Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

HejJag rekommenderar inte att du har med 1930 i mallen för dagskassan uan att du hellre bokför inbetalningarna under kassa och bankhändelser mot 1584 istället. Blir lättare för dig att hantera det så eftersom du då kan sammanställa hela dagskassa och göra en kontering av totalen då.Joachim
HejHelt korrekt.Joachim
HejKostnadskontot för inköpet förändras inte pga av vilket betalsätt du använder. Det som kan skilja sig åt är om det skall bokföras direkt mot banke eller om det skall vara en lverantörsskuld. Då beror det även på vilken boköringsmetod , kontant eller faktureringsmetoden du bokför enligt./Joachim
HejDet beror på vilken bolagsform frågan gäller. Driver du ett aktiebolag så måste man bokföra periodiseringsfoderna.En enskild firma eller ett handelsbolag skall inte bokföra upp periodiseringsfonderna./Joachim
HejEgen lunch är aldrig en avdragsgill kostnad så jag skulle säga att det är bättre att du betalar luncher mm med privata pengar. Betalar man lunch för ofta och tar kosntaden på företaget så skall privatpersonen förmånsbeskattas för detta då det blir en måltidsförmån.Så min rekommendation är att står för lunchen helt privat. Skulle du bbetala för lunchen med företagets pengar så bokför du utlägget mot konto 2013 eget uttag (Enskild firma) eller 2893 (AB) Om frågan gäller ett AB så bör du betala tillbaka beloppet snarast till företaget och bokföra även återbetalningen mot 2893.När det gäller ordet avdragsgill så innebär det att kostnaden dvs beloppet exklusive moms inte är avdragsgillt. Så en representation t ex där du bjuder ut t ex kunder på lunch får du lyfta moms på belopp upp till 300 kr per person men den stora delen dvs kostnaden är ej avdragsgill och skall dras bort i dekalrationen sedan så den summan inte påverkar resultatet. Så ordet Avdragill har egentligen inte något med moms att göra alls.Önskar dig en fortsatt fin dagJoachim
Awesome