du har haft en hantering som fungerat för dig tidigare så tycker inte jag heller det borde vara några problem. Vi har inget allmänt känt fel gällande detta för tillfället så min rekommendation är att du kontaktar oss på supporten via telefon eller chatt för vidare felsökning. På så sett kan vi kolla på det tillsammans med dig och förhoppningsvis ringa in problemet.
Ett annat alternativ är att du importerar ditt kontoutdrag med hjälp av en CSV-fil från banken istället. Det ska absolut fungera med kopiera/ klistra in- funktionen men detta är ändå min rekommendation framåt. Aktiv bankkoppling finns också, då importeras kontoutdraget till eEkonomi automatiskt. Det är du säkert koll på men vill utifall att ge dig informationen om inte annat. 🙂
Hoppas något utav alternativen ovan fungerar för dig!
Ha en fin fredag!
/My
... Visa mer
2020-05-14
11:30
Hejsan,
Som du skriver @AnnicaL kan man inte på en redan bokförd bankhändelse koppla bilden under Kassa och bankhändelser, utan det görs till själva verifikationen som skapats när bankhändelsen matchades.
Däremot kan du koppla en bild samtidigt som du gör matchningen under Kassa och bankhändelser. Du klickar på Matcha på bankhändelsen och kan då ute till höger välja Koppla bild. I det läget får du välja vilken bild du vill koppla, du kan välja mellan dem som finns under Inköp - Bildunderlag eller Ladda upp fil från datorn. Du kan sedan fortsätta matcha och bokföra händelsen som vanligt och bilden kommer då vara kopplad till verifikationen som skapas.
Hoppas och tror detta kommer kunna underlätta ditt arbete framåt. 🙂
/My
... Visa mer
2020-05-14
11:07
@Fd medlem
Jag har återskapat allt hos mig och kan bokföra verifikationen när jag skapar den manuellt. Det är inte helt lätt att felsöka varför du inte kommer vidare här faktiskt, kolla gärna att alla kassa- och bankhändelser är bokförda och matchade så det inte finns några som inte är avstämda där. Annars är du välkommen att kontakta oss på supporten via telefon eller chatt så kan vi kolla på det tillsammans med dig för att se varför felmeddelandet dyker upp. 🙂
/My
... Visa mer
2020-05-13
11:54
Hejsan,
Jag var inne i Srf konsulternas pdf. om korttidsarbete som jag tycker ger riktigt bra information, även gällande semester som finns på sida 12. Där tolkar jag det som att semesterlön hanteras som tidigare och beräkning görs på ordinarie lön men att detta kan skilja sig om företaget har andra regler och belopp i sina kollektivavtal. Samma sak skriver dem om intjänandet av semester, att detta normalt inte ska påverkas av korttidsarbete.
Det finns mycket information som jag tror och hoppas kan hjälpa dig kring dina funderingar, men kan vara bra att kolla med ert kollektivavtal också för att säkerställa om något speciellt gäller där. 🙂
/My
... Visa mer
2020-05-13
10:35
Hejsan!
Vad roligt att du startat upp en ny enskild firma, såklart ska du få hjälp att komma igång med detta. Utgifter för varuinköp debiteras något av kontona i kontoklass 40-45 beroende på vad inköpet avser, om du köper in varor från Sverige är ett vanligt varuinköpskonto 4000 - Inköp av varor från Sverige. Jag förstod det som att detta var varuinköp från Sverige i ditt fall och kommer ta bokföringskonto 4000 som ett exempel i konteringarna nedan.
Verifikation nummer 1 med ingående moms
Kredit 1930 - det som dragits från ditt företagskonto vid inköpet
Debet 2641 - ingående moms för inköpet
Debet 4000 - varuinköpet exkl moms
Verifikation nummer 2 blir liknande när det gäller kontot för varuinköpet men eftersom privatpersoner inte är momsregistrerade finns det ingen moms att dra av
Kredit 1930 - det som dragits från ditt företagskonto vid inköpet
Debet 4000 - varuinköpet
Hantering i eEkonomi
Beroende på om du fått fakturor för inköpen eller om du kanske endast har ett kvitto har vi olika beskrivningar på hur du gör rent programmässigt. Jag rekommenderar vårt skrivna hjälpavsnitt Kom i gång med inköp för bästa information beroende på din situation. 🙂
Hoppas detta hjälper dig på vägen.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2020-05-12
20:19
1Gilla
Tack snälla för bra svar!
... Visa mer
2020-05-12
13:07
Hej maand01,
Vad jag förstår har du nu kontrollerat allt som min kollega My föreslår ovan men hittar inte hur detta kan ha uppstått? Då rekommenderar jag att du tar kontakt med mina kollegor på supporten så får de titta närmare på hur det ser ut i ditt program.
Förresten, du skulle även kunna dubbelkolla så allt ser rätt ut på den anställdas standardlönebesked. (Personal - Anställda - Fliken Lön) Vet att vi för något år sedan hade ett ärende där man lagt in lönearten för avsättning med en fast kvantitet. Detta gjorde att timmarna för avsättning som stod på standardlönebeskedet gick före/dominerade de beräkningar som programmet gjorde för avsättning.
Kolla på det en gång till och annars är du välkommen att kontakta supporten.
/Tinna
... Visa mer
2020-05-08
09:58
Hej!
Eftersom det varken finns bankgiro på leverantörsfakturan du skannar eller på leverantören i Visma eEkonomi så kan jag hålla med om att det är ett märklig felmeddelande att få upp. Det lättaste här blir om du kontaktar oss på supporten via telefon eller chatt så vi kan kolla på detta närmre tillsammans med oss.
Ha en trevlig helg!
/My
... Visa mer
2020-05-07
15:40
Jag är nog inte helt med på vart i programmet eller på anställdas lönebesked du menar att detta inte syns så jag ger ett par exempel på vad som sker vid avsättningen, förhoppningsvis kanske något utav alternativen hjälper dig. När du gör en avsättning av arbetstidsförkortning så hamnar detta i tidbanken automatiskt.
Du beskriver att du registrerat avsättning till tidbank för Arbetstidsförkortning med löneart 4200 på lönebeskedet och att du ser denna ökning. Din fundering var hur du gör för att de anställda ska kunna se avsättningen utav timmarna om jag förstod dig rätt. Menar du att de anställda inte ser själva lönearten på lönebeskedet kan du börja med att kontrollera inställningen för den. Det gör du under Lönearbete - Lönearter - Sök på löneart 4200 - dubbelklicka på den och gå till flik 3 Egna inställningar - kontrollera att markeringen är gjort för Visas på utskrift av lönebesked. Är denna markerad bör den anställde se lönearten och avsättningen på lönebeskedet när det skickats.
Avsättningen syns också på själva lönebeskedet, även när lönen är upplåst och du bara förhandsgranskar det. Beroende på om du har Enkel eller Detaljerad inställning under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Utskrifter m m ser du och de anställda saldot på lite olika ställen.
Vid Enkel inställning för lönebeskedet blir det följande
Vid Detaljerad inställning för lönebeskedet blir det följande
Som jag skrev tidigare i början så hamnar avsättningen automatiskt i tidbanken. Jag öppnade snabbvalet Tidbank efter att jag gjort avsättningen med löneart 4200. Det syns då i tidbankens total enligt följande
Annars är en fundering om dina anställda använder appen Min Lön och att du skickar lönebeskeden till Mitt lönebesked. Då syns inte alla saldon direkt i appen utan de anställda kan behöva logga in på Vismaonline.com - Mitt lönebesked och öppna PDF:en direkt. Då syns saldot för arbetstidsförkortning.
Är det inget av ovanstående behöver jag mer information utav dig. 🙂
Vad vill du ska ske vid avsättningen?
Vart syns inte avsättningen mer exakt? På anställdas lönebesked eller i löneprogrammet?
Är det något som du tycker fattas både för dig och för dina anställda på lönebeskedet?
Återkom gärna!
/My
... Visa mer
2020-05-06
15:20
1Gilla
Hejsan!
Det är toppen att du ändrat du så framtida försäljning blir uppbokad på korrekt konto framåt. Precis som du är inne på så påverkar denna ändringen inte redan utställda och bokförda fakturor bakåt i tiden men i detta fallet är inte det någon större fara.
Eftersom kontona 3041 och 3051 har samma momskod, är i samma kontoklass och påverkar samma ruta i momsredovisningen behöver du inte göra en rättning av verifikationerna, det kommer bli korrekt redovisat ändå. En anledning till att korrigera verifikationerna är i så fall för din statistiks skull så du kan följa upp på kontonivå vad du sålt i varor respektive tjänster under året, men det är som sagt inte ett måste för att det ska bli rätt hos skatteverket.
Ha en fin fortsatt dag! 🙂
/My
... Visa mer
2020-05-05
10:19
Företaget har sålt en faktura till Promentor. Fakturan krediterades efter några månader och vi fick en skuld till Promentor, dock har vi sålt en ny faktura till dem som pengarna går till. Men hur bokför jag den ursprungliga skulden till Promentor som jag sedan krediterar när vi sålde dem en ny faktura?
... Visa mer
2020-04-30
11:55
Jag har använt mig av en redovisningskonsult men har inte lust att använda dom längre på grund av dyr och inte effektiv. Men kan kolla med andra i ämnet.
... Visa mer
2020-04-30
11:11
1Gilla
Hej,
Jag har kikat runt lite och hittar inte jättemycket information kring detta faktiskt. Jag bollade lite med en kollega och därmed kollat baskontoplanen. Baskontoplanen ger en ram vilka konton som är lämpliga att använda, därför borde det vara ok att skapa upp ett konto, till exempel 4601. Sedan bokföra in alla kostnader som man vill söka stöd för mot detta kontot. Eftersom kostnader redan bokförts mot 4600 så är mitt tips att gå igenom huvudboken för 4600, identifiera vilka kostnader som är relaterade till stödsansökan och boka om dessa från 4600 till 4601.
Hoppas detta hjälper dig en bit på vägen. 🙂
Ha en trevlig valborg!
/My
... Visa mer
2020-04-28
11:14
1Gilla
Hej igen, där var felet - jag hade brutit ut denna person från en deklaration för ett par makar och detta var person 2. När person 1 raderades fördes födelseåret över till gamla person 2 så att det var gamla person 1s födelseår som stod kvar. Sen kan man ju undra varför det blev på detta viset men det är ju engångsproblem vid övergång från Byråstöd till Advisor där man inte kan ha paret tillsammans i Skatt längre. Problemet löst, tack för hjälpen!
... Visa mer
2020-04-27
15:42
Hej! Jag tror att du får svar på din fråga om du läser forumtråden Inköp av tjänster och varor inom och utanför EU. Känns något oklart får du gärna återkomma! /My
... Visa mer
2020-04-27
14:30
Hejsan,
Jag kan inte hitta någon information om att skatteverket skapar verifikationer åt dig eller att du kan exportera en SIE-fil från deras hemsida faktiskt. Lättast skulle jag säga är att kontakta skatteverket för information om hur du kommer vidare för att skapa en export.
Finns det en SIE-fil att exportera kan du importera denna under Inställningar - Import och export - SIE Import av bokföringsdata i eEkonomi. Eftersom det är en SIE-fil kommer du inte behöva välja år själv utan verifikationerna ska placeras på rätt period automatiskt.
Går det inte att exportera en SIE-fil från skatteverket är förmodligen tanken att du ska lägga in de nya verifikationerna manuellt. Det gör du under Bokföring - Verifikationer - Ny i eEkonomi.
Hör av dig om något känns oklart!
/My
... Visa mer
2020-04-27
14:24
1Gilla
Hej på er!
Det stämmer att du normalt sätt kan ladda ner en fakturakopia när du står vid Fakturainformation. på Mina tjänster, däremot har vi stängt av den funktionen tillfälligt för att lösa en bugg som upptäckts. Vill ni få ut en fakturakopia nu kan ni gå via sida Avtal och abonnemang - Begär fakturakopia.
Ha en fin fortsatt måndag!
/My
... Visa mer
2020-04-27
13:45
Hejsan!
I lön 300 kan du använda dig utav snabbvalet Övriga tillägg/avdrag för att betala ut den retroaktiva lönen, använd någon/några utav lönearterna 1175 Retroaktiv lön, ej semestergr lön, 1176 Retroaktiv lön, semestergr lön och 1177 Retroaktiv lön, semestergr rörlig beroende på hur underlaget för semesterberäkningen ska påverkas. Beloppet får anges manuellt och beloppet får du enklast fram genom att kolla på perioden från oktober 2019 till dess att löneperioden ändrats. Du får kika på eventuell månadslön, sjuklön, övertidsersättning m.m som har betalats ut, vad den anställde skulle haft enligt den korrekta månadslönen och betala ut mellanskillnaden.
En rekommendation är att använda en utav utskrifterna för Lönehistorik under Utskrifter och spårning - Utskrifter så behöver du inte gå igenom lönebeskeden var för sig.
Känns något oklart får du gärna återkomma! 🙂
/My
... Visa mer
2020-04-27
10:55
Hej!
Det stämmer, dina avskrivningar ovan redovisas i R10 på NE-bilagan. 🙂
/My
... Visa mer
2020-04-24
09:44
Hejsan!
I löneprogrammet ändrar du detta under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Inställningar. När du gör ändringen krävs det att lönen den 24:e april är låst så inte denna påverkas utav ändringen och rent programmässigt behöver du inte tänka på något speciellt efter ändringen. Precis som du säger får de anställda ingen lön utbetald förrän juni nästa gång, vilket innebär att du inte skapar en ny lönekörning förrän i juni i Visma Lön och då får de anställda lön för maj månad. Har ni haft inställningen för avvikelser förgående månad tidigare kommer de anställda i junis lönekörning både ha avvikelser från april och maj.
Jag tolkar det som att detta är rätt och riktigt avtalat med de anställda också, om inte ska detta göras innan ändring utav löneperiod från innevarande till förgående månad.
Ha en fin fredag och kommande helg!
/My
... Visa mer
2020-04-23
15:09
1Gilla
Det var synd .. Alla har olika lösningar..det är en fråga om digital mognad för både kund och byrå. Olika vägar att gå helt enkelt...det funkar säkert om företagen skickar en e-postfaktura istället, det kan alla. Slipper portot och gå till brevlådan.... men skickar fakturan till autoinvoice istället då kommer den direkt in i e-ekonomi. Alternativ 2 -som jag tror passar bättre. Att kunden får alla e-postade fakturor till sin e-post och "vidarebefordrar" de till dig, då är de attesterade redan och du slipper attest rundan...mm Du får allt tolkat och klart då slipper du hela hanteringen med registreringen. Betalningen kan du sköt om i e-ekonomi och själv betalningsattestera i banken. Jag avråder får att att betalningsattestera i bank- det är kunden som ska betalningsattestera i banken. En bra tumregel om man är många som jobbar med samma kund undantag finns med då ska fullmakter skrivas under mm. Bättre med läs behörighet i bank.
... Visa mer
2020-04-23
12:08
1Gilla
Hej igen Jag har dessa inställningar och schemat har gällt under hela året och även inställningarna där ser ut som de ska, men jag fick det inte att stämma riktigt när jag gjorde semesterårsavslutet (beror nog på att jag haft fel semesterrätt under hela året då jag missat att det alltid ska vara 25), så jag ändrar semesterrätten nu på det nya året, så kommer det nog att stämma vid nästa avslut.
... Visa mer
2020-04-22
09:45
1Gilla
tack för snabb respons, ha en bra dag!
... Visa mer
2020-04-21
10:39
Hej HenrikDa, Personligen har jag inte upplevt sådana problem som du har (i form av totalt haveri) och jag kör # iOS 13.4.1 på iPad Pro 2018 i form av hybrid dator. För egen del så har jag valt denna hybrid lösning som framtidens dator istället för de äldre och mer konventionella vikbara laptops (Airs, Pros) även om dessa modulers kapacitet också vida överstiger normalt användande. De problem jag har är aktiva hyperlänkar i scroll fönster, vid för många flikar aktiva, felaktig dynamisk normalisering av scrollfönster, re-load problematik osv... Det är ju detta strul som skapar störningar i arbetsflödet för min del och med att fullt ut nyttja dess kapacitet av eEkonomi i Safari miljö på plattformen ipad iOS. Det är tydligt att webbsidan’s och gränsnittets kompabilitet inte optimerad för senaste Safari. Men jag antar att när Visma anser att tiden är mogen för detta så åtgärdas även dessa problem med all säkerhet. Jag upplever dock att Visma är mer vana att jobba i PC-miljö och är inte lika djupt förankrade i disciplinen Mac OSX och särskilt inte i iOS-gränsnittet, tyvärr. /Carl.
... Visa mer
2020-04-21
09:54
@Fd medlem
Det jag reagerade på var att det oplacerade kontot bestod av bokförda periodiseringsfonder, stämmer inte det?
Ej placerade konton innebär att det finns konton som har ett bokfört saldo men att programmet inte vet kontot ska placeras i Balans- eller resultaträkningen. Om du skapar deklaration för din enskilda firma bokför du inte periodiseringsfonder löpande på dina bokföringskonton i eEkonomi utan det hanteras direkt i din inkomstdeklaration och i tillägget för deklarationsmodulen hittar du det under Deklaration - Skattemässiga justeringar - Periodiseringsfond för att registrera det.
För att det ska bli rätt och riktigt behöver jag därför lite mer information.
Vilket kontot är det som är oplacerat?
Vad är bokfört på kontot? Är det periodiseringsfonder som bokförts?
Om inte, vad består saldot utav?
/My
... Visa mer
2020-04-20
12:13
1Gilla
Hej, Tack så jätte mycket för upplysningen!
... Visa mer
2020-04-17
16:27
Hej igen Jens!
Rörlig semesterlön räknas bara fram vid semesterårsavslutet om du använt lönearter som påverkar den rörliga semesterlönen. Har den inte utbetalats innan nästa semesterårsavslut kommer beloppet att försvinna och ersättas av ett nytt uträknat belopp som gäller för nästkommande år. I med att den anställde i ditt fall börjar på semestervillkor 20/21 från första april tänker jag att den rörliga delen inte ska betalas ut, imed att det är från det nya semesteråret. Du kan alltså fortsätta med semesterårsavslutet och låta programmet räkna fram ett nytt uträknat belopp som gäller.
Trevlig helg!
/My
... Visa mer