Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Mikael Östergren
UTFORSKARE

Mejl betala leverantörsfakturor "Prisändring för tolkade och bokförda leverantörsfakturor"

Hej!

 

Menar ni att det som inte kostat tidigare, t.ex. att dra och släppa in fakturor, nu ska börja debiteras för?

 

Om jag är nöjd med hur det är nu och det fungerar bra med dra-och-släpp kan jag behålla den funktionen och slippa betala för varje leverantörsfaktura som bokas?

 

Hänvisa gärna till var i avtalet med er man ingått där det tydligt säger att ni kan börja ta betalt för redan fungerande funktioner bara för "ni" tycker att de ska bli bättre.

 

171 SVAR 171
Tegheim83
UTFORSKARE

Troligtvis den mest omtalade tråden i hela forumet. 

BKAB__
MEDLEM

Hej Spiris support,

 

Nu har jag snart haft eekonomi i ett decennium, det har tillkommit många funktioner där man kan välja att slå på eller stänga av. Mycket bra!

 

När det gäller automatisk tolkning av Leverantörsfakturor så har det varit kostnadsfritt i över 10 år, nu vill ni ta betalt - riktigt dåligt, men fine!

MEN LÅT MIG HA ETT VAL FÖR TJÄNSTEN SÅ JAG KAN STÄNGA AV, SÅ SOM ALLA ANDRA TJÄNSTER.

INTEGRERA VAL ATT SLÅ AV DET SNARAST TACK!!

 

Att det inte finns ett val får mig att vilja säga upp och flytta till fort knox.

 

//

Björn

 

Yvonne36
MEDLEM

Jag känner mig orolig över att jag inte riktigt vet vad som kommer kosta, man fick en pop-up men det var allt, men alla andra saker som tolkas då? Jag tycker ju att fakturor jag lägger till som kvitton i bankhändelser inte ska kosta 3:50 men jag vet ju inte om Visma tycker samma? Blir det en otrevlig överraskning vid nästa faktura?

Caroline30
SPIRIS CERTIFIERAD BYRÅ

Hej,

Jag försöker hitta vart man bockar ur att man vill ha automatisk tolkning av bildunderlag/leverantörsfakturor. AI skriver att den skall finnas under företagsinställningar men jag hittar det inte.

 

"" Hej! Det är jag som är AI-assistenten. Jag svarar gärna på dina frågor om programmet. Vad funderar du på? 🙂

Kan man inaktivera tolkningen på leverantörsfakturor?

Ja, det går att inaktivera den automatiska tolkningen av leverantörsfakturor i Bokföring & Fakturering. För att göra detta kan du avmarkera rutan Använd automatisk tolkning av bildunderlag i programmets inställningar. Om du senare vill slå på funktionen igen, kan du enkelt markera rutan på nytt. 1

Mer information:

1) Företagsinställningar

vart hittar jag det?

För att inaktivera automatisk tolkning av leverantörsfakturor i Bokföring & Fakturering, måste du avmarkera inställningen Använd automatisk tolkning av bildunderlag. Denna funktion finns under Inställningar - Företagsinställningar, och när den är avmarkerad stängs den automatiska tolkningen av bildunderlag av. Du kan när som helst aktivera funktionen igen genom att markera rutan på nytt.

Hoppas detta hjälper! Om något är oklart, tveka inte att fråga vidare. 1

Mer information:

1) Företagsinställningar

 

Vi har kunder som har så lite underlag och som inte vill betala 3,50 kr per tolkning utan vill skriva in informationen själva. Jag hittar ingen info om det förutom när jag frågar AI.

 

Hälsningar

Caroline

Jag har också letat, men hittar det inte heller.

Caroline30
SPIRIS CERTIFIERAD BYRÅ

Jag hittade detta svar nu samt har pratat med supporten:

""Om du via Inköp – Leverantörsfakturor skapar ett fakturautkast utifrån ett bildunderlag sker en tolkning och du får automatisk bokföringshjälp. Om du däremot avbryter utkastet eller kopplar underlaget i efterhand till något som redan är bokfört, exempelvis en verifikation eller redan bokförd leverantörsfaktura, används inte den automatiska bokföringshjälpen, och då uppstår ingen debitering.
Så om du hanterar ett bildunderlag och upptäcker att tolkningen är fel innan du bokfört, kan du avbryta processen och istället välja ”Manuellt utan bokföringshjälp”. Då uppstår ingen debitering, eftersom kostnaden debiteras när du faktiskt bokför en faktura där den automatiska bokföringshjälpen har använts.""

Manuellt utan bokföringshjälp finns på pilen till höger om knappen Hantera på bildraden i bildunderlag. Denna hade jag inte noterat men testade nu och då fick jag inget tolkat från bildunderlaget.

// Caroline

 

 

Tegheim83
UTFORSKARE

Tegheim83_0-1756897709735.png

Tänk va enkelt och tydligt att man har 10st gratis oavsett paket, PER MÅNAD!!
Sedan kostar det 4,90kr/tolkning.
Det innebär att om du har upp till och med 34 tolkningar per månad, så är Fortnox billigare, vid 35 tolkningar är det samma, över 35 tolkningar så är Spiris billigare.
Så för småföretagare, som mig, är Fortnox bättre.
Det är dessutom samma vid tolkning av kvitton, och e-fakturor, så man kan använda 10 + 10 + 10 tolkningar gratis i Fortnox, per månad!
Det är alltså 120 + 120 + 120 fria tolkningar per år.

Jag väntar på att Fortnox ska kontakta mig gällande flytt nu.

Jag är också på väg till Fortnox! Men hajjade till på att det är dyrt att "flytta över". Vill man ha hjälp med överflytt så kostade det ca 8000 kr tror jag. Är det någon annan som har bytt? Är det så komplicerat att man "måste" ha hjälpen eller löser man det själv? 

 

Vad är det som kostar åtta tusen?

 

Att ta ut SIE-filer är gratis. Det som blir lite mek kanske, är att e-fakturorna ska ställas om och ny email för PDF-fakturor.

Kund- och leverantörsfakturorna får man lägga på "Ej reskontraförda kundfordringar" resp "-leverantörsskulder", så det är ju bra att ta ut en lista över allt obetalat och hoppas på att alla konton stämmer ifall man inte stämt av.

 

Mvh Lena

Skärmavbild 2025-09-03 kl. 15.28.25.png

 Vet inte riktigt, har inte pratat med någon på något ställe nu. Sitter i telefonkö till Visma (ca 30-60 min väntetid nu...) men när jag gjorde en Fortnox "guide till rätt program" så klickade jag i att jag ville ha hjälp med integrationen. Då kostar det tydligen 7995:-.

Men jag tolkar ditt svar som att det går finfint att lösa själv! Jag kan lägga ganska många timmar innan jag är uppe i 7995kr!

 

 

Jo, så är det... men om några år kickar lagen in som säger att alla fakturor ska skickas som e-faktura. Om man ställer om till e-faktura i eEkonomi, betalar man aldrig för en tolkning. Jag själv har använt e-faktura sedan det kom och jag tycker funktionen är toppen.

 

Mvh, Lena

RCS123
UTFORSKARE

Jag kom på en sak, jag kan ha fel och så fall backar jag hem. 

 

Visma tar 3.50 för att ta emot en e-faktura

Visma tar 3,50 för en tolkad och bokförd faktura

 

Efter att jag tagit emot e-fakturan så ska väl den rimligen tolkas och bokföras => 7,00 kr

Hilda Kidell
APPLICATION SPECIALIST

Hej!

 

Jag förstår din fråga, men det blir inte 7 kronor i det här fallet.

Skillnaden är att när du tar emot en e-faktura som är det bästa sättet att ta emot en leverantörsfaktura då kommer all information redan strukturerat från leverantörens system direkt till ditt - belopp, datum, konteringsförslag, etc. Eftersom datan kommer direkt in i Bokföring & Fakturering behöver vårt system inte tolka något eller ge någon automatisk bokföringshjälp, därför kostar det bara 3,50 kr för mottagandet.

 

/Hilda 

Bibbi71
UTFORSKARE

Jag tillhör den skara som varit väldigt nöjd med Visma, men måste tyvärr stämma in i den digra kören av klagomål kring denna nya "super funktion för endast 3,50". Gjorde som flera andra, försökte ringa, letade förbrilt efter en mailadress/kontaktperson - men detta är enda platsen där kontakt med Visma finns. Jag förstår att Visma inte kan öppet svara allt och alla på detta Forum och att de behöver håller sig med svävande och allmänna svar på det. Men det bidrar inte till att lindra kundernas frustration då det inte finns andra kontaktvägar. Låt oss säga att det är en "superfunktion för endat 3,50" som erbjuds, det är helt ok om Visma tycker så. Det jag hade önskar är att ni också hade tänkt på oss kunder som enkelt önskar kunna säga "tack, men nej tack" på ett enkelt vis. Jag har också läst att det finns sätt att undkomma den automatiska bildtolkningen genom någraa manuella manövrar. Kanske är det bara jag, men jag upplever sannerligen att "slippa 3,50 kr - alternativet" är väldigt acancerat och att den automatiska "superfunktionen" hittar vägar in ändå och börjar bildtolka. Jag jobbar INTE med bokföring på heltid, jag driver ensam ett mindre "företag där bokföringen är nödvädig. Om Visma diskuterar på era möten om denna hemska klagomur" och kunder som inte fattar så tror jag att det skulle underlätta en hel del om ni skapade ett tydligt "nej tack" alternativ där den automatiska bildtolkningen inte triggas i gång av mista lilla. Jag känner mig bakbunden i ert system och ser ingen annan lösning än att hitta alternativ om inte all denna feedback och  åsikter tas tillvara och lyssnas på. 

Med vänliga men frustrerade hälsningar från Fd nöjd kund

Andreas4
NY MEDLEM

Hej, 

Jag har varit kund hos Visma i väldigt många år, skulle nog tro i runt 10 år. Idag när jag skulle bokföra en faktura så kommer det upp att jag ska betala 3,5 kr för att få den inläst, något som jag har kunnat göra i hur många år som helst utan att få betalt. VAD ÄR DETTA FÖR JÄVLA TRAMS OCH OSERIÖST att ni väljer att införa detta? Jag har en hel del kvitton och fakturor och är inte intresserad att betala ett spänn för detta. Varför har ni infört detta, jo för att ni ska tjäna pengar, men vad blir resultatet, att ni pissar på era kunder. Jag funderar starkt på att lämna er efter att ni har infört detta, man betalar redan en hel del för abonnemanget hos er och ni pissar ni på era kunder genom att göra detta också. Trodde ni var bättre än så.... 

Anette på A Lirsjö Ekonomi AB
SPIRIS CERTIFIERAD BYRÅ

Hej,

 

Har just nu en mycket irriterad kund som hörde av sig till mig gällande ett meddelande som han fått upp då han skulle attestera en faktura som jag konterat åt honom. Om han klickar på "Avbryt" kan han inte få igenom fakturan, återstår alltså endast knappen "Aktivera och fortsätt", där han accepterar att Visma debiterar 3,50 för en faktura som redan är klar. VAD SKA JAG SVARA MIN KUND???? Tycker det här är helt oacceptabelt. 

 

Skärmavbild 2025-09-03 kl. 18.37.41.jpeg

Yvonne36
MEDLEM

Jag försöker hitta om det är någon uppsägningstid på abonnemanget. Mitt går ut 30 sep och jag har redan fått fakturan, hittar ingenstans info om det. Någon som vet?

Khedron Wilk
CHAMPION

För den som inte vill behöva betala för just den här den automatiska bokföringshjälpen så är lösningen bara ett extra musklick bort:


Klicka på den lilla nedåtriktade pilen till höger om Hantera-knappen så visas Manuellt utan bokföringshjälp.
Se min inritade cirkel i bilden.

Skärmavbild 2025-09-04 kl. 10.04.04.png


Bild kopierad från @Carina Wesenlund-Jonsson som skrivit om detta tidigare.

(Med reservation för att jag själv vill använda mig av den automatiska bokföringen så jag har personligen inte provat ovanstående.)

Är det så enkelt att du laddar upp en faktura, och trycker enligt din bild ovan, så är man safe?

Ja det är det, prova så ser du att det så enkelt. Har du råkat påbörja hantering måste du avsluta först och sedan börja om och välja manuell hantering enligt bild. 


Carina Wesenlund-Jonsson
- din personliga redovisningskonsult

Litet tillägg: Detta gäller leverantörsfakturor som laddats upp eller manuellt scannats eller epostats in i Bokföring & Fakturering.

Utifall det är någon som inte ser det alternativa arbetssättet:
Leverantörsfakturor som kommit in som e-faktura eller PDF-filer via Visma Autoinvoice eller liknande system är tolkade av de externa systemen i förväg och använder du en sådan tjänst så debiteras du också för den separat. Å andra sidan kommer du då inte debitera för den tolkning inne i Bokföring & Fakturering vi pratar om här. Eftersom den inte görs i dessa fall. 

 

Jag har inte sett det själv än men jag kan tänka mig att därmed finns inte heller alternativet "Manuellt utan bokföringshjälp" för sådana underlag. Minns inte rakt av men de kanske dyker upp direkt som rena leverantörsfakturautkast?