Hej tolar,
Det här är något som jag skulle vilja att du vänder dig till en redovisningskonsult för att få hjälp med. Tänker mig att det kommer behövas en marknadsmässig värdering av inventarierna och för att allt ska bli så fördelaktigt och korrekt är det nog bäst att låta proffsen tavid. Vet att vi har ett gäng här i forumet som kanske har möjlighet att erbjuda sina tjänster men vill du själv söka upp en redovisningskonsult kan du göra det vi vår sida Hitta redovisningsbyrå.
/Tinna
Hej Mattias,
På konto 1220 bokas anskaffningar av maskiner och inventarier vars anskaffningsvärde överstiger ett halvt prisbasbelopp och därmed anser för värdefulla för att kostnadsföras under ett och samma år. Konto 1229 används förackumulerade avskrivningar av maskiner och inventarier.
/Tinna
Hej!Driver enskild firma och missade att betala en faktura för tjänsten Visma eekonomi och den gick vidare till Visma Financial Solutions, och är betald, min fråga är: hur bokför jag denna händelse?Summan är 1031 krMed kostnader på 60 krRänta 3 krDet här är vad jag får fram hittills:Kredit:2018 - 10313740 - 0,50Debet:6540 - 7742641 - 193,503740 - 0,01Övriga externa kostnader (6990?) - 60,00Ränta (konto?) - 3,00
Visst kan ni sälja inventarierna om de följde med lokalen men det ska ju såklart stämmas av med hyresvärden. Det är troligtvis värden som äger sakerna om tidigare hyresgäst har lämnat dem.Ni ska givetvis ta ut moms på försäljningen och redovisa det som vilken försäljning som helst. Ni har ingen kostnad för sakerna så det blir ren vinst.