Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hej@Optikern, Huvudregeln är att kontanta in- och utbetalningar (kort, Swish och kontanter) ska bokföras senast påföljande arbetsdag (5kap.2 § första stycket BFL). För att dagskassan vid momsperiodsskifte ska redovisas i korrekt period behöver du bokföra dagskassan/försäljningen i en egen verifikation mot ett fordranskonto (ex 1580 Fordring för kontokort) på det datum som försäljningen skedde och därefter boka bort fordran när du bokför bankhändelsen då pengarna kom in på kontot. Du kan läsa mer om detta i informationen nedan: Bokföring av dagskassa Önskar dig en fin dag! /Pamela
K 8314
Hej Roffak!Tack för din förklaring. Jag det känns ju onödigt att boka via 2089, så det struntar vi jag i då.Mvh Tobe
Vid årsskiftet ska du ha en upplupen kostnad på 12000 för november-december så det är riktigt om den skulden finns på konto 2960. Vid betalningen gör du precis som du skrivit.
Hej@jerry_1, Om du vill korrigera så att Kassa och bank stämmer så behöver du kreditera det/de konton som berörs (ex 1930) och debitera konto 2010 Eget kapital. För att boka bort föregående års resultat debiterar du det konto där resultatet är bokfört och krediterar 2010 Eget kapital. Önskar dig en fin dag! /Pamela
Awesome