Hej, Det finns regler när det gäller självfaktura, dels så ska du ha en egen nummerserie hos den "kund" som skapar självfakturorna. Detta är tyvärr något som inte brukar gå att uppfylla, men jag vill ändå att du ska veta att det egentligen är ett krav. När det gäller själva bokföringen så får man inte kvitta intäkter mot kostnader utan du ska bokföra hela din intäkt och sen även bokföra kostnaden på 5 %. Det innebär att självfakturan som du får av konsultmäklaren ska innehålla två olika moms, både in- och utgående moms. De 5 procenten som de tar i arvode ska alltså särredovisas på fakturan/avräkningen som du får. Om du sålt timmar för 10 000 kr + moms så har du en kostnad på 500 kr + moms, det ska då vid utbetalningen redovisas enligt följande: 1930 debet 11 875,00 3041 kredit 10 000,00 2611 kredit 2 500,00 6090 debet 500 kr 2641 debet 125 kr Konto 6090 är ett konto för övriga försäljningskostnader. Här kanske du hittar något som du tycker är mera lämpligt, men konsultmäklaren är ju lite en förutsättning för att du ska få betalt för dina timmar och då kan jag tycka att det blir en försäljningskostnad. Hoppas att detta hjälper dig att komma vidare.
... Visa mer