Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Tack så mycket för snabba och hjälpsamma svar!
Det inträffar ibland att kunder delbetalar rut-fakturor, som sedan inte tas upp i exportfilen till Skatteverket. Ofta handlar det om fakturor som inte betalats med rätt belopp, t.ex. att några kronor saknas i förhållande till vad som förväntades. Skickar man tusentals fakturor om året så kan man inte alltid upptäcka dessa via manuella inventeringar, och när den 31/1 efterföljande år har passerat så upphör möjligheten för oss att ansöka om rut-betalning.Ska vi sammanställa de betalningar vi gått miste om och skicka en faktura till Visma, eller hur vill ni göra?
Hej Amrit! Jag tänker som såhär, att vid första inbetalningen så matchar du mot ett par fakturor och vid den andra inbetalningen så tar du resten. För visst ska totalbeloppet av inbetalningarna motsvara beloppet av de fem fakturorna? Om du inte har fakturor som går jämnt ut med beloppet på inbetalningen så får du plocka upp så många fakturor du kan för att komma upp i det beloppet, och överstiger fakturornas belopp själva insättningen så får du välja att sätta den sista fakturan i bunten som delbetalningen. När du matchar nästa insättning så plockar du upp den delbetalda fakturan och resterande fakturor. Vad tror du om det?
Hej!Jag lämnade idag in min momsdeklaration för 2019. Efter det tänkte jag bokföra de sista utbetalningarna för preliminärskatten som jag har gjort varje månad. Råkade av misstag starta ett nytt räkenskapsår för 2020 när jag skulle bokföra en kundfordran över årsskiftet och 2019 låstes någon gång i samband med detta. Har nu låst upp perioden under "inställningar --> räkneskapsår och IB". När jag sedan ska bokföra utbetalningarna kommer en röd ruta upp som säger "Bokföringsdatumet är i en låst period. Du ändrar period under Inställningar/Företagsinställningar."Sedan går jag in i föetagsinställnigar --> bokföringsuppgifter och ändrar till ingen låsning, men då dyker detta upp: "Den valda perioden tillhör ett låst räkenskapsår. Du måste låsa upp räkenskapsåret först under Inställningar - Räkenskapsår."Jag gör som programmet säger men det funkar ändå inte. Vad gör jag för fel? Känner till att låsa upp en period inte är bra, men det är ett måste 🙂Jag har 60 dagar på mig enligt reglerna efter räkenskapsåretsslut, kan det vara så att programmet låser sig själv efter som "normalt" 50 dagar? Redovisar årsvis.Tack på förhand!
Hej! Jag har inte mycket mer att säga här än att ditt konstaterande stämmer. På en korrigeringsverifikation så går det inte att ändra datumet även om verifikationen ligger inom en olåst period. Har du koll på hur du ska göra för att rätta till det eller vill du att jag guidar dig till en lösning? Nu vet jag inte vad som föranledde att du behövde skapa en korrigeringsverifikation, men nu för tiden går det att ändra ganska mycket på verifikationer i olåsta perioderutan att du behöver skapa en korrigeringsverifikation. Kika gärna in hjälpavsnittet Ändra preliminära verifikationer. Det finns såklart undantag också där det inte går, men om du inte visste om att den möjligheten finns så vill jag passa på att berätta det. Du får jättegärna skapa ett önskemålpå att du vill se en förändring i korrigeringsflödet. /Lisa
Awesome