När man överlåter EF till AB så är det en del att kika på för att inte hamna i en kostsam situation.Det är viktigt att ta hänsyn till hur det egna kapitalet ser ut och även kika på din senaste deklaration.Råder dig att ta kontakt med en revisor eller skattejurist för att få allt rätt. Ja, det kostar pengar, men det kan kosta ännu mer pengar om det blir fel mot Skatteverket.
Hej!Då tar vi och skickar iväg första frågan...Var omgående tvungen att inhandla en dator mm när jag startade mitt AB. Tyvärr var företaget bara några timmar gammalt så det gick ej att fakturera. Fick således köpa med privat kort. Hur redovisar jag detta så det blir rätt?
Vänliga HälsningarHerman
Hej LGH,
Jag resonerar såhär: Ioch med att du fick dessa kostnader i efterhand borde du kanske bokföra dessa som t.ex övriga kostnader. Är det någon annan som har ett tips på hur detta ska hanteras så får ni gärna göra ett inlägg i tråden.
/Tinna
Om du har diff på kassakontot ska det rättas på fg år då diffen uppstod. Då blir det automatiskt rätt i ingående balansen för det nya året.Girokontot ska definitivt inte "nollställas" om du inte har tagit ut alla pengar från det. Det ska ha samma ingående saldo som det utgående var på gamla året.