2022-07-25
14:54
Hej igen, tack för ditt tålamod.
Jag har bollat din fråga med mina kollegor och har mer information att ge.
Rutan Inköp är en helt "vit ruta", vilket innebär att den inte hämtar några värden från programmet, utan där behöver du specificera beloppet som hänt på tillgången där manuellt.
Du ska alltså kunna fylla i ett belopp i rutan så som Roffakab visade dig ovan, har du testat att göra detta? Är det fortfarande helt fel med hänsyn till infon ovan så kan vi kika på det tillsammans med dig och visa hur det är tänkt att fungera i programmet, men det är lättare om du kontaktar oss direkt via telefon så vi kan se hur det ser ut i din miljö.
/Tinne
... Visa mer
2022-07-25
14:41
1Gilla
Hej Lars och välkommen till Visma Spcs forum!
Utbetalningen av lönen ska göras på utbetalningsdatumet som väljs på lönebeskedet, så det låter märkligt att utbetalningsdatum ändå blev 25/7, trots att du valde 28/7. Jag skulle vilja be dig att ta en extra kik på om det står 28/7 på lönebeskedet. Om du har råkat skapa lönebeskedet på fel datum, dvs att det står ett annat datum på lönebeskedet, så hittar du instruktioner här under rubriken "Jag har skapat ett lönebesked med fel datum" för att se hur du rättar till det.
Om det står 28/7 på lönebeskedet så behöver vi kika på det tillsammans med dig för att se vad som kan ha blivit tokigt, då är det bäst att du kontaktar vår duktiga support så att de får koppla upp sig mot dig.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-25
10:05
Hej Datasektionen!
Försäljningsstatistiken för artiklar baseras på att du har skapat en faktura eller order och det är dessvärre inte möjligt att göra detta manuellt via en verifikation eller Kassa- och bankhändelse.
Däremot tar vi gärna emot detta som ett förbättringsförslag från dig! Skicka in det via knappen Feedback och förslag i programmet, då inkommer det direkt till våra produktutvecklare.
Återkom gärna om du har några fler funderingar.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-25
08:50
Hej Margareta!
För att kunna hjälpa dig på bästa sätt så skulle jag behöva lite mer information om vad för typ av uppgifter som du ska föra över till det köpande företaget.
Gällande GDPR så rekommenderar vi att ladda upp information på en säker yta så som Google Drive eller Dropbox som bara de aktuella personerna kommer åt.
Återkom med mer information så ska vi kika vidare på det!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-25
08:22
Hej Camlan och välkommen till forumet!
Vi skulle behöva kika på detta tillsammans med dig i ditt program för att kunna tyda exakt vad som kan ha blivit fel när du försöker låsa perioden.
Tyvärr är det svårt att lösa ärenden av denna karaktär via forumet och jag vill därför be dig att du tar kontakt med mina kunniga kollegor på supporten så hjälper vi dig vidare i den kanalen.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-25
08:13
Hej Tunacat!
Du har uppfattat min kollega helt rätt, det går idag inte att ta bort fakturorna i fakturalistan.
Återkom gärna om du har några fler funderingar.
/Tinne
... Visa mer
2022-07-22
13:07
Tack för ditt förtydligande.
När du skriver att du har höjt upp månadslönen så innebär det att du gör omvänd löneväxling, men jag uppfattade dig som att du ville göra det som ett nettolöneavdrag - dubbelkolla gärna om det är omvänd löneväxling eller nettolöneavdrag som du ska göra.
Ska du göra omvänd löneväxling så ska du plocka upp lite fler lönearter, då ska 2101, 2102, 1306 och 1180 finnas på lönebeskedet. Då redovisas inget i 013/133 på arbetsgivardeklarationen.
Om du ha ett belopp i 013/133 så är det ett nettolöneavdrag som du ska göra och då ska du inte höja lönen. Då ska du endast följa den övre delen i hjälpavsnittet Bilförmån - nettolöneavdrag eller omvänd löneväxling.
Ovan gäller för förmånsbil.
När du ska lägga in förmånen för själva drivmedlet så använder du löneart 2103 och 2104.
Hoppas att det blev tydligare för dig nu, annars får du självklart återkomma!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-22
11:44
2 Gillar
Hej Utan att vara en skatteexpert ger jag min syn på din fråga. Verksamts anvisningar säger att: 1. Marknadsvärdet ska beskattas i din EF 2. Om det finns en motprestation ska utgående moms redovisas Så vitt jag förstår så ska marknadsvärdet då bokföras: Kredit 3042 (intäkt till beskattning) Kredit 2621 (utgående moms 12%) Debet 2013 (ingen betalning erläggs) Jag utgår från att middagen inte innehåller alkohol. Observera att ovanstående bara gäller om du utnyttjar erbjudandet. Vänliga hälsningar RoffaK
... Visa mer
2022-07-22
10:08
Hej Iryna!
Jag uppfattar dig som att du vill att programmet per automatik ska fördela alla intäkter och kostnader procentuellt per projekt, vilket vi dagsläget tyvärr inte har någon funktion för.
Du får däremot väldigt gärna lägga detta som ett förbättringsförslag till oss via knappen Feedback och förslag i Visma eEkonomi.
Om ni arbetar mycket med manuella verifikationer har du möjlighet att skapa bokföringsförslag där du även på kontona kan lägga in projektet. När du skapar en manuell verifikation kan du välja upp bokföringsförslaget och få upp kontot och projektet per automatik. Som ett alternativ till hur du jobbar idag så tänker jag att du då kan skapa olika bokföringsförslag med de olika projekten, vilket kanske hade underlättat arbetet för dig då du slipper plocka upp de manuellt varje gång.
Detta är dock främst användbart om ni jobbar med manuella verifikationer, arbetar ni mer med att skapa kund- och leverantörsfakturor måste du manuellt plocka upp projektet när du skapar dokumentet.
Jag hoppas att jag kunde ge dig lite vägledning i din frågeställning, och som jag skrev ovan så tar vi mer än gärna emot detta som ett förbättringsförslag!
Önskar dig en fin helg och varmt välkommen tillbaka till forumet. /Tinne
... Visa mer
2022-07-22
09:14
Hej Juanjia1979!
Jag ska säga att jag inte är helt med på vad du menar med att du inte kunde bokföra 2018 - Övriga egna insättningar in i Eget kapital och skulder.
Jag uppfattar det som att du själv vill placera ut konto 2018 - Övriga egna insättningar i modulen Deklaration/Årsredovisning och att du har fått ett felmeddelande som säger att det finns oplacerade konton i balansräkningen, har jag uppfattat dig rätt?
Återkom gärna med lite mer information om hur du har gått tillväga och vad du vill göra så ska vi kika mer på det! 🙂
När jag tittar på dina uppgifter så ser jag att du har ett aktiebolag. Jag vill också förtydliga att konto 2018 - Övriga egna insättningar normalt sätt används för bokföring i enskilda firmor. När du för in privata pengar i ett aktiebolag bokförs detta mot 2893 - Skulder till närstående personer, kortfristig del.
Jag kan också varmt rekommendera att använda Checklista Årsavslut vid årsavslut om du känner dig osäker på hur du går tillväga.
Önskar dig en fin fredag!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-18
09:04
1Gilla
Har fått svar från SKV: Ja, du får lägga till de 2000 kr som inköp i nästa period. Uppstår ett nytt underskott får du ta med det till kommande period. Så i mitt fall har jag bokfört över de 500 som inköp VMB och låter 1500 stå kvar på omföringskontot för negativ VMB till nästa gång det är dags att redovisa moms.
... Visa mer
2022-07-14
10:04
Hej Helen!
Ja döper du om företaget och skriver en etta före namnet så kommer det att synas bland annat på på dina fakturor och det vill du ju inte tänker jag. Men precis som min kollega Tinne skrev så lämna jättegärna ett önskemål och så håller vi tummarna tillsammans.
Glad sommar och välkommen tillbaka till forumet
//Tinna
... Visa mer
2022-07-11
08:16
Hej Rikard!
I början av april gjordes en förändring kring idehanteringen där vi flyttade den in i produkterna av anledning att vi vill förenkla och förtydliga idéhanteringen för er, våra kunder. Våra kunniga kollegor på produktavdelningen har utvecklat ett smidigt sätt att hantera önskemålen direkt i produkterna i stället för här i forumet.
Jag framför gärna ditt önskemål om att automatisera säkerhetskopiering av alla företag inlagda i Visma 600 till våra produktspecialister.
Önskar dig en fin sommar och välkommen tillbaka till forumet
//Tinna
... Visa mer
2022-07-08
13:19
Hej Dan!
I dagsläget finns det inga planer på att genomföra en sådan funktion. Däremot får du gärna lägga detta som ett önskemål till våra produktutvecklare via Förbättringsförslag via Min sida i Visma Administration.
Önskar dig en fin fredag!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-08
13:12
Hej Retro221!
När det gäller Åland så är det ett lite snårigt område, men utifrån det jag kan läsa mig till så står det på Skatteverket att Åland inte är med i EU:s momsområde. I just det här fallet skulle jag därför råda dig att kontakta Skatteverket kring frågor om fakturering av tjänster till Åland, så att allt blir rätt och riktigt för dig. Du kan också läsa generell information om vad som gäller vid försäljning av tjänster utanför EU här.
Jag kan också rekommendera att kika på Finlands skatteförvaltning Vero, de kanske också kan vara till hjälp?
Jag hoppas att jag kunde vägleda dig vidare i frågan, önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-08
10:49
1Gilla
Tack för svar Tinne. Detsamma! Mvh Magnus
... Visa mer
2022-07-08
10:08
Hej Madelene och tack för din fråga, det här ska vi självklart hjälpa dig att lösa.
Om du skapade en för stor betalfil så går det att istället göra flera mindre filer.
Gå in under Betalningar - Utbetalningar. Markera de betalningar som ligger som "påväg" eller "betalda " som var med i den ursprungliga filen och ändra betalstatus till obetalda. Därefter skapar du upp flera mindre betalfiler.
Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig, återkom om något känns oklart.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-08
08:54
Hej Oscaradel!
Jag har tyvärr ingen möjlighet att se den typen av information från min sida, så jag rekommenderar att du tar kontakt med din revisor och frågar om det har gjorts några ändringar.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-07
15:40
Hej Johanna!
Som min kollega Tinna skriver ovan så har vi i dagsläget ingen hantering av expertskatt i programmet, men vi har försökt att hitta en annan lösning för dig som du kan använda dig av.
På lönebeskedet så kan du lägga upp följande:
- En löneart som inte är grundande för arbetsgivaravgifter som du kodar med fältkod 035 - En löneart för resterande månadslön - En löneart för manuellt framräknad preliminärskatt med beräkningsformel 0,3*LöneartBelopp(11002)
Då skulle det kunna se ut som nedan:
Ett annat alternativ är att manuellt räkna fram preliminärskatten varje gång, om det finns fler lönearter som är skattegrundande. Sedan får du ställa in de lönearter som är semestergrundande och påverkar att arbetsgivaravgiften blir rätt.
Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig vidare, återkom gärna om något känns oklart.
Önskar dig en fin torsdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-07
14:50
Det var det lilla 🙂
Ha en fin sommar!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-07
12:46
Hej Numbers_and_Friends och tack för att du informerar oss om detta!
Vi har tidigare haft problem med bokföringsförslagen, men jag lyckas inte återskapa problemet du upplever. Jag har bollat detta med mina kollegor och har landat i att vi gärna ser att du tar kontakt med supporten då vi vill felsöka direkt i din miljö.
Gör så att du tar kontakt med supporten så hjälper dem dig med vidare felsökning.
Önskar dig en fin eftermiddag!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-07
11:14
Hej Avraam!
Jag har kikat på din fråga och i just det här fallet skulle vi rekommendera dig att kontakta en redovisningskonsult som kan hjälpa dig med hur du bör hantera detta. För att svara på din fråga så att allt blir rätt och riktigt för dig i det här specifika fallet krävs nämligen mer information om hur det ser ut i just ditt företag.
Via Partners och återförsäljare kan du hitta en redovisningskonsult med kompetens inom våra produkter.
Önskar dig en fortsatt fin torsdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-07
09:58
Hej Ewa!
Jag har bollat din fråga med min kollegor en vända och här har vi landat i att vi gärna ser att du tar kontakt med supporten, så att vi kan se hur det ser ut i ditt program. Slå gärna en signal till mina duktiga kollegor på supporten så hjälper de dig med detta.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-07
09:55
Hej Anne-Lie3!
Du ska inte betala ut förskottet med lönearten 1313, utan lönearten används när förskottet ska betalas tillbaka av den anställde. I detta läget så måste utbetalningen göras kontant eller via en överföring direkt från banken. Utbetalningen skapar du alltså inte i löneprogrammet. Det kan du endast göra om utbetalningen och återbetalningen av den anställde är inom samma månad Om det inte betalas ut och dras tillbaka samma månad så ska det vara skatteavdrag. med 30 %.
Återkom gärna om något känns oklart!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-07
09:11
Hej Nestor!
Om du har använt programmets funktion för påminnelseavgift och via ordinarie kundfaktura valt att skicka en påminnelse så ska det gå att bokföra oavsett om påminnelseavgiften är inbetald eller ej.
I den här tråden så har min kollega My visat hur du gör, läs igenom den och se om du kommer vidare med hjälp av instruktionerna. Återkom annars så kikar vi på det igen.
/Tinne
... Visa mer
2022-07-07
08:48
Hej Annfri!
Kontaktuppgifterna som du ser under fliken för Arbetsgivardeklaration och under länken Kontaktuppgifter hämtar sina värden från Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar. Så du behöver ändra kontaktuppgifterna i företagsinställningarna under Företag för att det ska bli rätt uppgifter i filen till Skatteverket.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har några fler funderingar.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-06
12:36
1Gilla
Hej schteko och tack för din fråga!
I dagsläget har vi tyvärr ingen funktion för ersättningsartikel. Du får gärna skicka in det som ett önskemål till våra produktutvecklare under knappen Förbättringsförslag på Min sida i programmet.
Varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-06
10:25
Hej Charlotte8!
I hjälpavsnittet Löneutbetalning efter byte från timlön till månadslön eller tvärtom så visar vi steg för steg hur du gör när detta sker mitt i en löneperiod.
Jag passar även på att skicka med Checklista när anställd byter anställningsform och/eller personalkategori som jag också kan hjälpa dig i ditt arbete.
Hoppas att detta hjälper dig vidare, återkom gärna om något känns oklart eller om du har några följdfrågor.
Önskar dig en fin onsdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-05
10:53
1Gilla
Detta var som jag misstänkte ville bara vara säker på att mitt lilla huvud hoppades rätt. Det var 20 år sedan jag gick min bokföringsutbildning så kanske behöver fräscha upp den lite:-) Tack 😃
... Visa mer
2022-07-05
10:18
1Gilla
Hej @Panumanders!
Jag ser att du har fått hjälp av duktiga @Roffakab, jag vill bara hoppa in i tråden och klargöra att det inte blir någon skillnad om du har Momsfri ibockad eller inte på fakturan i ditt fall, det kommer fortfarande att vara momsfritt och bokförs på samma konton.
Momssättningen styrs både av de inställningar du har på din kund och dina artikelkonteringar, som Roffakab har skrivit ovan. Om du har angett att din kund har Omvänd skattskyldighet på kundkortet så blir det momsfritt, oavsett om Momsfri är ibockad på fakturan eller inte.
Hoppas att detta kunde förtydliga det hela lite för er, återkom gärna om det dyker upp några andra funderingar. /Tinne
... Visa mer
2022-07-05
09:05
Hej Ted!
Vi har just nu inget fel som gör att programmet arbetar långsamt. Vart i programmet upplever du att det är långsamt?
Du kan själv testa ett par saker som kan hjälpa:
- Rensa cache och cookies, starta sen om webbläsaren.
- Testa att arbeta i en annan webbläsare.
Om ovan inte fungerar så kontakta gärna mina duktiga kollegor på supporten så hjälper vi dig med fortsatt felsökning i den kanalen istället.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-05
08:53
Hej Soul7yes!
Det här är något vi kan hjälpa dig bäst med via supporten, så slå gärna en signal till mina duktiga kollegor på supporten så hjälper de dig.
Önskar dig en fin tisdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-04
10:58
Hej Jeanette!
Utan att veta vart i programmet du är eller vad du försöker bokföra så är det svårt att ge ett mer precist svar, men det finns vissa funktioner i programmet där du kan bokföra framåt i tiden, exempelvis manuella verifikationer. Däremot går det exempelvis inte att skapa bankhändelser framåt i tiden.
Orsaken till att det ser ut så är för att bokföring ska göras löpande efter att en affärshändelse har skett för att kunna visa vad som har hänt i företaget, inte vad som kommer att hända.
Om du behöver göra övningarna enligt datum så kanske det är att föredra att du startar om företaget och väljer räkenskapsår 2021 istället, som du själv föreslog.
Jag hoppas att jag kunde hjälpa dig framåt, återkom om något känns oklart så hjälper vi dig.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-04
10:17
1Gilla
Tack så mycket Tinne.
... Visa mer
2022-07-04
10:10
Hej Martin66!
Jag kikade på Skatteverket och hittade under rubriken Datum för när du senast ska lämna periodisk sammanställning följande information:
"Även om du har fått en blankett hemskickad ska du bara lämna en periodisk sammanställning när du sålt varor och/eller tjänster som ska rapporteras. Detta innebär att du inte ska lämna någon periodisk sammanställning om du inte haft någon försäljning."
Du ska alltså inte lämna in någon periodisk sammanställning om du inte har haft någon försäljning.
/Tinne
... Visa mer
2022-07-01
08:54
Hej MW____!
Du hittar Feedback och Förslag i Visma Lön Anställd i menyn:
Hoppas att du får en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-01
01:42
1Gilla
Tackar
... Visa mer
2022-06-30
13:16
Hej Linda_21!
Jag har bollat din fråga med min kollegor och här har vi landat i att vi gärna ser att du tar kontakt med supporten, så att du kan visa precis hur du vill lägga upp det för att vi ska kunna ge dig en så bra lösning som möjligt.
Slå gärna en signal till mina duktiga kollegor på supporten när du har möjlighet så visar de gärna dig hur du skulle kunna arbeta.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-06-30
11:18
1Gilla
Hej c_samfallighet!
Du ändrar inställningarna för momsperiod under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter.
Momsrapporter som redan är bokförda påverkas inte om du förändrar inställningen. Har du påbörjat en ny momsrapport och sedan vill ändra inställningen för momsperioden måste du stänga fönstret Ny momsrapport, ändra inställningen under Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter och sedan skapa momsrapporten på nytt för att ändringarna ska komma med på den nya rapporten.
Vill du ändra redovisningsperioden för redan bokförda momsredovisningar måste du ångra dem. Därefter ändrar du inställningen i företagsinställningarna. Sedan kan du skapa nya momsredovisningar med de nya perioderna.
I vårt hjälpavsnitt Företagsinställningar under fliken Bokföringsuppgifter kan du läsa mer om hur du ändrar momsperiod.
Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig, annars är du självklart välkommen att återkomma så kikar vi vidare på det.
Önskar dig en fin torsdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-06-30
10:55
Hej AndreasE och varmt välkommen till Visma Spcs forum!
Tack för att du tar dig tid att ge oss feedback och förbättringsförslag. Vi tar självklart detta med oss, men vi vill gärna att du skickar in dina önskemål via knappen Förbättringsförslag via Min sida i programmet. Vi tar väldigt gärna emot önskemål där istället, då de inkommer direkt till våra produktutvecklare när du skickar in det via programmet.
Ha en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-06-30
10:50
Hej Linda_21!
Det stämmer att det bara är administratören som kan ändra en schemalagd dag, attestansvariga kan inte gå in och ändra en schemalagd dag.
Jag förstår att det hade underlättat arbetet för er, så du får gärna gå in och lägga detta som ett önskemål under Feedback och Förslag i Visma Lön Anställd, då inkommer det direkt till våra produktutvecklare.
Varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-06-29
08:48
Hej dmd-consulting!
Programmet varnar om att mallvärdet är tomt via leverantörsfakturajournalen och det är så funktionaliteten ser ut i dagsläget.
Du får gärna lägga ett förbättringsförslag om detta via knappen Förbättringsförslag på Min sida i programmet, så kommer det in direkt till våra produktutvecklare.
Önskar dig en fin onsdag,
/Tinne
... Visa mer
2022-06-29
08:40
Hej och tack för din feedback!
I april flyttade idéhanteringen från forumet och in till respektive produkt, så nu lämnar ni in era önskemål direkt i produkterna.
Vi tar väldigt gärna emot din feedback där, då det inkommer direkt till vår utvecklingsavdelning.
I Visma Administration lämnar du önskemålet via knappen Förbättringsförslag på Min sida:
Önskar dig en fortsatt fin dag och varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-06-27
13:57
1Gilla
Hej För att det ska bli rätt till kund och skatteverket så ska du ha en artikel som är för arbete och en artikel som är för materialet. Om du ex har fönsterputs som tjänst där du har ett timpris på 585kr/tim och en material kostnad för detta jobbet på 125kr så lägger du upp en faktura med två artiklar. Se nedan.
... Visa mer
2022-06-27
13:29
Hej Anette!
Vi har lite olika kassasystem som du kan integrera till Visma eEkonomi. Här hittar du information om de olika systemen och kan nog hitta ett alternativ som du tror kan passa din verksamhet!
Om det dyker upp några frågor är du varmt välkommen att återkomma i tråden eller kontakta vår grymma support.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-06-27
11:52
Hej Hasses!
Tack för att du hörde av dig.
Tyvärr är det svårt att lösa ärenden av denna karaktär via forumet och jag vill därför be dig att du tar kontakt med mina duktiga kollegor på supporten så hjälper vi dig vidare i den kanalen istället.
Jag önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-06-27
10:49
Hej Leif Johan!
Jag har bollat detta med mina kollegor och det verkar konstigt att du blir utestängd från programmet om det är så att kontrollen har upptäckt något fel i din bokföring, det ska du kunna justera manuellt.
Tyvärr är det inte helt lätt att lösa ärenden av denna karaktär via forumet och jag vill därför be dig att du tar kontakt med mina kunniga kollegor på supporten så hjälper vi dig vidare i den kanalen istället.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-06-25
18:11
Hej Jonas! Tack så mycket för ditt svar! Jag hade gjort precis som du, förutom att jag hade missat följande: "Klicka på denna för att skapa PDF utskriften till din dator..." I stället öppnade jag varenda faktura och sparade den! Men jag ska anteckna detta till nästa gång. Tack igen för att du tog dig tid! /Eileen
... Visa mer
2022-06-20
10:00
Hej Robert!
Tidigare i juni släppte vi en funktion för att mejla PDF direkt in i programmet, funktionen gäller främst för leverantörsfakturor men fungerar även för kvitton - det kanske kan vara något för dig? Här har vi skrivit ett foruminlägg om tjänsten.
Gällande Zapier så fungerar det som en plattform för att integrera Visma eEkonomi med andra appar. Det är alltså inte Zapier i sig som gör det möjligt med tolkning av kvitton, utan det möjliggör att du koppla på en applikation som ska samarbeta med Visma eEkonomi. Här kan du läsa om de olika applikationer som du kan använda. Förslagsvis kanske du kan kontakta Zapier och höra om det finns någon applikation med funktionen du söker?
Om det finns någon annan användare här i forumet som har använt Zapier för tolkning av kvitton som vill dela med sig får ni gärna hoppa in i tråden!
/Tinne
... Visa mer
2022-06-17
10:59
Hej, jag hoppar in här i tråden också! 🙂
Precis som Lovisa skriver så är det en omstart du behöver göra för att justera räkenskapsåret. Orsaken till att du inte kan ändra räkenskapsåret är för att det finns verifikationer före önskat startdatum. Verifikationer som kommer från Kassa- och bankhändelser går det inte att ändra datum på.
Om du väljer att göra en omstart så bör du gå igenom listan Omstart av företag för att se vilken typ av information du själv behöver ta ut innan du genomför det.
Återkom gärna om du har några frågor eller om något känns oklart.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-06-13
15:14
Hej igen!
Ber om ursäkt att du fått vänta på svar men var tvungen att bolla med min kollega så du även får det rätt rent programmässigt. Jag tar svaren i tur och ordning:
1. Ja jag menar att det är A83 som är rätt, ber om ursäkt att jag var otydlig där 🙂 Det är tyvärr svårt för mig att svara på vilka dubbletter du skall ta bort och vilka som skall vara kvar, men det bästa vore att ta bort de som är manuellt gjorda och behålla de som är gjorda med automatiken. Hur du gör det är att du bokför en spegelvänd verifikation för att nolla bort detta, och hänvisa till varje verifikation. I den länken du skickade så verkar de finnas förklarat hur man skall korrigera verifikationer.
2. Jag skulle säga att det är okej att göra korrigeringen så som du visade, dvs både nolla den gamla och göra den nya på samma verifikation. Om du vill så kan du också nolla den gamla verifikationen först ( dvs du bokför omvänt för att nolla ut den tidigare bokföringen ) och sedan en ny korrekt för att få ett bättre flöde och enklare överblick.
Gällande felmeddelandet som säger att du inte kan använda ett konto som är anslutet till ett bankkonto med aktiv bankintegration så ser jag här att du har valt bokföringshändelse Övrigt uttag - Egen kontering. När du använder den bokföringshändelsen så kommer programmet skapa en manuell verifikation, vilket inte går när man har en bankkoppling.
Du ska istället använda bokföringshändelse Överföring mellan egna bankkonton. Eftersom att du har bankkoppling så bör du ha en bankhändelse på ditt företagskonto för skatteutbetalningen som du kan plocka upp:
Förhoppningsvis så fick jag svarat på alla dina frågor, återkom annars ifall jag missat något. 🙂
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-06-13
14:21
1Gilla
Tack så mycket, det som jag har missat är när jag skickar till banken att ändra från bg till pg. Önskar dig också en trevlig dag. /Gunilla
... Visa mer
2022-06-13
10:52
Hej!
Jag förstår att du är besviken och du har helt rätt att det inte hjälper dig i nuläget. Hoppas och tror att du kommer att bli nöjd med de förändringar vi kommer att genomföra framöver och att du fortsätter ge oss input och utmana oss till att bli bättre.
//Tinna
... Visa mer
2022-06-09
17:59
Hej Anita__!
För att koppla not till kassaflödet så väljer du redigera på kassaflödet - klicka därefter på raden så kommer noterna upp som du kan koppla till:
Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig, återkom annars gärna så kikar vi på det igen.
Önskar dig en fin torsdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-06-09
12:48
Hej!
Vi har haft en mindre driftstörning tidigare idag som påverkat hastigheten i programmet. Detta ska vara åtgärdat nu och programmet ska fungera som vanligt igen.
Återkom gärna om ni fortfarande upplever problem med detta så kikar vi vidare på det.
/Tinne
... Visa mer
2022-06-07
19:07
Hej Tack så mycket för svaret. Ok jag ska kontakta supporten när jag får tillfälle om detta. Så bra att det är skapat ett ärendenummer för detta. Det måste ju vara något programrelaterat eftersom det balanserar när vi överför till årsredovisningen , men inte i fliken årsavslut.
... Visa mer
2022-06-07
15:27
Hej Judit!
I dagsläget så är det tyvärr inte möjligt att bara skriva ut en not, precis som du skriver så ser du alla noter om du väljer att förhandsgranska.
När du väljer att skriva ut noterna så kommer du också att få med alla noter på utskriften. Finns det flera sidor med noter i utskriftscentralen så kan du ange vilka sidor du vill skriva ut:
Önskar dig en fortsatt fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-06-07
11:04
Hej Judit!
I dagsläget kan du tyvärr inte skriva ut kassaflödesanalysen i redigerarläget, utan du får precis som du gör idag ta en skärmdump eller skriva ner manuellt.
Du får gärna lägga detta som ett önskemål via Visma Bokslut:
Varmt välkommen till forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-06-03
16:15
Hi syedaabidi!
When purchasing the fridge on instalment you could bookkeep it like this:
Account 1240 - debit Account 2641 - debit Account 1930 - credit Account 2350 - credit
As for the instalment payment, you could for example bookkeep it like this:
Account 2350 - debit Account 8410 - debit (interest amount) Account 6570 - debit (for possible fees) Account 1930 - credit (total amount)
I can highly recommend using the function Anläggningstillgångar if the fridge is classified as an inventory if you're not using it already. You can find more info regarding the function here: Anläggningstillgångar.
I hope the above is useful to you. Should you need any further information, please do not hesitate to reach out.
Have a great weekend!
/Tinne
... Visa mer
2022-06-03
10:23
1Gilla
Hej Emilie!
För att rätta och lämna in årsredovisningen så gör du enligt nedan:
1. Lås upp årsredovisningen.
2. Gå in på Underhåll - Räkenskapsår och radera åren som finns upplagda där.
3. Gå tillbaka till Visma eEkonomi och klicka på Inställningar - Räkenskapsår och IB, ändra startdatumet och spara.
4. Gå in i Visma Deklaration & Årsredovisning, åren skapas upp på nytt där.
5. Gör om deklaration och årsredovisningen.
Jag hoppas att detta hjälper dig att komma vidare, återkom annars så kikar vi på det igen.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-06-03
10:17
Hej Alexander!
I dagsläget går det tyvärr inte att ta fram en prognos för balansbudget i Visma Ekonomiöversikt, men vi tar gärna emot önskemål och förbättringsförslag!
Vill du lägga detta som ett önskemål till oss så har vi en funktion för det i programmet där du kan skicka in dina önskemål direkt till våra produktutvecklare:
Jag önskar dig en trevlig helg och varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-05-30
08:49
Hej Henke_B!
Tack för att du tar dig tid att skriva in dina tankar och förbättringsförslag. Jag tar självklart detta med mig, men jag vill också berätta att ni från och med 1/4 lämnar er feedback och önskemål direkt i produkten.
I Visma eEkonomi så lämnar du det via knappen Feedback och förslag:
Lämna gärna in önskemålen där istället, då inkommer de nämligen direkt till våra produktutvecklare.
Varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-05-30
08:47
Tack för hjälpen. Det verkar vara ett bra sätt att lösa det på.
... Visa mer
2022-05-27
17:31
1Gilla
Hej Andy!
Det är inget krav att registrera bankhändelser, men genom att arbeta med bankhändelser så har du möjlighet att klistra in eller importera kontoutdrag direkt från banken in till programmet och du behöver alltså inte registrera varje betalning separat.
Inga bankhändelser skapas upp per automatik när du gör manuella verifikationer, förutom om du jobbar med reskontra och registrerar betalningar med konto 1510 eller 2440. Där kan du plocka upp fakturor på verifikationen som sedan automatiskt matchas under Kassa- och bankhändelser.
Läs mer i hjälpavsnittet Bankhändelser för att se hur du kan jobba med det på olika sätt i ditt företag eller kontakta vår duktiga support som gärna visar dig hur du kan arbeta.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har några fler funderingar.
Jag önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-05-27
11:52
Hej AnnELarsson!
Precis som du säger så kan man få ut en rapport över arbetad tid i timmar och det är tyvärr inte möjligt att få ut underlag direkt från programmet som visar arbetstiden i dagar.
Du kan förslagsvis ta ut underlag på hur många timmar den anställde har jobbat och dividera med ex. 8 timmar, dvs en arbetsdag, för att själv räkna hur många dagar den anställde har jobbat.
Du får gärna skicka in detta som ett önskemål till våra produktspecialister:
Jag önskar dig en fin helg och varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-05-27
11:01
Hej Nathalie!
Du kan bokföra så som du visar i ditt senaste förslag - bra jobbat!
Gällande din andra fråga så får du inte bokföra alla utbetalningar som en och samma verifikation. Utbetalningarna är egna händelser och ska redovisas separat.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-05-27
08:55
1Gilla
Hej Rolf!
Jag förstår det som att det är ett önskemål i registret Artiklar/tjänster som du har och att du har valt alternativet Artiklar/Lager som programdel I önskemålsformuläret.
Om du istället väljer Register som programdel så får du i frågan efter upp Artiklar/tjänster:
Detta ser mer passande ut tycker jag.
Om du har önskemål som du inte känner passar in i någon kategori så kan du också välja Övrigt som programdel. Det viktigaste är att du skickar in ditt önskemål 🙂
Återkom gärna om du har fler funderingar.
Jag hoppas att du får en fin fredag och helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-05-27
07:58
1Gilla
En helt annan märklig sak är när man använder digital signering av själva årsredovisningen. Har precis gjort det på en långväga kund. På sedvanligt sätt så har jag då skrivit in datum i årsredovisningen när underskrift var tänkt. Men kunden dröjde då med sin underskrift vilket gör att vi nu har en årsredovisning där det på sidan för underskrifter står 2022-05-22 medans den digitala underskriften skedde 2022-05-27. M.a.o fel.. Det här är ju inget som bolagsverket märker och jag har nu ändrat på den jag skickar in till rätt datum men faktur kvarstår att på det digitala originalet så diffar datumen. Det borde nog vara så att datumen på en digitalt underskriven årsredovisning lämnas oifyllda tills man vet när det blev gjort. Och programmet borde nog säga till om det. Använde helt den funktion i programmet som hjälper till med digital underskrift. Kollade för säkerhets skull igen så att jag inte missat något men det här framgår ingenstans. Blir minst sagt förvirrande och dessutom fel då originalet (digitalt) nu inte ser ut som det jag skickar in, vilket jag kan tycka är väldigt illa.
... Visa mer
2022-05-25
12:18
2 Gillar
Det underlättar ju vid upprättande av årsredovisningen om fordringar/skulder till koncernbolag färdigt ligger på egna konton! Hoppas ni löser att man kan ange andra fordrings- och skuldkonton på utvalda kunder/leverantörer!
... Visa mer
2022-05-24
09:43
Hej!
Som jag tolkar dig så vill du skapa en slutlön för innevarande månad då du slutar din anställning och detta går att lösa med kräver en del manuell hantering från din sida och är ingenting jag rekommenderar.
Skapar du löneutbetalningen för juli månad i programmet så behöver du ange eventuella avvikelser för juli direkt på lönekörningen via snabbvalen. Det går därför inte kombinera avvikelser som tillhör juli via kalendariumet eller via Visma Lön Anställd utan detta måste hanteras direkt på lönekörning.
Även snabbvalet för slutlönen och semestern anges manuellt på julis utbetalning och på så vis blir det en innevarande slutlön.
I och med att det är din egna slutlön som du ska hantera så rekomenderar jag bestämt att du istället följer råden från min kollega Tinne så minimerar du risken att du gör fel och att det blir trassel i efterhand.
Lycka till och ha en fin dag!
//Tinna
... Visa mer
2022-05-23
15:49
Hej Viktoria1979!
Jag ser att du även har ställt din fråga i Bokföringsområdet, min duktiga kollega Josefine har svarat dig i den tråden så du hittar ditt svar där!
Varmt välkommen tillbaka till forumet.
/Tinne
... Visa mer
2022-05-23
12:56
Hej Owarren och tack för dina frågor!
Kontots beskrivning är skapad utifrån det specifika kontot. Om du ändrar namn och tycker att beskrivningen blir missvisande, så rekommenderar jag att du istället skapar upp ett nytt konto med ett namn som beskriver kontot, då det tyvärr inte går att lägga till beskrivning när du skapar ett nytt konto.
Du får gärna skicka in detta som ett önskemål via Feedback och förslag i Visma eEkonomi.
Det går att inaktivera artikelkonteringar så länge de inte är kopplade till någon artikel. Däremot går det inte att redigera och ändra i en "Ej redigerbar standardpost" men det går bra att skapa en kopia om du önskar ha andra försäljningskonton. Du kan även skapa helt egna artikelkonteringar.
Jag hoppas att jag kunde hjälpa dig i dina funderingar, annars är du självklart välkommen att återkomma så kikar vi på det igen.
Önskar dig en fortsatt fin vecka!
/Tinne
... Visa mer
2022-05-23
09:36
1Gilla
Hej!
Tack för att ni ger oss feedback och delar med er av era tankar kring detta.
Just nu jobbar vi på förbättring krig likviditetsprognosen för att göra den tydligare och mer korrekt.
Vi räknar med att lansera detta inom en snar framtid, så prenumerera gärna på nyhetsfliken så får ni notiser om de nyheter vi släpper framöver!
Varmt välkomna tillbaka till forumet och jag hoppas att ni får en fortsatt fin måndag.
/Tinne
... Visa mer
2022-05-21
18:47
1Gilla
Jag har lagt ett förslag till förbättring på detta, men det hjälper ju inte i dagsläget. Ser fram emot en snabb lösning på detta. /Gunilla
... Visa mer
2022-05-20
16:27
1Gilla
Hej tlnklumera!
Jag hoppar in här i tråden också.
Timlön bör alltid vara föregående månad och lika så avvikelser för att du ska få med allt på lönekörningen.
Det går dock att jobba med en t.o.m-dag i månaden, men detta är inget vi rekommenderar att göra då du inte får med dig hela månadens timmar när du skapar upp lönekörningen.
Om du inte redan har läst det så kan jag varmt rekommendera hjälpavsnittet som min kollega skickade ovan, jag tror att det kan vara till bra hjälp för dig.
Trevlig helg!
/TInne
... Visa mer
2022-05-20
14:02
Hej Helene!
Ibland kan man behöva rensa cache och starta om webbläsaren för att det ska släppa, så prova det och återkom om det fortfarande inte fungerar så kikar vi vidare på det.
/Tinne
... Visa mer
2022-05-20
14:00
Hej Everlycke!
Båda alternativen fungerar fint att använda, det är bara placeringarna som skiljer sig.
Om du skriver kundens kostnadsställe under orderreferens så hamnar det högre upp på fakturan, väljer du att lägga in det som en textrad så hamnar det under artikeln.
I den här tråden rekommenderade en av våra användare att skriva det under orderreferens.
Jag hoppas att jag kunde ge dig någorlunda vägledning i din fundering 🙂
Varmt välkommen åter till forumet och trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-05-20
13:39
Underlag från Skatteverket behövs inte om man ska göra ett högre skatteavdrag än enligt tabell.
... Visa mer
2022-05-20
09:52
Hej Wallerina!
Vi har just nu problem att ladda upp ansökan för ROT/RUT till skatteverket och felsöker orsaken till detta.
I fliken Kända fel finns tråden Problem att ladda upp ROT/RUT-ansökan till SKV, kika in där och prenumerera gärna på tråden så får du notiser när det inkommer mer information från teamet.
Jag önskar dig en fortsatt fin fredag och trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-05-20
09:14
1Gilla
Tack Tinne, Jag har i förra veckan skrivit in mitt förslag till förbättring direkt i programmet Visma Administration 2000 under "Förbättringsförslag" gällande; ett säkrare utförande av prisomräkningar av försäljningsprislistor, uträkningar/kommandon med önskemål om en "Gör definitiva" "knapp". Hoppas och väntar på att någon på utvecklingsavdelningen hör av sig angående mitt förslag. Ha en fin dag, Med vänlig hälsning /Annika
... Visa mer
2022-05-19
17:32
Hej Cecilia!
Ibland blir det tokigt, men det är inget som inte går att lösa 🙂
Så som du gjorde från början är också rätt och du kan ha kvar det om du inte vill göra om betalningen, men som du säger så är det smidigare att framöver välja Betalt med egna pengar istället.
Om du ändå vill göra om betalningen så kan du göra som du föreslog och föra tillbaka beloppet till ditt privata konto och ångra matchningarna mot leverantörsfakturan under Kassa- och bankhändelser. Därefter tar du bort bankhändelsen och matchar fakturan som Betald med egna pengar.
Du har tänkt helt rätt här, bra jobbat!
Varmt välkommen tillbaka till forumet om du har fler funderingar.
/Tinne
... Visa mer
2022-05-16
13:04
Hej!
Programmet tar hänsyn till det faktiska inpriset som är vid varje separat inleverans när den beräknar lagervärdet och tar alltså hänsyn till alla olika inpriser.
Jag önskar dig en fortsatt fin måndag och varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-05-13
11:21
Hej Johan123!
Du kan använda dig av både resultatenheter och projekt för att särredovisa kostnader och intäkter. Jag skickar med lite information och länk till hjälpavsnitt om respektive funktion som du kan kika på och se vad du tycker känns lämpligast att använda för din verksamhet.
En resultatenhet används för att kunna följa upp din verksamhet mer detaljerat genom att bokföra kostnader och intäkter på en specifik enhet - här kan du alltså ha skogsfastigheten som en separat enhet.
Har du en enhet där du vill se exakt vilka kostnader och intäkter som den genererar, kan du göra det med hjälp av resultatenheter. Du kan också ange resultatenheter på fakturor och verifikationer.
Du kan använda dig av Projekt när du vill följa upp delar av din verksamhet mer detaljerat och över flera räkenskapsår. När du skapar en ny kundfaktura eller registrerar en leverantörsfaktura kan du ange ett eller flera projekt som fakturan tillhör. På så vis får du uppföljning av alla intäkter och kostnader för projektet.
Återkom gärna om något känns oklart eller om det dyker upp några andra funderingar.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-05-12
18:41
1Gilla
Supertack!=D
... Visa mer
2022-05-11
15:19
Hej igen!
Det går bra att spara hela kontoutdraget, du behöver inte spara varje enskild transaktion för sig. Jag skulle säga att det inte räcker att ha det bra inläst i eEkonomi utan det bästa är att spara ner kontoutdraget i tex pdf-form och spara digitalt vid slutet av varje räkenskapsår och använda som underlag i bokslutet. Däremot så behöver du inte skriva ut alla verifikationer från programmet utan detta sparas digital.
För mer information om sparande av underlag rekommenderar jag dig att kontakta tex Bokföringsnämnden (BFN) som kan ge lite mer lagstöd kring detta. På denna sidan hos BFN och på denna sidan på Skatteverket så finns mer information kring arkivering samt vad som räknas som räkenskapsinformation.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-05-10
16:07
Hej Mahir!
Fråga 1:
I detta fallet så kommer du att behöva bokföra om detta med manuella verifikationer för att korrigera sina saldon på de använda kontona.
Kommande avskrivningar kommer också behöva bokas om manuellt för att påverka önskade konton.
Jag uppfattar dig som att det ska flyttas från konto 1210 till konto 1220 - rätta mig gärna om jag har missuppfattat 🙂
Om saldot på kontot är plus så konterar du enligt nedan:
1210 Kredit
1220 Debet
Fråga 2:
Skulle du vilja göra om anläggningstillgången kommer du behöva ångra samtliga avskrivningar från 3 år bak. Detta innebär att du behöver låsa upp alla år i programmet och programmet kommer genererar korrigeringsverifikationer på redan låsta år.
Vi rekommenderar inte att låsa upp redan låsta år utan att först kontrollera att du får göra detta med Skatteverket eller en redovisningskonsult.
Bäst är att istället hantera ombokning manuellt på de tidigare bokningarna.
Om något känns oklart eller om du har några fler funderingar är du varmt välkommen att återkomma till forumet.
Önskar dig en fin eftermiddag!
/Tinne
... Visa mer
2022-05-10
08:51
Hej Anna!
Om du mejlar in underlag och har Skicka direkt till ekonomisystemet påslaget i Visma Scanner så görs det ingen tolkning.
En tolkning görs när du mejlar in underlag och har Skicka direkt till ekonomisystemet avslaget i Visma Scanner. Sedan öppnar du underlaget i appen där tolkningen görs, och du får därefter klicka på Skicka till ekonomisystemet.
Om det är samma person i företaget som har hand om underlagen och arbetar i Visma eEkonomi så rekommenderar vi att istället direkt dra PDF-filen och släppa den direkt på Inköp - Bildunderlag. Då görs tolkningen direkt.
Testa detta och återkom om du stöter på patrull.
Varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-05-09
21:45
2 Gillar
Okej då kontakter supporten för vidare hjälp. Stort tack för ditt svar! Med vänlig hälsning, Emil
... Visa mer
2022-05-09
13:56
Hej wissamjabr1!
I dagsläget så stödjer nuvarande version av programmet inte detta räkenskapsår. Detta kommer däremot att finnas i nästa version, vilken planeras att släppas under maj månad.
I nyhetsfliken så publicerar vi när nya versioner släpps, prenumerera gärna på fliken så får du mejl varje gång vi publicerar något där!
Jag önskar dig en fortsatt fin dag och varmt välkommen tillbaka till forumet.
/Tinne
... Visa mer
2022-05-09
10:01
Hej MaitMait!
Om du vill fakturera materialkostnader så behöver du skapa upp egna artiklar som avser materialkostnader. Du skapar upp nya artiklar under Försäljning - Artiklar - Ny artikel.
Jag skickar med vårt hjälpavsnitt Skapa artikel om du vill läsa mer om hur du skapar en artikel.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har några fler funderingar.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-05-06
11:29
1Gilla
Hej Cicci!
Här kan du hitta redovisningskonsulter som är kopplade till Visma Spcs och som använder våra produkter.
Jag kan också tipsa om att du skulle kunna höra med vår champion @AnnicaL om du har möjlighet att anlita hennes byrå. Ser att hon hjälpt dig tidare i tråden och jag vet att hon är grym på våra produkter.
Önskar dig en fin helg och varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-05-02
12:00
1Gilla
Jag har chattat med supporten om detta. Problemet var att jag behövde få in timmarna så att de syns nu i Maj. Men som jag fick förklarat för mig så fungerar det inte när man använder Extra lönekörning. Problemet är nu löst med att lägga timmarna på flex istället för komp.
... Visa mer
2022-04-29
15:18
Hej Bernt-Allan!
Ibland kan programmet hänga sig lite, prova att radera alla rader på din verifikation och sedan lägger upp den på nytt.
För att radera markerar du raden och sedan trycker du på ikonen med en soptunna på.
Testa detta och återkom om det inte funkar så kikar vi vidare på det.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-04-29
15:07
Hej Defiance!
Jag kikade på Zettles hemsida och där står det såhär om momsfakturor för Klarna-avgifter:
"Använd den här fakturani din bokföring, eftersom moms på avgifter behöver inkluderas när du ska rapportera ingående moms till Skatteverket. Du behöver inte betala något till Zettle och därför är betalningsvillkoren också “DO NOT PAY”" "
I princip så verkar detta vara ett underlag till bokföringen för att kunna redovisa den ingående momsen på just Klarna-avgifterna. Om Klarna-avgifterna redan är bokförda så bokför du momsen på konto 2641 i debet och mot avgiftskontot i kredit för att minska kostnaden och redovisa momsen.
Jag hoppas att detta hjälpte dig i din fråga, återkom annars så kikar vi på det igen.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-04-29
15:05
Hej Teo!
Det är skillnad på resultat och pengar - du behöver bokföra resultatet för år 2020 som eget kapital på konto 2010 och ev. Andra ingående balanser som du fick fram från deklarationen 2020 om du inte redan har gjort det. Men om pengarna aldrig flyttades från ditt privata konto till företagskontot ska du inte lägga in dem på konto 1930, då får du fel saldo. Om pengarna inte fanns på företagskontot ska de alltså inte läggas in där.
Eftersom att det är viktigt att det blir rätt i din bokföring så rekommenderar att ta kontakt med en redovisningskonsult som kan ge dig råd om hur du ska gå tillväga i din situation.
Önskar dig en trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-04-29
14:32
Hej josephineem!
Det går dessvärre inte att ändra inställningarna på ett företagskonto i efterhand, utan du behöver skapa upp ett nytt Valutakonto under Inställningar - Kassa- och bankkonton.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har några andra funderingar.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-04-29
11:31
Hej!
Självklart är detta något ni ska få hjälp med. Om jag har förstått situationen rätt så har vi varit i kontakt med dig och din kund och ärendet ska nu vara löst.
Har du några andra frågor är du alltid varmt välkommen att återkomma till forumet.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-04-29
10:52
Hej Jan!
I vårt kundregister har ni bolagsformen ideell förening, så det är troligen bolagsformen i Visma eEkonomi som är felaktigt vald.
När det är fel bolagsform vald i Visma eEkonomi behöver ni göra en omstart av företaget och därefter välja rätt bolagsform vid uppstarten.
Innan ni gör en omstart så finns det information som är viktig att läsa, eftersom att alla uppgifter försvinner.
Du hittar all information om vad en omstart innebär och vad du behöver göra innan och efter i vårt hjälpavsnitt Omstart av företag - läs igenom den innan du utför omstarten.
Efter omstarten kan ni få tillgång till en läsversion med företagets bokföringshistorik som den såg ut innan omstarten.
Du gör omstarten under Inställningar - Företagsinställningar - Grunduppgifter.
Återkom gärna om något känns oklart eller om det dyker upp några funderingar.
Önskar dig en trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-04-29
08:43
Hej @Fd medlem!
Tack för att du delar med dig.
Vi vill gärna att du skickar din feedback via programmet, då kommer det direkt in till våra produktutvecklare.
Varmt välkommen tillbaka till forumet.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer