Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Detta lägger man när man startar, syns ingenstans dock*, utan kommer bara med när man gör en "utländsk" faktura* i inställningar 'kassa och bankkonto' redigera bankkonto så syns det (men går inte att ändra)
Jag vet ju inte vad de på Visma har lovat. Jag är själv bara användare av systemet. Dock har jag själv gjort detta mellan olika system och vet att det bör fungera. Jag har tex gjort detta mellan Pyramid och Visma Adminstration 2000Det första jag undrar över är givetvis om momsinställningarna är uppsatta korrekt, annars kommer ju nästa momsperiod bli samma problem.Eftersom när man kör momsrapporten så bokas ju momskontona 2611 & 2641 (eller vilka man nu använder) om så de blir 0 och mellanskillnaden bokas ju på 2650 eller 1650 beroende på hur stort beloppet blir.Det är ju denna bokningen du måste göra först och då ska resultatet bli när du "tömmer" momskontonaD 1650 = 3899krHar du inte dessa belopp på momskontona under den perioden, så är det ju där som felet blir. Men min känsla är att det är momsinställningarna för att köra rapporten som saknas.
Hej!Precis som du säger kan du gå in under Kassa- och bankhändelser och istället välja att arbeta från ditt kassakonto.På din andra fråga när du betalt lite med företagskortet och lite kontant så kan du matcha detta i en händelse. Börja med att lägga in händelsen under valfritt konto (antingen kassa eller företagskontot) med endast det beloppet som berörde det kontot. D v s har du betalt 406 kronor kontant och väljer att matcha det från ditt kassakonto så är det detta beloppet du får utgå från. Vill du göra tvärtom lägger du till 106 kronor under ditt företagskonto.När du väl ska matcha passar väl möjligen händelsen Inköp mot kvitto - Egen kontering. Välj upp både konto 1910 (vilket är förvalt om du matchar från kassakontot), 1930(företagskonto)på 106 kronor samt möt beloppet mot hela kostnaden med ett kostnadskonto, d v s totalen (512kr). Sedan när differensen är noll, kan du bokföra händelsen.Återkom om det skulle dyka upp fler frågor eller funderingar!/Hanna
Hej!I eEkonomi ska detta hanteras manuellt. Har du lagt in en leverantörsfaktura kommer du att få korrigera din bokföring manuellt i efterhand.Hur du går tillväga kan du läsa dig till i forumtråden - Bokföra Inköp med Privata pengar. Du kan även kolla på vår supportfilm för att steg för steg se hanteringen i eEkonomi - Bokföra inköp med privata pengar i Visma eEkonomi.Återkom om det skulle dyka upp följdfrågor!/Hanna
Hej!Du kan läsa mer om de olika alternativen på följande hjälpsida - Resultatplanering.De olika inkomstalternativen handlar om att reglera sitt slutliga resultat och därmed den slutliga F-skatten genom att skjuta upp delar av resultatet till kommande år. Delar av årets resultat kan skjutas upp i form av periodiserings- samt expansionsfond, för att återföras och beskattas på ett senare år. Läs mer om detta i Skatteverkets broschyr Bokföring, bokslut och deklaration - del 2.Alternativet Högst inkomstskatt betyder att ingenting sätts av och det som eventuellt satts av tidigare år återförs.Lägst inkomst betyder att du sätter av maximalt till kommande år.Undvik statlig skatt betyder att programmet försöker sätta av så att du resultatmässigt hamnar under gränsen för statlig skatt.För rådgivning skulle jag rekommendera dig till att kontakta en redovisningskonsult för att se vilket alternativ som passar dig och din verksamhet./Hanna
Awesome