Hej @Fd medlem
Jag tolkar det som att din kund gjort en beställning i din webshop, betalat med kort eller valtdelbetalning och du undrar nu hur du bokför detta i ditt bokföringsprogram. I eEkonomi skulle jag säga att lättast hantering är att ha kunden och artikeln upplagd även där så du kan skapa en faktura/ kortfaktura, precis som vid en försäljning som sker utanför din webshop. Under Försäljning - Kunder börjar du lägga upp kunden och vid Betalningsvillkor lägger du in det val kunden gjort av betalsätt vid beställningen. Artiklarna du säljer lägger du upp under Försäljning - Artiklar, när du skapar artikeln får du också välja Artikelkontering som då avgör hur köpet bokförs när fakturan skapas/ betalas. Sen skapar du fakturan till kunden och bokför betalningen till fakturan under Kassa och Bankhändelser. Du kan bokföra försäljningen medmanuella verifikationer också men då har du inga artiklar eller kunder knutna till den specifika försäljningen, tänker främst på försäljningsstatistiken och uppföljningar du kanske vill kunna få ut.
Eftersomatt du använder Visma eEkonomi såtänkte jag om du vet om integrationen du kan ha mellan Shopify och eEkonomi så du slipper dubbelarbetet som uppstår? Din webshop skulle alltså kunna synka med ditt eEkonomi så försäljning och annat kan registreras betydligt lättare. På vår hemsidas inläggShopify integration till eEkonomi kan du läsa mer om det skulle vara av intresse. 🙂
Återkom om något känns oklart!
/My