Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hej@MamRac Om jag tyder fakturan korrekt så handlar detta om en betalning av första förhöjd leasingavgift. Om det stämmer så bokförs det som en tillgång på konto 1720 Förutbetalda leasingavgifter och avskrivningar behöver sedan göras tills det att den första förhöjda leasingavgiften är helt avskriven. Vilken moms som ska redovisas beror på om fordonet klassas som en personbil eller inte samt vilken typ av verksamhet man har. Det vanligaste är dock att man enbart får dra av halv moms både på den första förhöjda leasingavgiften samt de löpande leasingavgifterna som följer. Mer information kring detta finns att läsa här: https://www.skatteverket.se/foretag/moms/kopavarorochtjanster/inkoptillforetaget Kontakta Skatteverket om du känner dig osäker på ifall du får dra av hela eller halva momsen. Löpande leasingavgifter bokförs på konto 5615 om fordonet klassas som personbil och 5625 om fordonet klassas som lastbil. Vilken moms som redovisas beror på det jag skrev ovan. Önskar dig en fin dag! /Pamela
Hej@Thore_ Om det inte framgår någon moms på fakturan så har du blivit behandlad som företag och då är det köparen (du) som ska redovisa en omvänd skattskyldighet, sk "fiktiv moms". Om det hade framgått moms på fakturan hade du blivit behandlad som privatperson och då blir momsen en kostnad för företaget eftersom den inte är avdragsgill. Oavsett om det är moms eller inte på fakturan så bokförs det på samma sätt, dvs med omvänd skattskyldighet. Om VAT-numret på fakturan är inom EU så hanteras det som ett köp av tjänst inom EU och bokförs med momskod 21. Om det däremot rör sig om köp utanför EU så bokförs det med momskod 22. I nedan länkkan du läsa om hur man hanterar inköp inom EU utanför EU: Inkop-av-tjanster-och-varor-inom-och-utanfor-EU Önskar dig en fin dag! /Pamela
Okej, stort tack för återkopplingen!Önskar dig en härlig dag!
Hej Robin, Tack för din fråga och välkommen till forumet! Jag skulle säga att inköpet av varorna från Kina bokförs som ett vanligt varuinköp (4XXX konto) och eftersom varorna aldrig passerar genom EU bör du inte behöva redovisa någon importmoms men dubbelkolla gärna med Skatteverket vad som gäller. Om det tillkommer eventuella fraktkostnader och tullavgifter för att skicka varorna från Kina till USA, ska dessa kostnader också bokföras. Fraktkostnader bokförs på konto 5710 och tullavgifter på konto 5720. Önskar dig en fin dag! /Pamela
Hej@HannaS Den överskjutande betalningen från kund bokförs på konto 2420 Förskott från kund (Kredit). När du sedan skapar den nya fakturan till kunden så lägger du in det som du ska debitera kund. Skapa sedan en artikel för förskott och koppla den till konto 2420. När du väljer artikeln fyller du i -1 som antal samt beloppet (utan minus) och då kommer beloppet bokföras på 2420 (Debet). För att skapa en kontantfakturamåste du ange betalningsvillkor "Kontant"på kunden. Mer info kring detta hittar du här: Skapa kontantfaktura Önskar dig en fin dag! /Pamela
Awesome