igår
1Gilla
Med risk för att vara lite iglig så vill jag, eller rättare sagt, jag kan inte låta bli, dela med mig av denna länk till en info som dök upp. Det är då info "Tips om bra företagsnamn" som er redaktion skrivit 240128. Lite synd kanske att man i ledningen inte läste den, framförallt under rubriken "Obs! Det finns regler för att få registrera ett företagsnamn"... Punkt 6 där talar för sig själv; "Företagsnamnet kan inte heller enbart innehålla ett efternamn"....
... Visa mer
2025-07-01
09:18
Hej @AccountantfromHell_singland
Då rekommenderar jag att du slår en signal till supporten som kan felsöka på ett helt annat sätt än vad vi kan göra via forumet.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-06-30
09:03
Hej Du kan ta upp detta som en korttidsinventarie då nettovärdet är under ett halvt prisbasbelopp. Så bokför inköpet på konto 5410 och lägg inte upp detta som en anläggningstillgång. /Joachim
... Visa mer
2025-06-26
08:57
Hej @AccountantfromHell_singland! Tack för din feedback! Jag förstår frustrationen kring sökfunktionen. Anledningen till att vi just nu har plockat bort den är för att sökmotorn inte funkade riktigt som den skulle. Här har du en landningssida för information om tjänsten och priser. Ett tips just nu är att använda Google om du söker efter något på vår hemsida, skriver du site: spiris.se framför din googling får du enbart upp Spiris.
Ha en fin torsdag! /Ebba
... Visa mer
2025-06-03
14:17
1Gilla
Aha. Det som ställer till det är att om man får det i arv eller som gåva så är inte det ett köp, vilket då innebär att man tar över givarens/den avlidnes eventuella anskaffningsvärden. Har man lån som har med detta att göra så skall dom då fördelas mellan bostad och näring (om det finns sådant på fastigheten) och det här kan då innebära att man får en negativ räntefördelning. Detta då lånen till den del dom tillhör näringsfastigheten skall tas upp men inte några byggands, markvärden. Då får man använda en sk särskild post i räntefördelningsberäkningen... Men det funkar ju men är mer en fråga i boksluts- och deklarationsläget än i den löpande bokföringen. Den påverkas då i princip endast av fördelningen mellan privat och näring när det gäller lånet, räntor och amorteringar... Om er "revisor" inte här van vid jordbruk så bör han kolla lite vad som gäller... Lycka till!
... Visa mer
2025-06-02
10:57
okej tack, då blir det momsfri försäljning helt enkelt. Den har varit inköpt som inventarie i min firma.
... Visa mer
2025-06-02
08:53
Hej I så fall är det helt korrekt som du gjort. Saldot på 2091 är en sammanställning av tidigare års resultat och speglar i princip aldrig vad du har i likvida medel. /Joachim
... Visa mer
2025-06-01
15:26
Hm. eEkonomi är ju fultt med automatik och då bör ju momsrapporten som du skrev ut för första kvartalet ha bokförts. Kolla hur programmet/du gjorde när den perioden var klar och se om det skapades något verifikat där. Använder själv Visma Administration och där väljer man själv om man vill ha automatik eller manuellt, kan tyvärr inte eEkonomi. Men kika och skriv här så kommer säkert någon person som är mer kunnig i det programmet att hjälpa dig i morgon.... Lycka till!
... Visa mer
2025-05-28
16:32
1Gilla
Ja jag tänkte skriva av på 5 år som alla andra inventarier för säkerhetsskull. Jag tycker också det är märkligt att man måste aktivera en sån här investering. Hade man köpt en dator varannan månad hade man kunnat kostnadsföra dem direkt.
... Visa mer
2025-05-08
13:49
Hej årsredovisningen ni fått skall helt korrekt stämma med den pensions och löneskattern ni betalt under året och som tillhör 2023-05-01- 2024-04-30. Maj månadskosntad hör till nästa räkenskapsår men rimligen bör det finnas en kosntad för maj 2023 som är bokförd i året innan också. Den skall räknas in i avstämningen mot åresredovisningen. /Joachim
... Visa mer
2025-05-06
10:58
Hej @AccountantfromHell_singland Tack för din fråga.
Visma Administration 2000 har ingen funktion för att importera XML-filer eller konvertera dem till SIE4-format enligt den information som finns tillgänglig. Programmet kan däremot läsa in återrapporteringsfiler i XML-format, specifikt Camt.054, men det är inte samma sak som att konvertera till SIE4. För att importera verifikationer behöver filen vara i SIE-format.
... Visa mer
2025-04-28
10:08
Hej! OK! Tack snälla! 🙏😍 Elisabet
... Visa mer
2025-04-25
16:54
En ombyggnad blir samma sak som om du ägde lokalen. d.v.s en tillgång. Reparationer är direkt avdragsgilla typ kto 5070 men om- ny- eller tillbyggnad hanteras annorlunda. https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2025.1/331001.html
... Visa mer
2025-04-11
09:53
Hejsan @AccountantfromHell_singland! Vi har svårt att avgöra via forumet vad som har blivit fel just i det här fallet. Slå gärna oss en signal så kikar vi på det den vägen istället! Jag önskar dig en fin fredag och trevlig helg när det är dags! /Ebba
... Visa mer
2025-04-09
14:11
2 Gillar
Hej Då beloppet är så pass lågt så följa det jag skrev initialt. /Joachim
... Visa mer
2025-04-08
15:14
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga!
Vi inväntar det slutgiltiga beskedet om huruvida förslaget kommer att gå igenom. När och om detta blir verklighet, kommer vi att meddela alla kunder och ge tydliga instruktioner om hur det ska hanteras i programmet. Vi kommer att informera er om inställningen behöver ändras manuellt eller ej. Det är också bra att känna till att ni alltid har möjlighet att justera inställningarna själva i eEkonomi vid behov. Tveka inte att höra av dig om du har fler frågor! /Hilda
... Visa mer
2025-04-07
17:48
Hejsan! Har du testat registervården? Har du företag sedan många, många år kan du rensa så enbart de 7 senaste åren finns. Testat den? Du får inte byta ut Admin... Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-03
19:51
Hej Som ej momsregistrerat företag så skall de betala moms. Man slipper inte momsen om man inte har ett momsregistreringsnummer så du måste fakturera dem med moms i detta fallet. /Joachim
... Visa mer
2025-04-03
18:04
1Gilla
Hoppsan! 75 000 i cashback! Där ser man. Jag kan säga att byrån jag arbetade på, vägrade at ta in fler kunder i Procountor strax före jag lämnade byrån. Förmodligen hade den här byrån också fått pengar... Sedan är den svenska Procountor inte lika innehållsrik som den finska. Tyvärr har jag ingen uppfattning om vari skillanderna är men det jag vet är att den finska varianten är ett strå vassare. Det är ju trist att inte nya aktörer är mer noggranna med svenska regler. Tydligen skäms de inte heller när de skickar med hela konversationsträdet till dig. Det är ju tur att Finland är vårt prydliga grannland. Det hade varit värre om servrarna huserat nägonstans i Asien. Utseendemässigt så är startsidan i Procountor mycket informativ och man ser att det kommit in leverantörsfakturor under natten och från vilka leverantörer, vilket är toppen. Man kan lägga till information man vill ha och ta bort den info man inte har nytta av. Månatliga avstämningar är en spännande historia för alla konton misstämmer i avstämningsmodulen om man inte gjort momsrapporten. Det betyder, att även om man har kvartals- eller årsmoms måste man varje månad uppdatera momsen före avstämningarna. Man gör en halv momsrapport; man går inte hela vägen ut, men momssiffrorna måste uppdateras för de landar aldrig i bokföringen innan momskörningen. Momsen hänger i luften och man använder enbart 2650, aldrig 2611 och 2641. Avstämningsmodulen är annars riktigt trevlig, måste jag säga. Programmet är stundtals helt suveränt så att man bara säger WOW, vilken grej!! I nästa sekund upptäcker man något som gör att man undrar hur programmakarna tänkt. När man lärt sig alla trick, funkar det rätt bra, men jag gillar bättre det svenska sättet att presentera rapporterna på. En suverän grej är att det är så enkelt att göra utbetalningar. Trots man inte har tillgång till bankkontot på banken, kan man betala räkningar. Trodde inte det var sant!! Ha det så fint!! //Lena
... Visa mer
2025-04-03
14:46
Tack så mycket för svaret, var precis ett sådant svar jag ville ha 😀
... Visa mer
2025-04-03
13:57
Du kan bokföra det på konto 7331 om du tar ut 25kr/milen, vilket är maxbeloppet för skattefri ersättning. Om du har aktiebolag så skall det även vara med ett kryss på AGI´n att du fått en skattefri ersättning. Har du enskild firma så skall du fylla i beloppet i ruta 2 i nedre delen av NE-blankettens andra sida.
... Visa mer
2025-03-18
13:16
Hej @AccountantfromHell_singland
Jag har inte hört att det ska vara något känt problem men dessa ärenden kanske inte når fram till mig i forumet 🙂
Dock vet jag att vi gärna hjälper dig att fixa detta via något som vi kallar för Flytthjälpen. Läs mer på länken Överflytt till Visma eEkonomi. Välj Fortnox och klicka på knappen Ladda upp för att starta guiden där du beställer flytten av register till Visma eEkonomi.
Du får logga in i Visma Spcs Flytthjälp och välja vilket företag du vill beställa flytten till. Följ sedan instruktionerna och ladda upp dina filer.
Du får sedan ett mejl från oss när flytten är klar.
Lycka till!
... Visa mer
2025-03-10
09:06
Hej @annbaa81
Min kollega Joachim har svarat dig i den andra tråden som du skrev. Klicka här så kommer du till den.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-02-24
16:50
Hej Det är helt korrekt då ni mest troligt har ett första förlängt räkenskapsår. /Joachim
... Visa mer
2025-01-28
10:39
Håller med Joachim där om att det inte går att hantera marken som separat då han och den enskilda firman är samma person. En fråga är ju om det här är vanlig tomtmark eller näringsfastighet? En annan fråga är om den är byggd och godkänd som en verkstad? Är den byggd och godkänd som en verkstad så blir det ju en näringsfastighet av själva byggnaden och, även möjligen, av marken den står på.. Så en samtal rent generellt med Skatteverket skulle nog vara bra.
... Visa mer
2025-01-22
13:12
Hej Du skall inte bokföra något i 2001 ? (är det verkligen rätt år? ) Du skall i 2002 bokföra om vinsten/resultatet i 2001 till 2091
2098 Debet 2091 kredit Sedan vid bolagsstämman så skall en summa bokas upp som beslutad utdelning. 2091 Debet 2898 kredit När det sedan betalas ut så bokförs utbetalningen mot 2898 1930 Kredit 2898 Debet /joachim
... Visa mer
2025-01-20
15:31
Hej Då förstår jag. Det blir inte 25% fel utan det är just de fakturor som avser 2025 som påverkar relationen. Då kör jag så.
... Visa mer
2025-01-15
23:49
Ja precis, jag är nog också lärd så och har gjort så tidigare att samtliga utgifter kopplat till ett förvärv av en anläggningstillgång räknas med i anskaffningsvärdet och därmed det avskrivningsbara beloppet. Håller med, visste inte exakt vad som gällde med arbetskläder innan, men har ändrat uppfattning nu och vi får bearbeta rutinen efter det till kommande köp av arbetskläder. Tack för svar!
... Visa mer
2025-01-02
22:28
Tusen tack för snabbt svar! Angående fråga 2 är det som du säger, det gäller slagavgift och provision. Problemet är att det ofta handlar om exempelvis flyttlådor med böcker, att räkna ut kostnad och momskostnad per vara skulle innebära ett tröttsamt merjobb. Men jag tar den frågan med Skatteverket. Ha det fint!
... Visa mer
2024-12-11
15:19
Hej @AccountantfromHell_singland Tjänsten har alltid varit utformad som den är idag med två alternativ: Alt 1: Antingen säljer man fakturan med regress (ni som kund tar kreditrisken) då får du en regress 30 dagar efter förfallodagen på fakturan. Vi fortsätter driva fakturan tills vi får tillbaka pengarna och då för vi över pengarna till er. Alt 2: Du säljer fakturan utan regress och vi tar kreditrisken /Hilda
... Visa mer
2024-11-29
11:37
In liten tilläggsinfo är att just friskvårdsbidrag då är just friskvårdsbidrag. D.v.s den anställde får ett bidrag för en egen kostnad mot uppvisande och inlämnande av kvitto. Det finns även skattefri personalvårdsförmån där det då inte finns någon egentlig gräns för kostnaden. Den stora skillnaden är då att det är bolaget som tecknar ett avtal med t.ex. ett gym där den/dom anställde/anställda kan gå och träna. Och man kan ha bägge varianterna så vitt jag vet. Det går att läsa om bägge varianterna här: https://www.skatteverket.se/foretag/arbetsgivare/lonochersattning/formaner/personalvardsformanmotionochfriskvard.4.3016b5d91791bf546791431.html?q=skattefri+personalv%C3%A5rdsf%C3%B6rm%C3%A5n
... Visa mer
2024-11-27
13:44
Det är lugnt. Förstår det. Skulle du inte få svar så kan vi ta kontakt som inte är så öppen...
... Visa mer
2024-11-27
09:11
Hej @AccountantfromHell_singland
Tack för ditt inlägg och för att du delar med dig av dina tankar kring Fora-försäkringen och hur löneberäkningarna påverkas. Vi har diskuterat din fråga internt och vill gärna förstå mer om dina funderingar.
Som du nämner är det viktigt att använda rätt lönearter för att undvika större kostnader för företaget. Vi vill försäkra oss om att vi förstått din fråga korrekt: Är det specifikt funktionen för att märka upp lönearter som "hänförliga till annan månad" i Lön 300/600 som du syftar på, eller finns det andra aspekter av bokslutsbilagorna för löneskatt som du tycker bör förändras?
Vi skulle uppskatta om du kunde ge oss lite mer detaljer om dina önskemål och hur du ser att vi bäst kan stödja dig i detta så att vi kan ta detta vidare på ett bra sätt. /Tinna
... Visa mer
2024-11-27
07:55
Hej Som AccountantfromHell_singland tidigare skrev så skall den tidigare erlagda första förhöjda avgiften vara bokförd tidigare så den behöver inte bokföras nu då det inte kommer påverka något De 40 000 är nettobeloppet utan moms men totala beloppet inkl moms är 50 000 och den negativa posten är på - 50 000 så de tar ut varandra. De poster som blir summan 9068 kr är de markerade posterna plus moms på de beloppen. Joachim
... Visa mer
2024-11-26
15:41
Enligt BAS2022 så bör det vara kto 7411, Premier för kollektiva pensionsförsäkringar. Ser att några anser att det skall vara kto 7412 men enligt BAS så är det avsett för "Premier för individuella pensionsförsäkringar" vilket jag tolkar som vanlig tjänstepension. Fora får man väl ändå anse vara kollektiv försäkring tycker jag.
... Visa mer
2024-11-26
15:35
Beror ju sannolikt lite på belopp men jag skulle nog välja typ 5170, d.v.s rep underhåll ägd fastighet.
... Visa mer
2024-11-26
13:45
Hejsan. Nej det gäller avgränsbar del av verksamhet. Men behöver inte lägga ner resten av verksamheten och du säljer ju verksamheten bedriven i den lokalen. D.v.s avgränsbar.... Här kan du läsa en hel del om vad skatteverket anser rent rättsligt: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.6/393943.html Lycka till!
... Visa mer
2024-11-21
09:27
Hej 1. Du bokför försäljningen/Insättningarna bokör du via Bokföring > Verifikationer > Ny verifikation. Du kan göra en kontering av det totalt insatta beloppet per dag på följande sätt. 2013 eget uttag Debet (Försäljningsbeloppet) 3054 försäljning varor momsfri Kredit (Försäljningsbeloppet) 2. Sedan kan du föra över den totala försäljningssumman för samtliga dagar till företagskontot och bokföra den insättnignen mot konto 2018 egen insättning. 1930 Bank debet (Insatt belopp) 2018 Egen insättning Kredit (Insatt belopp) /Joachim
... Visa mer
2024-11-19
11:18
Intressant att se ett eget gammalt svar som är felaktigt så vitt jag kan bedöma det. Men det är å andra sidan inte länge sedan jag fick samma info när jag ställde frågan till en större informationssäljare. D.v.s att man bokför avgiften i det bildade bolaget och som ej avdragsgill. Man bör istället, precis som Merdini skriver, lägga till den till tillgångsvärdet i moderbolaget på samma sätt som man lägger till courtageavgifter vid inköp av andra aktier/andelar. Däremot håller jag inte med om att den är skattemässigt avdragsgill då försäljning av onoterade aktier varken är skattepliktig eller avdragsgill och avgiften bör helt enkelt bara räknas som en del av anskaffningen... Någon skatteeffekt blir det ju inte av vare sig vinst eller förlust....
... Visa mer
2024-11-13
09:00
1Gilla
Hej Det mest korrekta och enkla är att fortsätta bokföra det månadsvis. /Joachim
... Visa mer
2024-11-08
16:25
Nja... Sedan några år så är det ju omvänd moms även vid import så vitt jag vet. Finns även konton för det som heter 4545 vid 25% moms och då hamnar det på rad 50. Sedan bokförs även den omvända momsen kredit utgående moms kt 2615, rad 60 i momsrapporten och ingående kto 2645.... rad 48 som alla annan ingående moms. Du redovisar allt detta när du får datum från tullverket. Idag så skall du, åtminstone som momsregistrerad, inte betala någon moms till Tullverket utan endast tull. Momsen redovisas idag som omvänd... på samma sätt som vid inköp från EU men med andra konton.... Finns lite att läsa här: https://www.skatteverket.se/foretag/moms/kopavarorochtjanster/inkopfranlanderutanforeu/kopavarorfranlanderutanforeu.4.361dc8c15312eff6fd37208.html?q=moms+import Lycka till..
... Visa mer
2024-11-05
08:54
Hej Du kan i e-Ekonomi periodisera den ena av hyresbetalningarna när du registrerar fakturan. Se bild nedan.
/Joachim
... Visa mer
2024-11-02
12:56
Tackar så mycket 🙂
... Visa mer
2024-11-01
13:16
Beror som sagt var på vad det är för utlägg. Om det är kostnader som du haft för t.ex. din egna resa så blir det en del av hela uppdraget och du tar du ut samma momssats som på ditt övriga uppdrag. Precis som Joachim skriver. Om det däremot är ett utlägg för en resa som avsåg kunden själv så har du i princip sålt en resetjänst och skall då fakturera samma momssats som du har på kvittot.
... Visa mer
2024-11-01
11:39
Om du köper in tjänster från personer/företag i sverige så skall dom ha F-skattsedel. Om dom inte har det så skall du innhålla skatteavdrag vid betalning... Om du köper från personer/företag från utlandet så skall du ju hantera omvänd moms om säljaren har företag och du lämnar ditt vat-nummer.... Men här finns det nog många som gör fel, medvetet och/eller omedvetet...Näthandel är rätt stökigt och svårt att kolla....
... Visa mer
2024-11-01
11:32
1Gilla
Tack för detta @AccountantfromHell_singland.
... Visa mer
2024-10-29
17:48
Tackar så mycket, en huvudvärk mindre! Mvh Mattias
... Visa mer
2024-10-29
17:04
Men de är främst vid revision de kan uppdagas? Oavsett så kontaktar jag dem imorgon. Tack för svar!
... Visa mer
2024-10-25
07:56
Hejsan. Tolkar det som att ni bedriver momsfri verksamhet och då skall ju även momsen ersättas av försäkringsbolaget. Om man är momspliktig och råkar ut för en skada så får man som företag betala både självrisk samt momsen på hela reparationen, som man då sedan "lyfter" och får tillbaks av skatteverket. Men om man som ni då bedriver momsfri verksamhet så skall man bara betala självrisk och möjligen eventuella åldersavdrag. Beror ju lite på vad det är för försäkringsärende. Den ni då gör är ju att ni betalar fakturan som en kostnad och den försäkringsersättning ni får bokför ni som just försäkringsersättning. Just matchning förutsätter väl att ni t.ex har en kundfaktura som ni får betalt för. Här bör det väl bara vara att se till att inbetalningen bokförs som en försäkringsersättning.... Lycka till!
... Visa mer
2024-10-25
07:39
Hejsan. Om bolaget köpte det av dig privat så är det ju ingen moms alls så där förstår jag inte riktigt vad du menar. Och försäkringsbolaget skall ju ersätta inköp efter avskrivning, d.v.s typ marknadsvärde. Ditt bokförda värde saknar helt betydelse, däremot inköp. Och som sagt, var det förbrukningsinventarier så har du ju inget bokfört värde utan endast en kostnad vid inköpet. Så du utrangerar dom inventarier som ligger som anläggingstillgångar, d.v.s minskar tillgångsvärdet och tar även bord dess ackumulerade avskrivning. Ev försäkringsersättning bokas som intäkt.
... Visa mer
2024-10-22
10:34
Hej 7690 övriga personalkostnader skulle jag rekommendera att det bokförs på. Hela beloppet skall förmånsbeskattas. /Joachim
... Visa mer
2024-10-18
13:45
Hm... Det där är rätt vanligt och i princip alla koncerner har ju avräkningskonton mellan bolagen. Jag brukar alltid som jag kallar det, konsolidera ägarens fordring/skuld så att den ligger hos moderbolaget. Det jag gör är att jag bara bokför mellan koncernavräkningarna och ägaravräkningen. Har man då t.ex. en skuld till ägaren i dotterbolaget så debiterar jag ägarskulden i dotterbolaget och krediterar avräkning moderbolag, i moderbolaget så debiterar jag avräkning dotterbolag och krediterar ägaravräkning... Ser inget fel i det så länge bolagen inte är på obestånd, då blir läget helt annat så klart....
... Visa mer
2024-10-18
10:21
Så länge som "givaren" är kreditvärdig så skall detta absolut vara möjligt som jag tolkar det jag lärt mig och kan hitta...
... Visa mer
2024-10-15
09:27
1Gilla
Hej Det nedre är korrekt med ett undantag. För tunga lastbilar är det alltid hela moms avdrag. Det är enbart lätta lastbilar som kräver en luftspalt mellan förarhytt och lastutrymme. /Joachim
... Visa mer
2024-10-15
08:40
Hej! Tack för svar, jag är helt ny på detta och stöter på problem titt som tätt 🙂 tyvärr ligger jag efter med bokföring rejält, har haft hjälp med detta tidigare men han fick Alzheimers. så nu är det bara att kavla upp skjortärmarna och hitta mer tid 😅 för lärdom.
... Visa mer
2024-10-15
07:46
Om du betalade ut lön till fel person så skall den inte rapporters till Skatteverket utan nettobeloppet bör då ligga som en fordran i juli. Hela lönebokning bör i övrigt nollas. När pengarna kom åter bokar du bort fordran och sedan bokför du rätt lön som vanligt i september... Är osäker på om du kan ta bort en lönekörning i Löne direkt men det går iaf i Lön 600... Lycka till!
... Visa mer
2024-10-15
07:44
Om du under ett år köper in en mängd jord som då säljs till vissa delar så skall du vid bokslutet boka upp ett lagervärde avseende värdet på den jord som ej är såld. Om du använder lagersystem så måste du hela tiden boka inköpen i lager och sedan boka bort eventuell såld jord. Hur du bokar det beror även lite på vilket system du använder.
... Visa mer
2024-10-15
07:41
Om man inte beslutar om utdelning i årsstämman så behandlas den utdelningsbara vinsten inte på något särskilt sätt i bokföringen. Det blir helt enkelt 2099 vid bokslutet som är årets vinst och som sedan bokas om till 2091 (balanserat resultat) i samband med årsstämman. Det här är då det fria egna kapitalet och som då är utdelningsbart. Ackumuleras från år till år eller minskar vid ett förlustår. Det finns ingen koppling till K10:an som är din deklarationsbilaga för beräkning av gränsbelopp för lågskattad utdelning. Är det däremot så att du beslutade om en utdelning i bokslutet för 2022, d.v.s under 2023, så skulle du ha bokat upp den utdelningen vid årsstämman med debet 2091 och kredit skuld aktieägare. Du skulle då även ha deklarerat denna utdelning då den är tillgänglig efter beslutet, om än outtagen och ligger som en skuld till dig i bolaget. En helt annan sak är ju att din K10:a ackumulerar gränsbelopp, samt att dom uppräknas, år från år och detta oavsett hur bolaget går. Minus eller plusresultat har ingen påverkan på din beräkning av gränsbelopp, däremot löneuttag men då blir det inte förenklingsregeln längre.
... Visa mer
2024-10-14
16:27
1Gilla
Än så länge har jag inte hittat att de automatiska konteringarna blir fel men däremot får man ha lite huvudet på skaft för förslagen är inte alltid korrekta. Det krävs kunskap och analytiskt förmåga av oss redovisningskonsulter men nyttjar vi tekniken på rätt sätt så är det absolut ett sätt att spara mycket tid! Vi kör bankkoppling och e-faktura på i stort sett alla kunder 💪. Fungerar toppen! Vi gör även egna bokföringsförslag för att anpassa till varje enskild kund vilket gör det lättare att göra det korrekt.
... Visa mer
2024-10-10
08:02
Intressant fråga. Det enda jag hittar hos Skatteverket gäller fr.o.m 2018-års taxering och där framgår att jubileumsfester är avdragsgilla för typ 25-, 50-, 75- och 100-årsjubileum. Du kan läsa här under punkt 3.2.1 (https://www4.skatteverket.se/download/18.388e34d615f1d9e0aff15cd2/1698824577804/SKV%20A%202017_26.pdf) Men det bör nog kollas noga även om den här texten är rätt klar.... Lycka till !
... Visa mer
2024-10-10
07:49
Tack för svar !
... Visa mer
2024-10-07
09:51
2 Gillar
Generellt sett så lägger vi oftast inte in låneavier i reskontran, av just den anledningen att om man lägger in den med fakturadatum så blir skulden i bokföringen amorterad trots att betalning ej skett. Om vi lägger in den i reskontran så använder vi inte fakturadatum utan istället betaldatum som datum för fakturan. Då hamnar den liksom rätt.... och det är ju inte heller egentligen en leverantörsskuld utan en avisering om betalning av en låneskuld. Lycka till!!
... Visa mer
2024-10-04
16:29
Nja. Just det där med 50 000 kr har jag förstått gäller när man bedriver verksamhet i Norge. Om du exporterar till Norge men inte är importör så bedriver du ju ingen verksamhet där, tycker jag, och då borde det inte finnas något krav på momsregistrering där. Vilket gör det enklare för dig, möjligen krångligare för dom som köper... Läste lite mer på grensetjansten.no och tycker nog att mitt resonemang gällande 50 000 kr håller... Läser man här: https://www.skatteetaten.no/nn/person/avgifter/kjop-fra-utlandet/ så ser man att om en norsk handlar från utlandet och säljaren inte är med i VOEG-registret så blir det tull och moms för köparen. Vilket då bör innebära att det inte blir moms för dig som säljare....oavsett volym....tolkar jag det som....
... Visa mer
2024-10-04
10:09
Hej igen,
Det går bra att använda konto 3106 men tänk då på att du behöver bokföra med momskod 05 så att försäljningen och svensk utgående moms redovisas på momsdeklarationen.
Jag ser att AccountantfromHell_singland svarat dig kring försäljning till Norge. Det stämmer att försäljning till länder utanför EU bokförs på konto 3055 med momskod 36. Jag instämmer med AccountantfromHell_singland att du bör kolla upp vad som gäller i just ditt fall.
Trevlig helg!
/Pamela
... Visa mer
2024-10-04
07:23
Ser ut att bli rätt. Det är ju oavsett inte aktuellt med moms i det här läget. Varken importmoms eller omvänd moms. Funderar lite på hur den kinesiska leverantören gör när dom hanterar moms och avgifter på varorna från Thailand. Det är ju inte dom som köpt dom för som jag fattar det så har ni betalat den Thailändske leverantören? Du kan ju även, så länge, lägga inköpet på ett lagerkonto, 14xx, och kalla det lager Kina t.ex.... Blir samma effekt vad gäller moms men du slipper få en resultatpåverkan, det är ju, ännu så länge ingen kostnad utan en tillgång... Konto 4010 är ju på sätt och vis vilseledande. Ett varuinköp är aldrig en kostnad utan en tillgång. Det blir en kostnad först när man säljer vara, KSV (KostnaSåldVara).... I Visma Administration så funkar ju dock lagerhanteringen så att man bokför alla inköp på 400. Kör en lagerförändringsjournal som då debiterar t.ex. 1410 och krediterar typ 4090. D.v.s nollar bort varukostnaden... tog ett tag innan jag fattade det upplägget då jag bokade inköp på 1410... vilket blev heltokigt när jag körde journal... men det är ju en helt annan historia det.... Lycka till med produkttillverkningen... och företagandet
... Visa mer
2024-10-02
15:14
1Gilla
Skulle jag nog absolut föredra. Lättare att göra rätt då... Momsskuld sydkorea är väl ett bra namn en sådan gång...
... Visa mer
2024-10-02
14:32
Ah... Den texten är det nog inte många som följer. Den är ju dessutom inte uppdaterad, dock så gäller den ju fortfarande. Om man klickar vidare i din länk så hamnar man i den rättsliga vägledningen som förklarar lite mer. Dom skriver då så här som ett exempel: "För en dator med en ekonomisk livslängd om fyra år och där utgiften för dator och tillbehör inklusive mervärdesskatt uppgår till 10 000 kr bör hälften av utgiften fördelas ut över perioden för nyttjandet med 1 250 kr per år. Den privata användningen varje år motsvaras därmed av halva utgiften exklusive mervärdesskatten (1 000 kr) med tillägg för den del av mervärdesskatten som inte dragits av och som belöper på den privata användningen (250 kr/år). Uttagsbeskattning bör ske årligen med 1 250 kr. Detta innebär att marknadsvärdet respektive år får anses motsvara hälften av en fjärdedel av utgiften inklusive mervärdesskatt". Rent bokföringsmässigt så skall du då boka detta som en uttagsbeskattad förmån och dessutom redovisa moms på det hela. Ett enklare upplägg är ju att man vid inköpet bara kostnadsför halva inköpet och halva momsen. Resterande bokförs som eget uttag. Enklare rent bokföringsmässigt och att föredra. När det gäller telefonkostnader och/eller elkostnad på t.ex. jordbruk så brukar vi göra på samma sätt. Vi kostnadsför den del av betalningen som beräknas gå i företaget, lyfter momsen på den delen och resten blir eget uttag. Så det är nog mitt tips/förslag till hur du enklast bokför en sådan här sak. Lycka till!
... Visa mer
2024-10-01
11:21
Okej, förstår, tack igen för svar!
... Visa mer
2024-10-01
08:58
1Gilla
Vill komplettera den information med att om du väljer att skriva ut t.ex. en erhållen leverantörsfaktura som kommit via mail så behöver du inte längre spara PDF-filen i 3 år. Alla info om det här går ut på att man kan slänga papperskvitton. Sanningen är att man vid byte av format kan slänga originalet. D.v.s man får nu även avdigitalisera utan att behöva spara dom digitala originalen..... Vilket för många är lättare och man blir inte beroende av system och leverantörer på samma sätt. För vi har även en stor och viktig fråga olöst; vad är en godkänd lagringstekning för digitala data? Det vi vet är att det isf kräva en backup, då uppstår frågan om det skall vara en "riktig" backup, d.v.s förvaras i annan lokal eller om det räcker med en typ dublett.... så många frågor och så få svar.....
... Visa mer
2024-09-27
14:28
Hejsan. Skatt är aldrig en avdragsgill kostnad, varken i AB eller i enskild firma. Den beräknas på det resultat som du har på sista raden i din deklaration. I enskild firma så påförs man ju även egenavgifter och dom är däremot avdragsgilla och för att man då skall komma någorlunda rätt så gör man i deklarationen blankett NE ett schablonavdrag för de egenavgifter som man kommer att påföras. Den stämmer inte riktigt men nästan.... Du kan jämföra skattedelen med din bruttolön vid anställning. Den sänker ju nettolönen och är ingen kostnad... Inte lätt det häringa... Lycka till!
... Visa mer
2024-09-23
16:23
Hej Det fungerar då slutresultet blir exakt detsamma som AccountantfromHell_singland föreslog. /Joachim
... Visa mer
2024-09-23
08:10
1Gilla
En alternativ lösning är ju att man, så fort man fått pengarna till sin privata swisch, för över pengarna till företagskontot via sin bankapp... och skriver vem som betalat. Så kan man väl, antar jag, använda funktionen i programmet... Kan väl tycka att betalsättet "eget uttag" borde finnas som alternativ i programmet från början då det kan vara rätt vanligt att det så sker. Det kan ju även ske i ett aktiebolag även om det där förutsätter att man har en fordran på sitt bolag för att Skatteverket inte skall anse att det är lön.
... Visa mer
2024-09-19
12:08
1Gilla
Hejsan. Du bokför upp kostnaden i bokföringen som den kostnad det är. D.v.s sannolikt resekostnad vad gäller hotellet, kto 5800, och skattefri milersättning, kto 7331 för resan (underlag där mil, ärende,ort, anledning framgår). Du får inte ta upp tankningen om firman inte äger någon bil utan du får då milersättningen istället. Som betalkonto uppger du skuld till ägare om du har AB och egna insättningar om du har enskild firma. Sedan tar du ut pengarna från företagskontot, skriver uttag fordran och motbokar det konto du använde vid bokningen av utlägget... Lycka till!
... Visa mer
2024-09-19
12:04
Hejsan. På Klarnas faktura brukar det framgå om det är en faktura eller bara ett betalsätt, där det senare är det vanligaste. Om du inte uppgett ditt VAT-nummer till säljaren i Danmark så har dom lagt på 25% dansk moms då dom tror att dom sålt till en privatperson. Så då har ingen omvändmomsförsäljning skett. Skatteverket anser en sådan gång att du så klart inte får lyfta moms men att du ändå skall redovisa detta som ett EU-inköp med omvänd moms och lägga på utgående moms och dra av ingående moms om du bedriver en sådan verksamhet. Enligt mig/oss så anser vi att det förstör grundtanken med hela systemet då din bokning isf inte kommer att mötas av den danska försäljningen. Så vi brukar, frimodigt och rebelliskt, helt enkelt kostnadsföra totalbeloppet sådana gånger. Absolut inte lyfta momsen om den är dansk.... för att systemet skall stämma... Lycka till!!
... Visa mer
2024-09-13
14:22
1Gilla
I det här fallet är det ett ägarbolag som äger 50 % i ett intressebolag. Därför vill jag ha tillskottet villkorat. Men då använder jag 13XX. Tack!
... Visa mer
2024-09-09
09:27
Hej Då skulle jag säga att du inte skall bokföra det alls i företaget i så fall. Det går inte ihop om du skall redovisa moms på det men att intäkten inte skall bekskattas. Skulle säga att jag behöver be dig kontakta en ekonomikonsult/revisor för att reda ut exakt hur detta skall hanteras. Skall det inte beskattas så skall ingen moms redovisas heller. Och skall intäkten tas upp som en skattefri intäkt så kan den bokföras på konto 2018 egna insättningar eftersom det är en helt privat intäkt som kommer in i företaget. /Joachim
... Visa mer
2024-09-03
16:19
Du har rätt att få ränta på inlåningen i att aktiebolag om bolaget har ett lånebehov. Men du får då skatta på räntan på samma sätt som på räntan du får från banken och bolaget skall göra skatteavdrag på räntan som dom betalar till dig och rapportera det till skatteverket. Om du nu inte lämnar det som ett aktieägartillskott för då kan du, generellt sett, inte ta någon ränta på fordringen. I en enskild firma så kan en insättning skapa en positiv räntefördelning vilket det dig en ränteintäkt. Men även där så måste det finnas ett lånebehov för att rätten till räntefördelning skall finnas... Lycka till!
... Visa mer
2024-09-03
10:24
Hm. K7 används ju vid försäljning av näringsfastighet vilket då inte berör köparen. Rent formellt så skall man egentligen bokföra köp och/eller försäljning av fastighet per kontraktsdatum. Betalning och/eller tillträde är inte grund för själva försäljningen. Vilket kan skapa lite märkliga situationer. Om det här skall göras helt rätt så skall allt detta bokföras i år men deklarationen för föregående år skall rättas och se ut som den borde ha gjort. Lite pyssligt men det funkar. Transaktionerna i år skall då inte påverka resultatet i år. Fastigheter brukar man inte ha i anläggningsregistret men det beror ju lite på vilket anläggningsregister du använder. Vi har koll på värdeminskningar och annat genom bokslutsbilagor istället när det gäller fastighet. Och tänk på att man skall fördela köpeskillingen mellan mark och byggnad till samma procent som fördelningen är i taxeringsvärdet. Och mark skrivs sedan aldrig ner. Byggnad skrivs ner bäste genom den skattemässiga procenten som finns beroende på byggnadstyp.
... Visa mer
2024-09-02
13:51
En annan viktig fråga gäller om det är en lastbil även ur momssynpunkt. Om det är en skåpbil där kupe och lastutrymme utgör samma karossenhet så är det inte en lastbil ur momssynpunkt. Är det separat lastutrymme så är det även ur den synpunkten en lastbil. Reglerna beskriver det typ så här; en obruten vertikal luftspalt mellan kupe och lastutrymme.
... Visa mer
2024-09-02
08:28
Hej @AccountantfromHell_singland
Varmt välkommen till vår monter i Kista där du får träffa experterna på våra byråprodukter. Ni kan säkert både byta erfarenheter och ha ett bra snack om programmen.
Ha det bra och hoppas att vi ses i forumet snart igen.
/Tinna
... Visa mer
2024-07-22
10:57
Hej @Hans Ly
Tack för att du kontaktar oss.
Jag hittade prisinformation på vår hemsida där du kan läsa mer om vad det kostar men sedan rekommenderar jag att du slår oss en signal så får vi rådgöra om vilken programstorlek som passar dina behov bäst.
Välkommen att kontakta oss.
/Tinna
... Visa mer
2024-04-25
08:58
Hej Toppen och tack för att du återkopplade med skatteverkets svar. /Joachim
... Visa mer
2024-04-24
11:49
Hej @Vitalii1975
Som nämns kan bilen bokföras som inventarietillgång, på exempelvis konto 1241 Personbilar och avskrivningar bokförs då på 1249 Ackumulerade avskrivningar på bilar. Om bilens pris är under ett halvt prisbasbelopp kan den istället bokföras på konto 5410 Försbrukningsinventarie. Ingen ingående moms ska redovisas på köpet. Som även nämns gäller annan hantering om det rör sig om VMB.
Ha en fortsatt fin dag!
/Pamela
... Visa mer
2024-04-23
17:58
Nu är vi då där i skarpt läge angående när kvarskatt skall betalas. Programmet skriver september i standard. Gjorde en deklaration åt en kund i fredags som vi skicka in direkt. Slutskattebeskedet kom i måndags. Förfallodatum 240726 vilket då är en ren överraskning. I det här fallet så hade kunden redan betalat in beloppet så det var inga problem. Någon förvarning om när skatten skulle betalas fanns så klart inte på skatteverket sida. Och hur skall man veta när slutskattebeskedet kommer? Det kan ju inte programmet veta heller för det beror ju på när deklarationen är registrerad av Skatteverket. Granskad blir den ju inte så jag väljer registrerad. Man får ju helt enkelt styra upp kundernas restskattebetalningsdatum genom att vänta med inlämning. Det är ju ändå så att många är beroende av intäkter under sommaren för att klara av sin skatt, vilket Skatteverket inte fattar..... Och det var ju ändå bättre förr när skatten kom i december och byggde då på ett taxerat beslut, granskat och klart. Vilket absolut inte är fallet nu.... Vart är världen på väg och när blev rätt så otroligt fel att vilja uppnå.....
... Visa mer
2024-04-22
17:19
1Gilla
Hej igen, Nu löste du ett stort problem för mig och det tackar jag för. Jag redovisar enl K2 och trodde att jag behövde göra både 2350 och 1260, samt göra avskrivningar varje månad på detta. Nu har jag gjort som du föreslog. Ett Stort Tack! /Gunilla
... Visa mer
2024-04-22
17:00
1Gilla
Hejsan. Du bör ju ha det beloppet som ett saldo på kto 1650 och har du aktiebolag så bokar du då kredit 1650 och debet 1630 (skattekontot) och sedan debet 1930 och kredit 1630 om du fått pengarna utbetalda. Har du enskild firma så bör det bli kredit 1650 och debet 2012 (om du bokar skattekonto, vilket man bör) eller 1930 om pengarna kom in på företagets konto.
... Visa mer
2024-04-22
16:57
Hejsan. Det där är en knivig fråga som jag rett ut i höstas. Reglerna kring bränsleförmån alternativt egen betalning av bränsle har inte riktigt hängt med när det gäller t.ex. laddhybrid. Förvånande nog så förutsätter reglerna att allt bränsle betalas av endera företaget eller av privatpersonen. Vi har en kund med elbil som bar kör tjänstekörning och har kontoret/tjänstestället i hemmet. Så laddningen sker oftast i hemmet och då funderade vi på hur den skulle ersättas av arbetsgivaren. Var det faktiskt kostnad? Hur mätte vi då den? O.s.v . Det som gäller när man får ersättning av företaget är alltid ersättning per mil. Så i vårt fall så får kunden även betala laddning på annat ställe med privata pengar men han får å andra sidan 25 kr/milen i ersättning då detta inte är en förmånsbil. En rätt bra skattefri vinst. Skulle han betala någon del med företagets pengar, som i ditt fall, så faller hela upplägget. Reglerna gäller inte det upplägget, konstigt nog. Så det bästa är att han laddar på någon publik plats med företagets kort. Det funkar liksom då men bränsleförmån och annat.. Alternativt betalar allt bränsle själv, vilket då kan vara lönsamt beroende på hur törstig bilen är. Lycka till!
... Visa mer
2024-04-18
09:02
Ser nog korrekt ut. Denna omföring görs året efter bokslut och då salderar man upp så att 2010 innehåller summan av eget kapital och underkontona bara kommer att innehålla det nya årets belopp.
... Visa mer
2024-04-18
09:00
1Gilla
Bör ju återbetalas då det är felaktigt och köparna, sannolikt, felaktigt lyft ingående moms. Eller också gör man en retroaktiv momsregistrering men då blir det sannolikt moms på all försäljning.
... Visa mer
2024-04-17
22:39
Hej! Tack så mycket för din tid för att detaljerat förtydligande av frågan. Med vänliga hälsningar! Aleem
... Visa mer
2024-04-17
17:25
Tackar ... japp gäller även K2... tog fel svar i hastigheten bara... https://www.bfn.se/fragor-och-svar/k2-arsredovisning/forvaltningsberattelse/ Funderade mer på det här med registreringsavgiften och det står inte mycket om det vad jag kan hitta. Men en text som jag hittade hos Skatteverket var bl.a den här: Organisationskostnader som uppkommer innan en närings-verksamhet startar är normalt inte avdragsgilla. De anses inte utgöra driftkostnader i näringsverksamheten utan är i stället att hänföra till kapitalinsatsen. En kapitalinvestering är inte någon kostnad. Och jag har även fått muntlig info en gång att om ett AB bildar ett dotterbolag så skall avgiften läggas till på tillgången... d.v.s dras av när man säljer, kan inte hitta något nu om det så är lite snabbt men nog tycker jag att en registreringsavgift närmast kan jämföras med courtage men fan vet.... märkligt nog så står det väldigt lite om detta....
... Visa mer