Hej!
Menar ni att det som inte kostat tidigare, t.ex. att dra och släppa in fakturor, nu ska börja debiteras för?
Om jag är nöjd med hur det är nu och det fungerar bra med dra-och-släpp kan jag behålla den funktionen och slippa betala för varje leverantörsfaktura som bokas?
Hänvisa gärna till var i avtalet med er man ingått där det tydligt säger att ni kan börja ta betalt för redan fungerande funktioner bara för "ni" tycker att de ska bli bättre.
Löst! Gå till lösning.
Kan man avstå från tolkningen överhuvudtaget? Det blir ju en helt annan prisbild om varenda leverantörsfaktura debiteras 3,50kr! För min del gör tolkningen varken till eller från men med verksamhet med många mindre leverantörs och kundfakturor blir kostnaden nu tre gånger så stor som idag. Det är en rejäl prishöjning!
Det här är så sjukt. Hej, köp Word betala en summa per år för en ordbehandlare. Sen lägger MS in en AI-spellcheck, och för att använda den behöver du betala 1k varje gång du gör en spellcheck. Hör ni hur det låter?! Vi har betalat för en produkt, och nu lägger ni in en kostnad för en funktion som är absolut nödvändig att använda produkten.
Hur säger man upp avtalet? Jag gissar också att jag får pengar tillbaka för årskostnaden för årsredovisningen, då den inte kan användas om jag inte längre använder e-ekonomi?
Nu ska jag kolla era konkurenter, och se till att sprida info om ert tvivelaktiga arbetsförfarande. Bra jobbat Visma, ni förstår verkligen hur man gör kunderna nödja!
Jag håller med, det är lite väl sniket av er att börja ta betalt för detta nu!!
Jag började använda Visma eEkonomi för att det var lättanvänt för mig och prisvärt. De incitamenten är puts väck!
Här finns en bra jämförese av bokföringsprogram: https://www.gazella.se/insights/de-5-basta-bokforingsprogrammen-for-smaforetag-2025-en-komplett-guid...
Såhär byter man till speedledger: https://www.speedledger.se/bokforingsprogram/byta-bokforingsprogram/ och såhär byter man till fortnox https://support.fortnox.se/byt-till-fortnox/instruktioner-per-system/byt-fran-visma-eekonomi-till-fo...
Bookio ägs ju sedan 2022 av Visma, så det kanske inte direkt är ett alternativ, men beskrivning finns här https://www.bokio.se/enkelt-att-byta-till-bokio/
Speedledger ägs också av Visma så det går också bort
Vi använder oss av en extern lösning (Rillion) för tolkning och hantering av leverantörsfakturor som är kopplad till eEkonomi. Kommer ni ta betalt även när dessa fakturor importeras och bokförs i eEkonomi?
Hej! Fakturor som importeras via en integration, likt Rillion, berörs inte av detta.
Detta har hänt tidigare. Funktioner har "förbättrats" och antingen så har det varit en prishöjning eller en kostnadsintroduktion.
Förbättringar och tillägg är välkommet. Men om det är av karaktären som inte alla behöver, eller vill ha, och att de kostar pengar då ska detta vara ett tillägg som man aktivera om man behöver och då betala för det.
Detta sätt och affärsmodell gjuter ont blod enligt mig. "Första fixen gratis"-metoden...
Gammal god Visma anda. Oväntat med nya avgifter för något som redan finns. Ring försäljningsavdelningen, de svarade mig snabbt och fråga varför man hela tiden måste vara vaksam för nya kostnader för något som ingått i paketet tidigare.
Jag har tappat allt, allt förtroende för Visma. Skräckexempelet var när de först parallellinförde en ny "gratis" optional lönemodul och sen efter ett halvår tvingade in alla i den och tog bort den gamla lönedelen OCH införde en ny härlig separat kostnad på 2000:-. Men det räckte inte de höjde snabbt priset per lönebesked ändå. Om Vismas affärsmodell går ut på att införa nya märkliga oundvikliga avgifter för att behålla funktionalitet eftersom deras kunder sitter inlåsta i ett system så får de tänka om.
Jag väntar på nästa mejl där inscanning av kvitton också lär debiteras.
Här handlade det om 3,50, men det handlar inte om beloppet. Jag har en partner som jag inte kan lita på, jag måste vara vaksam för alla nya kreativa avgifter som tillkommer. Så kan inte jag behandla någon av mina kunder.
Kan tillägga att jag tidigare haft en längre tråd om just tolkning av leverantörsfakturor i sin befintliga form. Den säljs med produkten som en tolkare av fakturor och kvitto. Vad som inte sägs är att den inte klarar att göra detta om summan ligger på någon annan sida än förstasidan (flersidig PDF)!
Så inte helt renhårig marknadsföring av den funktionen.
I tråden som handlade detta blev det slutgiltiga svaret, om jag minns rätt, att jag skulle skriva en "önskan om förbättring" från funktionen i eEkonomi. Jag gjorde det och har inte hört eller sett någon förbättring av den.
Och nu när de "kanske" har fixat det ska jag betala för det 😁 Snyggt jobbat Visma!
Jag kan bara hålla med om att den aktuella kommunikationen är mycket missvisande. Det är ju inte en fråga om att "jämna ut priserna" för aktiviteter som i sig borde ingå i årskostnaden för tjänsten, i alla fall upp till en viss volym. Det handlar ju egentligen om att man vill ta betalt för fler vardags-aktioner i tjänsten för att få in mer pengar utan att höja den kostnad som de flesta tittar på vid jämförelser mellan branchens konkurrenter.
Kostnaden för Visma att tolka exempelvis ett indraget underlag i gränssnittet, som fram till 1 september har varit gratis ger Visma sannolikt en marginal på ett par hundra procent, bara för den aktionen.
Hatten av till Visma om dom kommer undan med denna "justering" utan att tappa ett stort antal mindre företag och föreningar.
Mig triggade det i alla fall att börja sondera efter ett seriösare alternativ direkt.
Detta är en "nice to have"-funktion och inget jag varken behöver eller är villig att betala för. Var stänger jag av tolkningsfunktionen? Jag har betalt för färdiga moduler och förstår att ni behöver ta betalt per ex för saker som har direkt kostnad (fakturautskrift, porto etc.) och då har jag valet att inte använda dessa tillägg. Men detta är varken något som för er har en reell kostnad per tillfälle och jag hittar ingen opt out. Gör om gör rätt.
Ja då blir det att leta efter ett annat alternativ till bokföringsprogram, betalar i nuläget 3228:- per år för eEkonomi, och baserat på förra årets fakturor som vi laddade upp blir det en ökning med 1500:- på bara "tolknings"-kostnader och det blir ju inte färre fakturor då vi är ett litet men växande företag.
Jag hoppas att Visma bara gjort ett jättedåligt jobb med kommunikationen, då jag har lite svårt att avgöra vad som faktiskt kommer kosta, de skriver att om man bokför manuellt och sedan kopplar underlaget till verifikationen så sker ingen tolkning och man debiteras då inte. Och betyder detta då att jag kan "stänga" av tolkningarna för underlag jag laddar upp i programmet?
Så det ska bli intressant att se hur/om Visma svarar på kritiken om den rejäla höjning som det innebär för många småföretagare.
Förstår jag detta rätt: Om jag INTE använder leverantörsfakturan just som "leverantörsfaktura" (inte reskontrahanterar den) utan tolkar den som kvitto (skickar inte betalningar via Visma, lägger in dem manuellt på banken, kontantmetoden), då blir det ingen kostnad?
Lite följdfrågor på samma tema: Om jag scannar en faktura och bifogar den som "Dokument" och sedan fyller i kontering för hand, "tolkas" dokumentet då? Lagras bilden med verifikationen? Blir det då utan kostnad?
Finns det någon smidig metod att reklamera en tolkning? Eftersom det kostar pengar att göra en tolkning så måste man rimligen få tillbaka sina 3,50 de gånger systemet har tolkat fel.
Håller med om att det måste finnas ett sätt att stänga av funktionen och kunna bokföra fakturor manuellt. Jag kommer definitivt byta program annars. Att betala per faktura är helt orimligt i mina ögon. Det här var det sämsta Visma kunde göra.
Hej Visma,
Jag tolkar det som att den kommande förändringen innebär att ni kommer att ta betalt för tolkning av leverantörsfakturor i samband med "vanlig" bokföring.
Finns det möjlighet att helt stänga av denna funktion och fortsätta bokföra leverantörsfakturor manuellt, med PDF endast som bilaga, för att undvika debitering för tolkad data?
Jag driver ett mindre företag och vill gärna fortsätta använda Visma eEkonomi, men önskar tydlig information om hur jag kan undvika denna kostnad genom att välja bort automatiserad tolkning.
Varför min fråga nu markerat som "löst"? Ser inget svar eller reaktion från Visma på det.
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.