Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

HejDå det är särskilda regler för förluster/nedskrivningar av lånefordringar som är rätt komplexa så skulle jag råda dig att kontakta en konsult/revisor för hjälp med detta. För att du skall få detta rätt utan att skatteverket/bolagsverket anmärker på detta i bokslutet sedan.https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.1/324766.html/Joachim
HejDå skall du använda ett annat konto och sedan dras detta bort i deklarationen/bokslutet så kosntaden inte påverkar resultatet.7623 Sjukvårdsförsäkring, ej avdragsgill används som konto då./Joachim
HejDet är du som "anställd" som betalar mer skatt och får ut en lägre lön framförallt. Du kan läsa mer om det nedan.Företaget får en lägre skatt och en lägre arbetsgivaravgift.har du fler frågor gällande detta skulle jag rekommendera att du vänder till till en konsult/löneexpert då det är mer en löne/skatte fråga och inte har så mycket med bokfööing att göra.Personalbilen som förmån består av två delar. Ett förmånsvärde och ett bruttolöneavdrag. Förmånsvärde Förmånsvärdet är ett värde som läggs på din bruttolön innan skatten dras. Förmånsvärdet för en specifik bilmodell kan du enkelt räkna ut via Skatteverkets hemsida. När förmånsvärdet har lagts på bruttolönen betalar du som anställd skatt baserat på din lön + förmånsvärdet, vilket alltså medför att du betalar en högre inkomstskatt än vad du skulle göra utan din personalbil. Bruttolöneavdrag Den andra delen av förmånen är bruttolöneavdraget. Bruttolöneavdraget innebär att du som anställd accepterar en lägre bruttolön i utbyte mot din förmån. Genom att finansiera ditt bilinnehav med bruttolönen istället för nettolönen så slipper du alltså betala din bils kostnader med redan skattade pengar. För arbetsgivaren innebär bruttolöneavdraget dessutom en lägre bolagsskatt och lägre arbetsgivaravgifter./Joachim
HejOk då är jag med på beloppen. Du skall dock redovisa vanlig svensk moms enligt de svenska momsatserna 25, 12 eller 6 procent moms. Mest troligt bör det vara 25% moms på detta om det är sålt till en privatperson och reglerna för IOSS inte gäller?1930 Debet Inbetalt beloppet3051 Kredit Nettobeloppet av 6,05 USD2611 Kredit 25 % moms utan 6,05 USD6044 Debet avgiften/Joachim
HejDet går i eEkonomi att skapa en ny artikelkontering som ni kopplar mot depositionskontot och sedan en artikel kopplad till den artikelkonteringen så ni kan skapa en faktura utan att moms påverkas. Vilket blir bäst ut ett redovisningsperspektiv.Det går självklart att dokumentera förfarandet utanför systemet också för detta och sedan göra en matchning under kassa och bankhändelser och använda detta dokument som underlag till insättningen.Tänker att jag visar hur ni lägger upp en artikelkontering och en nya artikel så får ni med er den informationen oavsett vad ni väljer att göra.Nu vet inte jag vilket konto ni har depositionen på idag så visar med konto 1383 Lämnade depositioner långfristiga i mitt exempel.1. Gå in under Inställningar >Artikelkontering > Ny artikelkontering och lägg upp den på detta sätt. 2. Skapa sedan en ny artikel under Försäljning > Artiklar > Ny artikel.Skapar ni sedan en faktura med den artikeln så kommer den fakturan bli helt momsfri.Önskar dig en fortsatt fin kväll./Joachim
Awesome