2025-03-11
11:19
2 Gillar
Hej igen! @Carina Wesenlund-Jonsson Väntan är över. Nu är det äntligen på plats efter lite om och men. Inlägget är nu justerat, igen, och lite längre skriftlig hjälp finns nu länkad i nyheten! Ha en fortsatt fin tisdag. 🙂
... Visa mer
2025-03-06
14:47
1Gilla
Hej @Carina Wesenlund-Jonsson! Inlägget är nu justerat.
Jag vill börja med att be om ursäkt för att ha givit lite falska förhoppningar. Det var inte min mening! Än är den automatiska kopplingen till Lön Smart inte på plats. Men, den som väntar på något gott... Slutligen: Den automatiska kopplingen till Lön Smart är alltså snart på plats men inte riktigt än. Tack snälla för att du hörde av dig och upplyste!
... Visa mer
2025-03-05
11:01
1Gilla
Här är nyheterna som presenterades i morgonsoffan – missa inget!
Missade du morgonsoffan? Ingen fara! Du kan se den i efterhand via länken här eller längst ner i inlägget. Här hittar du årets senaste uppdateringar, tydligt uppdelade och enkla att ta till sig.
Byråstöd
Nu finns automatiskt uppdaterade bevakningspunkter kopplade till lön-samarbeten. Du får alltid den senaste informationen om dina kunders lönehantering.
Skapa egen gruppstruktur för dina kunder. Nu kan du enkelt strukturera och gruppera kundregister – till exempel om du sköter bokföringen åt både företag och privatpersoner hos samma kund.
Massuppdatera fastpriser. Du behöver inte längre ändra fastpris manuellt på varje kund. Nu kan du uppdatera flera kunder på en gång.
Följ status på dina skickade samarbetsförfrågningar under Underhåll → Samarbeten.
Bokföring & Fakturering
Nytt företagskort via integration med Mynt – utan avgift för kopplingen. Automatisera kvittohantering och samla utgifterna i bokföringen. Som byrå får du dessutom en kontaktperson hos Mynt för enklare samarbete.
Nu kan du ställa in leverantörer så att deras e-fakturor bokförs automatiskt när de kommer in – ett smidigt tillägg till automatiserade attestflöden.
Exportera alla bildunderlag i en fil under Inställningar → Import och export. Enkelt när du vill spara eller flytta material.
Kassa och bankhändelser: Kontera direkt i listvyn över ej bokförda bankhändelser – sparar tid och ger bättre överblick.
Kommer snart: Hantera och kontera bildunderlag direkt i listvyn.
Spiris-appen
Dina kunder kan nu se banksaldon direkt i appen och snabbt skapa nya kunder vid fakturering via organisations- eller personnummer.
Snart kan ni bokföra leverantörsfakturor direkt i appen, vilket gör inköpsprocessen ännu smidigare.
Skatt & Bokslut
Få engelska översättningsförslag på texter i årsredovisningen med AI – slipp översätta manuellt om du vill ha årsredovisningen på engelska (finns för aktiebolag och K2-regelverket).
Under Balansavstämning kan du nu välja att visa bilagor istället för konton, vilket ger bättre överblick och enklare navigering.
Ny beräkningsbilaga: Uthyrning av privatbostad.
Kommer snart: Stöd för stiftelser och ideella föreningar, bildunderlag till bokslutsverifikationer (överförs även till bokföringen), och möjligheten att klarmarkera varningar så de inte stör dig i arbetet.
Lön
Nya semestervillkor 21 finns nu tillgängliga, vilket ger mer flexibilitet i semesterhanteringen.
Kommer snart: Ansök om ledighet direkt via funktionen Ledighetsansökan.
Koncernredovisning
Fortsatt fokus på förbättringar och tillväxt för dig som jobbar med koncernredovisning.
Kommande nyheter: Digital inlämning, digital signering, stöd för utländska dotterbolag, och avstämning av eget kapital.
... Visa mer
2025-02-28
09:38
Hej @HåkanT! Det är inget fel vi har rapporterat eller sett en ökning av bland våra ärenden. Om du idag sätter 25 februari ska den såklart kunna ta det, då det ju givetvis är innan dagens datum. Hoppas det har löst sig av sig själv för dig - om inte? Då önskar jag att du ringer vår support så vi får kolla på det närmare och du kan visa hur det ser ut. 🙂 Vänliga hälsningar!
... Visa mer
2025-02-28
09:23
Hej @andreas245, Jag tycker det låter väldigt märkligt att den ändras efter att fakturan blivit bokförd och likaså är skickad till bank. Jag har direkt ingen rekommendation på vad du kan testa här och nu. Låter inte helt rätt! Nu ser jag ju att det var någon dag sedan du skrev och kanske redan hunnit ringa till supporten. Men har du inte gjort det än skulle jag vilja be dig att göra det så vi kan få kolla på hur det ser ut och hemskt gärna om du kan visa när detta sker. 😊
... Visa mer
2025-02-14
14:05
Hej @Annelie4! Kul att du valt Lön Smart. Klokt! Just Collectum finns det ingen rapportering till från programmet, dessvärre. I dagsläget kan du sköta rapporteringen till Fora och Bygglösen i Visma Lön Smart. Dessa rapporteringar hittar du under Rapporter i ditt Lön Smart! Jag lyfter gärna det vidare som ett förslag på förbättring. Gör det gärna du med, nere till vänster i ditt program har du Feedback & förslag, vi tar hjärtligt emot båda delar! 😊 En en fin fredag.
... Visa mer
2025-02-14
13:55
1Gilla
Hej @CarinaM_! Precis som du vittnar om så har vi haft en fördröjning av kontoutdragen från gårdagen. Senaste budet jag har är att det nu är löst och kontoutdrag kommer läsas in allt eftersom från och med nu. Med vänliga hälsningar 🙂
... Visa mer
2025-02-14
13:52
Hej @nvss123, Ni behöver inte vara oroliga. Jag ska försöka lugna oron, så gott jag kan! Vad gäller 1930 och att du plötsligt inte kan kontera på kontot, det beror på att ni i eEkonomi har aktiverat en bankkoppling. När en bankkoppling aktiveras och när den slutligen är aktiverad så är 1930 "låst för manuell kontering". Denna inställningen kan ni ändra under Inställningar - Kassa och bankkonton - Företagskonto, där finns en ruta som ni kan bocka ur för att kontot inte ska vara "Låst för manuell kontering". När ni har en aktiv bankkoppling så kommer ni få in bankhändelser från er bank till programmet, dessa in- och utbetalningar hamnar då under Kassa och bankhändelser. Därifrån kommer ni sedan bokföra alla händelser som sker på ert bankkonto och likaså 1930. Vad gäller utskrifter och nedladdningar av rapporter och filer så är det inget generellt fel vi rapporterat, än. Ett tips kan vara att bolla med din redovisningsbyrå och fråga om de kan göra det du inte kan. Kan de skriva ut pdf:er? Då är det något i din miljö som påverkar dina utskrifts-försök. Då vill jag först be dig rensa cashe-minnet och funkar det fortsatt inte efter det? Slå då gärna en signal till vår support så vi kan kika närmare på vad det kan bero på. Hoppas du får ordning på prylarna och oron kan släppa lite. Oavsett så kan jag lugna dig med att det inte är något att oroa sig för! Ha en fin helg när det är dags på det.
... Visa mer
2025-02-03
09:23
Vi startar 2025 fullproppat med nyheter för dig och dina kunder. Här hittar du några av de senaste uppdateringarna sedan 16 oktober 2024. Kanske har vi redan årets bästa nyhet?
Du kan alltid läsa om uppdateringar månad för månad i Skriven hjälp. Välj din variant, klicka på "Nyheter" – klart!
Större nyheter
Ladda ner alla bildunderlag på en gång
Nu kan du och dina kunder snabbt hämta hem alla bildunderlag som laddats upp till er fakturering. Gå till Inställningar - Import och export - Ladda ner bildunderlag. Ladda ner allt – enkelt och smidigt.
Radera flera bildunderlag samtidigt
Nu slipper du ta bort bildunderlag ett i taget. Under Inköp - Bildunderlag kan du välja “Ta bort flera” längst ner till vänster och radera flera underlag samtidigt.
Se ursprung för dina bildunderlag
Få snabb koll på var varje dokument kommer ifrån. Under Inköp - Bildunderlag och Inköp - Leverantörsfakturor ser du nu källan – till exempel E-faktura, Scanner eller Manuellt uppladdad. Underlag som kom in före nyheten ser du som “Okänd”.
Dela upp kundfordringar och leverantörsskulder på olika konton
Nu kan du fördela kundfordringar och leverantörsskulder på olika konton för tydligare uppföljning, till exempel vid internfakturering i koncern. Det här fungerar även för dig som bara vill specificera reskontran mer.
Aktivera funktionen via Koncernföretag under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter. Ställ sen in rätt konton på kund- och leverantörsnivå.
Använd: 1560–1567, 1570–1579 för kundfordringar och 2460–2469, 2470–2479 för leverantörsskulder.
Skicka e-fakturainbjudan direkt vid import
Du kan nu bjuda in leverantörer att skicka e-faktura direkt när du importerar leverantörsregistret. I det sista steget, nere till vänster, dyker en knapp för inbjudan upp som skickas till alla leverantörer du importerar.
Fler nyheter
Smidigare startsida
Visar bara konton där det finns saldo på startsidan och under Likviditetsprognos, så att du alltid har den mest relevanta informationen framme.
Rabatt i kronor eller procent
Nu kan du ge fast rabattbelopp på artikelrader i offert, order och faktura – ett efterlängtat önskemål från många.
Förbättrad samarbetsupplevelse
När du bjuder in en kund till samarbete om e-fakturor ställs inställningarna för att ta emot digitala fakturor in automatiskt när kunden accepterar samarbetet – inget extra steg behövs.
Ny notis i Byråstöd
Du får nu en tydlig notis om nya leverantörer att godkänna när du samarbetar med en kund i Bokföring & Fakturering. Enkelt att hålla dig uppdaterad!
Vi hoppas att flera av dessa nyheter gör vardagen enklare – för dig och för dina kunder. Fortsätt göra det du är bäst på!
... Visa mer
Etiketter:
2025-01-31
16:03
1Gilla
Hej @Emelie7! Vad gäller problem 1 så bör du kunna se detta och jag skulle faktiskt vilja be dig höra av dig till vår support för Visma Tid Pro så de kan ta sig en titt på det. Tack på förhand! Fråga 2, i dagsläget är det så tillvägagångssättet ser ut. Jag tar det givetvis med mig som ett förslag på förbättring och hör mig för om vi kan göra någon justering kring det framöver. Jag vill passa på att önska dig en fortsatt fin kväll och en trevlig helg!
... Visa mer
2025-01-31
08:29
Hej @Annelie4! Nej, det kan du inte. Du kan ange resultatenheter på Manuella verifikationer, på kundfakturor och på leverantörsfakturor. Lägg mer än gärna ett förslag på för bättring i programmet! Du hittar Feedback och förslag längst ner till vänster i menyn. Varma hälsningar
... Visa mer
2025-01-20
13:44
Hej igen @Ufriend! Det låter som att du hanterar semestern lite manuellt och eftersom Lön smart gör det på automatik och den inbyggda semesterberäkningen i programmet ställer till det lite för dig. Här skulle vi nog behöva prata med dig och eventuellt koppla upp oss och se hur ditt program ser ut, ring gärna supporten så ska vi se till att du får rätt på semestern i ditt program! Tack på förhand. 🙂
... Visa mer
2025-01-20
13:20
Hej @Marie R! Ja, det stämmer. AI-Assistenten finns bara i våra "molntjänster" bland annat Visma eEkonomi. Är du intresserad av att ha en kollega i programmet så kan du läsa mer om Visma eEkonomi här. Du kan till och med testa programmet helt gratis i 20 dagar! Jag önskar dig en fantastisk dag.
... Visa mer
2025-01-17
14:47
Hej @NiemelaF, Det gör du så rätt i! Däremot för att kunna ge dig ett bra svar på din fråga så skulle jag behöva veta: 1. Var skapar du arbetsgivardeklarationen? I vilket program alltså. 2. Bokför du arbetsgivardeklarationen manuellt eller gör ditt löneprogram det? 3. Bokför du arbetsgivardeklarationen som en "vanlig verifikation" manuellt? Vänligen återkom med lite svar på ovan så ska jag fortsätta leta med ljus och lykta efter ett svar på din frågeställning. 🕯
... Visa mer
2025-01-17
13:06
Hej @Yannick! Tack för dina frågor. Ser att @Lovisa - 4L Ekonomi AB har svarat helt korrekt vad gäller räkenskapsåren som givetvis bör stämma med sitt registreringsbevis och att detta måste ändras i Visma eEkonomi. Likaså att detta kan bli ett problem om man redan hunnit bokföra på datumet som alltså ska "tas bort". En sak till jag skulle vilja nämna här är en inställning i Deklaration och årsredovisning, den finns under Underhåll - Företagsuppgifter - Registreringsdatum. När du ändrat så att räkenskapsåret i eEkonomi så det är helt överens med verkligheten så kan du nu behöva gå in i Deklaration/årsredovisning och fylla i rätt datum på Registreringsdatum under Underhåll. Hoppas detta var till hjälp och att du får rätt på alla dina datum i både eEkonomi och Deklaration/Årsredovisning! 😊
... Visa mer
2025-01-17
12:55
Hej @mikeri! Det låter väldigt märkligt. Jag, precis som Admin Gottskär Grundskola, får fram "Ny leverantör" vyn och ser ut precis som det ska. Du har testat allt jag egentligen hade bett dig testa (olika webbläsare och olika datorer) så jag skulle jättegärna vilja att du ringer till vår support så vi kan kolla på problemet med dig. Vänliga hälsningar 🙂
... Visa mer
2025-01-03
10:50
Hej Rolf, Tack för din feedback! Vi uppskattar att du tar dig tid att dela dina erfarenheter och insikter kring Visma eEkonomi för föreningar.Vi förstår att processen med gruppfakturering varit en utmaning och att det har tagit mycket tid för dig. Som du nämner har du redan varit i kontakt med vår support, och de ser till att eventuella tekniska problem förs vidare internt för att utvärderas och förbättras. Vi arbetar ständigt med att utveckla och förbättra funktionerna i Visma eEkonomi. Om du vill lämna ytterligare förslag eller synpunkter på produkten kan du göra det direkt i Visma eEkonomi under Feedback och förslag. Önskar dig en fin dag!
... Visa mer
2025-01-03
10:10
Hej på er @KABE Husbilsklubb och @Stefan0335 Tack snälla för väl ställda frågor och fint presenterande i bilder mm! Som jag förstår det har ni försökt att komma i kontakt med vår support angående felet med er återkommande massfakturering, stämmer det? Om ja, har ni fått den hjälp ni behövde eller finns det fortfarande något jag kan bistå med här i forumet?
Vänliga hälsningar
... Visa mer
2025-01-03
09:53
Du som ska ha tack @Thomas S! Riktigt kul att höra och härligt att du är nöjd. Ha nu en fin fredag och helg vad det lider.
... Visa mer
2025-01-03
09:48
Hej @Klossoteket! Ber om ursäkt för den något längre svarstiden än vanligt så här efter årsskiftet. För att få rätsida på dina frågetecken skulle jag behöva veta om du jobbar i Administration som du skrivit inlägget på eller om det gäller Visma eEkonomi som jag ser att du har aktivt avtal på för Klossoteket? Vänligen återkom med vilket program du behöver hjälp i så kikar jag vidare på det. 😊
... Visa mer