Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Jo, själva kostnaden kan du dra av men den utländska momsen du betalar får inte lyftas i Sverige. Både själva kostnaden och momsen ska räknas som kostnad och blir därmed avdragsgilla vid inkomstbeskattningen.
Hej Nellie 123, Det är inget krav på periodisering förutom vid räkenskapsårs-skifte eftersom kostnaden då ska redovisas det året den tillhör (om man redovisar enligtK1och fakturan inte överstiger 5 000kr exkl moms behöver dock ingen periodisering göras vid årsskifte). Vid periodisering av kostnad är det mycket riktigt konto 1790 som används. Om du vill periodisera kostnaderna månadsvis kan du göra detta genom att använda funktionen 'Periodisering', mer om detta kan du läsa här: https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-eaccounting/pro//se/content/online-help/purchasing-purchase-invoice-allocate.htm Önskar dig en fin dag! /Pamela
Hej igen, Det ska omräknas till SEK från USD. I bokslutet kontrolleras sedan utgående saldo på konto 1480 och om det behövs så justeras det mot konto 8330 Valutakursdifferens. Om du t ex har ett plussaldo på 1480 och inget innestående saldo i 'Credits' så krediteras 1480 och 8330 debiteras så att utgående saldo på konto 1480 blir noll. Vänligen Pamela
Hej Jakob79, Tack för din fråga. Om du bokför enligt faktureringsmetoden och ska periodisera kostnaden så blir bokföringen så här: 2023 - Leverantörsfakturan bokförs: 2440 Leverantörsskulder 4 935 Kredit 5620 Lastbilskostnader 4 935 Debet 2023 - Periodisering av kostnad: 1790 4 935 Debet 5620 4 935 Kredit 2024 - Betalning av leverantörsfaktura: 1930 4 935 Kredit 2440 4 935 Debet 2024 - Återföring periodisering: 1790 4 935 Kredit 5620 4 935 Debet Förstår inte riktigt vad du menar med "i december 2023 ligger fakturan som leverantörsfaktura med det dubbla beloppet"så du får gärna förtydliga detta om mitt svar ovan inte hjälper dig. Ha en fin dag! /Pamela
Hej ThomasH, Tack för din fråga. Jag tolkar det som att du fått en utdelningfrån en föreningsbeskattad samfälligt och enligt Skatteverkets informationska du ta upp den som intäkt i näringsverksamheten.En sådan intäkt bokförs på konto 3990Övriga ersättningar, bidrag och intäkter. Önskar dig en fin dag! /Pamela
Awesome