Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hej!Den betalning som du gjorde till rätt mottagare får utgöra betalning på leverantörsfakturan. Med det belopp som hamnade fel kan du använda konto 1689 som jag beskriver ovan. När denna betalning sedan återbetalades kan du kontera upp bankavgifter och valutakursförlust. Om beloppet var på 1000 kr, men 980 kr återbetalades skulle det kunna bokföras så här:1930 debet 9801689 kredit 10007960 debet 106570 debet 10
Hejsan!Vad roligt att höra att du gillar vårt eEkonomiprogram. När det gäller fakturaavgift eller expeditionsavgift som vi kallar det i programmet, så finns det som en artikel i artikelregistret - som du hittar under Försäljning - Artiklar. Denna artikel plockar du upp på fakturan som vilken annan artikel som helst. Är det så att du vill att det ska heta Fakturaavgift är det enklast att ändra namnet på denna artikel, eller alternativt skapa en ny artikel. Om du skapar en ny artikel kontrollera så att du har samma artikelkontering som den nuvarande har.
Hej igen!Nej det stämmer, när du har bankkopplingen finns inte denna knappen.För att registrera en betalning på leverantörsfakturan kan du istället gå via Kassa- och bankhändelsernu och välja ditt Kassakonto här. Skapa en Ny kassahändelse,ange rätt datum och fakturans totalbelopp i minus och klicka på Lägg till. Du får sedan klicka på Matcha och välja Betalning av leverantörsfaktura. Hämta upp rätt faktura och avsluta genom att klicka på Bokför.Nu är leverantörsfakturan betald. För att justera 1910 och 1680 gör du ombokningen antingen via en manuell verifikation som jag skrev i mitt tidigare svar, annars kan du fortsätta här och skapa ytterligare en kassahändelse. I så fall anger du samma datum och samma belopp fast med plus. Klicka på Matcha och välj Övrig insättning och sedan Egen kontering. Kontera sedan klart genom att välja 1680 som motkonto.Hoppas du hängde med, annars är det bara att återkomma. 🙂
HejBankavgifter eller transaktionsavgifter kan med fördel redovisas inom kontogruppen 604X. I kontoplan eEkonomi finns 6040 Kontokortsavgifter och 6044 Avgift kortbetalning Webshop upplagda. Du skulle kunna kopiera 6040 och lägga upp 6042 Avgift betalning Paypal och där bokföra det du kallar bankavgift.På motsvarande sätt finns i kontoplan 8330 Valutakursdifferenser kortfristiga fordringar som du kan använda för bokning av "det som försvinner". Vill man vara extremt noggrann kan man dela upp kursdifferenserna på 8331 Valutakursvinster.... och 8336 Valutakursförluster...... men det känns lite som överkurs i detta fall.Så mitt förslag blir:6042 Avgift betalning Paypal (kopiera och lägg upp) för transaktionsavgiften8330 Valutakursdifferenser kortfristiga fordringar för kursdifferensen EUR/SEKMVH
Hej!Detta bokför du som en försäljning av tjänst.Har du fått pengarna direkt till ditt konto och behöver kunna skriva ut ett kvitto väljer du Kontant på kunden i fältet Betalningsvillkor.När du sen skapar en faktura till kunden så bokförs intäkten automatiskt mot ditt kassakonto.
Awesome