2025-01-03
09:32
1Gilla
Hej @Thomas S! Att räta ut dina verifikationer, korrigeringar och datumen för dessa, det är lite lurigt utan att vi kan se det och prata med dig och då rekommenderar jag supporten. Men jag ska försöka räta ut det jag kan härifrån. Kan jag för det första ta bort samtliga verifikationer för 2025 och börja året på nytt? - Nej, det går inte att starta om enstaka räkenskapsår eller kalenderår. Du kan starta om men då startar du om hela ditt program, allt från fakturor till eventuella bankhändelser och verifikationer. Kan jag dessutom radera kundfakturorna utan att någon verifikation skapas? - Nej, valen du kan ha på en kundfaktura som redan är bokförd är "Ångra" eller "Kreditera". Ångra = det skapas en kreditfaktura som också kvittas mot din kundfaktura. Kreditera = du får själv skapa en kreditfaktura och sedan kvitta dessa mot varandra, om du vill det. Det smidigaste för dig om du alltså vill "Ta bort" en kundfaktura är att välja Ångra och då blir både debet- och kreditfakturan "betalda" och borttagna från reskontran och tar alltså helt och hållet ut varandra i bokföringen. Kan jag dessutom ta bort verifikationen från 2024? - Samma sak här egentligen, du kan inte "ta bort" en redan bokförd verifikation men du kan korrigera en verifikation. Nu skrev du att "En felaktig verifikation finns för 2024 där 3054 debiteras och 1510 krediteras", när 1510 är bokfört på så skulle jag tro att det kanske finns en faktura kopplat till denna verifikation(?). Om ja, då skulle jag rekommendera dig att istället alltså Ångra den fakturan istället för att korrigera själva verifikationen. Principen blir den samma, dvs att du får väck fakturan och verifikationen korrigeras (kvittas mot en annan spegelvänd verifikation). Med detta sagt skulle jag tro att det bästa för dig är att ringa till vår fantastiska support så kan vi hjälpa dig att räta ut dessa verifikationer. Det är nämligen aningen svårt när jag inte kan se det framför mig. Nu har vi precis passerat årsskiftet och det kan också vara en faktor till varför dina verifikationer har hamnat på 2025 när det kanske borde vara på 2024 - då är det viktigt att kontrollera datumen på allt du gör när du vill börja korrigera och så att säga "ta bort" grejer som bokförts. Jag hoppas att detta var lite till hjälp åtminstone, och som sagt återkom här om det fortsatt är några frågetecken eller hör av dig till vår support så fixar vi det tillsammans med dig den vägen istället! 🙂
... Visa mer
2025-01-02
09:09
Hej @Niklas Martin! Vi har ett forum för enbart bokföringsfrågor där du säkerligen kan få svar på hur detta ska bokföras. Testa att skriva samma fråga där och invänta svar, skulle du sakna ett svar så skulle jag rekommendera att kika med en redovisninsgbyrå eller revisor. Ha det så fint och hoppas du får hjälp! 🤗
... Visa mer
2025-01-02
08:44
Hej @EvaH72! Tack för din fråga. Du kan alltid starta om via Inställningar - Företagsinställningar - Grunduppgifter. Läs mer om att göra en omstart här. När du sedan startat om kommer du få starta upp ditt bolag igen på ny kula. Nämnvärt är att hela ditt eEkonomi startas om och inte bara ett räkenskapsår eller liknande. Hoppas detta är till din hjälp! 🙂
... Visa mer
2025-01-02
08:41
Hej @steiner! Tack för din fråga. Vi har haft lite avvikande öppettider på supporten under mellandagarna och runt jul/nyår. Vill du komma i kontakt med någon över telefon så vill jag att du kikar här!
Jag kan försöka hjälpa dig här om du vill men då skulle jag behöva vet om du har en aktiv bankkoppling och med vilken bank du isåfall har den aktiva bankkopplingen mot. Du kan också läsa här, angående att Skicka betalning av leverantörsfaktura med aktiv bankkoppling. I vissa fall behöver du signera och slutföra betalningen i internetbanken efter att den fått status "Mottagen av bank". Vad gäller konteringen i att Summa debet och Summa kredit har samma belopp så är det helt rätt, differensen ska alltid vara noll och då balanserar alltså din verifikation.
... Visa mer
2024-12-20
16:24
Hejsan @dunberg! Vi har inte rapporterat något fel i tjänsten just nu och när jag testar hos mig går det fint. Du får gärna testa igen om en stund eller senare i helgen och löser det sig inte av sig självt skulle jag vilja be dig att slå supporten en signal så kan vi kolla närmare på det. Nu runt jul och nyår har vi lite avvikande öppettider enligt dag före helgdag (julafton, nyårsafton) 08:00-12.30. Mer om våra öppettider kan du läsa på länken. Jag vill också passa på att önska dig en god jul och ett gott nytt år! 🎆🎄
... Visa mer
2024-12-19
11:26
Hej @Ufriend! Oavsett vilket löneprogram du jobbar i så måste du bokföra semesterskulden per 24-12-31. Detta är något som vanligtvis också bokförs löpande under året antingen genom att manuellt utgå från en semesterskuldlista eller via funktion för automatisk uppbokning, beroende på löneprogram. Utöver detta så gör man en avstämning av den totala semesterskulden för företaget vid årets slut. Och det ska du alltså göra innan du upprättar ditt bokslut. 😊
Jobbar du i Lön Smart och gör dina löner där? Då bokförs semesterskulden med automatik och du behöver inte göra någonting alls. Jag rekommenderar jag dig också att gå igenom denna checklista i Lön Smart inför årsavslutet.
Läs mer om semesterskuld här!
... Visa mer
2024-12-16
11:42
1Gilla
Koncernredovisning är vår lösning för koncerner i Spiris. Lösningen riktar sig dels till redovisningsbyråer som sköter koncernredovisningsuppdrag åt sina kunder och dels till fristående koncerner som gör sin koncernredovisning själva.
Du väljer själv om du vill läsa den längre, mer matiga manualen eller den kortare versionen. Vill du hellre ha en djupare genomgång av de olika delarna, scrolla ner tills du ser “Lång version”. Trevlig läsning!
Föredrar du att titta på en film istället? Ja, det gör jag.
Vill du läsa mer eller komma igång med Koncern? Då ska du hit!
Kort version
Skapa första koncernbokslutet
Vid uppstart skapar du ett koncernbokslut och fyller i grunduppgifter via en startguide. Därefter lägger du till företag i koncernstrukturen genom att klicka på "Redigera koncernstruktur". Självklart kan du arbeta med olika dotterföretag och även utländska dotterbolag.
Sammanställ företagstablåerna
Läs in bokslutsdata för varje koncernföretag i Företagstablån. Importera en SIE4-fil eller välj annan datakälla. Klassificera konton och justera där det behövs.
Gör elimineringar i koncerntablån
I koncerntablån ser du alla företags saldon. Skapa och spara koncernverifikationer – elimineringskolumner uppdateras automatiskt.
Skapa förvärvsanalys och elimineringsverifikationer
Under "Verifikationer & dokument" skapar du förvärvsanalys och elimineringsverifikationer. Här dokumenterar du förvärv och hanterar övervärden och goodwill.
Balans- och resultaträkning
Visa uppställning av resultat- och balansräkningen för årsredovisningen under menyn "Resultat- och balansräkning".
Skapa årsredovisningen
Under "Årsredovisning" får du förslag på innehåll enligt K3-regelverket. Uppdatera noter och kassaflödesanalys i företagsmatrisen.
Signera och lämna in årsredovisningen
När du är klar med årsredovisningen signerar och lämnar du in allt digitalt direkt via lösningen.
Skapa dina rapporter
I Rapportcentralen kan du skriva ut all dokumentation.
Lång version
Skapa det första koncernbokslutet och lägg upp koncernstrukturen
Första gången du startar går du igenom en startguide och skapar koncernbokslutet. I startguiden anger du grunduppgifter som räkenskapsår och hur belopp ska visas. För moderföretaget anges ett kortnamn och datakälla.
När detta är klart ser du koncernstrukturen på startsidan. Nästa steg är att lägga till övriga företag genom att klicka på "Redigera koncernstruktur" eller via menyn "Underhåll" och "Lägg till företag".
För varje företag anger du namn, kortnamn och organisationsnummer. I fältet Företagstyp väljer du om det är ett dotterföretag, underkoncern eller intresseföretag. Om ett dotterföretag är moderföretag i en underkoncern väljer du "Underkoncern".
I fältet Moderföretag föreslås alltid huvudmodern men du kan även välja underkoncernen om den är upplagd. Lägg upp underkoncernen först och sedan dess dotterföretag.
Du kan välja mellan import från Skatt & Bokslut, SIE4-fil eller manuell inmatning.
Sammanställ företagstablåerna
Därefter läser du in bokslutsdata för varje företag i Företagstablån. Du kan importera SIE4-filer eller direkt från Skatt & Bokslut, eller mata in manuellt. Företagstablån har en sida för balansräkningen och en för resultaträkningen.
Tablåerna har specifika rader för koncerninterna transaktioner. Om bokföringen är väl strukturerad med korrekt kopplade konton förenklas arbetet. Med inbyggda elimineringsförslag skapas automatiska elimineringsverifikationer som du enkelt kan granska och justera.
Gör elimineringar i koncerntablån
I koncerntablån visas en kolumn för varje företag. Saldon kan bara ändras i företagstablån. Klicka på företagsnamnet för att växla företag. När du sparar koncernverifikationer uppdateras elimineringskolumnerna. Summan visas i kolumnen "Koncern" som utgör den gemensamma balans- och resultaträkningen.
Skapa förvärvsanalys och elimineringsverifikationer
Under "Verifikationer & dokument" samlas all dokumentation i en överskådlig struktur till vänster. Använd "Ny verifikation/dokument" för att skapa nya dokument.
Vid förvärv anger du förvärvspris och eget kapital samt eventuella övervärden. Goodwill räknas fram automatiskt. Du kan ladda upp filer och skapa verifikationer för förvärv, interna mellanhavanden och andra koncernjusteringar.
Vid förvärvseliminering hanterar du exempelvis avskrivning på goodwill. När du sparar uppdateras värden direkt i tablåerna.
Du kan automatiskt få förslag på elimineringsverifikationer, som sparas som utkast och kan granskas innan de sparas permanent.
Balans- och resultaträkning
Under "Resultat- och balansräkning" ser du den officiella uppställningen utifrån aktuell koncern och moderföretag.
Skapa årsredovisningen för koncernen och moderföretaget
Under "Årsredovisning" får du förslag på innehåll. För noter och kassaflödesanalys används ”Företagsmatrisen”. Om datakälla är Skatt & Bokslut importeras uppgifter automatiskt, annars fylls de i manuellt.
I företagsmatrisen kan du även göra justeringar som bara rör koncernredovisningen.
Skapa dina rapporter i rapportcentralen
Till sist samlas all dokumentation och rapporter under "Rapportcentralen" där du väljer vad som ska tas ut. Klicka sedan på "Skapa rapport".
Slutklämmen
Detta var en snabb översikt av de mest centrala delarna i Koncern. Förhoppningsvis ger det klarhet i hur det fungerar. Kom gärna tillbaka till denna genomgång när du behöver.
Lycka till och glöm inte att du är grym på koncernredovisning – och nu kan göra det på rekordtid!
... Visa mer
Etiketter:
2024-12-16
10:47
1Gilla
Vad kan du förvänta dig?
Snabb uppstart – kom igång direkt med en tydlig startguide.
Enkel hantering – smidigt att lägga till dotterbolag och ordna koncernstrukturen.
Alltid uppdaterat - När du arbetar med Skatt & Bokslut uppdateras alltid din koncernredovisning utan att du behöver tänka på det.
Automatiska elimineringsförslag – spara tid och undvik dubbelarbete.
Rapportcentral – samla allt på ett ställe för ordning och full dokumentation.
Och mycket mer!
Du hittar såklart både Koncernredovisning och Skatt & Bokslut i Spiris. Det passar både för dig som redovisningsbyrå och för företag som sköter koncernen själva.
Upptäck skillnaden
Nu blir arbetet enklare, snabbare och tryggare. Läs mer om hur Koncernredovisningen fungerar och kom igång redan i dag! Få en snabb överblick – se vår introduktionsfilm.
Läs mer
Koncernredovisning?
Vad innebär konsolidering?
Vad är en koncern?
... Visa mer
Etiketter:
2024-12-11
15:24
Hej @Ufriend! Självklart ska du hjälp med det. Jag skulle rekommendera dig att göra detta i Visma Skatt & Bokslut Pro, som inlägget handlar om. Varför? Du kommer göra det mycket snabbare och slipper själv överföra filer manuellt till både bolagsverket och skatteverket. I Skatt & Bokslut Pro har du båda delarna, det vill säga deklaration (Skatteverket) och Årsredovisning (Bolagsverket). Är det en kund du ska göra detta för så behöver du först skapa kunden i Advisor, och sedan starta ett samarbete i Skatt & Bokslut Pro med kunden. Lägg upp ny kund.
Starta samarbete med kunden.
När du startat samarbete med din kund kan du öppna Skatt & Bokslut Pro från Advisor och kunden. Importera uppgifter från eEkonomi (om du har bokfört i eEkonomi) och gör klart ditt bokslut och din deklaration. Lämna sedan in båda delarna till respektive myndighet direkt från programmet. Läs mer om hur du gör i Skatt & Bokslut Pro! Är det för ditt eget företag, din redovisningsbyrå, då öppnar du istället Skatt & Bokslut Pro från Mina Tjänster (Vismaonline.com). Och glöm inte att vi finns här för att hjälpa dig både via telefon via vår support eller om du hellre vill - vår AI-Assistent i programmet. Trevlig kväll! 😊
... Visa mer
2024-11-12
15:41
Hej @cForslind!
Sidan (Nyhetsrummet) som artikeln är skriven om kommer främst uppdatera dig med branschnyheter, debattartiklar och andra delar som inte berör programmen. Vissa av våra större uppdateringar och nyheter kommer visas på sidan under Produktnyheter. Jag är helt med dig angående en bra "nyhetssida", där vi kan dela med oss av alla fina nyheter, stora som små. Jag tar detta vidare och håller med dig i önskemålet! Trevlig kväll 😊
... Visa mer
2024-11-06
17:28
2 Gillar
Vill du ha koll på det senaste? Nu har vi samlat alla nyheter på ett och samma ställe. I nyhetsrummet hittar du aktuella uppdateringar, produktnyheter, branschnyheter och artiklar som rör din vardag.
Du hittar nyhetsrummet via länken här eller under fliken ”Kontakt” på spiris.se. Och oroa dig inte – vi fortsätter att uppdatera nyheter här i forumet precis som vanligt.
Tips!
Bokmärk sidan så hittar du alltid snabbt till nyhetsrummet.
... Visa mer
2024-11-01
12:37
Nu har vi uppdaterat våra appar för att göra samarbetet mellan dig och dina kunder smidigare och mer överskådligt. Här förklarar vi vad som är nytt – så att du verkligen vet hur allt funkar!
Scanner
Nu kan du och dina kunder scanna flera sidor av ett dokument och slå ihop dem till ett underlag i Scanner-appen. På så sätt slipper du samla på lösa papper och kan enkelt hålla reda på allt som skickats in – direkt kopplat till kundens bokföring.
Nytt i Spiris-appen för iOS:
Skapa och ändra offerter och ordrar
Skapa och redigera dokumenten snabbt, direkt från mobilen. Perfekt om du är på språng eller vill fixa något utan att logga in på din dator.
Förbättrad artikelhantering
Nu blir det ännu enklare att lägga till, ändra eller ha koll på artiklar med en ny och tydlig design.
Hantera Grön teknik-avdrag
Lägg till eller ändra Grön teknik-avdrag enkelt när du jobbar med offerter, ordrar och fakturor – direkt i appen.
Företagsuppgifter
Med den nya funktionen hittar du snabbt viktig information om ditt företag och kan kopiera och dela vidare vid behov. Den finns i iOS och kommer snart även för Android.
Ny startsida
Den nya startsidan visar en klar och tydlig överblick av företagets ekonomi och viktigaste siffror direkt när du öppnar appen.
Nytt i Spiris-appen för Android:
Stöd för ROT, RUT och Grön teknik-avdrag
Lägg enkelt till och ändra ROT-, RUT- och Grön teknik-avdrag när du hanterar offerter, ordrar eller fakturor.
Ny kundvy
Se all information om dina kunder på ett och samma ställe med en uppdaterad och enkel design.
Ny startsida
Även i Android-appen får du nu en snygg och tydlig översikt av företagets ekonomi och central information redan vid start.
Tips!
Berätta gärna om de nya funktionerna för dina kunder så att fler kan jobba smidigt, spara tid och få ut mer av ert samarbete.
... Visa mer
Etiketter:
2024-10-30
12:33
1Gilla
Tjena Rolf! (@KABE Husbilsklubb) En bra poäng! Människor kan ju ha olika preferenser när det gäller äpplen. Men frågar man AI så är det såklart endast Royal Gala som gäller. AI älskar Royal Gala och tar inte hänsyn till dina preferenser. Vill du däremot att den ska ta hänsyn till just dina smaklökar? Då behöver du definiera vad som är gott för dig Rolf. /Äppel-Anton
... Visa mer
2024-10-28
15:04
Generellt för AI och hur du bör prata med den
AI (Artificiell Intelligens) är teknik som gör att datorer kan utföra uppgifter som normalt kräver mänsklig intelligens. Man kan ställa frågor till en AI-robot och få svar på dem. Detta fungerar genom att AI-modellen analyserar frågan, letar efter relevant information i sin inlärda databas och genererar ett svar baserat på den informationen.
Hur ska jag skriva till en AI-robot? (En Prompt)
Att skriva en effektiv AI-prompt är nyckeln till att få kvalitativa och träffsäkra resultat. En AI-prompt fungerar som en instruktion för en AI. Därför är det nödvändigt att skriva en prompt för att få ett svar från en AI. För bästa resultat, se till att din prompt är tydlig och specifik.
När du använder AI-assistenten i våra program så är din “prompt” en fråga. Till exempel: “Hur gör jag en lönekörning?" eller “Hur ser jag lönehistorik för anställda?”.
Undvik onödiga ord och upprepningar, då dessa kan förvirra AI:n. Om en instruktion som "ingen titel får vara mer än 50 tecken lång" inte fungerar, testa att byta ut ord, till exempel till "ingen rubrik får vara mer än 50 tecken lång".
Tänk på AI-interaktionen som en konversation. Fråga AI:n om förslag om du är osäker och justera din prompt efter behov. Att formulera om din prompt flera gånger kan leda till förbättrade svar och bättre uppfyllande av dina behov.
AI hos oss och i lönefunktionen!
AI-Assistenten finns inbyggt i ditt Spiris, en liten stjärn-ikon ute till höger på din skärm. Den lilla ikonen kan du flytta längst med högra kanten om den skulle råka vara i vägen eller liknande.
När du använder vår AI-assistent, tänk på att formulera dina frågor som om du pratar med någon som inte är insatt i vad du gör. Det hjälper AI:n att förstå exakt vad du behöver hjälp med. Istället för att skriva något kortfattat som "Hur gör jag lön?", försök vara mer specifik, som "Hur gör jag en utbetalning av lön till en anställd?".
Om du inte får rätt svar direkt, justera din fråga eller ge mer information. Vår AI-assistent kan komma ihåg tidigare meddelanden i konversationen, så att klargöra saker som "Jag menade lönekörning!" kan vara väldigt hjälpsamt.
För att få ett så bra och tydligt svar som möjligt från AI-assistenten så behöver du formulera din fråga tydligt. Det skrivs ofta bara ett ord som “Lönekörning” eller så ställer man en för specifik fråga, t.ex. "Varför är det fel saldo på verifikationen A120?". Det kommer AI ha svårt att svara på. Dels för att den är väldigt specifik och "personlig" men också för att den inte kan svara på bokföringsfrågor, än.
För att få bästa möjliga svar, ge lite mer kontext och var tydlig med vad du behöver hjälp med. På så sätt kan vår AI-assistent ge dig den bästa möjliga supporten. Det är alltså precis som när du pratar med en människa, du kan behöva förklara vad du faktiskt undrar eller vad du vill få ut av din konversation för att svaret ska bli det du önskar.
Sammanfattningsvis: Vill du ha ett rött äpple? Då kan du inte be om en frukt. Du kan heller inte be om ett äpple - då får du kanske ett grönt. Be om det du vill ha. “Jag vill ha ett rött och gott äpple.”
Ju mer du använder AI - desto bättre kommer den att bli. Stort lycka till nu och missa inte AI-tåget!
... Visa mer
Etiketter:
2024-10-28
13:48
2 Gillar
Generellt för AI och hur du bör prata med den
AI (Artificiell Intelligens) är teknik som gör att datorer kan utföra uppgifter som normalt kräver mänsklig intelligens. Man kan ställa frågor till en AI-robot och få svar på dem. Detta fungerar genom att AI-modellen analyserar frågan, letar efter relevant information i sin inlärda databas och genererar ett svar baserat på den informationen.
Hur ska jag skriva till en AI-robot? (En Prompt)
Att skriva en effektiv AI-prompt är nyckeln till att få kvalitativa och träffsäkra resultat. En AI-prompt fungerar som en instruktion för en AI. Därför är det nödvändigt att skriva en prompt för att få ett svar från en AI. För bästa resultat, se till att din prompt är tydlig och specifik.
När du använder AI-assistenten i våra program så är din “prompt” en fråga. Till exempel: “Hur krediterar jag en leverantörsfaktura?" eller “Hur lägger jag till en ny kund?”.
Undvik onödiga ord och upprepningar, då dessa kan förvirra AI:n. Om en instruktion som "ingen titel får vara mer än 50 tecken lång" inte fungerar, testa att byta ut ord, till exempel till "ingen rubrik får vara mer än 50 tecken lång".
Tänk på AI-interaktionen som en konversation. Fråga AI:n om förslag om du är osäker och justera din prompt efter behov. Att formulera om din prompt flera gånger kan leda till förbättrade svar och bättre uppfyllande av dina behov.
AI hos Spiris
AI-Assistenten (eller som vi kallar den, AIA) finns inbyggd i ditt program. Du hittar AIA ute till höger på din skärm (en lila bubbla med en stjärna på).
När du använder vår AI-assistent, tänk på att formulera dina frågor som om du pratar med någon som inte är insatt i vad du gör. Det hjälper AI:n att förstå exakt vad du behöver hjälp med. Istället för att skriva något kortfattat som "Hur gör jag betalning?", försök vara mer specifik, som "Hur gör jag en betalning på en kundfaktura?".
Om du inte får rätt svar direkt, justera din fråga eller ge mer information. Vår AI-assistent kan komma ihåg tidigare meddelanden i konversationen, så att klargöra saker som "Jag menade kundfaktura!" kan vara väldigt hjälpsamt.
För att få ett så bra och tydligt svar som möjligt från AI-assistenten så behöver du formulera din fråga tydligt. Det skrivs ofta bara ett ord som “Kundfaktura” eller så ställer man en för specifik fråga, t.ex. "Varför är det fel saldo på verifikationen A120?". Det kommer AI ha svårt att svara på. Dels för att den är väldigt specifik och "personlig" men också för att den inte kan svara på bokföringsfrågor, än.
För att få bästa möjliga svar, ge lite mer kontext och var tydlig med vad du behöver hjälp med. På så sätt kan vår AI-assistent ge dig den bästa möjliga supporten. Det är alltså precis som när du pratar med en människa, du kan behöva förklara vad du faktiskt undrar eller vad du vill få ut av din konversation för att svaret ska bli det du önskar.
Sammanfattningsvis: Vill du ha ett rött äpple? Då kan du inte be om en frukt. Du kan heller inte be om ett äpple - då får du kanske ett grönt. Be om det du vill ha. “Jag vill ha ett rött äpple.”
Och kom ihåg, Ju mer du använder AI - desto bättre kommer den att bli. Stort lycka till nu och missa inte AI-tåget!
... Visa mer
Etiketter:
2024-10-28
13:24
5 Gillar
Generellt om AI och hur du bäst kommunicerar
AI (Artificiell intelligens) är teknik som gör att datorer kan utföra uppgifter som normalt kräver mänsklig intelligens. Du kan ställa en fråga till AI-assistenten och få ett svar tillbaka. AI:n tar din fråga, letar upp relevant information och ger ett svar utifrån det.
Hur skriver jag till AI? (En prompt)
Att skriva tydligt är nyckeln till att få bra och träffsäkra svar. En AI-prompt är en instruktion eller fråga till AI-assistenten. Ju mer specifik och tydlig du är, desto bättre blir svaret.
När du använder AI-assistenten i våra funktioner är din “prompt” en fråga, till exempel: “Hur krediterar jag en leverantörsfaktura?” eller “Hur ändrar jag ett samarbete för en kund?”
För bästa resultat, undvik onödiga ord och upprepningar. Testa gärna att formulera om din fråga om du inte får det svar du vill ha. Tänk på AI-assistenten som en kollega – fråga, följ upp och förtydliga vid behov.
AI i Spiris!
AI-assistenten finns inbyggd i Spiris och du hittar den till höger på skärmen. Klicka på stjärnorna för att öppna assistenten. Du kan flytta på AIA längs högra kanten om den är i vägen.
När du använder AI-assistenten, tänk på att formulera dina frågor som till någon som inte är insatt i ditt arbete. Var gärna så tydlig och beskrivande som möjligt – till exempel “Hur gör jag en betalning på en kundfaktura?” istället för bara “Hur gör jag betalning?”
Om svaret inte stämmer, testa att omformulera frågan eller lägg till mer information. AIA kan komma ihåg tidigare meddelanden i konversationen, så det kan vara hjälpsamt att förtydliga med “Jag menade kundfaktura!”
För att få bästa möjliga hjälp, ge lite extra kontext och beskriv vad du egentligen behöver stöd med. Det gör det enklare för AI-assistenten att ge dig rätt support – precis som när du pratar med en kollega.
Sammanfattning: Vill du ha ett rött äpple? Då kan du inte bara be om en frukt – eller om ett äpple. Säg istället: “Jag vill ha ett rött och gott äpple.”
Och glöm inte – ju mer du använder AI, desto bättre blir den. Lycka till och missa inte AI-resan!
... Visa mer
Etiketter:
2024-10-21
16:48
Vi har en referensgrupp med kunder som är intresserade av att vara med och titta på prototyper, svara på frågor och ge oss feedback. Det kan handla om funktioner vi vill förbättra och utveckla eller helt enkelt bara för att förstå dina behov.
Jag vill anmäla mig!
... Visa mer
2024-10-21
16:41
Vi har en referensgrupp med kunder som är intresserade av att vara med och titta på prototyper, svara på frågor och ge oss feedback. Det kan handla om funktioner vi vill förbättra och utveckla i våra molnprogram eller helt enkelt bara för att förstå dina behov.
Jag vill anmäla mig!
... Visa mer
2024-10-21
13:44
1Gilla
Hej @Österlens Ramverkstad! Jättebra fråga, Jens. Det är inte helt lätt, det ska jag hålla med om. Alt 1: Om du har en faktura på 6000kr som är en swishinbetalning men har samtidigt två händelser för inbetalningen, en på 1000kr och en på 5000kr. Då skulle jag rekommendera dig att välja bankhändelsen på 5000kr - matcha den mot Inbetalning från kort eller swish och välj där fakturan på 6000kr. Då kommer du ha ett saldo på -1000kr, för att fakturan är på ett större belopp än bankhändelsen. Välj då att skapa en ny bokföringshändelse och välj istället Övrig insättning och egen kontering - kontera den precis hur du vill, för denna ska sedan korrigeras bort ändå. Bokför sedan. Gå nu till fakturan, är den betald och korrekt med det beloppet som är betalt? Perfekt! Då går du till den verifikationen som vi skapade via egen kontering, den du fick göra vad du ville med, och väljer skapa korrigeringsverifikation på den. Korrigera då bort den verifikationen genom att välja samma konton men spegelvänt debet/kredit. Bankhändelsen som fortsatt ligger kvar under Kassa och bankhändelser på 1000kr kan du radera. Alt 2: Ångra den fakturan du skapat på 6000kr. Skapa upp en faktura på 5000kr och en på 1000kr, i övrigt ska de ju se likadana ut och kan vara på samma datum! Matcha sedan dessa två fakturorna på respektive bankhändelse. Jag vet ju vad jag hade valt men här är valet enbart ditt, i hur du vill göra! 😁 Hoppas du får ordning på det, annars kan du slå vår support en signal så tror jag de har lättare för att förklara över telefon.
Varma hälsningar!
... Visa mer
2024-10-18
15:45
Hej @humlan600! Jag har sett över möjligheterna och om vi har något fint knep för att slippa manuell påläggning. Det finns tyvärr inget sätt att spärra en kundfaktura som du beskriver, när betalningen kommer via en återrapporteringsfil. Jag förstår hur du menar och vill gärna att du lägger ett önskemål på det. Ett önskemål på förbättring till våra utvecklare, det kan du lägga från startsidan - förbättringsförslag. Vi blir superglada om du vill dela med dig av dina tips och önskemål där! Jag önskar dig en finfin helg när det är dags för det. 🌞
... Visa mer