Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

HejSkulle rekommendera att du skapar ett 158X konto för tripe istället för ett 19 konto då Stripe mer är en betallösning och inte en bank. Skapa konto 1581 fodran stripe är min rekommendation. Sedan kan du följa mina tidigare instruktioner och byta ut 1580 till 1581 i dessa.Du bör bokföra privisionen och kostnaden så du får rätt omsättning i ditt företag vilket kan ha stor betydelse vid t ex kontakt med banker eller finansinstitut./Joachim
HejSvårt att svar på dina exakta siffror då jag ej kan se dina bokföring och underlag men kan förklara hur slutlig/tillgodoförd skatt fungerar.Skatterna släpar alltid efter och den slutliga och tillgodoförda skatten kan bokföras på skattekontot så långt som 18 månader efter att året som den tillhör är slut. Då har man som regel både en slutlig skatt och en tillgodoförd debiterad preliminärskatt som båda bokföra mot 2510 från 1630. Detta skall då reglera de tidigare årens preliminärskatter.1. Låter korrekt att räntan på 9 kr är det som gör att saldot blir 4 959 kr.2. Bör finnas en slutlig skatt också som öven den skall bokföras mot 2510.3. otroligt svårt att svara på utan att kunna gå igenom hela din bokföring. Stämmer saldot på + 5 000 kr med vad du har på skattekontot om du loggar in på skatteverket och kontrollerar kontoutdraget?/Joachim
HejGällande om du kan använda förenklad VMB eller ej så skulle jag vilja hänvisa dig till skatteverket för råd. I vissa fall kan det även ha med varornas värde att göra om man får lov att använda förenklad VMB. Känns som överkurs att bokföra upp varje litet plagg till ett ringa värde exakt.Det är helt korrekt att du vid användning av Normal VMB bokför inköpen helt utan moms på konto 1465 lager av VMB vaorFörsäljningen Bokförs sedan på detta sätt. Visar med ett exempel där försäljningen totalt är 1 000 kr, INköpspriset var 500 kr och vinsten 500 kr inkl moms. Är det frakt på försäljningen så är det korrekt att den redovisar du vanlig moms på. Visar med samma exempel men där kunden istället betalt 1 050 kr och 50 kr är frakt.Det går under Inställningar > Bokföringsförslag lägga upp en mall för konteringen vilket kommer underlätta bokföringen av detta.VMB är rätt omständigt kan jag hålla med dig om.Önskar dig en fortsatt fin dag/Joachim
HejFörmodar att du fått in 130 000 på ditt bankkonto och att du har kvar 25417,66 på 1720?Om det ovan stämmer så skall bokföringen göras på detta sätt för att dels bli av med restbeloppet på 1720 och bokföra upp försäljningen som en reducerad leasingkostnad vilket det blir eftersom du inte kommer ha den kosntaden i fortsättningen. Önskar dig en fortsatt fin dag/Joachim
HejNormalt sett om inte särskilda skäl föreligger skall du fakturera kunden helt utan moms.Bifogar skatteverkets information om försäljning av tjänster till länder utanför EU.Sälja tjänster till länder utanför EU/Joachim
Awesome