2020-06-08
08:47
1Gilla
Toppen, det kommer jag att ha nytta av, tack för det / mvh Carina
... Visa mer
2020-05-06
08:13
Godmorgon Davor,
Jag skapade ännu mer osäkerhet gällande ditt organisations- och kundnummer. Joanna har förberett ett ärende och jag kommer be en kollega att kontakta dig under dagen.
/Tinna
... Visa mer
2020-05-05
09:03
2 Gillar
Inte i programmet. Detta oavsett vilken version du kör med, 200 upp till 2000. Denna funktion ligger som en tilläggstjänst via Visma Ekonomiöversikt som de tar 65 kr/månad för. Det andra alternativet är att "klippa o klistra" via excel för att få till det..... //Davor P
... Visa mer
2020-03-23
18:52
år 2001 fick jag mitt barndomshem som gåva av min far, då gåvoskatten fortfarande tillämpades på den tiden gjordes ett reverslån till min far som skrevs av med 10000kr/år och jag betalade ränta på 1% år, nu i år pga att min pappa flyttat in på äldreboende fick jag resterande del av reverslånet i gåva. då det är som mest fördelaktigt för honom ekonomiskt. det jag undrar är hur jag nollar detta lån i bokföringsprogrammet inför deklarationen 2020 lånet ligger på konto 2300 tacksam för hjälp med detta Med vänlig hälsning Mikael
... Visa mer
2020-03-17
10:40
Jag har inte själv detta problem så jag gissar lite och försöker få en lösning till dig..... Använder du dig av beställningsfunktionen vid varuinköpen? Använder du artikelkonteringar? Har du angett "rätt" inköpskonto så att artikeln kan knytas till detta inköpskonto? Hoppas att detta kan hjälpa dig lite på traven.... //Davor P
... Visa mer
2020-03-17
10:18
1Gilla
Hej Davor,
Vi har slagit våra huvuden ihop här på kontoret och kommit fram till att din fråga är för komplex för att svara på utan att göra en utredning. Rekommendationen är att du kontaktar revisorn.
Ta hand om dig och tack för att du är med oss och skriver i forumet!
/Tinna
... Visa mer
2020-02-19
10:32
@Fd medlem,
I dokumentet Ändra balans- och resultatrapport beskrivs vilka ändringar du kan göra och vad filerna heter. Vill även passa på att slå ett slag för Ekonomiöversikt där du massor av möjligheter både att förändra i rapporterna, få snygga diagram och presentationer mm.
/Tinna
... Visa mer
2019-12-28
09:45
Hej, på VOI’S kvitto specificeras 6% v.a.t. VOI technologys 559160-XXXX.
... Visa mer
2019-10-23
09:55
Toppen! Tack så mycket 🙂
... Visa mer
2019-10-22
11:07
2 Gillar
Inte riktigt. Inbetalningarna kommer som en "BGMAX" fil som du läser in i Visma. Leverantörsbetalningarna läggs i en fil av visma som du laddar upp till banken. När denna fil skapats ändras statusen på fakturorna från EJ BETALD" till "PÅ VÄG" Från banken får du dagligen filer som du laddar ner till din dator. En fil är leverantörsfakturor. När den filen läses in så "prickas betalningarna av" automatiskt. Fakturorna går från statusen "PÅ VÄG" till "BETALD". När du journalför betalningarna "försvinner" fakturorna från utbetalningar. När det gäller kundfakturorna så går du in under INBETALNINGAR - Återrapportering inbetalningar. Här klickar du på "läs in återrapporteringsfil". Med lite tur så kan programmet få rätt på alla betalda fakturor automatiskt. I en del fall där betalarna inte angett fakturanummer på betalningen behövs det lite handpåläggning så att fakturorna får statusen betalda. När du journalför betalningarna plockas de successivt bort från skärmen. En liten brasklapp är att banken vill ha ett par kronor i årsavgift för tjänsten, men den tjänar man in flera gånger om genom att man automatiserar hanteringen så att det tar "ett par sekunder" per faktura i hanteringstid till "någon minut" //Davor P
... Visa mer
2019-10-22
06:28
1Gilla
Tack! Funkade ju klockrent!
... Visa mer
2019-10-07
05:54
1Gilla
Nej, det görs inte. Det är kanske något som kan komma i en uppdatering kanske eftersom Riksbanken har API för att kunna ta ner information. I ditt fall hade jag starkt övervägt en integrationslösning för att minska ner arbetsbördan. Att behöva göra om arbetet som redan är gjort och finns tillgängligt i ett system är ett onödigt dubbelarbete samtidigt som du riskerar felstansningar under processen. Detta gäller som du själv har problem med, valutauppdateringar mellan systemen..... Prata med WooCommerce om de har någon integrationslösning som kan fungera för er. Jag misstänker att du inte har tillgång till deras plattform helt kostnadsfritt. En lite högre avgift till dem kan i slutänden spara pengar till dig och företaget.... //Davor P
... Visa mer
2019-10-02
03:36
2 Gillar
Dina uppdateringar synd först efter du klickar på LISTLÄGE och sen tillbaka på det aktuelle kontot. Jag tror att du skall kunna få till detta genom att trycka på CTRL + L två gånger. Ett annat alternativ är att klicka på UPPDATERA ikonen. //Davor P
... Visa mer
2019-10-15
12:42
Hej carcer, Om det inte hjälper att du gör justeringar under Arkiv - Inställningar - Rapportinställningar eller Davor P:s fiffiga förslag med Ctrl + musen så rekommenderar jag att du kontaktar oss så kan vi koppla upp och ta en titt på vad vi kan göra för att hjälpa dig. Ha en fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-10-02
11:03
Hej HannaMattsson, Jag tänker mig att avstämningsfunktionen i programmet borde kunna hinta om vad det är som misstämmer. När du går in under Bokföring - Avstämning och väljer avstämningsdatum - klickar på stäm av så får du upp en rad för 2440. Finns det en differens i kolumnen längst till höger så klickar du på den och får mer information om vad som kan ha orsakat differensen. Det kan t.ex. vara att du har gjort någon manuell transaktion på ett reskontrakonto. Vi har två olika instruktioner för avstämningar i programmet - Dels den automatiska avstämningsfunktionen men även en manuell instruktion . Jag rekommenderar att du alltid kör den automatiska först då den brukar indikera vad som är fel. Hoppas detta kan underlätta din felsökning. /Kristina
... Visa mer
2019-09-30
06:55
1Gilla
Ankomstdagen oavsett leveranssätt. Detta följs till 100%. Betaltid räknar jag för det mesta ankomstdatum + överenskommen betalfrist. Det enda undantaget som görs är transportstyrelsen och där jag av erfarenhet vet att jag blir drabbad av påminnelseavgifter. Vi har ett antal företag som notoriskt bakåtdaterar sina fakturor upp till 10 dagar. Dessa har blivit bättre efter att man påtalat att man strikt tillämpar ankomstdatum och inte fakturadatum om dessa inte sammanfaller. Försändelse med post dateras det datum det togs ur brevlådan. E-postade fakturor läggs med det datum som ligger i e-postprogrammet som ankomstdatum. EDI fakturor kontrolleras om ankomsddatum via Inexchange. //Davor P
... Visa mer
2019-09-24
11:49
Hej,
Vi har en bra artikel Digital bokföring vs. papper - spara tid och slipp onödiga utskrifter där skriver vi
såhär skriver vi om kvitton (men börjar med pdf-fakturor):
"
Exempel: Har du fått en PDF på mejlen, skriver ut den, sätter papperet i en pärm och slänger PDF:en så har du alltså förstört originalet. Själva mejlet kan du slänga om du sparar PDF:en, men oftast är det enklast att spara mejlet också och söka på kundnamn eller mappa alla mejl från en viss kund. Du kan också skapa en regel i mejlprogrammet som automatiskt mappar alla mejl från samma avsändare.
Och motsvarande: Om du får ett dokument eller papper, exempelvis ett kvitto eller ett avtal, och scannar in det så måste du spara orginalet i tre år. Kvitton har en tendens att blekna snabbt så att de blir oläsliga och all räkenskap måste vara läslig. Därför ska man enligt lag göra en kopia som arkiveras tillsammans med det, med tiden, oläsliga kvittot. (Det bästa är att kunden scannar in alla kvitton och underlag själv, i samma stund hen får det i sin hand, och sedan sparar det själv i ordnad form.)
"
Ha en trevlig dag!
/Sofia
... Visa mer
2019-09-16
10:57
1Gilla
Tack för väldigt snabbt svar 🙂
... Visa mer
2019-09-16
09:26
2 Gillar
Avtalsfunktionen skulle ändå kunna fungera. Om du skapar en avtalsmall med ett avtal som avslutas efter första fakturering. Därefter kan du skapa en mängd avtalsfakturor utifrån mallen.
... Visa mer
2019-09-05
09:46
SWINX ScanLev är vår lösning för hantering av leverantörsfakturor. Du kan arbeta antingen i Windows- eller Web-miljö. Programmet innehåller två olika delar, dels fakturahanteringen, dels en digital fakturadatabas som byggs upp efterhand som fakturorna registreras/importeras i SWINX. Skanna fakturan, attestera mobilt, bokför i Vismas ekonomiprogram! SWINX ScanLev förbättrar hanteringen av leverantörsfakturor. Skanna, registrera och distribuera fakturan elektroniskt. Efter attest (via dator, internet, mail eller mobil) för man över och kan klicka fram fakturan i affärssystemet. Därefter behöver man aldrig leta i pärmar - fakturorna finns i SWINX ScanLevs elektroniska arkiv! Attestera digitalt, via mobil eller i SWINX Online! Att arbeta mobilt är en självklarhet för de flesta idag. SWINX ScanLev stödjer detta arbetssätt på flera vis. Fakturor kan attesteras via mail eller direkt i mobiltelefon. Med mobilen kan man även titta på gamla fakturor och kolla priser. Det går även utmärkt att attestera fakturor via vår weblösning, SWINX Re:Flex. Eller så kan man lägga hela systemet i SWINX OnLine, vår nya molntjänst för fakturahanteringen. Läs in tolkade fakturor från BancTec, Dispose, AutoInvoice eller Kofax I SWINX ScanLev finns stöd för inläsning av tolkade fakturor från BancTec, Dispose, Visma AutoInvoice samt Kofax tolkningsprogram. Med dessa tjänster förenklas hanteringen ytterligare. De tolkade fakturorna direktimporteras och distribueras för attest från SWINX ScanLev innan de förs över till affärssystemet. Digitalt fakturaarkiv En av de mest uppskattade funktionerna i SWINX ScanLev är det digitala fakturaarkivet. Sök eller bläddra bland fakturor per leverantör, konto, projekt eller resultatenhet. Eller skapa egna urval som filtrerar fram det som eftersöks. Kort sagt - glöm fakturapärmen! Läs mer: www.swinx.se Kontakta oss gärna för mer info eller en webdemo: henric.berggren@swinx.se, 040-680 83 30 /Henric Berggren
... Visa mer
2019-08-26
13:20
Tack
... Visa mer
2019-08-27
09:11
1Gilla
Hej Herbert, Vi har en tjänst som heter Visma Autoinvoice, som är ett elektroniskt utskriftsval av dina fakturor. Kontakta oss gärna på supporten så kan vi kika vidare på det. Ha en fin dag! /Annelie
... Visa mer
2019-08-14
08:25
Hej Det här problemet har nu visat sig i andra program också, det är när vi sparar journaler på OneDrive. Vi använder nu en annan sökväg temporärt och får sedan flytta dokument till OneDrive. Den dator som har Visma-problemet hade inte Windows 10 update "för andra Microsoft-produkter” aktiverat, ev. löser detta OneDrive problemet helt för oss... Här är en liknande tråd https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/spara-journal-till-onedrive
... Visa mer
2019-08-14
05:03
1Gilla
Du kan kanske testa att dra in filen från USB minnet till skrivbordet och köra den därifrån?
... Visa mer
2019-08-04
20:49
1Gilla
Det går inte att göra den mindre. Alternativet är att använda Dropbox eller OneDrive. //Davor P
... Visa mer
2019-08-02
08:05
Du bör kunna sätta det datum du vill ha som reskontradatum. Har för mig att du kan göra det oberoende vilket bokföringsår du står på i programmet. //Davor P
... Visa mer
2019-07-11
07:06
3 Gillar
Tolkar det som ett varuinköp efter vad du skriver. Som jag förstår det så kommer ni att fakturera den vidare till slutkunden. Så kto 4010 om ni inte köpt den från utlandet? Lycka till!
... Visa mer
2019-06-27
07:01
3 Gillar
När du får en dubbel in- eller utbetalning så är det enklast om du lägger den extra betalningen på ett tillgångs- eller skuldkonto enbart. Eftersom du INTE har köpt/sålt något i samband med den extra betalningen är det inte nödvändigt att bokföra det som köp/försäljning. Kund betalar in dubbelt: D 1930 K 2420 - förskott från kund Du betalar för mycket: K 1930 D 1680 - Kortsiktiga fordringar På detta vis blir det rätt med moms. //Davor P
... Visa mer
2019-06-26
09:09
Hej Sivik, Detta är en rättning vi behöver göra i ditt program. Vänligen kontakta oss på supporten så hjälper vi dig. Ha en fin dag! /Annelie
... Visa mer
2019-07-25
09:11
Hej! Jag skulle vilja slå ett slag för Ekonomiöversikten. I ekonomiöversikten kan du ladda upp dokument, läsa alla bokföringsrapporter mm. Du köper ekonomiöversikten för ditt företag och betalar bara för det, sen kan du ge behörighet till hur många du själv önskar och vilken typ av behörighet. Dessa kan sedan logga in och ta del av informationen gällande ditt företag.
... Visa mer
2019-06-24
06:40
Hejsan, Vi har ett känt fel i programmet gällande frakt och expeditionsavgift. Inställningar för om order/faktura ska ha frakt/expeditionsavgift hämtas inte från kunden om du har urvalet Namn när du plockar upp din kund på ordern eller fakturan. (se bild nedan) Kan det vara detta som ställer till det för er? Om det inte är det felet så får ni gärna kontakta oss så får vi kika närmre på det. Ha en fin dag! //Amanda
... Visa mer
2019-06-04
13:33
Hej Kan det vara så att du precis har lagt upp kunden i kundregistret som ny kund, sedan går du direkt till fakturamodulen och plockar upp kunden så kan det bli så här. När du lagt upp ny kund ska du nämligen stänga ner den fliken (då sparas uppgifterna korrekt då det inte finns någon sparaknapp) sedan gå till fakturan och plocka upp kunden. /Mia
... Visa mer
2019-05-31
13:13
1Gilla
Hej Milka, Det går inte att slå ihop säkerhetskopior. Det kan inte vi på Visma heller hjälpa er med. Ha en bra dag! /Annelie
... Visa mer
2019-06-05
09:15
Hej Laila! Detta scenariot hade vi gärna velat se framför oss för att kunna se vad exakt det är som sker. Ni som upplever detta får gärna kontakta oss för en vidare kik på problemet. Ha en fin dag! //Amanda
... Visa mer
2019-05-28
07:51
Hej asaspo, Har din kund fått ett eget kundnummer på vismaspcs.se? Om inte så behöver ni registrera ett konto för internettjänster. När du har klickat på länken för att registrera tjänsterna får du logga in med ditt konto för din byrå och sedan väljer du länken för redovisningsbyrå. Formuläret ska bara användas för de tjänster som du inte kan aktivera genom Aktivera samarbetstjänst i Visma Advisor eller Visma Byråstöd, som till exempel Visma Autoinvoice och Visma AutoCollect. Vill du ha vägledning om hur du gör detta så är du välkommen att kontakta supporten så hjälper vi dig gärna. /Kristina
... Visa mer
2019-05-23
12:44
1Gilla
Det kan förklara varför du tappar kontakten...... Jag uppfattar det som att du använder en trådlös länk någonstans i nätverket. Det verkar som att du kör med en äldre router eller äldre nätverkskort i någon dator. Om möjligt koppla med kabel. I första hand koppla båda dessa datorer med kablar. Programmet skickar MYCKET datatrafik och om du bara har 54 Mbit så blir det långsamt. Den "kravspecifikation" jag brukar köra med är följande. * Kabelanslutningar på alla datorer med Visma installerat * Lokalt 1 Gbit hastighet Går inte detta att genomföra så prioritera kabel mellan server och router Skall du använda trådlös förbindelse i kedjan? * Routern måste stödja WIFI 5 (IEEE 802.11 AC) * Nätverkskorten måste också stödja WIFI 5 * Ge datorerna tillgång till 5 GHz bandet och överväg att enbart tillåta detta band för de datorer som skall köra Visma * Kontrollera så att inte utrustning som kör trådlöst har energispar aktiverat. Har man det får man ofta problem med att förbindelsen till servern tappas. Ju fler datorer som skall avnäda en trådlös anslutning desto långsammare blir det. Detta beror på att äldre standarder såsom 802,11G bara kan "prata" med EN enhet åt gången. Har du 5 enheter i nätverket så får varje enhet 10 Mbit hastighet. //Davor P
... Visa mer
2019-05-16
08:59
Hej Lena, Om det fortfarande inte har löst sig för det vid omstart av datorn så kan du även testa göra en registervård under Arkiv- Registervård/Rensning- Registervård. Bocka i samtliga alternativ och klicka på Utför. Skulle det mot all förmodan inte fungera ändå så får du gärna kontakta oss så får vi kika ytterligare på det. Ha en fin dag. //Amanda
... Visa mer
2019-05-16
09:01
2 Gillar
Då ser jag inga problem med att köra vidare med befintlig dator med brasklappen att möjligen stoppa in mer RAM minne i datorn. Rekommenderar 16 GB eller mer om datorn klarar av det. Annars kan 8 GB vara lite i klenaste laget, men det skall ändå fungera. Hastigheten kan bli lidande dock. En annan variant är att eventuellt ersätta hårddiskarna mot SSD diskar som arbetar snabbare.....
... Visa mer
2019-04-24
18:11
Tack, det var ju jättebra - precis vad jag var ute efter! Vänliga hälsningar Marie
... Visa mer
2019-04-17
06:26
1Gilla
Det är här du får hålla tungan i rätt mun.... SKA leverantören ha pengar från er? Då gör du ingen ändring beträffande journalföringen om du har automatisk överföring till bokföringen. INGA pengar till leverantören - koppla bort den automatiska bokföringen och kör ut journalen. Då ändras reskontran men inte bokföringen. //Davor
... Visa mer
2019-04-16
14:11
Det låter bra - tack för hjälpen!
... Visa mer
2019-04-10
12:15
OK, för antingen lägger man in rabatt direkt i kundregistret, men då tar den rakt av en procentuell rabatt, och i fakturavyn kan du lägga en rabatt som en procentsats (Fktrab%). så det blir "samma/likadant" resultat. Det där med en rabatt per rad blir nog det som gäller. I grundinställningarna i Visma, Arkiv/Företagsinställningar/Försäljning sedan tredje fliken "Dokumentinställningar", där kan du tala om i en kryssruta att markören ska stanna vid rabattkolumnen när du skapar raderna i fakturan. Det kanske hjälper dig lite. Med vänlig hälsning Lena
... Visa mer
2019-04-08
12:09
1Gilla
Själv anger jag SAMMA uppgifter i fälten ERT Ordernummer samt REFERENSKOD. Detta just för att förtydliga uppgiften då vissa vill ha referensen tryckt på fakturan medan andra vill ha det i det dolda elektroniska fältet...... //D
... Visa mer
2019-04-16
17:20
Tack för svaret! Även om det var tråkigt att det inte går i Adm 500... Vänliga hälsningar Marie
... Visa mer
2019-03-26
08:27
1Gilla
Hej Jessica, Precis som Davor P skriver så finns inte funktionen i programmet men den rekommenderade länken http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/vieshome.do var ett bra komplement. Tack för att du skrev i forumet och jag tar ditt behov och önskemål vidare. /Kristina
... Visa mer
2019-03-22
08:52
1Gilla
Problemet är inte den hårda kontrollen i sig. Problemet är när avsändaren envisas med att ha en egen lösning som det blir problem. Eftersom berget (läs Autocollect) inte vill komma till Muhammed så får Muhammed gå över ån efter vatten 😉 Enda sättet att komma runt den hårda styrningen är att ha ett extra bankgiro konto. Prata med bankgirot om att få ett BG för OCR betalningar. Detta kostar givetvis lite extra......
... Visa mer
2019-03-27
11:24
1Gilla
Det känns skönt att höra att det inte bara är jag som känner mig kritisk till förfarandet. Tack för er support Davor P och Kristina Gunnarsson!! Vi har trots detta beslutat att vi betalar denna faktura och går vidare. Vi kommer inte att ha nåt med dem att göra i framtiden och beloppet var inte överdrivet stort så vi ser det som en erfarenhet rikare och går vidare helt enkelt.
... Visa mer
2019-03-14
09:33
1Gilla
Lägg det mot öresavrundning 3740
... Visa mer
2019-03-12
08:21
3 Gillar
Hej! Om din redovisningskonsult också jobbar i Visma så har de möjlighet att skicka en samarbetsförfrågan och koppla upp sig direkt mot ditt eEkonomi istället. Om de ska hjälpa dig med något i bokföringen så är det absolut bäst om de hjälper dig i det program som du arbetar i så att det inte blir dubbelarbete. Med vänlig hälsning Lovisa
... Visa mer
2019-03-12
13:57
Hej Carl Nygren, Vad roligt att du tycker om vårt program! Tror att Davor P har en större variant av Administrationsprogrammet och där finns möjlighet att använda fältet Säljare precis som han skriver. Är det något liknande som du eftersöker i Administration 500? Som det ser ut idag så kan du inne på en kundfaktura i fältet Vår referens välja upp önskad referens. Alternativt låta programmet hämta upp standardvärdet som hämtas från Arkiv – Inställningar – Företagsinställningar – Försäljning – Dokumentinställningar. Har jag missförstått din fråga får du gärna återkomma i tråden. Tack för att du tog dig tid att skriva i forumet! /Kristina
... Visa mer
2019-03-09
02:41
Jag har manuellt räknat ut det jag behöver. Tack för all den hjälp jag fick från Visma som ALDRIG gavs....
... Visa mer
2019-02-20
07:52
Hej! Vår rekommendation är att ha en bättre dator som server eftersom det förmodligen skulle gå långsamt med den du nämner här, då du har 8 användare. Som i skriver i våra systemkrav så är minimikravet Windows Server 2008 R2 eller senare om du ska använda programmet i fleranvändarmiljö.
... Visa mer
2019-02-19
09:50
Hej Adel, Jag ser att du redan har fått massor med jättefina svar i frågan. Har du varit i kontakt med supporten redan? Annars rekommenderar jag dig att göra det då vi behöver veta inställningarna på den anställde i Bokföring & Fakturering. Det du däremot kan göra är att kontrollera så att skatteinställningarna är korrekta i programmet, men utifrån de belopp du anger först i tråden så verkar det som att den anställde är inställd på skattetabell 34 och kolumn 1. Är det skattetabell 34 som gäller för er i Sundsvall. Hoppas detta hjälper! /Cecilia
... Visa mer
2019-03-03
20:39
Det var det jag misstänkte. Jag har redan försökt vägen med API men utvecklarna säger att det är har för många begränsningar (=väldigt dyrt att göra minsta lilla). Tyvärr var nog detta droppen för min del. Vi kan inte sitta och slösa mer tid på att jobba i ett omodernt affärssystem.
... Visa mer
2019-02-11
14:07
Hej Veronicasolskydd, Vi har möjlighet att hjälpa dig att få över kund, leverantör och artikelregistret till ett tomt bolag i Administration. Det är helt kostnadsfritt för upp till 10 företag. Kontakta supporten så får du hjälp att beställa detta. Sedan när det är klart skapar du upp dina bokföringsår i kronologisk ordning. För att få över din bokföring använder du, precis som du skriver, siefiler. Ha en bra eftermiddag! /Kristina
... Visa mer
2019-02-04
07:17
1Gilla
Du KAN göra i enlighet med tidigare förslag, men jag tycker att du har mer hjälp av att sätta Resultatenhet på resultatkonton och INTE på balanskonton....... När inbetalningen kommer kan du inte per automatik lägga in resultatenhet. Detta gör att du för mer arbete än vad det gör nytta. Sen är det upp till dig. //Davor P
... Visa mer
2019-01-29
14:43
1Gilla
Det normala är att man lägger köpet mot ett temporärt konto (19XX dör alla köp med diverse kort görs. Alternativt lägger du varje kort för sig. När den betalningen kommer debiterar du BG (1930) och krediterar 19XX På så sätt har du lättare att stämma av saldona. //Davor P
... Visa mer
2019-01-28
12:26
Nope, det gör vi inte. Okej, så den kan lagra informationen om användaruppgifter men det lagras inte i datorn utan på användaren. Tack för svaret, ska kolla vidare på det där!
... Visa mer
2019-01-24
10:57
Ja, du har tolkat rätt. Jag vill installera på en annan dator och testa på en kopia av mina filer.
... Visa mer
2019-01-16
11:23
1Gilla
Den versionen jag har problem med är Administration 1000. Jag ber användaren kontakta er.
... Visa mer
2019-02-19
17:50
Är det flera olika produkter/artiklar på respektive faktura som kunden vill kunna särredovisa internt? Är det möjligen ett alternativ att skicka flera fakturor där varje artikeltyp har en egen faktura? Jag tänker att det totala fakturabeloppet innehåller ju moms så då blir det ju med moms så att säga. Det blir visserligen lite dyrare och lite mer arbete men kanske ett sätt att komma runt det och det kanske är värt det? (Beror förstås helt på omfattningen/mängden olik artiklar och fakturor.)
... Visa mer
2018-12-07
12:03
3 Gillar
Först och främst är frågan OM du skall fakturera med omvänd moms. Vad är det för typ av arbete som är utfört? Jag rekommenderar INTE att du makulerar denna faktura eftersom den är betald. Gör en kredit-faktura på denna och kör en ny faktura med omvänd moms om det skall vara så. Sen betalar du tillbaka det belopp som motsvarar momsen. //Davor P
... Visa mer
2019-01-03
09:38
Hej LMB Skelleftea, Om jag förstår dig rätt så använder du både projekt och resultatenheter för den interna redovisningen på varje faktura och det går inte att lägga dubbla resultatenheter eller projektnummer på samma faktura. Du skulle kunna skapa nya resultatenheter som du använder när fakturor ska markeras för både intern- och koncernuppföljning, men då blir det fler resultatenheter att stämma av och det kan då försvåra den interna uppföljning. Därför ser även jag att den andra lösningen är just att använda andra konton för koncernuppföljningen som Tatiana skrev, trots om det blir fler konton att hålla reda på. Ha en fin dag! /Joanna
... Visa mer
2018-12-04
15:29
Hej Annika! Jag missförstod dig. Det finns inget sådant fält, utan det är som du skriver ovan, att du kan använda Er referens. Ha en bra dag! /Annelie
... Visa mer
2018-11-22
07:30
Ja så är det. Man måste ha samma version av systemet om man skall samarbeta.
... Visa mer
2018-12-11
13:58
1Gilla
Åh, perfekt - vilken bra rapport! Den sidan har jag aldrig varit inne på (under mina 2 år i programmet). Trodde att den bara hade med filöverföring att göra... Tack så mycket för hjälpen! 🙂
... Visa mer
2018-12-14
14:10
Hej, Enligt redovisa rätt K2 - regler så får jag denna information: Avskrivningar ska påbörjas det år som tillgången tas i bruk, dvs. företaget behöver inte börja avskrivning den dag eller månad som tillgången tas i bruk. Hoppas detta hjälper dig på vägen. Ha en fin helg! /My
... Visa mer
2018-11-01
05:50
2 Gillar
Prova med följande: 1. Kör registervård 2. Ha lite is i magen när du låter datorn söka. Varje klick med musen eller tangentbordet gör att datorn får lite mer information att ta hand om. Nästa del av problemet är om du använder dig av en server eller om du har allt i din egen dator. Om ni är många som arbetar med Visma kan det vara läge att se över serverns prestanda. Mer minne? Byte till snabbare hårddiskar?
... Visa mer
2018-10-31
07:51
1Gilla
Du får en mycket enklare hantering att lägga det som en regelrätt artikel. Då hamnar allting på rätt ställe på fakturan och i din bokföring. Detta gör det även enklare den dag du vill arbeta med ROT/RUT. Du kan lägga upp en artikel UTAN pris. Då får du manuellt lägga in kronor och ören, men du får med dig artikelkonteringen och resten av "tillbehören" vid faktureringen.
... Visa mer
2018-10-26
08:11
1Gilla
Jag rekommenderar att man (nästan) alltid kör med senaste versionen, framförallt om man har ett serviceavtal så man har rätt till uppdateringar. Enda gången jag rekommenderar att man avvaktar är om man har en integrationslösning. I detta läge skall man alltid kontakta leverantören av integrationslösningen innan man drar igång en uppdatering eftersom det ibland kan vara så att leverantören inte har testat färdigt sitt program.
... Visa mer
2018-10-25
09:52
Smällar man får ta ibland.... DOCK rekommenderar jag att du aktiverar skyddet igen och tar dig lite tid och godkänner de program som skall igenom brandväggen. Att köra utan brandvägg är absolut inte att rekommendera...... //D
... Visa mer
2018-10-25
10:43
Tack så mycket. Det var så långt jag kom också ;o)
... Visa mer
2018-10-24
08:50
2 Gillar
Underbart! Kolumninställningen funkade perfekt. Tusen tack för ditt tips. Ha en fin dag. Mvh Therese!
... Visa mer
2019-01-10
13:40
Med tanke på vad vi var med om vid en lite glims i det lokala nätverket så skulle jag nog aldrig välja annat än fjärrskrivbord. Vi kör så från vårt filialkontor och vår egentliga tanke var att köra allt så från alla arbetsstationer och mot servern. Men det var något som åtminstone då inte funkade med byråstöd. Skall definitivt kolla det när vi under året skall titta på ny serverlösning. Vore rätt skönt att bara kunna uppdatera programmen på servern och slippa arbetsplatsinstallationerna. Och dessutom slippa övriga uppdateringar av övriga program.
... Visa mer
2018-10-22
10:30
1Gilla
Det skall inte vara några som helst problem. Det är bara att ändra i enlighet med Hogias rekommendationer. Ta en backup innan du gör ändringarna så att du kan återställa om det går fullständigt åt skogen (vilket det med absolut största sannolikhet INTE gör, men en säkerhetskopia är aldrig fel.....) //Davor P
... Visa mer
2018-10-17
13:32
2 Gillar
Jag förstår hur du menar. Tack för hjälpen!
... Visa mer
2018-10-12
10:25
1Gilla
Fint. Tack för din hjälp!
... Visa mer
2018-12-10
12:57
Hej Helen! Om man det är en klumpsumma som gäller för flera fakturor så är det bättre att du gör det på ett manuellt verifikat med dess bokföringskonton. //Linnea
... Visa mer
2018-10-02
05:10
Du kan också använda dig av Ctrl+End för att komma längst ner och Ctrl+Home för att komma högst upp. Windows-stuff... //L
... Visa mer
2018-09-20
07:47
1Gilla
Jag brukar göra enligt följande: - Fakturans totala belopp UTAN bankavgiften konteras. - När det är dags att betala går jag in på Utbetalningar och dubbel-klickar på den betalning som är drabbad av bankavgiften. Nu kan jag lägga in bankavgiften och när betalningen gått iväg och jag får bankens växelkurs lägger jag även in denna. - När jag tittar på journalen ser jag nu alla tre delarna: - Inköpspris på fakturan - Bankavgifter - Kursvinst eller kursförlust //Davor P
... Visa mer
2018-09-17
07:19
Tack kollar d
... Visa mer
2018-09-17
14:43
Tack Davor! Man är lite blind...
... Visa mer
2018-09-14
12:47
Hej Erik! För att få en version utan SQL ska du skicka ett mejl till licensnyckel.spcs@visma.com med ditt kundnummer/organisationsnummer, samt en begäran om en version utan SQL. Du kommer därefter att få en länk till en sådan installation tillsammans med en licensnyckel.
... Visa mer
2018-09-12
11:50
1Gilla
Det är dessvärre gjort som en säkerhetsåtgärd för att inte läsa in samma faktura flera gånger. DOCK är detta något som programmerarna på Visma måste se över så att man kan välja att acceptera faktura TROTS att där finns identiska fakturanummer. Man bör kunna göra ändringar om det visar sig att inscanningen fått fen siffra fel utan att man skall behöva stansa om uppgifterna. Sen skall det fortfarande finnas spärr mot att ha samma fakturanummer från samma leverantör mer än en gång efter att den eventuellt korrigerats.
... Visa mer
2018-09-28
09:13
Nu hittade jag, tack 🙂
... Visa mer
2018-09-05
12:01
1Gilla
Har du något lösenordsskydd på företaget? Prova i så fall att ta bort lösenordet för företaget och prova radera igen. Nar jag själv försökte radera företag så upptäckte jag att mitt förra förslag var helt irrelevant eftersom programmet stänger ner alla aktiva företag innan den skall till att radera något. Hjälper inte detta heller rekommenderar jag att du kontaktar supporten.
... Visa mer
2018-08-29
06:39
Hej Milka! För att vi ska kunna titta närmre på ditt felmeddelande så rekommenderar jag dig att kontakta oss på supporten. Du hittar kontaktuppgifterna här. //Sabina
... Visa mer
2018-08-24
09:12
Hej Josef! Du kan testa att söka i datorn efter Visma Assist Administration och välja reparera. Om detta inte skulle fungera så får jag be dig återkomma till oss på supporten via chatt eller telefon så får vi felsöka vidare. // Sabina
... Visa mer
2018-11-06
06:25
Mikael: Ok, tack!
... Visa mer
2018-08-20
06:20
1Gilla
Skall detta vidarefaktureras ut på entreprenörerna? Då hade jag lagt det på konto 4600 - Legoarbete, underentreprenad Skall du själv stå för dessa kostnader? Lägg det ändå på ett 4-konto eftersom det drabbar en arbetsplats och inte är en "kontorskostnad" Om du använder dig av resultatenheter eller projekt skall det vidare ut på dessa kostnadsbärare. //Davor P
... Visa mer
2018-08-17
08:12
Tack Davor, jag har löst genom att: 1.) ta bort "" som det INTE är någon information emellan eller 2.) komplettera med "" där det saknas eller, 3.) ta bort EXTRA "" där det inte behövs. Tack för hjälpen, Mvh
... Visa mer
2018-08-13
04:50
1Gilla
Ett annat alternativ är att lägga upp denna information som snabbtexter på en textrad. Detta ger ingen automatik, men du får ändå med dig svensk moms och utländska betalningsuppgifter. Den andra varianten är att ALLTID få med sig dessa uppgifter genom att lägga till detta i utskriftsmallen.
... Visa mer
2018-07-13
12:49
1Gilla
Tack för tipset! Löste det via månadsvis fakturering av bankavgiften som Annica (nedan) föreslog!
... Visa mer
2018-07-03
06:53
1Gilla
Jag förutsätter att hela kedjan är byggbolag och att det är byggtjänster som gäller. Skulle det däremot röra sig om en ren varutransport är det normala momsregler som gäller. Detta gäller även BYGGNADSSTÄLLNINGAR även om man kan tycka att detta är en byggtjänst..... INKÖP K 2440 - Lev.skulder D 4420 - Inköp tjänster omvänd moms D 4410 - Inköp varor omvänd moms D 2647 - Ingående moms omvänd byggmoms K 2617 - Utgående moms 25% omvänd byggmoms FÖRSÄLJNING D 1510 - Kundfordr. K 3231 - Försäljn. omv byggmoms //Davor P
... Visa mer