Hej igen!
Okej tack för förtydligandet. Ber om ursäkt att du fått vänta på svar men har fått kolla upp hur du bör hantera det programmässiga såväl som bokföringsmässiga på bästa sätt. Den sista verifikationen är nästan rätt, men som du säger så saknar den kontot för avskrivningar och har istället bokförts enbart mot 1220 kontot med hela bokföringsmässiga beloppet. Vad jag förstått från dig så borde den istället se ut som följande:
3061 D 310 000
3973 K 22 709
1220 K 393 995
1229 D 106 704
Jag antar i och med att du får en differens för ingående saldo samt att du pratar om 2022-06-30 och 2021-06-30 att denna försäljningen gjordes i 2021 räkenskapsåret, stämmer detta? I sådana fall så blir det lite klurigare, men inte omöjligt. Rent bokföringsmässigt så får korrigeringen ske i detta öppna året, 2022 och man får då göra en korrigeringsverifikation där du får bokföra som följande:
1220 K 106 704
1229 D 106 704
Vilket gör att du får rätt utgående saldon. Däremot så har du problemet i att det verkar som att det har redovisats i noten för inventarier att du har ett värde kvar på 1220 och 1229 vilket gör att du får dessa felmeddelanden. Här skulle jag rekommendera dig att ringa in till oss på supporten så att vi kan hjälpa dig att felsöka i ditt program och förstå om det något programrelaterat som orsakar felmeddelandena du beskriver. Om det är något som behöver rättas till med balanserna rent bokföringsmässigt så rekommenderar jag dig att kontakta en konsult för råd kring det. Detta då man egentligen inte får ändra i ingående balanser hur som helst då dessa skall motsvara utgående balanser i föregående år. Det kan krävas insyn i din bokföring för att rätta till detta därav är en konsult bäst lämpad eftersom de har möjlighet till ett helhetsperspektiv i din bokföring på ett sätt vi inte har här i forumet.
Ha det fint!
Josefine