Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Mikael Östergren
UTFORSKARE

Mejl betala leverantörsfakturor "Prisändring för tolkade och bokförda leverantörsfakturor"

Hej!

Menar ni att det som inte kostat tidigare, t.ex. att dra och släppa in fakturor, nu ska börja debiteras för?

Om jag är nöjd med hur det är nu och det fungerar bra med dra-och-släpp kan jag behålla den funktionen och slippa betala för varje leverantörsfaktura som bokas?

Hänvisa gärna till var i avtalet med er man ingått där det tydligt säger att ni kan börja ta betalt för redan fungerande funktioner bara för "ni" tycker att de ska bli bättre.

78 SVAR 78

Hej Patrik.

Jag ser att missnöje uttrycks i tråden – det är helt legitimt. Själv får jag känslan av att det sitter en världsfrånvänd Visma-säljare någonstans och är den enda som är nöjd med den här riktningen för produkten … nu med mikrotransaktioner.

Min markering som “löst” handlade om att jag tyckte de ursprungliga frågorna faktiskt besvarades. Men: Att något är besvarat betyder inte att man behöver gilla svaret – eller att tråden därmed skulle vara stängd för vidare diskussion.

Yvonne36
MEDLEM

Även jag är sjukt missnöjd och kommer såklart se mig om efter ett nytt program....trist för jag har varit Visma trogen ända sedan jag startade för över 14 år sedan, men det här gillar jag inte...

LW -60
UTFORSKARE

Hejsan!

I leverantörsregistret, längst ner till höger, kan man på varje leverantör lägga in ett bokföringsförslag. Då behöver inte fakturorna tolkas, utan då kommer bokföringsförslaget att kicka in istället.

Inte kan väl Visma ta betalt för att man drar in PDF-fakturan på egen hand till reskontran; man har ju gjort hela jobbet själv?

Mvh Lena

Intressant.

Dock detta får jag inte att fungera. Har bara två i listan (samma två jag ser när jag tittar på leverantör och bokningsförslag), de som "kommer med" verkar det som. Jag kan inte skapa nya av den typen och öppnar jag de som kom med så säger den typen "manuell" på dem. Kan inte heller kopiera någon av dem.

Det underliga var att första gång jag klickade på "Nytt bokföringsförslag" så hade jag valet i dropplisten, "Leverantörsfaktura". Men nu ser jag den inte längre... ?!?

Mikaelstergren_0-1748001694962.png

I listan bokföringsförslag har jag två, de som "kommer med".

Mikaelstergren_1-1748001819554.png

Förstår inte hur jag skapar nya förslag.

Mikaelstergren_2-1748002067116.png

De två som ligger där visar även massa formelfel när man öppnar dem.

Hejsan!

Första bilden har inget namn i "Namn"

Jag går in på Inställningar - Bokföringsförslag och uppe till höger finns en grön knapp: "Nytt bokföringsförslag":

LW60_0-1748011231613.png

Sedan fyller jag i namn (tar kontonummer), väljer leverantörsfaktura:

LW60_1-1748011517722.png

Mvh Lena

Tack för beskrivning och svar.

Hittade förklaringen till att jag inte ser det. Jag har "smart" och den funktionen finns bara i "pro" (AI-assistenten hade ingen aning om varför men en sökning här i forumet gav svar)

Det luriga var att jag såg alternativet en gång, första gången jag försökte skapa en av den typen. Sedan dessa har den inte dykt upp igen 😊.
Det verkar vara en bugg från 2022 som jag sprang på här: Vismas svar från @Tinne Lestrin , sista i tråden Bokföringsförslag leverantörsfaktura - Visma Spcs Forum beskriver det jag råkade på.

Aha, då förstår jag. Jag trodde att det berodde på att du inte satt ett namn på bokföringsförslaget. Det vore ju bra att ha en lathund över det som skalas bort när man inte köper Pro. 

Hej @LW -60 ,

Du hittar befintliga och skapar nya bokföringsförslag under Inställningar -->  Bokföringsförslag.

Lösningen som Visma beskrivit avser att du först skapar en bokföringsverifikation + spara. Därefter kopplar du pdf-filen till verifikationen. Då har du lagt in alla uppgifterna manullt. Men detta är både omständigt och ohållbart med stora volymer av leverantörsfakturor. Man tvingas in i Vismas nya debiteringssystem vare sig man vill eller inte (om man har många leverantörsfakturor). 

OBS! Ansvaret ligger alltid på dig som bokför att bokföringen är rätt oavsett tolkning eller bokföringsförslag. 

Dessutom så handlar tolkningen inte bara om bokföring. Det handlar även om fakturanr och OCR-nr. Så länge du inte ändrar allting så har Visma "tolkat" fakturan åt dig och du debiteras.

Mvh Carina

Hejsan, Carina!

Jag har arbetat med tolkningar och icke tolkningar av leverantörsfakturor sedan de kom för många herrans år sedan och jag försöker bara hjälpa till att lösa problemet för alla som inte vill betala för en tolkningstjänst. 

Jag är väl av den åsikten att Visma kanske bör satsa på att göra eEkonomi mer flexibelt och säkert (t ex att man ska kunna ändra alla typer av verifikat och att få bankkopplingen att fungera bättre) innan man lägger in förändringar i programvaran som kostar pengar och där man låser en valmöjlighet så att det bli ett tvång istället.

Mvh Lena

Khedron Wilk
CHAMPION

Allt är väl egentligen redan sagt i diskussionen men jag slänger ändå in mitt perspektiv:

1. Den här förändringen drabbar inte mig så mycket, jag använder tolkning för det mesta MEN jag måste tyvärr säga att det sammanlagda intrycket är girighet. När jag såg mailet var det faktiskt första gången jag verkligen började fundera på om eEkonomi är mitt framtida ekonomisystem. Märk väl, detta trots att jag egentligen inte drabbas så mycket. Men det är en accelererande känsla av "tusen små pappersskärsår". 

2. Visma Spcs kommer i och med denna förändring ta bort (försämra) funktionalitet som funnits i ett antal år. Måhända att ingen annan leverantör heller erbjuder samma funktionalitet längre men det är i sig ointressant, det upplevs fortfarande som en negativ förändring. Ni tvingar också de som inte vill ha denna nya kostnad att ändra sitt arbetssätt till något sämre. 

3. Det har av andra hänvisats till alla liknande upplevda förändringar som tex lönehanteringen. Och det håller jag med om. Vilket troligen är en bidragande orsak till kritiken. Det blir en känsla av att det skall "kramas" ut pengar på alla sätt det bara går och det är inte första gången man upplever det som kund. 

4. Har testat under dagen och det tycks som det går att ladda upp bildunderlag för leverantörfakturor om man gör det manuellt i webben och anger dem som dokument/kvitto. Och sedan börjar med att skapa en leverantörfaktura för att sedan lägga till dokument/kvitto-bildunderlaget. (precis som beskrivet tidigare idag av Visma). MEN det blir rätt omständigt arbetsflöde jämfört att kunna starta i själva bildunderlaget. 

5. Hade Visma varit tydligare i utskicket exakt i hur man skall undvika den nya avgiften så hade det kanske upplevts som lite mindre att kritisera?

6. Såg att andra tagit Ai till hjälp så jag gjorde samma sak för skojs skull för att få en sammanfattning av diskussionen.
Sammanfattningen jag fick slutade med följande mening:

"Detta indikerar ett behov för Visma att förbättra sin kundkommunikation och att noggrant överväga hur förändringar påverkar användarnas upplevelse och förtroende för företaget."

Det här är ju inte första gången relationen mellan Visma Spcs och kunderna får sig en törn på grund av hur Visma Spcs väljer att kommunicera. 

Jag har sagt och skrivit om detta tidigare:

- dels om att Visma upplevs väldigt PR/sälj inriktad i sin kommunikation på ett sätt som gör att man som kund upplever att information blir väldigt vinklad och filtrerad. Den här tråden är inte den första där det nästan blir lite av kunderna måste "dra ut" kompletterande information från Visma.
Och ofta då av forummoderatorerna som jag kan tänka mig inledningsvis inte har mer info än vad vi kunder har och därför få stå till svars för bristande kommunikation av andra (ja, ren och skär spekulation från min sida).

- och att jag förstår att Visma är ett vinstdrivande bolag med ägare som förväntar sig en viss vinst och avkastning och jag gillar eEkonomi, men det har en lång tid känns allt mer som att man ligger preeeecis på fel sida om skiljelinjen "upplevt värde mig för mig som kund" kontra kostnad. Det har varit så pass precist att man fortsätter använda produkten för den är bra men med en sakta med stigande känsla av olust. (Det fungerar liksom inte rent psykologiskt att säga att man måste göra något pga av kostnaden när man har en vinst på ca 400 miljoner och en vinstmarginal strax under 40%. Det är sådant banker och elbolag säger och se hur poppis de är....:-))

Senast jag kollade så kunde jag inte se att det faktiskt skulle vara billigare med t.ex. Fortnox. Men hela den här tråden handlar om det upplevda värdet. Och det har tagit sin smäll hos mig, trots att egentligen väldigt lite kommer ändras för just mig. Antagligen för att det har varit lite väl många upplevda slarvigheter i hanteringen av alla möjliga frågor hos Visma framförallt senaste året.

overkligheten
UTFORSKARE

@Helene Struthers 

Visma Spcs – Småländsk sparsamhet i molnbaserad kostym

Visma Spcs har tagit den småländska traditionen av att vända på varje sten och öre till nya höjder. Här snackar vi inte bara vaniljosande cloudtjänster omgärdade av ohemult höga stengärdsgårdar – vi snackar disruptiv prishöjning. De har gjort det till en konstform. Du kanske tror att du bara betalar för ett bokföringsprogram, men i själva verket deltar du i ett paradigmskifte 2.0 där varje knapptryck kostar extra. Och varje gång de byter färg på en knapp? Det är ingen förändring – det är en förbättring

Vi är värdedrivna, säger de, och syftar då inte på att du som kund ska få något över – nejdå, nu handlar om deras profit. Kunden är vår största resurs. Så varje gång vi höjer priset på funktionen du redan betalat två gånger, då vet du att det är vårt agila kundfokus som kickat in.

Kunder som protesterar möts av förståelse: Vi hör vad ni säger, skriver supporten samtidigt  som de proaktivt skickar ut nästa faktura – med  prishöjning. Nu på 12%. Vi har momentum just nu – talas det om på fikan. Och om du har mage att ifrågasätta framfarten och varför det du tidigare använt sägs vara nytt och kostar, får du ett svar som snabbt förklarar just ingenting men landar i att ni är våra talanger i en datadriven värld.

Det digitala molnet skymmer sikten alltmer. Företaget och kunderna är som en familj, ropar de i varje kundbrev – tänk bara om de visste vem de sätter sig på. Och medan medarbetarna är vår viktigaste tillgång så är du som kund mest en resurs värd att mjölka. Men den droppdebiterade mjölkningen sker naturligtvis med värme och transparens: På vår ladugård är vi respektfulla mot varandra och tar till oss allas åsikter.

Sen har vi det nya normala, där varje funktion som tidigare ingick nu kostar extra eftersom framtiden är här. AI är här för att stanna. Vad molnet är vet ingen, men det låter precis så fluffigt som något man kan ta betalt för. Vi levererar värde, deklarerar de, medan du sitter med ännu en 5:- faktura redo att betala för ”tilläggstjänsten autokorrigering”. -Fyra kronor till inkasso, ropas det samtidigt från någon i det aktivitetsbaserade kontoret på våningen för Visma Collectors i Växjö. Visma ser det lilla i varje kund.

Vill du säga upp tjänsten? Då möts du av en skog av Vismaägda alternativ nästan så att Kafka själv hade fått kalla kårar. Vi jobbar med mångfald för att det är viktigt, svarar de, medan de skapar fem nästan identiska versioner av samma program – med olika loggor och olika prisnivåer, naturligtvis. Just det, för den fria valfrihetens skull.

Så nästa gång någon frågar dig varför du betalar tusenlappar mer för samma sak? Vi är på en kulturresa, och Visma kör. Paradigmskifte 2.0 – Mjukvaran där varje knapptryck kostar lite extra.

Chrille1
NY MEDLEM

En av dom absolut största anledningarna till att man valde Visma blir nu extremt dyrt.... Kan ha mellan 5-7 små fakturor om dagen vilket innebär mer än 5000kr extra om året!? Helt orimligt att betala mer för detta än vad själva programmet kostar för inte lär det blir gratis? Nä hejdå Visma! Ni tappar mig som kund och förhoppningsvis många fler. Så här gör man inte mot sina kunder. 

Mikael Östergren
UTFORSKARE

Jag vet inte varför jag lägger mer tid på detta, men här kommer en sista reflektion.

Har funderat lite på varför Visma gör som de gör.

Det kanske är foliehatt på, men jag misstänker att olika avdelningar ansvarar för olika delar av produkten – vilket i sig är logiskt. Kanske har någon mellanchef snappat upp vad utvecklarna gjort med leverantörshanteringen och kläckt idén: "Det här kan vi ta extra betalt för!"
Sedan presenterar man det uppåt som ett affärsstrategiskt genidrag – och får beröm eftersom det ökar intäkterna snabbt, om än på bekostnad av förtroendet.

Jag försöker in i det längsta tro gott om både människor och företag. Att det finns en moralisk kompass någonstans i grunden. (Jo, jag vet – det är lite naivt.)

Jag har historiskt rekommenderat Visma och eEkonomi varmt till många jag varit i kontakt med. Jag har nog bidragit till att några nya kunder börjat använda tjänsten – och åtminstone en redovisningsbyrå.
Nu skäms jag nästan för det.

Det är tråkigt när girighet och prestige får styra utvecklingen av en produkt som i grunden är riktigt bra och fungerar väl.

Min största kritik mot Visma har länge varit deras brist på lyhördhet gentemot användarna. Jag har själv föreslagit små, enkla förbättringar som hade kunnat förenkla vardagen för många. Men där möts man av tystnad. Förslagsfunktionen i systemet finns – men man undrar om någon faktiskt läser det som skickas in.

Och i bästa fall – att någon på Visma faktiskt läser, reflekterar, rättar till den här fadäsen och gör annorlunda nästa gång. Nu återstår att se om svaret blir ännu ett burksvar – eller om de faktiskt tar sig tid att förstå kritiken och förklara sitt agerande på ett sätt som går att respektera. Än bättre vore förstås att backa beslutet och erkänna att man agerat fel.

Mvh,

Jag tänkte – har också svårt att släppa det – att det helt enkelt beror på att man gillar produkten, anförtrott och emotionellt knutit an –hur märkligt låter inte det? Missonerat till vänner och bekanta att det är ett bra reko val. När Visma sen visar sitt rätta tryne –upprepade gånger – känner man sig maktlös och utnyttjad. Någon som jag blivit beroende av och litat på visar sig vara något helt annan som dessutom sedan försöker upprätthålla en tvrksam kommunikation där det är uppenbart att de bara låtsas att de inte förstår.

Tegheim83
UTFORSKARE

Jag tror mig ha förstått vad ändringen innebär nu, och jag gillar det inte.
Speciellt inte för oss småföretagare som tycker att minsta möjliga Visma-paket är dyrt i relation till omsättningen.
Jag gick från manuell bokföring till Visma med en klump i magen för att det är en stor kostnad när man har en liten enskild firma på lediga stunder.
Jag tycker Visma kunde gjort som exempelvis Fortnox, att man har 10st fria tolkningar/månad även på minsta paketet.
Det paketet ser det iaf ut som jag kommer byta till när mitt avtal går ut om inte de ändrar något.

Har svårt att se att Visma bryr sig om vad vi tycker här eller på exempelvis Facebook där detta diskuteras med stort missnöje också.
Att byta leverantör är nog tyvärr enda sättet att visa vad man står.

CarinaM_
UTFORSKARE

Hej, 

Visma har idag (som ingen kan ha missat) bytt namn till Spiris. 

I deras kommunikationsmail idag så kom man till en länk där man kan läsa mer om namnbytet. 

Och längst ned på den sidan hittar man en Ordlista med nya namn på deras program/funktioner.

Nedan är några namnändringar:

Visma eEkonomi Smart --> Bokföring & Fakturering

Visma eEkonomi Pro  --> Bokföring & Fakturering+

Jag klickade mig vidare för att få reda på de nya priserna. Och inte hittar jag några priser på det som tidigare hette Visma eEkonomi Pro!? Varför? 

Jag skulle vilja veta om de fasta priserna har justerats?

https://www.spiris.se/priser#main-offer

CarinaM__0-1748260681508.png

CarinaM__1-1748260693775.png

CarinaM__2-1748260708096.png

OBS! Befintliga appar uppdaterades först när jag försöker ladda ned dom igen som Spiris (fd appar Visma eEkonomi) och Spris lön anställd (Visma Lön Anställd).

Hälsningar Carina