Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hej Klara, Efter att du gjort korrigeringar på kontot så kommer kommande transaktioneratt bli korrekta men de transaktioner som du skapat innan din korrigering gjordes behöver du åtgärda genom attkorrigera momskoden. I instruktionen Rätta felaktig momskod kopplad till ett bokföringskontobeskriver vi i detalj hur du gör. Hoppas det löser sig och annars är du alltid välkommen att kontakta oss på supporten. /Tinna
När du säljer en inventarie ska du redovisa momsen, men inte någon omsättning eftersom det inte är omsättning av varor. Det innebär att du får en diff när du gör momsredovisningen eftersom momsen du redovisar till Skv blir högre än vad momsen blir om du tar omsättningen x 25 %.I rutan för noteringar skriver du att du sålt en inventarie för xx kr, därav differens på utgående moms.Bokföringsmässigt så ska du nu ta bort inventarien från balansräkningen och bokföra vinsten.Inventarie inköpt för 10 000 kr, avskriven fram till försäljningsdatum 2 000 kr, såld för 12 000 kr + momsKredit 1220 10 000Debet 1229 2 000Debet 1930 15 000Kredit 2610 3 000Kredit 3973 4 000Du kanske har använt andra konton vad gäller 12-kontona, men ovan är ett exempel.
Nu har jag aldrig bokfört en samfällighet men däremot delägare i samfälligheter (skogsägare) Momsen brukar bara vara en information om att man får lyfta ett visst belopp. Inget som, åtminstone inte vad msn kan se, påverkar själva avgiften. Så jag antar att det i samfälligheten bokas som kostnad sin helhet. Dvs även momsen. Men nu gissar jag bara. Du bör nog kolla på nätet eller om du köper någon frågetjänst hos typ BjörnLunden eller annan. Dom har säkert en bok om inte annat. Lycka till.
Hej,dessa tjänster, liksom andra programvaruinköp, bokför du på konto 5420, Programvaror.
Om du har bokfört allt som hör till året ska det inte vara något mer att göra. Som du vet blir det ibland öresavrundning på momsrapporten, det är bl. a. därför den ska göras före resultatbokningen. Men när du är säker på att alla fakturor och ev upplupna kostnader o/e intäkter är bokförda är det bara att bokföra resultatet.
Awesome