2024-09-23
08:10
1Gilla
En alternativ lösning är ju att man, så fort man fått pengarna till sin privata swisch, för över pengarna till företagskontot via sin bankapp... och skriver vem som betalat. Så kan man väl, antar jag, använda funktionen i programmet... Kan väl tycka att betalsättet "eget uttag" borde finnas som alternativ i programmet från början då det kan vara rätt vanligt att det så sker. Det kan ju även ske i ett aktiebolag även om det där förutsätter att man har en fordran på sitt bolag för att Skatteverket inte skall anse att det är lön.
... Visa mer
2024-09-23
08:05
Hejsan. Undrar lite över om hur ni först bokför själva donationen. Har ni även ett separat tillgångskonto där det ligger samma belopp som på 2890? Dom flesta har ju inte det men rent etiskt så är det en bra lösning då man undanröjer möjligheten att även donerade pengar till visst syfte används till andra kostnader inom föreningen. Nåväl, åter till frågan där jag undrar vad du menar med "deras fakturor"? Är det dom kostnader som spelarna fått beviljat bidrag till och den mellanskillnad du skriver om är restbeloppet som inte täcks av bidraget? Eller missförstår jag helt det du skriver? Rent spontant så innehålller ju fonden (2890) ett kreditsaldo och jag skulle nog en sådan gång debitera 2890 och kreditera det kostnadskonto som fakturan i övrigt bokas på. För det är ju ingen intäkt för föreningen utan en sänkning av kostnader enligt min mening. Återkom gärna med förtydligande om jag missförstått och om inte annat så, Lycka till!
... Visa mer
2024-09-19
12:08
1Gilla
Hejsan. Du bokför upp kostnaden i bokföringen som den kostnad det är. D.v.s sannolikt resekostnad vad gäller hotellet, kto 5800, och skattefri milersättning, kto 7331 för resan (underlag där mil, ärende,ort, anledning framgår). Du får inte ta upp tankningen om firman inte äger någon bil utan du får då milersättningen istället. Som betalkonto uppger du skuld till ägare om du har AB och egna insättningar om du har enskild firma. Sedan tar du ut pengarna från företagskontot, skriver uttag fordran och motbokar det konto du använde vid bokningen av utlägget... Lycka till!
... Visa mer
2024-09-19
12:04
Hejsan. På Klarnas faktura brukar det framgå om det är en faktura eller bara ett betalsätt, där det senare är det vanligaste. Om du inte uppgett ditt VAT-nummer till säljaren i Danmark så har dom lagt på 25% dansk moms då dom tror att dom sålt till en privatperson. Så då har ingen omvändmomsförsäljning skett. Skatteverket anser en sådan gång att du så klart inte får lyfta moms men att du ändå skall redovisa detta som ett EU-inköp med omvänd moms och lägga på utgående moms och dra av ingående moms om du bedriver en sådan verksamhet. Enligt mig/oss så anser vi att det förstör grundtanken med hela systemet då din bokning isf inte kommer att mötas av den danska försäljningen. Så vi brukar, frimodigt och rebelliskt, helt enkelt kostnadsföra totalbeloppet sådana gånger. Absolut inte lyfta momsen om den är dansk.... för att systemet skall stämma... Lycka till!!
... Visa mer
2024-09-19
11:58
När det gäller lån och om du har kontantmetoden när det gäller moms så bokförs ränta som kostnad, typ 8410. Om du däremot har faktureringsmetoden så bör man, om man väljer att lägga in fakturan i reskontran, istället för fakturadatum uppge det datum man betalar fakturan. Viktigt framförallt vad gäller amorteringar men även ränta. För om du lägger in en låneavisering som du får låt säga 1 oktober då bokförs den som amorterad och räntan som kostnad vilket för att skulden inte stämmer. För du betalar ju den först månaden efter. Men det där beror som sagt var på när du betalar och vilka datum som gäller. Men kontomässigt så blir det isf debet 8410 och kredit 2440. Kto 2390 används vid amortering då skulden minskar... Lycka till!!
... Visa mer
2024-09-19
11:52
Och om det är som Joachim E skriver att du har flera olika momssatser så skall du även använda flera olika försäljningskonton. Dom framgår av kontoplanen....
... Visa mer
2024-09-19
08:58
Hejsan. "Problemet" med automatisk uträkning av moms på försäljning och/eller inköp i bokföringen är att man alltid skall bokföra den moms som står på underlaget/fakturan. Allt annat är fel, även om det är små belopp och ofta åt olika håll, men det är fel....... och momsen bör ju framgå av fakturan så om du istället börjar med kontot för utgående moms så kan du sedan bara bokföra nettot på 3051..... Att vi sedan ofta använder automatisk uträkning gör ju inte det hela rätt.... Lycka till!
... Visa mer
2024-09-18
08:21
Hejsan. Nja, dom är ju redan tagna som kostnad så det behövs inte.
... Visa mer
2024-09-13
14:09
Hejsan. Om du som privatperson lämnar ett villkorat tillskott till ditt bolag så blir det en fordran och läggs inte till anskaffningsvärdet, helt rätt där. Men, konstigt nog, så är det så att om ett moderbolag lämnar ett villkorat tillskott till sitt dotterbolag så skall det, i likhet med ett ovillkorat tillskott, öka anskaffningsvärdet på aktierna. Å andra sidan så saknar det, rent skattemässigt betydelse i aktiebolagsvärlden då en utdelning är skattefri. Så är man ensam ägare till dotterbolaget så kan man lika gärna göra ovillkorade tillskott då en återbetalning är skattefri även då.... Men jag håller med om att det är lite märkligt. Jag trodde från början att det skulle bokats som en fordran, vilket det ju rent avtalsmässigt är... men icke.. Lycka till!
... Visa mer
2024-09-03
16:22
Viktig fråga här är om det är aktiebolag eller enskild firma. I en enskild firma så har det ingen större betydelse att sånt här sker men i ett aktiebolag så kan Skatteverket se det som lön (om dom skulle upptäcka detta) det är därför viktigt att så fort man kan föra över samma belopp till bolagets konto. Även om Skatteverket även en sådan gång kan sätta sig på tvären så blir det ändå lite bättre...
... Visa mer
2024-09-03
16:20
Om dom är borta så blir det en utrangering. D.v.s bokförs som en kostnad/förlust. Eventuell försäkringsersättning bokförs som en intäkt.
... Visa mer
2024-09-03
16:19
Du har rätt att få ränta på inlåningen i att aktiebolag om bolaget har ett lånebehov. Men du får då skatta på räntan på samma sätt som på räntan du får från banken och bolaget skall göra skatteavdrag på räntan som dom betalar till dig och rapportera det till skatteverket. Om du nu inte lämnar det som ett aktieägartillskott för då kan du, generellt sett, inte ta någon ränta på fordringen. I en enskild firma så kan en insättning skapa en positiv räntefördelning vilket det dig en ränteintäkt. Men även där så måste det finnas ett lånebehov för att rätten till räntefördelning skall finnas... Lycka till!
... Visa mer
2024-09-03
10:24
Hm. K7 används ju vid försäljning av näringsfastighet vilket då inte berör köparen. Rent formellt så skall man egentligen bokföra köp och/eller försäljning av fastighet per kontraktsdatum. Betalning och/eller tillträde är inte grund för själva försäljningen. Vilket kan skapa lite märkliga situationer. Om det här skall göras helt rätt så skall allt detta bokföras i år men deklarationen för föregående år skall rättas och se ut som den borde ha gjort. Lite pyssligt men det funkar. Transaktionerna i år skall då inte påverka resultatet i år. Fastigheter brukar man inte ha i anläggningsregistret men det beror ju lite på vilket anläggningsregister du använder. Vi har koll på värdeminskningar och annat genom bokslutsbilagor istället när det gäller fastighet. Och tänk på att man skall fördela köpeskillingen mellan mark och byggnad till samma procent som fördelningen är i taxeringsvärdet. Och mark skrivs sedan aldrig ner. Byggnad skrivs ner bäste genom den skattemässiga procenten som finns beroende på byggnadstyp.
... Visa mer
2024-09-02
13:51
En annan viktig fråga gäller om det är en lastbil även ur momssynpunkt. Om det är en skåpbil där kupe och lastutrymme utgör samma karossenhet så är det inte en lastbil ur momssynpunkt. Är det separat lastutrymme så är det även ur den synpunkten en lastbil. Reglerna beskriver det typ så här; en obruten vertikal luftspalt mellan kupe och lastutrymme.
... Visa mer
2024-09-02
13:37
På vilket sätt har ni köpt en lokal? Är det en byggnad eller en bostadsrätt? Eller har ni betalat för en hyresrätt? Och precis som Joachim skriver så är det ju en fråga om ni har haft bokslut och den saknas där?
... Visa mer
2024-09-02
13:35
Hejsan, beror på hur du menar. Har du lånat in pengar till företaget?
... Visa mer
2024-09-02
13:33
Hejsan. Antar att du då även har en rad som säger "Arbetsgivaravgift Juli 2024". Bägge dessa rader kommer sig av den rapportering av lön, avdragen skatt och arbetsgivaravgifter som du gjort via AGI-tjänsten. Om du gjort som man brukar så har du i samband med löneutbetalningen bokat den avdragna skatten kredit på konto 2710. Då skall det du frågar om bokas debet 2710 så nollas det saldot. Har du då dessutom i samband med lönen bokat upp den beräknade arbetsgivaravgiften (debet 7510 och kredit 2731) så skall beloppet på raden "Arbetsgivaravgift Juli 2024" bokas debet 2731 och kredit 1630. Om du inte bokat upp den som skuld i samband med löneutbetalningen så blir det istället debet 7510 och kredit 1630. Lycka till!
... Visa mer
2024-08-29
13:19
Hejsan och tack för svar. Redovisningen från Fora är ju lite annorlundare nu som sagt och bilagorna innehåller uppgifter som egentligen inte behövs, precis som du skriver. Man vet ju, även vid brutet år, numera vad slutlig skuld uppgår till, tidigare så var den ju bara beräknad. Dessutom så är ju, sannolikt även pensionsdelen betald innan deklarationen görs så deklarationspost är numera helt onödig. Så jag/vi har gjort en manuell noteringsbilaga istället men det vore ju snyggt med en blankett där man kan uppge det som är fakturerat och vad som var betalat vid bokslutet och då alltså även få fram skulden. Konspirationsteoretikern i mig undrar dock om ni inte heller uppdaterar bilagorna in nya Visma Skatt och bokslut, molnversionen? Min fördom är att det är vi som använder Visma Bokslut som inte får nya bilagor framöver.... och ja, jag har kikat på Visma Skatt och bokslut men tycker att man tappar en del i att deklarationen blir klar samtidigt som bokslutet. Att föra över till deklarationen fångar många gånger upp eventuella felkoder och misstag, spontant så tror jag att man nu gör sig helt beroende av att programmet gör rätt. Vilket program då inte alltid gör... Funderar på att åka till Ekonomimässan i Kista och om jag gör det så tar jag nog och "plågar" er med lite diskussioner och frågor kring bl.a. just det programmet men även advisor.. Vi kanske ses då....
... Visa mer
2024-08-07
14:55
1Gilla
Sitter här med ett 0430-bokslut och inser att Forabilagan bör korrigeras. Vi på byrån har redan diskuterat typ det här och lämnat ett förslag till BAS-gruppen om att man bör lägga upp ett konto där man särredovisar pensionsdelen i en Forafaktura. Detta då man numera inte får någon årsavräkning. Den skuld som finns avser bara senaste månaden och allt är liksom uppdaterat löpande istället för som tidigare då det skedde efter kalenderårets slut. Bilagan för brutet år innehåller ju då dels hela föregående år men även den del som i det här fallet avser januari-april. Dom fakturor som finns för den perioden är numera inte preliminära utan slutgiltiga, vilket gör att det blir lite märkligt att hantera. Den totala FORA-skulden per 240430 framgår av fakturan som kommer lite senare. Så dels har man ingen större avstämning vad gäller totala Foraskulden men man har å andra sidan problem vad gäller totala pensionsdelen som nu framgår av dom enskilda fakturorna.... så en uppdatering behövs...
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Bokslut
2024-04-23
18:01
Som en inventarietillgång sannolikt, åtminstone om den kostar över gränsen för förbrukningsinventarier och har en beräknad ekonomisk livslängd som är längre än 3 år. Ingen moms att lyfta oavsett om det är en lastbil eller ej. Inga konstigheter alls. Om den nu är tänkt att brukas. Är den inköpt för försäljning, ja då blir det VMB inköp och VMB moms vid försäljningen.... och tänk på att det kan blir förmånsbeskattning på den om den används och körjournal saknas.... Lycka till!
... Visa mer