Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

De fakturor som skickats i december ska bokföras på 2021 även vid kontantmetoden. Du kan i eEkonomis inställningar lägga in att du ska använda reskontrabokning av fakturor och sedan göra manuella verifikationer där du debiterar konto 1510, får lägga in fakturanummer mm, kreditera försäljningskontot och utgående moms.Sedan kan du matcha inbetalningen från Bankhändelser med fakturan.Alternativt gör du en kundfaktura i eEkonomi som motsvarar din manuellt gjorda faktura. Då kommer den att bokföras som kundfordran/intäkt när du gör sista momsredovisningen för året. Och sedan matchar du inbetalningen mot den fakturan.
Beroende på vilken variant av eEkonomi du använder finns olika möjligheter. Om du har Pro kan du registrera betalning på fakturan (direkt från fakturan) och ange konto 2893 som betalkonto. Sedan matchar du bankhändelsen mot det kontot också så tar posterna ut varandra.Om du har annan variant än Pro kan du göra som du skriver - det är inte helt korrekt för det är ju inte du som är leverantör i detta fall men det är små pengar det rör sig om så det kan gå bra ändå.
Hej Magnus97! Innan du byter momsperiod är det viktigt att du har gjort din sista momsredovisning för den tidigare perioden. När det är gjort så kan du byta momsperiod i Företagsinställningar. Om du har några andra funderingar är du varmt välkommen tilbaka till forumet. Trevlig helg! /Tinne
Härligt att höra att det löste sig och tack för att du delar med dig av lösningen! Så härligt när vi kan hjälpas åt att sprida kunskapen inom forumet 🙂 Önskar er en fin helg! /Agnes
Vid kontantmetoden bokförs fakturorna först vid betalning och då är det betalningen som får verifikationsnummer. Har du bokfört något nu i januari som alltså inte fått rätt datum? Om du angett rätt datum ska det såklart synas på det nya året.
Awesome