2019-09-11
14:39
2 Gillar
Hmm. idag så sker ju ingen egentlig registrering för frivillig moms av fastigheter utan den kan man då göra genom att helt enkelt debitera moms. Så här står det hos Skatteverket: "Som huvudregel är uthyrning av lokal och annan upplåtelse av fastighet undantagen från skatteplikt enligt mervärdesskattelagen. Du har då inte heller rätt att dra av ingående moms för inköp till uthyrningsverksamheten. Du kan dock välja att bli frivilligt skattskyldig för sådan uthyrning och då lägga på utgående moms på hyran. Du får då rätt att göra avdrag för den ingående momsen på de kostnader du har för uthyrningen av lokalerna. För att kunna bli frivilligt skattskyldig ska du vara • fastighetsägare, bostadsrättshavare, förstahands- eller andrahandshyresgäst och hyra ut eller på annat sätt upplåta • butikslokaler, kontorslokaler, industrilokaler m.m. eller hela byggnader till hyresgäst som använder lokalen eller fastigheten i momspliktig verksamhet." D.v.s du får inte debitera moms på lokalhyra till ej momsregistrerad hyresgäst även dom du får betala moms på din hyra av samma lokal. Så det är inte valfritt utan påverkas av hyresgästernas situation. Vilket då t.ex. gör det svårt att hyra ut till privatpersoner, föreningar m.m..
... Visa mer
2019-09-11
13:51
Om du kikar lite längre ner så har han bokslutsmetoden och skall alltså inte använda 1510 utom vid bokslut...
... Visa mer
2019-09-11
13:30
1Gilla
Hejsan. Aha... då har du lite att fundera på. Vid lokaluthyrning så måste hyresgästen vara momspliktig för att du skall få ta ut moms på hyran så vitt jag lärt mig. Dessutom så får du inte lyfta moms på den hyra du betalar för de delar av ytan som du sedan hyr ut utan moms, du får inte heller lyfta moms på delar av din omkostnader för lokalen. Spontant så tycker jag att du kanske bör kolla med någon lokal redovisningsbyrå om upplägget funkar. Har du kontantmetoden så skall du inte alls använda 1510 utan bokföra fakturorna när dom betalas och först då intäktsföra dom... antar att det kan ställas in i programmet. Lycka till!
... Visa mer
2019-09-11
11:25
1Gilla
Försökte läsa lite om det här räknades som uthyrning av fastighet och då kan du ta moms på hyran om hyresgästerna är momspliktiga. Isf så är kontot 3912 och sedan 2611 med momsen. Detta skulle då innebära att du även får lyfta moms på dina omkostnader för lokalen typ värme, el, rep m.m. Hur detta skall hanteras i programmet beror sedan även på vilken redovisningsmetod du har för momsen (jag förutsätter här att du är registrerad för moms). D.v.s om du har boksluts- eller kontantmetoden.... ?
... Visa mer
2019-09-11
06:30
1Gilla
Kollade på Crunchbase och det framgår inte var företaget ligger och det avgör ju egentligen lite hur du bokför detta. Du bör ju kunna ange ditt VAT-nummer och på det viset få en faktura utan moms iaf. Framförallt viktig om bolaget ligger inom EU för annars får du MOSS-moms och den är inte avlyftbar. Om säljaren finns utanför EU så bör det iaf bli kto 4531 (momsrad 22) som kostnaden bokförs på och sedan debet 2645 med 25% och kredit 2614 med 25 %. Ligger säljaren inom EU så bör det bli kto 4535 (momsrad 21) och sedan samma momskonton. Lycka till!
... Visa mer
2019-09-10
15:39
Hmm. Intressant...Momsen är aldrig en icke-fråga för Skatteverket men jag förstår hur du tänker. Först så var jag inne på rad 37, mellanmans inköp av varor i trepartshandel men det gäller, så vitt jag har hittat, bara inom EU. Så jag tror inte att någon momskod är aktuell när det gäller era inköp, däremot försäljningen blir då rad 36. Men jag hittade iaf detta som visar att ni har rätt om varorna går direkt på export via säljarens eller er speditör... Lycka till! https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2019.7/329353.html#h-Exempel-2-flera-transportorer-med-omlastning-i-Sverige-export-i-forsta-ledet
... Visa mer
2019-09-10
14:47
Absolut men jag undrar även lite hur det då blir om det blir som det blev för oss (väldigt bra meningsuppbyggnad här tycker jag....). Om jag nu jobbar med ett bokslut, sparar t.ex. genom att trycka Esc lite då och då och programmet sedan gör en ny sparning när jag stänger ner (vilket jag antar att det gör) och då något går fel och det blir en tom, som det blev för oss... Vi vet ju inte varför det blev så här men den version vi öppnade dagen efter var tom...
... Visa mer
2019-09-10
14:44
Hmm. Ber om ursäkt om det här inte svarar på din fråga men jag blir lite fundersam på att ert bolag får momsfria inköp för att ni exporterar varorna om ni är ett svensk företag. Om man säljer till en utländsk köpare som exporterar varan så är det momsfritt men jag blir lite fundersam på hur det är om köparen är ett svenskt företag som sedan exporterar och om det då påverkar min försäljning. Jag läste lite här och får inte riktigt till det som du beskriver det: https://www.esv.se/publicerat/momshandledning/3-omvand-skattskyldighet/3-1-handel-med-utlandet/3-1-3-forsaljning-av-varor-till-tredje-land/ Men jag lär mig nya saker hela tiden, även efter 30 år i branschen så är vissa saker nya...
... Visa mer
2019-09-09
06:27
3 Gillar
D.v.s antar att 1930 skall ha beloppet 105 300,77 kr debet och inget debetbelopp på 1880.
... Visa mer
2019-09-04
18:31
1Gilla
Tänk också då på att du skall spara pappersoriginalen i sju år eller om du har koll på den digitala kopian så räcker 3 år.
... Visa mer
2019-09-04
12:39
1Gilla
Hmm. Kollade lite och man får ju inte lämna in en årsredovisning som är upprättad på engelska för ett svenskt bolag så det kan ju vara därför den inte är 100%-ig... https://kundforum.bolagsverket.se/org/bolagsverket/d/arsredovisning-upprattad-pa-engelska/
... Visa mer
2019-09-04
09:14
1Gilla
Så skulle jag även vilja säga att det skall vara. Men enligt Skatteverket så skall man även en sådan gång använda konton för inköp EU och boka momsarna. Vilket då jag tycker är märkligt om man bokar det som EU-handel men säljaren gör det ej... Då blir ju liksom systemet felaktigt. Det viktigaste är ändå att man inte lyfter den pålagda MOSS-momsen...
... Visa mer
2019-09-04
05:41
1Gilla
Ren företagshälsovård är en skattefri förmån för dom anställda och kto 7624 är rekommenderat. Lycka till!
... Visa mer
2019-09-03
13:25
1Gilla
Aha. Mitt förslag är, om jag nu tolkar det rätt, att du då bokför överföringen dels mellan 1930 och 1968 som avser själva kapitalet, sedan så borde du kunna ha ett 40XX konto som heter lämnade anslag och då blir en kostnad i själva grundföreningen och sedan ett 30XX-kontot som blir erhållna anslag i avdelningen. Brukar välja att redovisa föreningar men en funktionsindelad kontoplan istället för en vanligt kostnadsslagsindelad. Lättare att hålla isär då och man kan även kombinera en sådan med kostnadsställen så blir det ännu lättare... Lycka till!
... Visa mer
2019-09-03
12:23
Vad avser kostnaden för något? Om du bara fört över pengarna från ett bankkonto till ett annat som företaget har så är det ingen kostnad i sig. Kostnaden uppstår om du sedan betalar ut pengarna från kto 1968 och inte förr. Lycka till!
... Visa mer
2019-09-03
06:28
Japp. Det är därför den bl.a. kallas för bokslutsmetoden. Man redovisar alla kundfordringar och leverantörsskulder som är obetalda per bokslutsdatum. Även tvistiga. Vi som har faktureringsmetoden får göra så här hela tiden. D.v.s ligga ute med moms om inte kunderna betalar, å andra sidan så får vi tillbaks moms innan vi betalat investeringar ibland också. Kan väl iofs tycka att du verkar ha väääldigt lång betalningstid på dina fakturor. 3 månader är inte gängse men förekommer. Lycka till!
... Visa mer
2019-09-03
06:18
Bäst är ju att du dels har artiklar för försäljning men även en som avser provision men särskilt försäljningskonto som du då lägger negativ i fakturan. Och helt rätt, full moms på den. Förslag på konto är enligt FAR 6050 men då måste du momsmärka de som omsättning trots att det är en kostnad. Man kan även ha ett 37xx konto. Fast personligen så ser jag det som en kostnad. Lycka till!
... Visa mer
2019-09-03
05:41
1Gilla
Ingen bilaga där heller. Och tyvärr ingen bilaga i bokslutsprogrammet heller. Man får helt enkelt hålla reda på det själv. Men det finns en bilaga i Visma skatt som heter "Kapitalplaceringsaktier m.m." där man kan hålla reda på fållan. Synd att den inte finns i bokslutsprogrammet där den skulle göra mycket större nytta.. Man gör ju i princip deklarationen i bokslutet, deklarationen är ju bara ett sätt att redovisa det hela...
... Visa mer
2019-09-02
06:40
1Gilla
Hmm. Kan tyvärr inte svara på frågan om hur programmet gjort med ditt utlägg men det verkar som om du lagt något på fel sida debet/kredit då 1600 + 623 (minus moms) blir 2099 kr. Så du får kolla på det. Däremot så vill jag flagga lite för att just arbetskläder och även skor har väldigt restriktiva regler. Har du köpt skyddsskor (d.v.s med stålhätta) så bör det gå. Svårt i AB och ännu svårare i enskild firma. Finns lite att läsa här men tänk då på att detta gäller anställda, vilket du då inte är i din enskilda firma så det är ännu svårare med kläder för dig. Lycka till! https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/324271.html?date=2009-06-15&q=arbetskl%C3%A4der&&pk_vid=802bcf85d44bb0521567406358ab4a91
... Visa mer
2019-09-02
05:29
1Gilla
Antar att du menar att ni skall byta till Visma eEkonomi. Arbetssätten skiljer sig säker mellan företag och företag men precis som du skriver så skall man ju spara allt som kommer på papper (t.ex. kvitton, fakturor) och då på ett säkert och spårbart sätt. Hur man gör med huvudbok och verifikationslistor är en intressant fråga. Vi använder Admin och skriver ut dessa och sätter i huvudpärmen. Tycker personligen det är lättare att spara en pärm än att hålla reda på var dom digitala "originalen finns. Du kommer säkert att få en hel del svar men tänk då på att du även skall följa lagar. Något som idag inte verkar anses som viktig, vare sig från tjänstleverantörer eller företag.
... Visa mer