Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hej! Tack för din fråga. Just vidarefakturering inom koncerner kan vara lite annorlunda än vanliga regler för vidarefakturering beroende på vem som kostnaden faktiskt tillhör. Här rekommenderar jag dig att kontakta Skatteupplysningen för mer råd kring detta. Jag skulle säga att även här bör rimligtvis Armlängdsprincipen gälla, men det kan också vara så att normala vidarefaktureringsregler gäller dvs att man fakturerar den som en försäljning av tjänst med normala momsregler som man normalt säljer med. Koncernredovisning är dock lite mer komplicerat så här får jag hänvisa till Skatteverket alternativt en konsult som kan koncernredovisning så man får ett så bra svar som möjligt. Om du får ett svar som skulle hjälpa andra användare i forumet så får du gärna dela med dig av detta i denna tråden sedan. Ha det fint! Josefine
Hej igen! Okej tack för förtydligandet. Ber om ursäkt att du fått vänta på svar men har fått kolla upp hur du bör hantera det programmässiga såväl som bokföringsmässiga på bästa sätt. Den sista verifikationen är nästan rätt, men som du säger så saknar den kontot för avskrivningar och har istället bokförts enbart mot 1220 kontot med hela bokföringsmässiga beloppet. Vad jag förstått från dig så borde den istället se ut som följande: 3061 D 310 000 3973 K 22 709 1220 K 393 995 1229 D 106 704 Jag antar i och med att du får en differens för ingående saldo samt att du pratar om 2022-06-30 och 2021-06-30 att denna försäljningen gjordes i 2021 räkenskapsåret, stämmer detta? I sådana fall så blir det lite klurigare, men inte omöjligt. Rent bokföringsmässigt så får korrigeringen ske i detta öppna året, 2022 och man får då göra en korrigeringsverifikation där du får bokföra som följande: 1220 K 106 704 1229 D 106 704 Vilket gör att du får rätt utgående saldon. Däremot så har du problemet i att det verkar som att det har redovisats i noten för inventarier att du har ett värde kvar på 1220 och 1229 vilket gör att du får dessa felmeddelanden. Här skulle jag rekommendera dig att ringa in till oss på supporten så att vi kan hjälpa dig att felsöka i ditt program och förstå om det något programrelaterat som orsakar felmeddelandena du beskriver. Om det är något som behöver rättas till med balanserna rent bokföringsmässigt så rekommenderar jag dig att kontakta en konsult för råd kring det. Detta då man egentligen inte får ändra i ingående balanser hur som helst då dessa skall motsvara utgående balanser i föregående år. Det kan krävas insyn i din bokföring för att rätta till detta därav är en konsult bäst lämpad eftersom de har möjlighet till ett helhetsperspektiv i din bokföring på ett sätt vi inte har här i forumet. Ha det fint! Josefine
Hej! Tack så mycket för att du noterade det felaktiga bokföringskontot. Detta är nu ändrat så att det är rätt i bokföringsförslaget. Ha det fint! Josefine
Hej! Tack för din fråga. Jag ser att jag svarat på en liknande fråga innan här som du kan läsa min förklaring över hur man skall tänka kring uträkningen. Men uträkningen av dessa siffror blir följande: 200 tkr - 155 tkr = 45 tkr eget kapital i början av året. Även i denna frågan ( precis som i den jag länkade ) så blir det lite konstigt då uttaget är större än vad det egna kapitalet är från början men uttaget gör att det blir 45 tkr - 100 tkr = - 55 tkr i eget kapital under året efter uttag och innan årets resultat. 225 tkr - 140 tkr = 85 tkr i eget kapital i slutet av året. För att få det så behöver man ha 55 tkr + 85 tkr = 140 tkr som årets resultat. Man kan också tänka så att du hade 45 tkr i eget kapital i början av året, du tog ut 100 tkr under året och har 85 tkr i slutet. Från 45 tkr till 85 tkr så är det ökning på 40 tkr, samt att du tagit ut 100 tkr. Detta blir 100 + 40 = 140 tkr i årets resultat. Ha det fint! Josefine
Hej! Tack för din fråga. Jag skulle rekommendera dig att kontakta Skatteverket för mer vägledning kring huruvida moms skall redovisas och vilket land som inkomsten skall beskattas i så du får ett sådant korrekt svar som möjligt baserat på din situation. Hur beskattningen samt moms hanteras beror på vad företagets fasta etableringsställe är, Här hittade jag en vägledning hos Skatteverket som förklarar lite kring detta samt relationen till hanteringen av momsen som kanske kan vara till hjälp. Det låter lite som att det kan bli som dropshipping i och med att personen bor i Sverige, men lagret är i Kina och varorna säljs via USA men det kan säkert Skatteverket räta ut för dig. Ha det fint! 🙂 Josefine
Awesome