2021-05-13
09:50
2 Gillar
Beror på om lastutrymme var separerat från kupen med en luftspalt. d.v.s en typ vanligt skåpbil där allt sitter ihop är ur momssynpunkt en personbil även om den är lastbilsregad. En med separat skåp eller öppet flak är däremot en lastbil även ur momssynpunkt. Och observera att detta då endast gäller sk. lätta lastbilar.
... Visa mer
2021-04-27
09:01
1Gilla
Om du avsatt pengar till expansionsfond så bör du har räknat ut det på en typ N6-bilaga. Beror ju lite på vilket program du använder. Underlaget är, grovt räknat, skillnaden mellan skattemässiga tillgångar och skulder vid årets slut. Expansionfond är en rent deklarationsmässig beräkning, precis som periodiseringsfond och bokförs ju inte.
... Visa mer
2021-04-26
10:02
Hur bokför man en fondering (till köp av större inventarie) , Vi är en förening med ett bra resultat och behöver fondera medel till köp av större inventarie om 3 år .
... Visa mer
2021-04-23
12:54
jag har följande fråga: privat person som köpte hyreshus. vi köpte byggställning för att reparera huset/taket. betalt med swish (20,000). Hur ska jag bokföra det? finns det också avskrivningar på detta? Tack på förhand!
... Visa mer
2021-04-23
11:22
Nja dom är nog inte så komplicerade, bara jäkligt många... 😉
... Visa mer
2021-04-21
16:05
Nja. På löneutbetalningen så har du bokat avdragen prelskatt på konto 2710 men vid betalningen så har du använt 2510 så där bör ver A69 ändras till rätt konto. Sedan så ser det ju inte ut som om du bokfört betalningen av arbetsgivaravgifter, vilken då bör ha dragits vid samma tillfälle som skatten från skattekontot.... Dock rätt uppbokat i lönekörningen på kto 2731.
... Visa mer
2021-04-20
08:26
1Gilla
Hittade ett fel av mig nu som är korrigerat, och då stämmer skattekontot. Tack för hjälpen
... Visa mer
2021-04-20
07:22
1Gilla
Spontant så uppstår ju en fråga kring hur han då har råd att med skattade pengar betala hela leasingkostnaden, blir ju ett betydligt dyrare sätt för bolaget om han kompenserar det med lön men jag antar att det inte är så. Med tanke på att leasingfakturorna är utställda på företaget så bör dom ju betalas där, åtminstone ur ren avtalssynpunkt. Och visst om bolaget inte har någon bilkostnad alls så bör han ju slippa förmånsbeskattning men det är en väldigt dyr variant. Inget momslyft på någonting för alla kostnader skall ju då betalas av honom. Jag är inte helt säker på att man kan slippa förmånen heller för bolaget har ju hela ansvaret för själv leasingen och bilen då avtalet är med bolaget så jag skulle nog dels försöka kolla med någon som kan om det funkar och hur det verkligen blir. Men kanske framförallt försöka hitta en annan lösning. Är bilen dyr så kan han ju alltid byta till en billigare.....
... Visa mer
2021-04-14
13:41
1Gilla
Har själv aldrig provat/haft anledning. Så här står det hos Bolagsverket iaf: https://bolagsverket.se/ff/foretagsformer/aktiebolag/driva/minskning-av-reservfond/reservfond-1.3860
... Visa mer
2021-04-13
07:11
1Gilla
Innan vi pratar om avskrivningen så är det även väldigt viktigt att du gör rätt med momsen. För beroende på hur bilen ser ut och vilken verksamhet du har så är momsen inte avlyftsbar. Så kolla upp det, eller kommentera här med vilken sorts bil du köper så svarar jag (eller någon annan). Och tänk även på förmånsreglerna för bilar samt körjournal om du vill undvika det. Bilköpet bokförs som en tillgång och hamnar då i 12xx-serien. 1240 är väl den grupp som avser fordon om man vill hålla isär dom. Så det är där du bokför den. Du skall även ha ett anläggningsregister (sidoordnat) för dina anläggningstillgångar, vilket det här blir. Avskrivning sker sedan planmässigt. Om du då t.ex anser att du tänker ha den här kvar i 5 år så skriver du av den med en 60-del varje månad. Bokas (om du bokat inköpet på 1240) med kredit 1249/ackumulerad avskrivning fordon och debet 7834/avskrivning fordon. Det är lite knivigt det här med avskrivningstiden. Låt säga att du anser att den bara blir kvar i 3 år. Då får du problem med dom skattemässiga avskrivningsreglerna som inte tillåter en avskrivning till noll på kortare tid än 5 år. Har man många inventarier så märks det kanske inte i mängden men har man bara en inventarie så går det inte att skriva av den på 3 år. Det finns en bilaga för skattemässigt restvärde som håller reda på det och som man måste göra. Lycka till!
... Visa mer
2021-04-12
12:04
1Gilla
Hejsan. Själva inbytet blir ju samma sak som en försäljning. Där bör du använda konto 3973 och då även momsmärka det om det är så att handlaren lägger på moms, vilket är vanligt. När du sedan bokfört klart perioden och även bokfört momsrapporten så gör du en kompletterande bokning där du krediterar 1210 med inköpsbeloppet och debiterar 1219 (där du då kanske har ackumulerade avskrivningar på den sålda maskinen) med det belopp som avser avskrivningar på maskinen. Mellanskillnaden där bokar du mot 3973. Fast du får ha lite koll så att nettot på 3973 blir en kreditering. Skulle det vara så att nettot blir debet (d.v.s du har sålt med förlust) så skall du bokföra det på 7973 istället. Lycka till!
... Visa mer
2021-04-09
16:09
1Gilla
Tack för hjälpen!
... Visa mer
2021-04-07
12:31
1Gilla
Hejsan!
Precis så tolkar jag det också, hittade även tråden Bokföra värdeförändring av fond som jag tycker bekräftar detta väl.
/My
... Visa mer
2021-04-06
13:55
Hej på dig!
Det ligger inte någon begränsning i programmet gällande detta och med hjälp av en kollega har vi testat samma sak här hos oss och då fungerar det. Nu ska vi bara få det att fungera även hos dig och det tror jag att vi löser bäst med hjälp av mina duktiga kollegor på supporten.
Har bett en kollega slå dig en pling så hoppas jag ni löser det tillsammans!
/Tinna 🙂
... Visa mer
2021-03-30
14:25
1Gilla
Ah, lastbilsregad men ur momssynpunkt en personbil. Du skulle alltså inte lyft moms på inköpet och inte tagit ut moms på försäljningen. Vilket då är dubbelfel. Sedan så har du ju också redovisat för högt resultat då hela försäljningspriset är bokat som omsättning och bortbokningen av anskaffningen har inte sänkt resultatet. Så frågan är ju hur du rättar det här på ett korrekt sätt? Frågar man Skatteverket så skall du då rätta den momsperioden för inköpet och betala tillbaks den momsen. Den moms du tog ut på försäljningen är knivigare då köparen kanske ha lyft den. Vilket inte är säkert om deras redovisare gjort rätt. Men hur man skall få till det vete katten. Allt skall dock bokföras nu då du hittade det men rättas hos Skatteverket på rätt perioder. När det gäller vinsten så bör man ju inte rätta en så gammal deklaration. Sedan så kan du ju så klart bara boka bort tillgången som en förlust och hoppas att ingen kommer och frågar något, vilket så klart är rätt osannolikt att någon gör. Det är då inte rätt men en praktiskt lösning som man så klart kan göra. Hur jag skulle gjort tänker jag inte avslöja 😉 utan överlåter beslutet till dig. Lycka till!
... Visa mer
2021-03-30
07:48
Hm.. Hur menar du att leverantören betalat tull och moms? Det skall importören göra så vitt jag lärt mig och inte den som exporterar. Momsen som påförs är ju dessutom svensk moms och kan endast lyftas av köparen. Om du sköter bokföringen själv i ett AB , eller vilket företag som helst så bör du endera gå någon kurs, eller köpa ett gäng böcker av t.ex. Björn Lunden. Jag har jobbat i snart 32 år i branschen och den absolut svåraste delen, där man måste ha koll på absolut flest lagar och regler är just löpande bokföring. Nu är det ju så att programleverantörer (förlåt Visma) och även dom större byråerna inte lyfter fram den frågan av marknadsskäl. Deras affärsidé är att sälja program eller låta kunden göra bokföringen själv och ta svinmycket betalt för ett bokslut där man helt friskriver sig från ansvar. Nu kanske jag låter lite bitter men är mest irriterad på att den delen av vårt yrke inte är "fint nog" att få någon status trots att det är så kunskapskrävande. Inte ens våra branschorganisationer lyfter den infon.
... Visa mer
2021-03-30
07:38
2 Gillar
Egentligen så är kontoplanen mer eller mindre ett förslag. Det som är viktigt är att allt hamnar rätt i årsbokslut/årsredovisning och deklaration. Samt att rätt konton är skattefria/ej avdragsgilla. Vi byter t.ex. namn på 40xx-kontona i åkerier och har där alla fordonskostnader för att få ett korrekt bruttoresultat.
... Visa mer
2021-03-30
07:12
1Gilla
Om du använder din privata bil i företaget så gäller 18,50 kr/milen och inget annat. Företaget får inte betala några bilkostnader om bilen inte ägs av företaget, vilket är lite luddigt i en enskild firma. Och som du då "sätter in" bilen i firman så får du då redovisa bilförmån istället. Åker man väldigt mycket i tjänsten så är en ren firmabil att föredra, d.v.s en bil med full körjournal enligt Skatteverkets regler och endast tjänstekörning.
... Visa mer
2021-03-26
16:25
1Gilla
Hm Svårt att avgöra utan belopp. Det jag gjort ibland, bl.a i Visma Admininstration är att jag lagt upp två st momsfria artiklar, en som heter Självrisk och en som heter moms. Då framgår det av fakturan till försäkringsbolaget att jag dragit av både moms och självrisk. Då gör jag först en faktura till försäkringsbolaget (om vi förutsätter att arbetet kostar 10 000 kr + moms 2 500 kr och självrisk 1 000 kr) kredit 3041 10 000 kr kredit 2611 2 500 kr Debet 15xx 1 000 kr (man kan ju ha ett konto för detta, valde här ett 15xx) Debet 15xx 2 500 kr artikel moms Debet 1510 9 000 kr artikel självrisk Sedan så gör jag en faktura till den som skall betala självrisken. Debet 1510 3 500 kr Kredit 15xx 1 000 kr artikel självrisk Kredit 15xx 2 500 kr artikel moms... Kör man faktureringsmetoden så blir journalerna korrekta, under förutsättning att extraartiklarna är momsfria. Och kör man kontant metoden så kör man bara baklängesmoms på inbetalningarna. I ditt fall där det är internt så skulle jag då boka "betalningen" av den egna fakturan så här tror jag: kredit 1510 3 500 kr debet 56* 1 000 kr debet 2641 2 500 kr *Så det är väl ungefär som du skrivit förutom att jag har särskilda artiklar så att fakturan till försäkringsbolaget blir helt utan moms och den interna blir med full moms... Lycka till!
... Visa mer