2021-03-25
13:24
1Gilla
Du kan absolut boka upp den på 5220 och då med alla avgifter då även dom är en kostnad för hyran.
... Visa mer
2021-03-04
12:29
2 Gillar
Du tänker helt rätt och det är ett avslut som absolut funkar. Tänk på att avregistrera dig i god tid före 1231 då skatteverket ofta har lång handläggning och du blir inte avregistrerad förrän dom har gjort det, oavsett när du skickade in ärendet. Lycka till!
... Visa mer
2021-02-25
08:08
2 Gillar
Förutsätter att du har aktiebolag, om du ha en enskild firma så blir betalningen i aktier bokad som eget uttag då enskild firma inte kan/får äga aktier. Betalningen sker på två sätt, den ena i pengar, debet bankkonto och den andra i aktier, vilket då blir debitering av det konto som passar. Jag antar att aktierna är i ett onoterat bolag. Där bör man tänka på att en eventuell förlust på dom aktierna ej är avdragsgill. Betalsättet påverkar inte momsen. Utan i det här fallet så har du ju då haft en momspliktig omsättning, d.v.s kredit försäljning och utgående moms.
... Visa mer
2021-02-10
14:40
1Gilla
Håller med Roffakab. Ombildning är ju bara aktuellt när man vill "slippa" skatta fram p-fonder och/eller expansionsmedel i en enskild firma... Kräver ju dock lite förutsättningar. Så det här är ju "bara" en överlåtelse av verksamheten. Och man får i sådana här fall sälja över inventarier och annat till bokfört värde även om marknadsvärdet är högre. Man behöver inte heller lägga på moms men då bör man skriva ett avtal med text om att den skall erläggas om skatteverket tycker annorlunda.. Vill man veta mer om ombildning så kan jag rekommendera BL´s bok i ämnet... Lycka till!
... Visa mer
2021-02-04
10:52
1Gilla
Hej!
Jag har kikat lite på detta och ditt exempel ser ut att stämma. 🙂
Eftersom halva momsen på den månatliga leasingavgiften får lyftas och hela momsen på överlåtelseavgiften får lyftas så kan du följa din kontering.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2021-02-01
10:18
1Gilla
Hejsan!
Det blir inget bokfört när du gör leverantörsfakturan utan den bokförs först vid betalning vid, så länge du har kontantmetoden valt under Inställningar - Räkenskapsår och IB. Programmet visar alltså leverantörsskulden när du lägger till den men när du sparat och skapat fakturan så ska ingen verifikation skapas till bokföringen, det bokförs och skapas en verifikation först när du bokför betalningen mot leverantörsfakturan och då bokförs det mot konto 1930 samt det inköpskonto du valt när du registrerade leverantörsfakturan och eventuell moms.
Dock så frångås alltid denna metod vid ett årsskifte vilket kanske gör att du nu har bokningar på 2440. Har du exempelvis ett räkenskapsår enligt kalenderår och har obetalda fakturor över årsskiftet, så ska dessa tas upp i bokföringen redan den sista december även om dessa ej blivit betalda än. Du kan läsa mer om det i vårt användartips Supporten tipsar: Hantera kontantmetoden (bokslutsmetoden) vid årsskiftet – eEkonomi.
Känns något oklart så får du gärna återkomma! 🙂
/My
... Visa mer
2021-02-01
10:14
2 Gillar
Här gör man lite olika. Min uppfattning är att egentligen så skall man inte bokföra dom skattefria traktamentena utan man tar upp dom i deklarationen. Men vi brukar ändå göra det för att ha koll på dom. Men då återför vi det i deklarationen för att sedan göra avdraget där man skall göra det. Att bokföra det på 5843 anser jag vara helt fel, (såg den infon när jag googlade lite) då kostnaden då hamnar fel på många sätt. Skatteverket vill ju veta om man betalat ut, eller gör avdrag för, skattefria traktamenten så att dom kan kolla upp om man gjort rätt. För väldigt många år sedan så gällde inte traktamentesreglerna enskild firma vilket var väldigt märkligt, då fick man bevisa merkostnaden, vilket i princip var omöjligt. Men reglerna för anställda och den som har enskild firma är nu desamma. Övernattning krävs och det finns hel, halv och natt. Och man skall reducera det enligt de regler som finns för sånt. Lycka till!
... Visa mer
2021-01-30
18:32
Hej! Mitt AB har sålt 2 noterade aktieposter (en med förlust och en med vinst). Hur skall jag bokföra? För närvarande är aktierna bokförda på konto 1350 (andelar och värdepapper i andra företag) Tacksam för hjälp Costa Nunes
... Visa mer
2021-01-29
14:53
1Gilla
Hejsan. Ni skall innehålla 30% skatt och betala in det till deras Skattekonto.. Här har du en länk med info hos Skatteverketa: https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/sjalvservice/svarpavanligafragor/fskatt/foretagfskattfaq/mittforetagharanlitatettannatforetagforentjanstforetagetsomvianlitararintegodkantforfskattnuharviharfattenfakturahurhanterarviutbetalningen.5.18e1b10334ebe8bc8000118976.html?q=betala+utan+f-skatt Lycka till.
... Visa mer
2021-01-29
13:45
Hej! @AccountantfromHell_singland
För att kunna undersöka ditt problem närmare skulle jag önska att du kontaktar vår support på 0470-706200.
Vänligen
Jesper
... Visa mer
2021-01-22
17:45
Ok! Tack för hjälpen! /Micke
... Visa mer
2021-01-20
17:05
2 Gillar
Hej. Du får helt enkelt bokföra kostnaden, utan momslyft om det nu är någon moms, som kostnad förmån typ kto 7389. Beloppet tar du sedan upp på lönen som just förmån och får då ett underlag för skatt och arbetsgivaravgifter. Innebär att du får betala typ 30 % av kostnaden genom skatten och bolaget får betala kostnaden för operationen och arbetsgivaravgifter på det... Skulle tro att antalet linsbyten minskade markant när reglerna ändrades.. Lycka till!
... Visa mer
2021-01-10
20:50
Hej! Mitt AB köpte ett AB för 250 000 kr för flera år sedan. Företagets affärsidé gick i stöpet och aktiernas värde är nu bara 50 000 kr, aktieinsatsen. Hur kan jag skriva ner värdet på aktierna mitt AB äger? Mvh Ragnar
... Visa mer
2021-01-08
15:30
1Gilla
Hejsan. Har inte hållit på med primäravdrag men hittade lite info och det gäller då endast hyreshus, nybyggda samt till- och ombyggda. Finns lite att läsa här: https://www.grantthornton.se/insikt/skattenyhet/primaravdrag--extra-vardeminskningsavdrag-for-hyreshus/. Bokföringsnämnden har skrivit om detta så här: "Primäravdrag är ett skattemässigt värdeminskningsavdrag för hyreshus utöver de årliga värdeminskningsavdragen. Eftersom primäravdraget är ett skattemässigt avdrag ska det inte bokföras. Detta gäller enligt alla BFN:s K-regelverk utom K1 – Enskilda näringsidkare som upprättar förenklat årsbokslut (BFNAR 2006:1). Enligt K1 för enskilda näringsidkare ska avskrivning på byggnad göras med samma belopp som dras av vid beskattningen." Så tydligen skall detta inte bokföras.. Lycka till!
... Visa mer
2021-01-08
13:35
Om du lyfte moms på inköpet så skall du även ta ut moms på försäljningen, oavsett till vem du säljer. Vem du säljer till styr väldigt sällan hur du gör med momsen.
... Visa mer
2021-01-05
09:55
Hej, ser detta rätt ut? tt ut?
... Visa mer
2021-01-02
13:59
Hej, God fortsättning! Om man inte har haft intäkter sedan senaste bokslutet (brutet räkenskapsår) och ändå har löpande utgifter så är det väl läge att återinföra delar av befintlig periodiseringsfond. Hur bokför man det? Och kan jag göra det när som helst eller bara i samband med årsredovisning? Mvh /Sto_abab
... Visa mer
2020-12-25
20:15
Jag undrar vad man får ta upp/dra av när man har hyrbil. Jag hyr in en bil i företaget och betalar årshyra. Bokför halva momsen Bokför bensin. Får jag även ta upp besiktning, skatt, försäkring, parkering, vägtullar och dra momsen? Använder även min privata i företaget, men för den bokför jag milersättning och tar alltså ej upp bensin, skatt etc. Får jag ta upp parkering för den?
... Visa mer
2020-12-18
09:49
Hej, Jag undrar om någon kan hjälpa mig. Vi har en faktura från vår Företagshälsovård som avser serviceavgift (avser: att vi ska kunna ta del av de tjänster vi erbjuder, såsom t ex. hälsokontroll, läkarbesök, rehabtjänster, rådgivning, vaccinationer) och jag undrar om någon kan berätta för mig vilket konto som denna ska bokföras på? Tidigare år så har detta bokats på: 7621 Hälsovård, avdragsgill Tycker ni att det är korrekt eller finns det något annat konto som vi borde använda för detta? Mycket tacksam för svar Mvh, Jouleen (som inte är så haj på bokföring, kontering m.m.)
... Visa mer
2020-12-16
15:25
Hej!
Tack för återkoppling!
1. Eftersom du har kontantmetoden så bokförs försäljning och eventuell moms på kundfakturor först vid betalningen och inte när fakturan utställs. Detta innebär att om kund betalar månad 1 och utbetalning från Skatteverket görs månad 2 så kommer momsen för kundens inbetalning med i momsrapporten på månad 1 och momsen för Skatteverkets del av fakturan på månad 2.
2. För att kunna hjälpa dig korrekt vill jag dubbelkolla att jag förstått det rätt innan.
- Har du ändrat momsrapporterna på Skatteverket så dessa momsredovisningar och momsdeklarationerna i eEkonomi har olika saldon?
- Har du bokfört en annan summa mot vad du betalat till SKV eller hur ser det ut på konto 2650 i eEkonomi?
Om jag gör ett enkelt exempel på en månads momsdeklaration där jag haft 2000 kr utgående moms (25%, ruta 10) och 1000 kr i ingående moms (ruta 48) så betyder det att jag ska betala 1000 kr till Skatteverket. När momsrapporten i eEkonomi bokförs krediteras konto 2650 - Redovisningskonto för moms med 1000 kr och detta ska bokas bort sen när betalning till skatteverket har gjorts. Detta innebär alltså att konto 2650 saldo bör stämma överens med de in/utbetalningar som görs/ ska göras till Skatteverket.
Men återkom gärna igen med lite mer information så kikar jag på det igen. 🙂
Ha en fin eftermiddag!
/My
... Visa mer
2020-12-08
10:24
1Gilla
Hejsan. Vad är det för sort buss du har? Är det en fullstor "tung" buss eller en under 3 500 kg. Är det en liten så får du inte lyfta momsen och bör dessutom ha lyft halva på leasingen.. Viktig info för rätt svar.
... Visa mer
2020-11-13
13:57
1Gilla
Den moms som är angiven är troligen s.k. MOSS-moms vilket innebär att dom sålt till en privatperson. Detta då dom inte haft något VAT-nummer från er. Den man då skall göra, enligt Skatteverket är att man ändå skall hantera det som ett EU-inköp. D.v.s ta totalsumman man betalat, inklusive MOSS-momsen, bokföra den som inköp EU (tjänst i det här fallet). Sedan lägga på och dra av 25% moms (om man har momspliktig verksamhet och får lyfta momsen). Detta är i mitt tycke väldigt märkligt då tanken bakom hela systemet är att allt skall mötas i den centrala kontrollen. Men gör man på detta vis så möts aldrig ditt bokade inköp av en registrerad försäljning. Så vi rebeller här i Norr gör väl inte så utan kostnadsför dom bara, utan att lyfta moms men även utan att hantera det som ett EU-inköp. Det är ju sådana här gånger små belopp och det känns ändå mer rätt.
... Visa mer
2020-11-02
10:48
Hej Lotta,
Att skapa mappar för att organisera och hålla koll låter som en utmärkt idé. Kan bara hålla med dig om att det är mycket att hålla reda på och sedan är man ju rädd att missa någon faktura.
Om det är någon annan användare som har hittat ett bra sätt att organisera fakturor och andra dokument så är ni varmt välkomna att skriva ett inlägg i tråden och tipsa oss andra.
/Tinna
... Visa mer
2020-10-27
17:00
1Gilla
Tack AccountantfromHell_singland! Köpekontrakt och avbetalningsplan finns väl dokumenterat. 🙂 Terry
... Visa mer
2020-10-24
19:36
1Gilla
Tack för hjälpen 🙂 Har lyckats åtgärda det nu.
... Visa mer
2020-10-19
10:21
Visma Bokslut är inte en nätverksinstallation och skapar inga sådana filer. Därav min fråga. Det du skriver stämmer inte! Så kolla igen...
... Visa mer
2020-10-16
11:05
Hejsan!
Vad roligt att du vill börja använda Visma eEkonomi, såklart ska vi reda ut dina frågetecken. 🙂
Vill du göra en omstart av eEkonomi så gör du det under Inställningar - Företagsinställningar. Vill du göra om all bokföring m.m så behöver du inte göra något innan, men har du till exempel skapat kunder, artiklar eller leverantörer som är korrekta känns dessa onödiga att behöva skapa om helt från början också. Du kan ta ut ditt register för kunder,artiklar och leverantörer innan omstarten under Inställningar - Import och export, när du sedan gjort klart omstarten kan du importera din register på samma ställe. Mer information finns i vårt skrivna hjälpavsnitt Omstart av företag.
Precis som @AccountantfromHell_singland påpekade så kan du välja nummerserie för dina fakturor. Antingen så gör du det i startguiden du går igenom efter omstarten i rutan för Första fakturanummer. Det går också att ändra under Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter, så länge du inte hunnit skapa en kundfaktura innan.
När du skapar din kundfaktura så kommer en verifikation skapas automatiskt eftersom du använder faktureringsmetoden, i denna bokförs försäljningen, eventuell moms och kundfordran på konto 1510, eftersom fakturan är betald ska ju även betalningen bokföras i programmet och du kanske har full koll på detta men behöver du stöd så kan du kika på vår film Skapa en kundfaktura och registrera inbetalning i Visma eEkonomi.
Återkom om något känns oklart.
Trevlig helg!
/My
... Visa mer
2020-09-23
09:48
Hej @Jallow
Du kan när du matcha i Visma eEkonomi välja bokföringshändelsen Övrigt uttag och inköpstypen Bankkostnader. Då bokförs summan automatiskt mot konto 6570. 🙂
/My
... Visa mer
2020-09-21
09:49
Hej @Speked-DJ
Precis som @AccountantfromHell_singland är inne på så finns det en funktion för detta i eEkonomi. Om du går till Kassa och bankhändelser så kan du matcha inbetalningen där, om du inte vet hur detta fungerar så kan du läsa mer om det i vårt skrivna hjälpavsnitt Bankhändelser. Exempel: Du har en kundfaktura på 1000 kr och kund har betalat 1050 kr till dig. 1. Skapa bankhändelsen under Kassa och bankhändelser, här lägger du alltså in hela beloppet kund har betalat. 2. Klicka på Matcha och välj bokföringshändelsen Inbetalning från kundfaktura och välj vilken kundfaktura det gäller i listan. 3. Längst ner står nu texten Belopp kvar att stämma av 50 kr, klicka då på Ny bokföringshändelse för att bokföra dessa pengar. Välj bokföringshändelsen Övrig insättning och inkomsttypen Egen kontering, då kan du själv lägga in kontot det ska bokföras på, välj konto enligt kommentaren ovan och Bokför. Känns något oklart får du gärna återkomma! 🙂 /My
... Visa mer
2020-09-21
08:54
1Gilla
Antar att du då lagt upp marken i anläggningsregistret, eller? Om det är så du gjort så går det alldeles utmärkt att dela upp en tillgång. Åtminstone när det gäller övriga tillgångar, det har hänt oss några gånger där fordon fördelats mellan chassi och påbyggnad vid byte av chassit. Om det är fallet så markerar du tillgången, går till "kommando" och väljer "dela tillgång". Bör funka. Återkom annars och lycka till!
... Visa mer
2020-09-21
07:55
3 Gillar
Dom här är lite luriga men som du ser på fakturan så är den första förhöjda avgiften 68 900 kr + moms vilket då blir dom 86 125 kr som redan bokats. Så man får ta bort den delen från fakturan. I övrigt så är ju uppläggningsavgiften (som är momsbelagd) lurig. Har letat men inte hittat om man då lyfta fulla momsen på det eller om reglerna för personbil smittar. Skulle tro att det smittar så att man även får lyfta halv moms på den vilket jag då gör i svaret. I det här fallet så blir det då så här: K 2440 8 715,- D 5615 7 225,- D 6570 618,- D 2641 872,- Men är som sagt var osäker på momsen på uppläggningsavgiften. Sedan så har vi ju det det här med det uppbokade första förhöjda som skall bokas om till kostnad med under samma tid som leasingen. Det blir då debet 5615 och kredit 1720, belopp beror på avtalstid.
... Visa mer
2020-09-18
12:28
1Gilla
Momsfordringar brukar finnas på 1650 och momsskulder 2650, även om det hanteras olika. Så kolla på 1650 istället. Lycka till!
... Visa mer
2020-09-18
12:21
1Gilla
Liiiiite svårt att hitta på ett gemensamt arbetssätt gällande dessa fakturor när man (åtminstone inte jag) förstår vari problemet ligger. Men det löse sig säkert. Dock så är informationen från er väldigt viktig, kanske då framförallt till dom som inte har ett samarbete.
... Visa mer
2020-08-03
10:37
1Gilla
Hej, Helt rätt tolkat. Det hade blivit samma sak om du sålt till ett företag så länge du inte har haft möjlighet att göra momsavdrag på inköpet av motorcykeln, vilket du nog sällan har när du handlar med begagnade varor. Enda undantaget är om du har köpt in en begagnad motorcykel från en näringsidkare som har haft den i sin verksamhet och därmed gjort momsavdrag vid inköpet, i det fallet ska de lägga moms på försäljningen, men det är inte så vanligt att man har motorcyklar i sin näringsverksamhet. Hade det varit så så skulle det även varit moms på fakturan/kvittot till en privatperson. Beräkningen du gjort ser rätt ut.
... Visa mer
2020-07-13
11:49
Hej på er,
Det finns, precis som min kollega My skriver tidigare i tråden, begränsning vad gäller redigering av noter. När det är markerat för digital inlämning går det inte att låsa upp och ändra fält vilket går fint att göra om det inte är digitalt bokslut.
Vi tar med alla input gällande detta till våra produktspecialister.
/Tinna
... Visa mer
2020-07-13
11:24
Hej!
Kollade upp detta med en kollega som arbetar i Skatteprogrammet och fick tips om dokumentet Registrera aktiehändelser mm och till stycke Begränsningar i kalkylen - bara en avyttring kan registreras under aktuellt inkomstår. Som jag uppfattar det kommer du att behöva skapa en ny kalkyl så kommer det lösa sig sedan. Förstår att detta inte är optimalt men det är den lösning som finns idag.
/Tinna
... Visa mer
2020-07-02
09:28
Hej Helge,
Pratade med mina kollegor som arbetar med Visma Bokslut och som du säger så är detta inte åtgärdat ännu. Jag har framfört ditt meddelande till ansvarig och hoppas precis som du att detta åtgärdas inom kort.
/Tinna
... Visa mer
2020-06-09
10:19
Hej @Fd medlem!
På sin webbplats skriver Skatteverket: "Lager av djur får inte tas upp till lägre värde än 85 procent av den genomsnittliga produktionsutgiften för djur av det slag och ålderssammansättning som det är fråga om. Djuren behöver dock inte tas upp till ett värde som är högre än djurens sammanlagda nettoförsäljningsvärde."
Det borde innebära att det som avgör om det är produktionsutgiften eller nettoförsäljningsvärdet som ska användas vid bokslutet avgörs av om nettoförsäljningsvärdet var högre eller lägre än produktionsutgiften.
Jag hoppas du kommer vidare med hjälp av informationen från Skatteverket. Ha en fin dag!
/Anna-Carin
... Visa mer
2020-06-08
11:21
Hej Niklola,
Kör på svaret du fick från @AccountantfromHell_singland och bokföringsmässigt gör det ingen skillnad om det var tre vinnare eller än en däremot kanske för husfriden 🙂
/Tinna
... Visa mer
2020-03-31
09:53
Köper in en leasingbil för restvärdet inkl moms från leasingfirman. Vilket konto lägger jag inköpet av bilen på . Säljer sedan bilen direkt till annan person, kan man skriva en vanlig faktura på detta då hamnar försäljningen på konto 1510 är detta rätt ??
... Visa mer
2020-03-29
15:02
Hejsan
Jag ska byta företagsform från enskild firma till aktiebolag.
Eftersom jag hittills i år har en relativt låg uppskattad vinst så har jag fått rådet att det är enklare att deklarera som vanligt för den enskilda firman nästa år och "börja om" med aktiebolaget.
Jag har dock en fråga angående bokförda förbrukningsinventarier som jag vill fortsätta använda i aktiebolaget. Jag använder t.ex en storformatsskrivare för att framkalla foton som jag säljer. Skrivaren kostade 15000 kr och bokfördes därför som en förbruknings inventarie och har då inget tillgångsvärde rent bokföringsmässigt. Jag kommer ju vilja fortsätta använda denna i aktiebolaget eftersom det i praktiken är samma verksamhet som ska bedrivas så hur bokför jag detta då?
Behöver jag bokföra detta i aktiebolaget och till vilket värde isåfall?
Hur hantera jag det bokföringsmässigt i den enskilda firman?
Mvh Emma
... Visa mer
2020-03-27
11:36
2 Gillar
Hittade ett sett att lösa det på tillslut. Tack ändå! 😀
... Visa mer
2020-03-04
21:05
2 Gillar
Har du stängt 2019? Annars bokför du momsen i december och gör en rättelse av momsdeklarationen. Om 2019 är helt klar kan du bokföra momsen nu, med hänvisning till den gamla verifikationen.
... Visa mer
2020-02-20
20:16
Hej,
Jag undrar hur man bokför Linkedin kostnad. Har ett en-mans AB, omsättning under 1,5millar och använder Linkedin för firmans bruk. Mvh Pontus.
... Visa mer
2020-02-18
12:27
1Gilla
Tack! Jag löste det allt med avskrivningarna till slut 🙂
... Visa mer
2020-02-03
17:40
1Gilla
Jo, provade en bryå, men de lade inte in verifikationerna i datumordning. Så jag fick starta om så att säga och tillslut var det lättare att göra det själv. Men man vill att ngn erfaren ska dubbelkolla. Sedan har många varit uppbokade och har fullt upp. Men jag ska fortsätta försöka hitta någon som det funkar bra med. Tack.
... Visa mer
2020-01-31
09:36
Hej!
I ditt fall så är det alternativ 3 som är intressant för att lösa ditt problem. Även om du inte har en säkerhetskopia så kan man gå bakvägen och kopiera mdf och ldf filerna som är dina företagsfiler.
Vi plockar sedan in dina mdf och ldf filer som vi sedan kan konvertera åt dig. Jag tar givetvis vidare dina synpunkter kring hanteringen, men tillsvidare behöver man gå denna vägen för att lösa det.
Kontakta gärna vår support på 0470-706200 så kan de skicka ut en länk där du bifogar dina filer så hjälper vi dig.
Vänligen
Jesper
... Visa mer
2020-01-28
07:35
1Gilla
Du kan läsa vad som gäller rent moms- och avdragsmässigt här: https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/sarskildamomsregler/utlaggochvidarefakturering.4.3aa8c78a1466c58458747aa.html Lycka till!
... Visa mer
2020-01-28
07:24
2 Gillar
Vi gör precis om Lovisa och lägger idag både löneskatt och eventuell fastighetsskatt på kto 2510 för att kunna hantera den totala skattefordran/skulden korrekt i årsredovisningen. Man skulle kunna önska att kontostyrningen följde det baskonto man valt. Det skulle även vara bra vid 0831 bokslut och momsen. Då kunde man knyta samtliga momskonton till 2650 och 2650 skulle då vara uppmärkt mot baskonto 1640 vid fordran och 2650 vid skuld och summan av de konton man då kopplat till 2650 hamnar på rätt sida i balansräkningen. Men som sagt, så funkar det tyvärr inte.
... Visa mer
2020-01-27
19:41
2 Gillar
Beror lite på vilket program du använder men normalt sett så krediterar du isf 1110 och debiterar 1119 vilket blir noll. Bör väl omnämnas i årsredovisning/årsbokslut att denna helt avskrivna tillgång har utrangerats.... Lycka till!
... Visa mer
2020-01-21
19:58
1Gilla
Nu har jag aldrig bokfört en samfällighet men däremot delägare i samfälligheter (skogsägare) Momsen brukar bara vara en information om att man får lyfta ett visst belopp. Inget som, åtminstone inte vad msn kan se, påverkar själva avgiften. Så jag antar att det i samfälligheten bokas som kostnad sin helhet. Dvs även momsen. Men nu gissar jag bara. Du bör nog kolla på nätet eller om du köper någon frågetjänst hos typ BjörnLunden eller annan. Dom har säkert en bok om inte annat. Lycka till.
... Visa mer
2020-01-18
11:47
Hej! Är ny på Visma så jag har några funderingar hur jag får det rätt. Fakturerar installationer i byggbranschen, så det ska vara med omvänd moms. Har skapat en artikelkontering för mina artiklar som jag döpt till "installation" och kodat som "tjänst, 0% moms" och enda kontot är 3231. I vissa fall behöver jag göra inköp av material som förbrukas samma dag som inköpet. Detta faktureras vidare till slutkund med ett påslag, och eftersom det är en liten del av hela bygginstallationen så ska även materialet faktureras med omvänd moms. Då till frågan! Behöver jag en annan artikelkontering för materialet som faktureras ut? Hur ska den i så fall vara kodad? Och hur ska inköpet av byggmaterialet (förbrukningsmaterial av litet värde) konteras när det nästa dag faktureras ut med omvänd moms?
... Visa mer
2020-01-07
09:53
2 Gillar
Efter lite chatt med supporten så är det nu fixat... over and out...
... Visa mer
2020-01-02
09:07
Jag tänker som så vid sådana här tillfällen; När jag köper varor utomlands (kort/kontant) så betalar jag moms/VAT i det landet, då redovisar inte jag handel med EU på det inköpet (det är ju ofta mindre belopp) Tar kostnaden för momsen som inköp och inget i momsdeklarationen.
... Visa mer
2020-01-01
13:57
2 Gillar
Var tvungen att kolla vad FTI betydde och det är då en avgift till Förpacknings- och Tidningsinsamlingen. Bör spontant bara gå på samma konto som varorna du köpte och jag antar att det är moms även på den. Lite på samma sätt som det är moms på reklamskatten typ....
... Visa mer
2019-12-10
08:02
1Gilla
Det verkar som om det är en leasing utan någon första förhöjd hyra så då hamnar den inte alls i balansräkningen utan bokförs som hyra inventarier löpande i resultaträkning. Det blir varken skuld eller tillgång när man hyr. Fördelen då är att man inte alls påverkar soliditeten vilket ibland kan vara bra. Om det hade varit aktuellt med en första förhöjd hyra så hade den hamnat i balansräkningen men så verkar det inte vara. Lycka till!
... Visa mer
2019-12-10
07:56
1Gilla
Hm. Om du fått moms på fakturan från tullen så bör det vara så att du, enligt dom, köpt varorna som privatperson. Har du rätt köpare på fakturan? Nu är väl det inte så mycket att göra något åt. Men i och med att du betalat så får du lyfta momsen, nettot blir däremot en fordran så länge, tills du fått delarna. Lycka till!
... Visa mer
2019-12-06
08:39
1Gilla
Det är viktigt att du ändå uppger bilförmånen på rätt sätt när du gör nettolöneavdrag. Vet inte hur man gör det i eEkonomi men i Lön 600 finns den funktionen.
... Visa mer
2019-12-03
10:11
Hej! Vi Har köpt in en telefon och en dator. fakturan landade på 24 000. Datorn och mobilen var för sig överstiger inte ett halvt prisbasbelopp. Ska jag skriva dessa som inventarier och ha livslängden 3 år eller kan jag skriva av dom direkt?
... Visa mer
2019-12-02
15:42
@Fd medlem Du har gjort en artiklekontering med ett konto för provisionen, valt denna artikelkontering på artikeln, valt upp artikeln på fakturan och lagt minus i antal. Det låter helt korrekt 🙂 /My
... Visa mer
2019-11-29
10:15
1Gilla
Det som ändras, är att 2611 och 2641 ersätts av 2650 eller 1650. Om det är som jag tolkar det hela, att det enda som måste till är momsredovisningen, så blir det ingen skillnad för resultatet (om du inte gör någon annan ändring). När man gör bokslutet, så hamnar dessa konton under samma flagg (men undantag finns naturligtvis). Du kan låsa upp och göra momsen klar. Mvh Lena
... Visa mer
2019-11-28
13:47
Oooh. Å jag som tyckte att Byråstöd "ställde till det" med sin mappstruktur i början. Men där heter dom i alla fall som kundnumret.. Det är ganska ofta man vill spara ner dokument i en kundmapp från andra program och det är även ganska ofta man vill öppna det kunddokument från ett annat program. Där borde ni nog verkligen tänka om och bli mer praktiska. Anledningen till dessa uppenbart krångliga mappnamn kan man verkligen fundera över och jag fick nu ännu ett argument till att behålla Byråstöd. Synd bara att det inte längre utvecklas då det tydligen är så att Advisor har låååångt kvar....
... Visa mer
2019-11-28
11:42
Både ja och nej. Om man jämför att köpa, eller leasa, en ny bil privat med en identisk förmånsbil så är det min uppfattning att förmånsbilen (alltid) ger en lägre milkostnad. Om man kör mycket i tjänsten så är det direkt olämpligt att välja en förmånsbil.
... Visa mer
2019-11-27
16:07
Grymt! Tack för suveränt detektivarbete 😄 Lär bli en uppdatering i den här tråden när det är dags för momsredovisning i eEkonomi. Stay tuned!
... Visa mer
2019-11-27
10:21
2 Gillar
Jag har börjat med Visma Sign, och det fungerar, tack för det! //Susanne
... Visa mer
2019-11-25
13:12
2 Gillar
Med tanke på reglerna om penningtvätt så är ju underlag a och o... så kan inte kunden skaka fram sådana, dels underlag från banken (vilket bör gå att beställa men kostar pengar) och dels faktura/underlag för transaktionerna så är det nog ingen mening att ens börja. Blir iofs säkerligen oren revisionsberättelse men om du är redovisningskonsult så har ju även du ett ansvar så det bör ju även tåla en eventuell granskning från Skatteverket..
... Visa mer
2019-11-25
11:04
4 Gillar
Problemet med SL-kortet är att du även kan åka privat med det och då skall du med all säkerhet ha förmån för det också. Nu blir ju det ändå fördelaktigt om du åker med SL även privat då du helt plötsligt bara betalar skatteeffekten, d.v.s typ 30% av vad kortet kostar... Skillnaden mot hur det blir om du köper en bil är att du då kan skriva en körjournal och visa att bilen inte används privat. Så vitt jag vet är det inte möjligt att få en redovisning av alla resor som skett med SL-kortet men om det skulle gå så borde det rent teoretiskt kunna ses som en körjournal om du samtidigt kan uppge till vem du åkte och varför och alla resor då var i tjänsten. Men det är min egen lilla teori.. Lycka till!
... Visa mer
2019-11-25
10:57
2 Gillar
Hejsan. Bra där, inte alltid man tänkt på det och hamnar i lite problem. Bokföringen blir som jag skrev. Din kostnad bokförs debet 5010 som vanligt. Din försäljning av hyror blir då 3912 ( min kontoplan iaf) och med momsrad 08 (omsättning frivillig skattskyldighet). Momsen blir samma som vanligt 2611 (eller 2610 som en del använder). Det blir ju som så att du typ köper in hyror som du sedan säljer vidare. Framförallt då hyresavtalet står på dig. Lycka till!
... Visa mer
2019-11-25
08:45
4 Gillar
Du skall fakturera i SEK om det är din redovisningsvaluta och kunden är svensk. Att du betalat i EURO när du köpte in vara saknar betydelse. Du skall även lägga på moms och hantera försäljningen som vilken försäljning som helst, om du säljer den inom Sverige då såklart. Var du köper in vara är ur den aspekten inte viktigt. Om du skulle importerat den från land utanför EU gäller samma sak. Där bör man dock ha koll så att det inte dyker upp någon tullfaktura som man borde tagit med i varukostnaden... Lycka till!
... Visa mer
2019-11-25
08:10
3 Gillar
Rent spontant så bör patientavgiften vara en privat kostnad. Åtminstone om du gått till den vanliga sjukvården vilket jag tolkar detta som. Men du kan läsa lite om det här: https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/arbetsgivare/lonochersattning/formaner/halsoochsjukvard/privatvard.106.233f91f71260075abe880009828.html?q=l%C3%A4kemedel Läkemedel är nog även det privat. Fast att ha typ ipren eller alvedon på jobbet åt personal skulle jag nog tycka är ok... kan inte hitta något som reglerar det dock. Sjukgymnast bör vara ok enligt det här: https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/formaner/halsoochsjukvard/forebyggandebehandling.4.7459477810df5bccdd4800014763.html?q=sjukgymnast Gym är ju ok både som friskvård (du betalar själv och får ersättning max 5 000 kr/år) men även som skattefri personalvårdsförmån. Finns lite matnyttigt här att läsa: https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/formaner/personalvardmotionochfriskvard.4.7459477810df5bccdd4800014540.html Ortopedisk inlägg till sko är däremot med all säkerhet en privat kostnad. Om det nu inte är anpassat till en skyddsko som du måste ha i jobbet. D.v.s typ en med stålhätta... Lycka till!
... Visa mer
2019-11-22
08:45
1Gilla
tack så mycket! Det betyder väldigt mycket för oss att få hjälp med detta 🙂
... Visa mer
2019-11-19
20:08
Har anlitat en artistförmedling som har skickat mig en faktura för förmedlingen. Hur bokför jag den? Det är alltså endast deras förmedling (att dom har bokat in gig) som ska bokföras, självaste gaget hanteras separat. Jag har ett handelsbolag.
... Visa mer
2019-11-18
11:35
Hej! Först och främst vill jag säga att jag förstår känslan som användare då detta uppstår i programmet. När du klickar för att komma vidare så förväntar du dig att komma vidare till nästa ej attesterade faktura, men som Tinna skrivit tidigare så gör programmet ändå rätt rent tekniskt eftersom det inte finns någon faktura att gå vidare till i det urval som du ursprungligen satt. Det är här det blir lite av en krock mellan hur programmet är uppbyggt och hur du som användare arbetar i programmet. Med detta som grund vill jag vara ärlig och säga att det kan bli svårt att genomföra en ändring där du kan gå vidare till nästa faktura med de tekniska möjligheterna som vi har idag. Vi är medvetna om att det finns en del att förbättra gällande attestflödet, men tills vidare hoppas jag att ni kan använda er av Tinnas tips som hon gett tidigare. /Joanna
... Visa mer
2019-11-15
13:40
hm.. är det appstore som är köpare så bör du ha deras VAT-nummer och redovisa det som försäljning tjänst EU med omvänd beskattning samt lämna Periodisk sammanställning. Är däremot appstore bara en kanal och du säljer direkt till t.ex. en privatperson i EU så skall du använda det s.k MOSS-systemet. D.v.s du skall vara momsregistrerad i köparens land och redovisa moms där. Men jag antar, och hoppas, att appstore löser den delen åt dig vilket borde framgå av den redovisning du får från dom vilket är, antar jag, någon form av självfaktura? Och isf gäller det första om appstore hanteras från t.ex. Irland...
... Visa mer
2019-11-15
13:34
1Gilla
Om du fått en skattefordran så kan den ligga på kto 2510 men som då bör hamna på tillgångssidan i årsredovisningen. Detta kan du styra i bokslutsprogrammet om du har ett sådant. Om du inte har ett sådant så kan du boka om fordran till kto 1640 (skattefordringar) och när du sedan får tillbaks skatten från skatteverket in på skattekontot så bokar du debet 1630 och kredit 1640... Lycka till!
... Visa mer
2019-11-14
03:12
1Gilla
...som byrå ska du alltså egentligen också kräva att dina kunder SKICKAR fakturorna - även till kunder som inte vill ha dem. Den du 😉
... Visa mer
2019-11-09
16:02
1Gilla
Om inköpet sker som privatperson så blir det tull, moms och sånt som kan påläggas på privatpersonen. Om man sedan säljer den varan till sitt bolag så blir det ett inköp från privatperson och alltså inget momslyft eller annat. Att ursprunget är utanför EU saknar så vitt jag kan förstå helt betydelse. Man får väl se upp så att det inte blir ofta och så att man inte tjänar pengar på det för då bör det bli näringsverksamhet för ägaren.
... Visa mer
2019-11-06
07:58
Du debiterar lånekonto och krediterar typ 2013. Och en helt annan sak. Om du efter avslutet av firman har en underskott kvar i deklarationen så kom då ihåg att dra av det som förlust av kapital. Men det görs då i ditt fall i din deklaration för 2020, d.v.s den deklaration som du gör 2021. Man gör det den första deklarationen efter sista taxeringen man haft för den enskilda firman. Och avslutar du med ett positivt resultat så kan jag rekommendera att du gör avsättning till egenavgifter med rätt belopp, inte max belopp. Det finns en knapp för det i dom flesta program och även på skatteverkets egna har jag för mig. Lycka till!
... Visa mer
2019-11-05
21:12
2 Gillar
Tack så mycket! Blir alltid osäker när man ska göra något som frångår det normala 🙂 Som kuriosa kan jag meddela eventuell andra sökare att det rör sig om energidryck, något som SKV gav tummen upp på för ca 5 år sedan när jag frågade om det var avdragsgillt. De såg ingen skillnad på det jämfört med t.ex. läsk, kaffe och liknande.
... Visa mer
2019-11-04
15:43
Hej HelenaHO! Precis som ni skrivit ovan så har korrigeringsverifikationerna gjorts i en annan period än den ursprungliga verifikationen vilket gör att felaktig period har påverkats. För att rätta upp detta så kan du skapa korrigeringsverifikationer som vänder dina korrigeringsverifikationer i perioden 190501-200430 så dessa nollas ut igen. Viktigt här är då att du gör verifikationen i samma period som den du ska korrigera, du kan utgå från samma datum. Ex: Ser verifikationen du ska vända ut som nedan: 1910 Debet 6570 Kredit Så ska korrigeringen se ut som följande: 1910 Kredit 6570 Debet. Nu kan du rätta din ursprungsverifikation och du ska tänka precis på samma sätt här som ovan. Alltså att du har tvärtom i debet/kredit och ser till att den ingår i samma period. Hör av dig om något är oklart. Ha en bra fortsatt dag! /My
... Visa mer
2019-11-03
11:44
1Gilla
Mycket bra, då har jag ändrat från 4730 K till 5800 K. Tack för hjälpen!
... Visa mer
2019-11-03
08:48
Anser personligen att framförallt byggbolag skall likvideras. Konsumenter har 10 års reklamationsrätt så jag skulle aldrig rekommendera någon att köpa ett sådan bolag. Vill du bli av med bolaget snabbt så skall du avsluta alla abonnemang, rensa allt så att det bara innehåller pengar och aktiekapital, möjligen skatteskuld men då skall det finnas likvida medel till det. Och har du då bråttom så kan jag rekommendera en snabblikvidation. Då får du eget kapital minus typ 9-10 000 kr beroende på vilken aktör du säljer till. Och välj en seriös aktör så att du är garanterad att allt går rätt till. Du får alltid vad du betalar för. Använder själv Bolagspartner i Lund, kanonbra men det finns fler därute som är bra. Har du inte bråttom så kan man likvidera själv men det tar tid och kostar även det pengar då det krävs en likvidator som skall ha betalt. Lycka till!
... Visa mer
2019-11-03
08:43
I och med att du säljer varan så är varuinköp det mest korrekta kontot. 1470 används mest vid bokslut och då för att ta upp pågående, ännu ej färdiga och fakturerade arbeten. Så jag skulle använda 4010 i det här fallet. Lycka till!
... Visa mer
2019-11-01
07:48
1Gilla
Du kan bokföra den på samma konto som du bokfört själva skyltkostnaden då den kan anses vara en del i totala utgiften. Som reklam om du valt det eller som inventarie om det kostade mycket. Lycka till!
... Visa mer
2019-10-17
05:18
Redan 2011 hade jag kontakt med Visma support för att få till en ändring på detta, så man skulle få en valmöjlighet att börja skriva av på restvärdet. De skulle ta det vidare till deras utvecklingsavdelning men verkar inte som något hänt där ännu.....
... Visa mer
2019-10-11
07:54
1Gilla
Ja, visst är det 🙂 Då jag tidigare har jobbat som konsult så känner jag viss saknad av det. Därför superkul att kunna få dela med sig här och få vara lite problemlösare.
... Visa mer
2019-10-08
06:02
2 Gillar
Utöver förslaget ovan så kan man under "Utskrifter och spårning" knappen spårning söka historiskt på anställda, lönearter mm. Ett bra verktyg när man behöver kolla upp enstaka lönearter tycker jag 🙂
... Visa mer
2019-10-08
01:55
2 Gillar
Märkligt. Enligt EU-reglerna så skall det anges och dom måste ha ditt VAT-nummer. Annars så skall dom fakturera med MOSS-moms. Nåväl du skall iaf hantera det som ett EU-inköp och använda omvänd beskattning.
... Visa mer
2019-10-07
10:43
1Gilla
Tack för hjälpen! Det var krysset som fattades! 🙂
... Visa mer
2019-10-06
15:31
1Gilla
Absolut viktigt att framförallt vid köp för över 4000 kr dels ha köparen namn o adress med o då även rött köpare.
... Visa mer
2019-10-02
11:03
Hej HannaMattsson, Jag tänker mig att avstämningsfunktionen i programmet borde kunna hinta om vad det är som misstämmer. När du går in under Bokföring - Avstämning och väljer avstämningsdatum - klickar på stäm av så får du upp en rad för 2440. Finns det en differens i kolumnen längst till höger så klickar du på den och får mer information om vad som kan ha orsakat differensen. Det kan t.ex. vara att du har gjort någon manuell transaktion på ett reskontrakonto. Vi har två olika instruktioner för avstämningar i programmet - Dels den automatiska avstämningsfunktionen men även en manuell instruktion . Jag rekommenderar att du alltid kör den automatiska först då den brukar indikera vad som är fel. Hoppas detta kan underlätta din felsökning. /Kristina
... Visa mer
2019-09-30
09:02
Tack då vet jag 🙂
... Visa mer